Zoekfunctie totaal onbruikbaar door mega topics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 22:34
Ik zat te zoeken op:

'linux wifi pci' en daarbij selecteerde ik dat ik de resultaten gesorteerd wilde hebben op de datum van de laatste reactie. Flink wat resultaten en op pagina 1 maar liefst 1 topic met minder dan 5 pagina's :/ Niet echt bruikbaar ofzo dus.

Kan er of wat bezuinigd worden op die onhandelbare mega topics of kan er een zoekoptie komen die alle topics met meer dan 5 pagina's ofzo weglaat? De zoekfunctie is op het moment totaal niet te gebruiken, al helemaal niet met 'sorteer op laatste reactie', in die mega topics komen al je trefwoorden nogal snel voor.

Probleem is vast al bekend, wilde vooral melden dat ik me er al een tijd aan loop te ergeren :) GoT is een behoorlijke kennisbron op computer gebied maar het vinden van nuttige info wordt langzamerhand behoorlijk onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
En als je ppp op 999 zet en met crtl f op steekwoorden in topics zoekt? :)

Of staat er in die grote topics überhaupt geen bruikbare informatie voor jou?

[ Voor 36% gewijzigd door Azrael op 08-12-2003 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

waarom denk je dat er nu minder van die onhandige grote topics zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(reply op Azrael)
Volgens mij bedoelt hij meer dat die mega-topics niet eens over de door hem gezochte onderwerpen gaan, maar de kans dat die woorden in zo'n groot topic voorkomen zo groot is, dat er alleen maar niet-nuttige topics gevonden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

grote topics zijn inderdaad de hell voor het forum als databank van informatie, maar als jij de info gewoon niet kan vinden, mag je gewoon een topic openen hoor. Kansloos "ctr-f" door een topic heen worstelen is niet een optie. Als je een specifieke vraag hebt, kan dat (mits niet 10tallen keren eerder gesteld) prima in een specifiek topic. Als je maar aangeeft wat je geprobeerd hebt, is dat geen enkel probleem.

Maareh, je moet gewoon op relevantie zoeken, dat werkt over het algemeen wat beter :o. Wat jij nu vindt, zijn allemaal topics met "PCI" erin... Dat is inderdaad nutteloos :)

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 08-12-2003 23:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

http://gathering.tweakers...5BxDB%5D=default#hitstart

* moto-moi ziet geen problemen met de search :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

* Korakal toch uiteindelijk maar een feature request ingediend:
[rml][ feat] Uitbreiding zoekresultaten met ?limit[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bartvb had namelijk niet specifiek NOS geselecteerd in de Search B)

Voortaan doen dus! ;)

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 09-12-2003 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

JvS schreef op 08 december 2003 @ 23:13:
grote topics zijn inderdaad de hell voor het forum als databank van informatie, maar als jij de info gewoon niet kan vinden, mag je gewoon een topic openen hoor. Kansloos "ctr-f" door een topic heen worstelen is niet een optie. Als je een specifieke vraag hebt, kan dat (mits niet 10tallen keren eerder gesteld) prima in een specifiek topic. Als je maar aangeeft wat je geprobeerd hebt, is dat geen enkel probleem.

Maareh, je moet gewoon op relevantie zoeken, dat werkt over het algemeen wat beter :o. Wat jij nu vindt, zijn allemaal topics met "PCI" erin... Dat is inderdaad nutteloos :)
ik ben het wel met je eens, maar een opmerking als 'als je het niet kan vinden open dan maar een eigen vraag' is wel iets waar men ook voor moet waarschuwen;
dat mag geen excuus zijn om dan maar 'niet goed te zoeken', omdat de zoekresultaten misschien grotere topics zijn, ook daaruit kan je wel degelijk informatie halen:

bij verschillende grotere topics zie je een vaste groep betrokken mensen met meerkennis, die het vanuit hun eigen voorkeur prefereren om in 1 topic zich te melden en daar actief te zijn, een groot topic in die zin functioneert ook als een subcommunity of een sub-forum.

in veel grotere topics zie je dat mensen die daar behulpzaam zijn ook moeite doen voor vindbaarheid en overzicht;
vaak zal er een uitgebreidere startpost zijn, met basis-uitleg, een kort overzicht van behulkpzame links en wat verwacht wordt van mensen die een vraag willen stellen;

zie bv hier:
[rml][ Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic[/rml]
(misschien al wat verouderd, plaatjes werken niet meer, het overzicht lijkt niet compleet te zijn, en de opdeling in 'pagina's' is onhandig voor mensen die hun aantal posts per pagina hoger hebben, maar de bedoeling is zeker goed en positief te noemen)

iemand met een vraag zou zeker ook een beginpost van een groot topic moeten doorlezen en kijken hoeveel informatie eruit te halen valt.

misschien is het verder voor de crew een goede raad om ook werk te besteden aan het verder behulpzaam zijn in het structureren van een 'groot topic', uniforme regels en leidraden voor zo'n beginpost,
- het hosten van plaatjes hiervoor op een Tnet-server

de content kan een gebruiker zelf die actief is binnen zo'n topic ook goed doen (dat gebeurt nu al), maar de forum-moderatoren zouden extra moeite kunnen doen aan extra behulpzaamheid tov degene die zo'n beginpost in een groot topic onderhoud.

'Grote topics' hebben grote nadelen, en zijn zeker geen standaard-oplossing over bepaalde onderwerpen, die (tijdelijk) veel (kleine) vragen oproepen, of juist interesse door een specifieke subgroep om hierover te discussieren;
maar men moet niet vergeten dat de opdeling in allerlei losse topics en herhaling daar ook evenveel ergernis kan opwekken.

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 09-12-2003 09:32 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 22:34
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de rest van deze discussie :) Zit op m'n eigen forum (knip spam) ook met steeds meer grote topics met idd 'sub-communities'. Ze zijn zeker gezellig voor de betrokkenen maar vanuit het 'kennisbank' oogpunt zijn ze echt een ramp. Of ja, ik heb op mijn forum (nog) het voordeel dat er op post nivo gezocht kan worden (op GoT alleen op topic nivo) maar dan nog zijn die topics over het algemeen 1 grote zooi als ze een 'technisch' onderwerp hebben. Er lopen tig vragen/discussies door elkaar, je bent totaal de draad kwijt als je een keer een dag offline bent, vragen worden regelmatig herhaald en dan is het nogal lastig om te roepen 'hey, lees eerst de eerste 300 pagina's eens!'. Ander punt (voor bij de gezelligheids topics) is dat je er een soort kliekjesvorming krijgt, ook niet echt wenselijk.

Overigens zit ik er voor mijn forum hard over te denken om subfora aan te maken voor een aantal onderwerpen. Daardoor los je iig de problemen van het zoeken en door elkaar lopen van discussies op.

[ Voor 10% gewijzigd door curry684 op 09-12-2003 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Eigenlijk is deze discussie nogal overbodig omdat ie al vele malen gevoerd is en elke keer er weer vermeld is dat het lastig op te lossen is maar we er wel aan werken.
De precieze oplossing zal je nog maar moeten afwachten, aangezien die nog niet gemaakt is, enkel een paar proof-of-concept tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Kan er niet een limiet worden ingesteld, net als bij Fok!Forum? Na 255 posts sluit een topic automatisch, en moet handmatig een vervolg topic gemaakt worden. Ja, je krijgt dan wel topics als "Doom 3 is uit! - Deel 34" ofzo, maar aaangezien topics veelvuldig van onderwerp veranderen kan dat in het voordeel werken van de zoeker.

Bij een topic "Doom 3 is uit" zal het eerste deel waarschijnlijk gevuld zijn met "gaaf! waar te koop! hebbuh" reacties, en naarmate men begint te spelen komen er allerlei andere onderwerpen naar boven. Zo kunnen Deel 3 en 4 voornamelijk over de "engine" gaan, en die komen dan naar boven als je "doom 3 engine" zoekt, terwijl deel 1, 2 en deel 5, 9, 18, en 23 achterwege blijven omdat dat hele woord "engine" daarin niet gebruikt wordt.

De discussie over de "engine" is ook op een gegeven moment afgelopen, en wellicht zijn sommige delen meer gefocussed op dat stomme monster in level 12 (waar mensen de eerste 1000 posts toch nog niet bij zijn aangekomen) wat niet te verslaan is, en komen de eerste tips naar boven....

Wellicht is dit niet helemaal een goed voorbeeld, maar het wordt wat beter zoeken op die manier :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:18
Vroeger had GoT die limiet ook maar dat is weggehaald omdat sommige users als laatste wouden posten enzo ;)

(wat je trouwens in bijna elk Fok topic ziet als het bijna aan de 255 zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel subfora hanteren ook al een topic-limiet. Zo heeft CME op dit moment nog 1000 replies als maximum, maar zoals ook in het CME moderatie feedback topic naar voren kwam vinden veel gebruikers dat te lang. Om meer op 1 lijn te komen met onze HW collega's (zoals PMG/OM) heb ik al gesuggereerd om deze gewoon te verlagen naar 500 replies. Dat dit nog niet is ingevoerd komt omdat door de drukke kerstmaanden het crewoverleg over de feedbackthread helaas een beetje is stil gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een limiet van 255 levert je ook op dat het voor veel mensen 5-10 pagina's zijn, 't probleem is daar echt niet ineens mee weg hoor.
Pagina: 1