Toon posts:

Pc valt soms zonder reden zomaar uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eens in de zoveel keer besluit mijn pc zomaar opnieuw op te starten..

De programma's die ik op dat moment gebruik zijn zeer verschillend, soms draai ik een mp3tje met winamp + winrar iets uitpacken, soms ben ik alleen aan het photoshoppen en dan valt ie uit, dus aan de programma's kan het niet liggen.

Ik heb net een nieuwe voeding (Huntkey 350W low noise hum free)
Heb er 2 schijven in 120gb + 80gb ik geloof allebei 7200rpm, zoniet 1 van de 2 5400rpm.
Verder een CDwriter + DVDwriter en een AMD processor (2600+) met een Geforce2 videokaart.

Hoe kan ik uit zoeken of de PC niet ergens kortsluiting maakt, hij doet deze vage dingen namelijk wel nu ik net een nieuwe kast er omheen heb gebouwd.

Wie helpt mij een beetje op het goede spoor, alvast bedankt.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 22:43:
Eens in de zoveel keer besluit mijn pc zomaar opnieuw op te starten..

De programma's die ik op dat moment gebruik zijn zeer verschillend, soms draai ik een mp3tje met winamp + winrar iets uitpacken, soms ben ik alleen aan het photoshoppen en dan valt ie uit, dus aan de programma's kan het niet liggen.

Ik heb net een nieuwe voeding (Huntkey 350W low noise hum free)
Heb er 2 schijven in 120gb + 80gb ik geloof allebei 7200rpm, zoniet 1 van de 2 5400rpm.
Verder een CDwriter + DVDwriter en een AMD processor (2600+) met een Geforce2 videokaart.

Hoe kan ik uit zoeken of de PC niet ergens kortsluiting maakt, hij doet deze vage dingen namelijk wel nu ik net een nieuwe kast er omheen heb gebouwd.

Wie helpt mij een beetje op het goede spoor, alvast bedankt.
Mischien eens tijd om je temps te gaan checken?? En dan ook even met je hand aan het koelblok voelen of die echt niet heet is, en de voltage waardes van je voeding eens nakijken, FAQ kan je ook helpen.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 00:45

Shaggy

Misantroop pur sang

Wat voor MoBo heb je?

Voor eerst een memory check uit , had ik laatst ook een keer, i dimmetje van 512 kapot, Kun je ook testen als je meerdere dimmetjes gebruikt, gewwon per stuk proberen, merk je het ook wel.

Succes :)

Making an ass of myself since the 70's

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 08:34
Mijn gedachte ging ook uit naar je voeding, check idd de voltage lijntjes.

(Mijn iRacing Profiel)

Verwijderd

Heb dit ooit gehad met een oud bakkie amd 450mhz ik zette er xp op en elk half uur viel die uit zet er terug windhoos 98 en viel de eerste jaaren niet uit 8)7

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
winrar is processor intensief
photoshop ook wel aardig
dus zou kunnen zijn dat je processor te warm wordt, slechte koeling, slechte airflow, te ver overgeclocked?
anders idd je voeding..check je volt lijntjes (moederbord monitor)
en check je memory (memtest)
offtopic:
even de naampjes van de programmatjes genoemd ter verduidelijking van de bovenstaande posts

Verwijderd

Topicstarter
Het zou inderdaad aan de voeding kunnen liggen, die zat er niet in toen ik er nog geen last van had,

Dat zou wel erg lullig zijn, omdat ie net nieuw was en met deze tekst worden gepromoot:
Nog onbekend is de complete lijn geluidsarme systeemvoedingen van Huntkey. Het geluidsniveau van de 300, 350 en 400Watt ATX voedingen is lager dan 27Db en is daarmee één van de stilste voedingen op de markt. Verder kenmerkt deze serie voedingen zich door een zeer grote air-flow wat bereikt wordt door een 12 cm cooling fan.
De electronische eigenschappen van deze voedingen zijn zeer goed, naar verluid zelfs vergelijkbaar of beter dan Antec en Zalman!
Vergeleken met Antec en Zalman... en voor een prijs van 42 euro liet ik dat natuurlijk niet liggen, zal binnenkort de oude er maar weer in zetten.

Verwijderd

ik had precies het zelfde probleem... no name voeding
nu heb ik Levicom ! 430 wat 2fans met regelaar :)

1 bekijk de temp van cpu
2 haal 1 ram stickie eruit.
3 boot nu eens
doet hij nog steeds zo
dan ligt het vast en zeker aan je voeding.

Verwijderd

Joozd zegt:

Geheugen. Waarschijnlijk heb je bij het verhuizen naar de nieuwe kast niet helemaal netjes met het geheugen omgesprongen (net als ik altijd), en is een van de DDRetjes overleden. Die apparaten zijn namenlijk tergend gevoelig.

Mijn ervaring is ook dat je dit soort dingen eigenlijk niet kan testen, omdat ze het meestal wel doen, en soms heel even niet (wat weer van allerlei gevolgen kan hebben).

Zeker als je PC maar eens in de zoveel tijd uitvalt, kan je het probleem dus heel moeilijk vinden; je kan wel onderdelen gaan vervangen, maar je zal nooit weten of het gewoon wat langer duurt voordat hij weer plotsklaps reboot of dat je het probleem gevonden hebt.

Maar ik zeg dus: Geheugen. Vanwege het willekeurige karakter; bij een voedingsprobleem zou het veel structureler moeten zijn, en processoren zitten over het algemeen velig verstops achter een hele grote koeling, waardoor ze minder kans lopen om stuk te gaan dan geheugenunits.

Succes!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 11:04:
Mijn ervaring is ook dat je dit soort dingen eigenlijk niet kan testen, omdat ze het meestal wel doen, en soms heel even niet (wat weer van allerlei gevolgen kan hebben).
Memtest86 kun je wel in een loop laten draaien hoor ;)

Jay3000: draai je WinXP :? Zo ja, schakel dan de optie uit dat ie moet rebooten in plaats van een BSOD te geven. Dit is een hoogst vervelende belemmering bij foutopsporing namelijk. Wanneer je een BSOD krijgt, noteer dan de foutcode en eventueel de driver/bestand die het heeft veroorzaakt. Daarna kun je Google en support.microsoft.com gebruiken :Y)

Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Pagina: 1