Batterij best plat of opgeladen bewaren?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joske Pauwels
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2016

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Hey!
Ik heb een nieuwe Inspiron 8600 Notebook, met een reserve batterij voor de module bay. Nu vroeg ik me af: is het het beste om die batterij (die er meestal niet insteekt en in de kast ligt) opgeladen te bewaren of plat?

Het is natuurlijk eenvoudiger om ze opgeladen te bewaren, gezien ze dan gebruiksklaar is als ik op verplaatsing moet; maar een stemmetje in mijn achterhoofd fluistert dat ik ze beter leeg bewaar (ze was tenslotte ook leeg toen ik ze ontving)

Wat is nu het beste?
Tnx!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Om wat voor soort batterij gaat t? NiHM, li-ion?

http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart al gechecked?

[ Voor 79% gewijzigd door r0el op 08-12-2003 22:50 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Iets wat geen energie bevat kan ook uit zichzelf weinig doen (kapot gaan). Iets wat veel energie bevat kan wel uit zich zelf kapot gaan, door interne krachten van de geladen deeltjes etc. Dus niet opgeladen is altijd beter :) natuurkundig gezien

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Het is een Lithium Ion batterij...
Hmm, deze topic lijkt min of meer over hetzelfde te gaan, hoewel het daar camera-batterijen zijn, en de topic al een jaar oud is (zijn de batterijen intussen al niet verbeterd?)

[ Voor 80% gewijzigd door Joske Pauwels op 08-12-2003 23:03 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Batterijen kunnen na verloop van tijd ook leeglopen of gewoon minder geladen zijn doordat de beweging van deeltjes afneemt, waardoor je dus minder lang doet met een volle batterij. Dus ik zou 'm gewoon zo leeg mogelijk bewaren en pas opladen als je er echt weer van gebruik gaat maken :)
Joske Pauwels schreef op 08 december 2003 @ 23:02:
Het is een Lithium Ion batterij...
Hmm, deze topic lijkt min of meer over hetzelfde te gaan, hoewel het daar camera-batterijen zijn, en de topic al een jaar oud is (zijn de batterijen intussen al niet verbeterd?)
In dat topic staat een erg goede tip: kijk wat je handleiding ervan zegt ;)

En in een jaar tijd zal er op stroom/accugebied niet bijster veel gebeurd zijn, mensen kopen één keer een stel batterijen en doen er dan al snel meerdere jaren mee :)

[ Voor 54% gewijzigd door Hahn op 08-12-2003 23:10 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Het is altijd beter om batt. opgeladen te bewaren.

Dit is niet afhangelijk van wat voor type het is. zo ongeveer dan, alleen zijn lood accu gevoeliger voor het leeg weg leggen.

Ook Nicd, HiMh etc zijn gevoelig voor leeg loop, alleen duurt dit langer. en als ze leeg zijn kunnen ze schade ondervinden. Goed de modernere accu's zijn hier minder gevoelig voor maar toch....

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
De handleiding zegt:
Storing a Battery
Remove the battery when you store your computer for an extended period of time. A battery discharges during prolonged storage. After a long storage period, recharge the battery fully before you use it.
Erg interessant, maar dus ook geen antwoord op mijn vraag :(

• Screec
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-07-2025
Li-Ion worden best op 40% ladingsniveau bewaard. Waarom? Lees
http://www.batteryuniversity.com/partone-19.htm

• Joske Pauwels

Joske Pauwels

Stelt zich vragen...

Topicstarter
Screec schreef op 08 december 2003 @ 23:17:
Li-Ion worden best op 40% ladingsniveau bewaard. Waarom? Lees
http://www.batteryuniversity.com/partone-19.htm
All right! Tnx!
Gelukkig hebben alle dell batterijen een indicator om te zien hoeveel ze geladen zijn, dus kan ik het eenvoudig in het oog houden...

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 21:44
40%, zoals hierboven.
dat is dus ongeveer als ze niet meer werken in je zaklamp oid.

TheS4ndm4n#1919

• Expander
  • Niet online
Het verschilt echt per accu..

Is echt afhankelijk van de gebruikte techniek, maar de meeste soorten moet je niet geheel ontladen beweren.

Expanding the inexpandable

Pagina: 1