Toon posts:

[NT4] PDC moet BDC worden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

hey ik heb de volgende uitdaging:

config:
A: nt 4 server geinstalleerd en geupdate als zijnde PDC van domein "boe"
B: nt 4 server al 4 jaar oude installatie die helemaal vol zit met gebruikers en rechten die weer samen hangen met gebruikte ID`s die ik moet houden voor de migratie van Exchange 5.5 sp4. deze is PDC van het domein "schrik".

Actie:
wat ik wil doen is de gehele server migreren, met alle gebruikers en ID`s in 1 keer.
Dus, Boe als BDC in domein SCHRIK hangen en daarna een promote geven naar PDC. Hiernaa kan ik de oude server uitzetten en draait alles op de nieuwe server.

Probleem:
Ik kan mijn PDC van het domein boe niet demoten naar bdc waarna ik hem in een ander domein kan hangen. Deze actie kan ik gewoon nergens uitvoeren.
Weet iemand een oplossing?
bvd.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Een PDC kun je met Server Manager demoten naar een BDC. Echter, je kunt voor zover ik weet een BDC niet zomaar in een ander domein gooien. Dat lukt alleen met stand alone servers. Dan zul je toch aan een herinstallatie van de nieuwe server moeten denken. Of anders third party programmaatjes zoals zoiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Yngwie- op 08-12-2003 22:49 ]

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

argh, verkeerde knopje 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door Yngwie- op 08-12-2003 22:48 ]

Verwijderd

Een oplossing is om de PDC van domain BOE te herinstalleren als BDC in domain Schrik. En dan promote to PDC, de bestaande PDC zal dan BDC worden. In NT4 is het zover ik weet niet mogelijk om een Domain-controller naar een ander domain over te zetten.

De demote optie krijg je alleen als er toevallig twee PDC's tegelijkertijd in hetzelfde domain aan het netwerk hangen, en dat mag niet...vandaar de demote mogelijkheid.

Succes

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okey, nu wil ik natuurlijk deze actie uitvoeren door een vinkje aan of uit te klikken of ergens een registerkey te wijzigen. Volgens de Microsoft layer van het osi model moet dit kunnen toch?

Yngwie-....... ik probeer het NATUURLIJK zonder third-party-tool :*)
Herinstalleren is eigenlijk geen optie wegens veel extra voorconfiguratie.

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 22:58:
Okey, nu wil ik natuurlijk deze actie uitvoeren door een vinkje aan of uit te klikken of ergens een registerkey te wijzigen. Volgens de Microsoft layer van het osi model moet dit kunnen toch?

Yngwie-....... ik probeer het NATUURLIJK zonder third-party-tool :*)
Herinstalleren is eigenlijk geen optie wegens veel extra voorconfiguratie.
Nope, dan zal het echt niet lukken ben ik bang. Domain Controllers kun je gewoon niet van domein verhuizen. PDC/BDC rollen kun je inderdaad wel met registry instellingen wijzigen, maar dat is dan altijd in hetzelfde domein. Die vlieger gaat niet op bij verschillende domeinen.

edit:
Tenzij... volgens mij kun je een domein wel hernoemen op een PDC, heb ik wel eens eerder gedaan als mijn geheugen me nu niet in de steek laat. Dus dat zou te proberen zijn. Het domein van de nieuwe server hernoemen naar het oude domein. Deze nieuwe server in het oude netwerk hangen. Opstarten... moet nu mogelijk zijn om de nieuwe server te demoten naar BDC (zou zelfs automatisch moeten gebeuren aangezien er al een PDC is voor dat domein, maar toch maar even controleren met server manager) Echter, aangezien het qua domein oorspronkelijk toch compleet andere zijn qua gebruikers/SID's enzo, betwijfel ik of deze actie wel zal gaan lukken. :/

[ Voor 32% gewijzigd door Yngwie- op 08-12-2003 23:42 ]

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:08

Rico

Wie dit leest is gek....

Simpel.
Die nieuwe PDC moet je even standalone zetten...dus geen netwerkkabel erin.
Dan maak die die pdc van het domein schrik. Hij zal de andere pdc niet zien want de netwerk kabel zit er niet in.
Dan plug je de netwerkkabel er weer in...beide pdc's zien elkaar.....
Dan met server manager de nieuwe demoten naar BDC.
Tijdje laten draaien zodat alle user ids gerepliceerd worden.
Dan de oude pdc uitzetten en de nieuwe pdc (die op dit moment dus BDC is) promoten naar PDC.
Klaar.....
Heb ik al diverse keren gedaan zo.

Verwijderd

jaja, en alle shit achteraf (zowieso moet tie de oude juist wel zien omdat de gebruikers etc over moeten).
De enige goede oplossing is de nieuwe server opnieuw installeren als bdc in het domain.

Verwijderd

Lijkt me niets met netwerken te maken hebben:

Network Troubleshooting -> Windows Operated Systems + lichte titeledit :)

Verwijderd

Rico schreef op 09 december 2003 @ 11:38:
Simpel.
Dan maak die die pdc van het domein schrik. Hij zal de andere pdc niet zien want de netwerk kabel zit er niet in.
Dan de oude pdc uitzetten en de nieuwe pdc (die op dit moment dus BDC is) promoten naar PDC.
Klaar.....
ik geloof er echt geen hol van dat je dit al meerdere keren zo gedaan hebt.

en als je dat wel zo hebt gedaan hoe lang duurde het voordat je shit kreeg?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Rico schreef op 09 december 2003 @ 11:38:
Simpel.
Klaar.....
Op het moment dat er een 2e PDC in het domain gehangen wordt zal de huidig draaiende PDC automatisch naar BDC gedemote worden. In Windows NT 4 kun je namelijk niet met Server Manager een PDC demoten.

TS:

De handigste aktie is installeer je nieuw te maken server als BDC in het huidige SCHRIK domain. Bekijk de Eventviewer van beide servers zodat je zeker weet dat de SAM database volledig gesynchroniseert is. Mocht je shares op de huidig draaiende PDC hebben deze kan je als REGISTRY file exporteren How to restore Shares on a Server Let wel dat je deze file eerst in Notepad opent en de default namen (Netbios en Domain Name) goed zet voordat je deze importeert in je nieuwe PDC.

Wil je echt helemaal Save zijn en een FALL BACK hebben doe dan volgende.

Installeer je nieuw te worden PDC als BDC in jou domain SCHRIK. Zorg dat de SAM database goed gesynchroniseert is. Kopieer!!! eventuele data die je nodig hebt naar de nieuwe server(denk aan home directory's en dergelijke. Bewaar de shares van de homedirectories (Zie url boven). Breng nu je PDC offline en schakel deze uit. Open nu Server Manager en Promote de BDC tot PDC. Dit kan enige tijd duren en je zult een aantal waarschuwingen voorbij zien komen of je het echt zeker weet en dergelijke.

Het is een tijd geleden maar zo heb ik een PDC vervangen door een op nieuwe hardware draaiende PDC. IIS5_rules kan erover mee praten want die werkt erop :D

veel succes. en bedenk optie2 is meer veilig omdat als het misgaat je je oude PDC met data en dergelijke nog hebt.

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Heb dit zeker al een keer of drie gedaan. Geen enkel probleem.
Misschien dat ze dan beide even bdc worden maar dan de oude even naar pdc promoten.
Laatste keer dat ik het gedaan heb was in belgie op onze vestiging daar.
En ging perfect.
Ook op de vestiging in Reuver gedaan perfecto.
Heb nu een Netfinity 235x klaarstaan voor ons netwerk in Parijs.
Is nu een PDC met een hele andere domeinnaam.
Ga ik op dezelfde manier weer in het netwerk daar toevoegen. Dan is hij een BDC daar.

Verwijderd

ik vraag me al af hoe je een pdc van domain wilt veranderen. zonder 3rd party tools gaat dat niet lukken en dan nog...

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Nou zet die PDC standalone neer....dan kun je het domein veraderen en die maak je dan hetzelfde als het domein waar je hem in wilt plaatsen.
Als je op dat moment het ding verbonden hebt met het netwerk en hij zit dat andere domein dan kun je hem niet in dat domein toevoegen.

Volgens Microsoft kan het ook niet maar het kan echt.
Ik installeer hier in Nederland ook alle servers en ik kan ze dan niet in
het goede domein installeren. Dus moet wel op deze manier en gaat prima.

• luckyme_
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb er erg veel moeite mee om te geloven dat de methode van Rico goed en stabiel werkt. (en dat is nog een flink understatement).

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Rico schreef op 10 december 2003 @ 10:45:
Nou zet die PDC standalone neer....dan kun je het domein veraderen en die maak je dan hetzelfde als het domein waar je hem in wilt plaatsen.
Als je op dat moment het ding verbonden hebt met het netwerk en hij zit dat andere domein dan kun je hem niet in dat domein toevoegen.

Volgens Microsoft kan het ook niet maar het kan echt.
Ik installeer hier in Nederland ook alle servers en ik kan ze dan niet in
het goede domein installeren. Dus moet wel op deze manier en gaat prima.
Windows NT4 werkt niet met child domain controllers of met Sites. Op moment dat jij een PDC met ander domain erin zet zien de BDC,s de originele PDC niet meer en worden de SAM databases niet meer gesynchroniseert. Dus in principe is wat jij beweerd niet haalbaar.
Pagina: 1