Home Theatre Panasonic en draadloze zenders van Marmitek

Pagina: 1
Acties:

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-02 12:57
Hey Tweakers , even een vraagje of iemand dit uit het hoofd weet.

Ik heb net een hometheater systeem van Panasonic besteld , SCHT1000 genaamd. Het is een all in one oplossing met een 9.4 gig schijfjes recorder, ingebouwde harde schijf, dvd-speler, dts en ac3 decoder ingebouwd en natuurlijk een paar goeie boxen :D .

http://www.panasonic.co.u...ystems/scht1000/index.htm

Nu, deze laatste geven me een probleem. Aangezien die recorder/dvd speler een ingebouwde decoder heeft , vermoed ik dat er aan de achterkant van dit toestel 5 uitgangen zullen zijn om elk van de boxen op aan te sluiten. FL FR RL RR en sub.

Nu is het zo dat ik, om draden van +10 meter door de woonkamer te moeten gaan wegwerken, te vermijden.... zou willen proberen de RL en RR , de achterste kanalen dus, draadloos te gaan versturen.

Hierbij dacht ik aan volgend bedrijf/product die ik op de HCC zag staan.

http://www.marmitek.com/nl_site/pdf/9269.pdf

Nu leek het mij logisch, dat indien het een echt dts en AC3 signaal is, en de decoder in dit toestel zit en er dus achteraan aparte aansluitingen zijn voor de verschillende kanalen, dat ik de LR en RR gewoon draadloos kan versturen via een stereo draadloos setje ?

Klopt mijn redenering wel ? Marmitek antwoordde mij al dat dit zou lukken indien er op die RL en RR kanalen achteraan de decoder/speler , gewoon een stereo signaal kwam. Nu ja , vroeger bij Dolby Surround wist ik dat HET achterste kanaal gewoon verweven zat in het stereo signaal. Maar hoe zit dat bij AC3/DTS ? Zijn de 2 achterste kanalen in feite een soort achterste stereo-sound ?

Graag even jullie technisch inzicht gevraagd aub _/-\o_

Mijn Specs

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
AC3 is enkel het transport-formaat voor de stream.
Je kan een stereo signaal door de kamer versturen, ongeacht welk kanaal dat nu is.

Het probleem waar je wel mee zit is dat je een stereo-signaal moet versturen dus de output van je versterker is niet echt geschikt.
Het tweede probleem is dat je een geregeld audiosignaal wilt versturen maar uit DVD-speler met een analoge 5.1 decoder+aansluiting is het signaal ongeregeld (reageert niet op de volumeknop).
Je moet dus dan eigenlijk een kleine tweede versterker bij je achterluidsprekers zetten om het verstuurde signaal van volume te kunnen wijzigen. Direct het audiosignaal uit de marmitek aansluiten op de speakers werkt niet.
Maar het probleem is dan dat je 2x je volume in moet stellen omdat de meeste versterkers geen volume-geregelde audio output hebben (afgezien van een aansluiting voor een actieve subwoofer in sommige gevallen).

Het klinkt mooi, maar in de praktijk zit je toch met een aantal problemen die je op moet lossen. :)
2 draden trekken is dan soms toch eenvoudiger, of een hele dure Pioneer set kopen (600 euro), die heeft wel draadloze achterspeaker standaard erbij zitten)

Senile! Senile Oekaki

• MPAnnihilator
Dus volgens jou is dus inderdaad de rear left en de rear right , in feite een stereo signaal ? En zou dus ook het versturen ervan moeten lukken.

Dan rest mij dus enkel het probleem van het volume. Nu dacht ik wel dat die Marmitek draadloze set een ingebouwde 'versterker' heeft , zo staat het toch op hun site, dus zou ik inderdaad de achterste speakers apart van volume moeten regelen. Ik heb Marmitek al gemailed met ook de vraag hoeveel die 'versterker' dan wel levert , maar daarop hebben ze onbewust vergeten te antwoorden denk ik. Wel meldden ze mij dat het gelijk wel stereo signaal kan versturen.

En ruis zal ik ook niet hebben denk ik met deze draadloze set, aangezien dit op 2.4 gig frequentie werkt, of toch ?

Mijn Specs

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb zo'n marmitek set. Gebruik het voor stereo geluid vanaf mijn pc (boven), naar de installatie in de woonkamer. Normaal geen ruis, maar als iemand op een bepaalde plek staat wel.

Ik heb dat ding omdat de woonkamer niet mijn eigen terotorium is. Ik ben zelf verder voorstander van zo vele mogeliujk draden.

Verder moet het wel werken zoals jij het vraagt. En de meeste sets kunnen zelf het rear volume bijstellen.

Overigen apparaten op 2.4 GHz: WiFi en Magnetron. Houdt daar rekening mee.

{signature}

• MPAnnihilator
En denk jij dat als ik die nu gebruik in 1 en dezelfde woonkamer , dat ik dan ook al ruis kan hebben als er iemand in rondloopt ? Want ik begrijp bij jou dat jij zelfs een verdieping doorkruist ?

Mijn Specs

• Voutloos
  • Niet online
-GF-Annihilator schreef op 09 december 2003 @ 12:32:
En denk jij dat als ik die nu gebruik in 1 en dezelfde woonkamer , dat ik dan ook al ruis kan hebben als er iemand in rondloopt ? Want ik begrijp bij jou dat jij zelfs een verdieping doorkruist ?
Kan. Theorie van alle golven is best lastig. Alle voorwerpen objecten in de buurt kunnen invloed uitoefenen. Ook reflectie maakt uit. Dus deze opstelling kan ook prbolemen geven:
[Stalen kast] [Zender] ......leeg............[ontvanger]
Ook al denk je dat er niets tussen zender en ontvanger staat, kan die kast in dit geval zorgen voor reflectie en wel precies zo dat die golven elkaar uitdoven.

Ik ken iemand met een sloot voor zijn huis. Hij heeft een laptop met wifi (zelfde frequentie dus.) Hij kan nog ver achterin zijn tuin en zelfs daarachter w-lannen, maar als hij vlak voor zijn huis staat (bij de sloot) is zijn ontvangst weg.

Ik heb dus goed signaal door een vloer heen ja. Alleen mag er niemand in de keuken chips pakken als we een divx kijken. :)

Uiteraard hebben de meeste mensen geen stalen kasten of sloten in hun woonkamer, dus het zal wel lukken :Y)

{signature}

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 14:02

Eijkb

Zo.

Dat met die stralen en goven klopt allemaal wel. Heb zelf zo´n draadloos TV ding waarmee je dus op een andere kamer toch TV kan kijken (en zappen dmv afstandsbediening video ofzo) en dat werkt prima ware het niet dat beneden een nogal beweeglijke hond rond loopt. Als die op een verkeerde plaats gaat liggen of staan dan hebben we boven geen ontvangst meer :p En dan hoeft dat niet altijd een positie in de ´straal´ te zijn.

.

• MPAnnihilator
Dat ziet er dan niet zo schitterend uit , ik dacht dat die dingen al beter ontwikkeld waren :'( Je moet dan maar eens pech hebben dat je woonkamer 'iets' heeft staan wat problemen geeft :(

Dit brengt me serieus aan het twijfelen eerlijk gezegd , best dus met draad gaan werken veronderstel ik. O-) Damn :X

Mijn Specs

• Voutloos
  • Niet online
Ik zeg steeds het _kan_. Dus je hoeft niet per sé problemen te hebben (vaak niet zelfs). Vraag anders naar niet goed-geld terug garantie.

{signature}

Pagina: 1