[NIC]NIC eerst uit en inschakelen voor toegang netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41
Hallo allemaal,

ik heb een stom probleem wat de vloerbedekking op de trap niet ten goede komt.

De situatie:
Ik heb 2 computers, Boven en Beneden, met daartussen een router waar ADSL aanhangt. Dit werkt fijn van Boven naar Beneden. Maar als ik van Beneden naar Boven wil, moet ik eerst de netwerkverbinding (de interface dus) op computer Beneden uit en inschakelen voordat ik het netwerk op kan. Doe ik dat niet, dan kan ik de shares op Boven niet aan. Ik kan wel op internet en zo, maar het netwerk wil niet.

In computer Boven zit een onboard VIA Rhine II 10/100Mbit. In computer Beneden zit een Realtek RTL8139 10/100Mbit. Tussen de computers hangt een Edimax BR6104 10/100Mbit router.

Ik heb het volgende geprobeerd:
Drivers NIC Beneden (Realtek) verwijderen en opnieuw installeren
Alle netwerkprotocollen opnieuw installeren en instellen op Beneden
IP-adres door DHCP op Beneden
Statisch IP-adres op Beneden
Computer Beneden op andere poort router

Wat heeft de trap hier nu mee te maken? Al dat op en neer rennen van Boven naar Beneden.... :+ M.A.W. ik weet het niet meer...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
als je weer eens niet bij de shares van je pc boven komt probeer in de op de pc beneden eens //[computernaam_pc_boven] in je browser te zetten.

Het zit er dik in dat de pc beneden nog niet weet dat er boven een pc is bij gekomen in het net.

Met bovenstaand truukje kom je er dan wel bij.

Repareren doe je zo.

• RvL
Dat zou inderdaad kunnen. Mijn vraag is alleen hoe het dan komt dat het andersom wel meteen goed gaat. Het maakt niet uit in welke volgorde ik de pc's opstart overigens.

Nu de dekens nog...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
Oeps :P dat moet [b]\[/][puternaam] zijn ...

Dat heeft iets te maken met welke pc zich geroepen voelt master browser te spelen, en zeker met een combo van xp/2000 en 98 machines wilt dat wel eens fout gaan. (als in de 9x machines missen opeens een paar pc's die toch echt in het net hangen)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Heb je je router wel goed ingesteld want het lijkt er op dat één van die pc's zijn gateway niet krijgt. Post anders je routing van je beide pc's.
code:
1
route print

• RvL
Het IPD-adres en de gateway staan statisch ingesteld. De stations krijgen, behalve de opgevraagde data, niets door van de router, alles staat statisch ingesteld.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Heb jij soms zins kort een router... en heb je daar voor je internet gedeeld via 1 pc... want dat zou een verklaring kunnen geven voor het bizarre gedrag van het netwerk. Wel internet en geen shares kunnen berijken. PS post die routes nu toch maar want ik heb het vermoeden dat daar toch iets fout gaat of je hebt nog ergens een stuk je software draaien??

Anders zou ik even alle kaartjes in je netwerk op 100mbit zetten (dus niet op auto sensing laten staan) en bij die pc met problemen eens een ander PCI slot proberen! Het was toch een losse nic die realtek kaartjes zijn soms lastig aan de praat te krijgen! >:)
Pagina: 1