Toon posts:

[linkje] Mooi leesvoer voor de beginnende fotograaf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dan (van Dan's Data) heeft een imo mooi artikel geschreven over (digitale) fotografie, de basisbeginselen, de postprocessing in Photoshop, en wat je zelf kunt doen om goede foto's te maken van zooi die je online wilt zetten.

Het is 3 pagina's lang, los en vlot geschreven, en zeer verhelderend gedaan. Aanrader! :)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Idd een leuk artikel. Kwam het toevallig vandaag al tegen :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

de introductie fotos zijn in ieder geval veelbelovend :D maar de rest ziet er ook wel interessant uit; ik zal het even doorlezen

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:05
Hey dit vind ik best wel interessant. Pics geven al een beetje indicatie waar het over gaat, en dit ga ik van de week es helemaal doorlezen :) want daar heb ik nogal m'n tijd voor nodig zeg maar gezien de hoeveelheid tekst ;)

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 01:16

sjorsfeenema

de mijne is mooier

kan iemand het dan ff voor me vertalen? :+

die van hen is mooi....

Verwijderd

PICS!!!11 Samenvatting!!
:p

Ziet er goed uit. Ik vind het ook leuk-ish geschreven.
Denk dat ik hem dit weekend maar eens door ga lezen.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Wow, dat artikel op photo.net waar hij ook naar verwijst.. da's volgens mij meer bedoeld voor de mensen die al wat meer van fotograferen af weten (en eventueel geen geld hebben voor een 10D) en zich ergeren aan de mensen waar het over gaat voor vermaak dan voor de mensen die inderdaad hun eerste (d)slr gekocht hebben, zonder te weten wat het eigenlijk inhoudt :D.

Maar deze zit in m'n bookmarks, ik stuur hem meteen door naar m'n pa.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
http://www.photo.net/equipment/canon/10D/new_user.html

Skitterend ja :)

"The 28-105(/3.5-4.5 II USM) is a good lens. It has a ring USM motor (don't worry about what this is, you want it)"

Verwijderd

staat er in die toturial ook waarvoor de getallen staan bij de uitleg over een lens?
en als het er niet in staat, weet iemand dan een site waar een simpele uitleg over alles en nog wat over fotografie staat?

alvast bedankt ;)

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 21:52:
staat er in die toturial ook waarvoor de getallen staan bij de uitleg over een lens?
en als het er niet in staat, weet iemand dan een site waar een simpele uitleg over alles en nog wat over fotografie staat?

alvast bedankt ;)
EF28-105/3.5-4.5 II USM: EF (Canon) lensmount; 28-105mm, grootste diafragma @ wide (28mm) is 3.5 en @ tele (105mm) is 4,5; mark II (versie II, meestal een verbeterde versie maar niet altijd, kijk bijv. naar de 50/1.8); USM is het type motor; USM is stiller, sneller en je kan in de AF-stand handmatig je focus bijstellen.

Bijvoorbeeld. Verder stopt Canon ook wel eens L (dat is de professionele (lees: duurder, zwaarder, steviger, scherper) serie) of IS (Image Stabilistion, vangt lichte trillingen op zodat je alsnog scherpe foto's krijgt bij langere sluitertijden (als je tenminste wel je best blijft doen).

De achtervoegsels van Sigma ken ik niet uit m'n hoofd.

Verwijderd

Tarin schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 08:37:
[...]

EF28-105/3.5-4.5 II USM: EF (Canon) lensmount; 28-105mm, grootste diafragma @ wide (28mm) is 3.5 en @ tele (105mm) is 4,5; mark II (versie II, meestal een verbeterde versie maar niet altijd, kijk bijv. naar de 50/1.8); USM is het type motor; USM is stiller, sneller en je kan in de AF-stand handmatig je focus bijstellen.

Bijvoorbeeld. Verder stopt Canon ook wel eens L (dat is de professionele (lees: duurder, zwaarder, steviger, scherper) serie) of IS (Image Stabilistion, vangt lichte trillingen op zodat je alsnog scherpe foto's krijgt bij langere sluitertijden (als je tenminste wel je best blijft doen).

De achtervoegsels van Sigma ken ik niet uit m'n hoofd.
bedoel je met "wide" en "tele" de breedte en de hoogte dat de foto zal zijn?

Verwijderd

Nee de stand van het objectief. Wide is 28 mm (uitgezoomd) en tele is volledig ingezoomd (105 mm).

Verwijderd

ik denk dat ik het snap.
voor landschappen te fotograferen kan je dus best een objectief kopen met bv. 17-35?
bedankt voor de uitleg.

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:34:
ik denk dat ik het snap.
voor landschappen te fotograferen kan je dus best een objectief kopen met bv. 17-35?
bedankt voor de uitleg.
Inderdaad :).
De meeste lenzen vangen wide meer licht op dan in tele-stand (zoals de bovengenoemde, 3.5 vs 4.5), waardoor je kortere sluitertijden nodig hebt (en een kleiner scherptediepteveld krijgt, maar da's ingewikkeldere wiskunde ;)).

Maar zorg dat je je, voordat je een hoop geld uit gaat geven aan een dure lens, eerst enigszins ingelezen hebt; je leert wel een hoop door te spelen, maar enige voorkennis is erg praktisch. photo.net is bijvoorbeeld een mooie informatieve site.

[ Voor 23% gewijzigd door Tarin op 21-01-2005 22:24 ]

Verwijderd

Tarin schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 22:14:
[...]

Inderdaad :).
De meeste lenzen vangen wide meer licht op dan in tele-stand (zoals de bovengenoemde, 3.5 vs 4.5), waardoor je kortere sluitertijden nodig hebt (en een kleiner scherptediepteveld krijgt, maar da's ingewikkeldere wiskunde ;)).

Maar zorg dat je je, voordat je een hoop geld uit gaat geven aan een dure lens, eerst enigszins ingelezen hebt; je leert wel een hoop door te spelen, maar enige voorkennis is erg praktisch. photo.net is bijvoorbeeld een mooie informatieve site.
ik loop al een jaar rond met "Kodak EasyShare DX6340" en ik fotograferen begint mijn hobby te worden.
toen ik het toestel in het begin gebruikte vond ik het geweldig, maar nu een jaar later begin ik te beseffen dat het toch niet zo geweldig is.
ik maak graag macro's en foto's van landschappen.
en vooral bij de macro's vind ik het irritant, want daar kan je alleen maar automatisch focussen.
en met heel veel geluk heb ik dan het gewenste resultaat maar meestal trekt het nergens op.
en bij foto's van landschappen vind ik de kwaliteit niet zo denderend.
ik ben van plan om de grote vakantie vakantiewerk te doen en daarmee een beter toestel te kopen.
en daarom wil ik graag zoveel mogelijk weten over de objectieven etc.

hier is een foto van een landschap dat ik heb getrokken met m'n toestel : http://users.pandora.be/yuguy/janjunk/fietstocht/crop.jpg

edit : bedankt voor de site Tarin.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 12:57 ]

Pagina: 1