Toon posts:

Moderne videokaart in AGP 1.0 66/133 Mhz 3.3v AGP-slot??

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst wil ik degenen bedanken die mij gisteren tips gaven voor een videokaart in mijn oude systeem met de volgende specs:

Athlon 950 (Slot A)
MSI MS-6167
384 MB
(nu nog) Geforce 1 32MB SDR

Ik ben op zoek naar een goede videokaart die ik later ook nog in mijn nieuwe systeem kan gebruken maar nu vooral mijn huidige systeem weer nieuw lezen inblaast. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Radeon 9600 of 9600 Pro of een oudere Geforce 4 Ti. Ik neig toch meer naar de Radeons omdat deze hardwarematig DX9 ondersteunen. Kortom ik heb geen vragen meer over welke videokaart, tenzij jullie nog suggesties hebben natuurlijk --> deze topic dus niet sluiten aub!!!

Wel een andere vraag:

Zoals jullie zien heb ik redelijk oud moederbord, namelijk de MSI 6167. Deze heeft de volgende AGP port --> AGP 1.0 66/133 Mhz 3.3v.

Past hier een moderne videokaart in zoals een Radeon 9600 (Pro) of een Geforce Ti of zelfs 5600? Ik heb al in de FAQ gekeken bij de AGP-vragen, ik kom er alleen toch nog niet helemaal uit.

Alvast bedankt!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
volgens mij geen probleem.
alle kaarten kunnen ook wel op AGP 1x / 2x draaien

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Dat kan je vergeten, ik heb ook de MSI 6167 (brave slot-A Athlon mobo :P) en die AGP 3,3v port op het mobo gaat de moderne 1,5v kaarten opblazen, no doubt. Je zal minimaal een hybride AGP 2x/4x 3,3v/1,5v mobo moeten hebben om de nieuwste kaarten in te kunnen stoppen.

Zie ook http://gathering.tweakers...t_message/17919687#agppci in de PMG faq ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 08-12-2003 19:44 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Precies dat dacht ik dus ook. Maar volgens mij zijn alle moderne AGP-kaarten Universal AGP kaarten die dan volgens de AGP-info onder jouw bovenstaande link weer wel in een 3.3v AGP-slot passen.

Verwijderd

Topicstarter
"RAGE 128 PRO, RADEON, and newer products are keyed “Universal AGP” and may operate in AGP 1.0 and AGP 2.0 compliant motherboards. Please check with your motherboard manufacturer if you are uncertain about the AGP specification it meets. "

Dit betekent dus dat het ook in mijn oude AGP 1.0 v3.3 volt slot kan toch? Of zie ik het toch nog fout?

Voor meer info. deze interessante AGP-chart van ATI

http://www.ati.com/support/faq/agpchart.html

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 12:51

CaDje

Framedrops for life

Ik had laatst een keer m'n Radeon 8500 in een PII400 gedrukt. Geen probleem. Dus het lijkt wel te kunnen. Je kunt alleen geen 3.3V kaarten in een 1.5V mobo stoppen.

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 19:57:
"RAGE 128 PRO, RADEON, and newer products are keyed “Universal AGP” and may operate in AGP 1.0 and AGP 2.0 compliant motherboards. Please check with your motherboard manufacturer if you are uncertain about the AGP specification it meets. "

Dit betekent dus dat het ook in mijn oude AGP 1.0 v3.3 volt slot kan toch? Of zie ik het toch nog fout?

Voor meer info. deze interessante AGP-chart van ATI

http://www.ati.com/support/faq/agpchart.html
Volgens mij niet! O-)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben er nog steeds niet uit! ik dacht dat alle nieuwere ATI-kaarten inderdaad gewoon universal AGP waren. Echter nu zie ik bijvoorbeeld dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcconcurrent.nl/b_896.jpg

Als ik dit vergelijk met dit plaatje;

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/FAQ/VB/AGP_voltages.gif

Dan lijkt het net of de Radeon 9600 Pro van Club3D een 3.3v kaart is en geen universal AGP kaart?!? Dit lijkt me wel erg vreemd. Is dit misschien de layout van een 0,8v of een 1,5v kaart?

Volgens ATI zelf http://www.ati.com/support/faq/agpchart.html zijn alle nieuwere ATI AGP kaarten, universal AGP kaarten die dus in elk AGP-slot passen. Geldt dit dan voor alle videokaarten die exclusief door ATI gemaakt zijn of is het dan zo dat bijvoorbeeld Club3D zelf mag weten op wat voor kaart zij de ATI-chipset plaatsen?

Wie kan me helpen? Ik weet het echt niet meer en wil toch echt graag een Radeon 9600 Pro op mijn oude MSI MS-6167 moederbord plaatsten!

Verwijderd

Topicstarter
De discussie is hier http://forum.computertota...topic.php?p=686518#686518 volledig losgebarsten.

Niemand weet precies hoe het zit. Ik heb nu al mijn hoop op GoT gevestigd.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Een Radeon 9000 werkt iig. wel op een Intel 440BX bord.
Die chipset is AGP1.0 met AGP1x en AGP2x speeds, voor zover ik weet gewoon 3.3 tot 3.6 volt.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06-2025
Ik zal het even voor je uitleggen. Een agp 8X kaart zoals ik nu heb kan ik terug schakelen naar een lagere snelheid ik zet hem vier versnellingen lager en hij staat in zijn 1. Maar dan zit hij bij mij ook in een agp 8X slot (agp3.0)
Het eerste agp slot dat uit kwam had een ander voltage, als je daar je nieuwe kaart in steekt kun je hem waarschijnlijk opsturen ter reparatie.

Het feit dat ik hem in agp 1X 2X 4X en 8X kan zetten zegt iets over de snelheid.
AGP 1.0 staat voor een bus die op 66 mhz werkt met een voltage van 3.3 dit moet je niet opvatten als agp1X want dat is de snelheid die erover heen werkt. Als er in de faq staat dat hij compatibel is met agp1.0 dan is het een ander verhaal en moet je die kaart er insteken, maar ik vermoed dat dat er niet instaat. Correctie er staat dat het niet zeker is dat hij werkt (may work on agp1.0, 2,0 ) check MB manufacturer, ze sturen je van het kastje naar de muur in het geval dat hij opgeblazen wordt.
Kijk even in de bios of je je voltage voor agp kan aanpassen.

[ Voor 15% gewijzigd door siren op 13-12-2003 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Da_siren,

Na lang uitzoeken ben ik eracher gekomen dat alle AGP 8x kaarten niet in een AGP 1.0 slot gaan. Inderdaad wat jij ongeveer zegt.

Ik heb nu een Geforce Ti4600 besteld deze werkt op AGP 2x/4x, ik neem dus aan dat deze wél compatible is met een AG 1.0 slot omdat de Ti4600 waarschijnlijk een AGP 2.0 kaart is die volgens mij wél compatible is met AGP 1.0.

Klopt dit wat ik zeg? Ander cancel ik de bestelling nog even.

Helaas dus geen Hardwarematige DX9 voor mijn systeem meer....

Verwijderd

Ok ik heb dus een beetje hetzelfde probleem. Aan de hand van de hierboven gegeven charts heb ik dus een Radeon 9200 gekocht voor mijn Asus CUV4X moederbord met een AGP 1.0 slot (kennelijk) en deze werkt dus niet. Heeft er iemand suggesties welke snelle kaart die ook na een upgrade van mobo en cpu nog een beetje de moeite waard is goed zal werken op mijn systeem:

Asus CUV4X, Pentium III 667MHz

PS ik heb nu een 250W voeding, als dat niet genoeg is voor de betreffende kaart hoor ik het graag.

• WinMan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-04 09:37
Het enige dat ik kan toevoegen is dat ik een Asus Gfx 5600 kaart zonder problemen in mijn Asus P2b-DS moederbord gebruik. Deze draait op 2x AGP. Welke AGP revisie kan ik nergens vinden in het mb boekje maar zal waarschijnlijk ook de eerste zijn gezien de leeftijd van het bord. ;)

.....wachtend op PCdeLuxe dual xeon 2,66ghz systeem... (haha, was in 2003)

Verwijderd

Dankjewel voor je reactie, ik had me er echter al een beetje bij neergelegd dat ik geen al te nieuwe kaart zou kunnen gebruiken tot ik daarnet het volgende vond:

http://www.motherboards.o...ech-planations/920_2.html

AGP Pro
AGP Pro, is primarily designed to deliver additional electrical power to the graphics add-in cards to meet the needs of advanced workstation graphics. AGP Pro will accept AGP 1.0 and 2.0 cards depending on the connector used on the motherboard.

AGP Pro 1.0 Specification (PDF file)

AGP Pro 1.1a Specification (PDF file)

Modes
1x (266Mbps) (8 bytes per two clock cycles)
2x (533Mbps) (8 bytes per clock cycle)
4x (1.07Gbps) (16 bytes per clock cycle)
Connectors
AGP Pro 3.3v keyed
AGP Pro 1.5v keyed
AGP Pro UNIVERSAL (supports both 3.3v and 1.5v cards)

Mijn CUV4X ondersteund namelijk AGP Pro en volgens mij heeft ie ook een UNIVERSAL slot. Toch doet de (inmiddels in de winkel geteste) Radeon 9200 die ik gekocht heb het niet. Ideeen?

Oh en anders bij mijn bovenstaande vraag naar een goede 3.3v videokaart weet iemand een goede kaart die ook in Nederland te krijgen is?

Verwijderd

Ik kom net een Radeon 9200 PCI tegen, is dat eventueel een alternatief of zijn PCI videokaarten sowieso afraders?

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

limoentje schreef op 13 december 2003 @ 01:58:
Een Radeon 9000 werkt iig. wel op een Intel 440BX bord.
Die chipset is AGP1.0 met AGP1x en AGP2x speeds, voor zover ik weet gewoon 3.3 tot 3.6 volt.
even een kickje :>

ik zit met hetzelfde als de ts heeft, en nu begrijp ik dat de Radeon 9000 wel met een 440bx overweg kan. Qua voltages en compatability dus, omdat ik het zelf niet kan vinden.

Zou een ATI Radeon 9600 dan ook gewoon werken op een 440BX bordje? Ik ben er zeer benieuwd naar, omdat ik m'n geForce2 TI een beetje beu ben en ik wil wat snellers hebben qua vid.kaart.

Zijn er meer mensen met een < 9000 op een 440BX bord :?

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

@Voodoo_man: ik durf het niet te zeggen, maar een kennis heeft dus een 9000 draaien op een 440BX bord

en @WinMan: Voor zover ik weet ondersteund de CUV4X (met VIA 694x chipset als ik het goed heb) gewoon AGP2.0 en dus ook AGP4X

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Nou... inmiddels twee weken later ben ik er helemaal uit. Ook sommige 8X AGP kaarten werken op een ouder AGP 1.0 slot dat alleen AGP 1x/2x ondersteunt.

Ook op http://www.ati.com/support/faq/agpchart.html wordt vermeld dat de Radeon 9500 en 9700 3.3x AGP 2x ondersteunen! Ik heb dit geverifieerd met AGP 1x/2x systeemconfiguraties die je in de ORB op www.futuremark.com kunt vinden. Er bleken daar inderdaad systemen te zijn die gewoon een Radeon 9500 hadden draaien in een AGP 1.0 (=1x/2x) slot. Dit slot werkt altijd op 3.3v. Zo weten we dus in ieder geval zeker dat de Radeon 9500 en de 9700 op een oud AGP 1.0 slot kunnen draaien. Want de radeon 9500 is m.u.v. van de memorybus en de kloksnelheden zowat identiek aan de Radeon 9500. Ik geloof dat de Radeon 9600 wel problematisch is in een AGP 1.0 slot.

En let op nu komt 'ie............ ik zit nu in Amerika en ik heb voor 199 dollar een PowerColor Radeon 9700 Pro op de kop weten te tikken. Dat is dus slechts 160 euro met de huidige wisselkoers!

Ik ben benieuwd wat dit enorme monster gaat doen ik mijn redelijk zielige
Athlon Thunderbird Classic 950 Mhz systeem dat draait op een MSI 6167 moederbord ;) Er zit nu nog een Geforce1 SDR 32MB in, dat wordt dus een redelijke sprong voorwaarts als die Radeon 9700 Pro wordt geplaatst!

In ieder geval, alle faq's waarin staat dat een 8x AGP sowieso niet werkt in een AGP 1.0 slot zijn niet 100% juist. De systeemconfiguraties in ORB op www.futuremark.com bevestigen dit. Er zijn bijvoorbeeld 440BX moederborden die gewoon een Radeon 9500 hebben draaien!

Verwijderd

Topicstarter
Voor meer info. kan je ook naar de specs kijken van de radeon 9700.

http://www.ati.com/produc.../radeon9700pro/specs.html
Pagina: 1