Toon posts:

Adaptec 29160N + 73GB LVD/SE ultra320 scsi schijf problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Adaptec 29160N kaart liggen en een 73GB 10K ultra320 schijf. Deze schijf is eigenlijk een hot-swap schijf uit een server, dus heb er een converter bij. Deze brengt de 80 pins terug naar 68 pinnen geloof ik.

Na het plaatsen van de kaart en het eraan hangen van de schijf (kabel met 3 connectors, 1e connector op kaart en laatste connector op schijf) start ik de pc op. Meteen geeft de scsi kaart aan: Scsi configuration error 02. Dus ik schijf eraf en pc opnieuw opstarten. Kaart zeurt nu nergens meer over, dus het ligt aan de schijf of iets dergelijks.

Ik weet zeker dat de schijf werkt en ik weet ook zeker dat mijn 160 kaart 320 LVD schijven aan kan. De converter is te zien op http://www.herkeuring.nl/converter.jpg
Nu vermoed ik dus mijn converter. Is dit een aktieve converter? En deze meneer heeft natuurlijk een passieve nodig :?

Wie wilt mij ermee helpen?

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-03 10:38
Heb je ook gedacht aan de terminator??

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
Yup. Ligt waarschijnlijk toch aan de converter. Zou een actieve zijn en ik moet een passieve hebben schijnbaar.

Kan iemand me vertellen of flat cable en rounded cable hetzelfde zijn?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 19:54 ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Kleine opmerking, een converter is geen terminator. Terminators zijn de eindweerstanden zeg maar en die MOETEN altijd helemaal aan het begin en aan het eind van de SCSI chain aanwezig zijn. In de meeste gevallen is dat de SCSI kaart aan de ene kant en aan de andere uiteinde een SCSI apparaat met ingebouwde terminator of een losse terminator. Deze losse terminators heb je inderdaad in actieve en passieve.

Een converter is gewoon een converter die ervoor zorgt, dat je een SCSI apparaat met een andere aansluiting (bijv. 50 pins Fast-SCSI of 68pins Wide) toch kunt gebruiken. Naast een converter heb je dus altijd een terminator nodig.

Jouw harddisk heeft geen terminator aan boord, je moet dus nog een losse terminator aanschaffen. Een actieve is eigenlijk altijd beter. Daar zit namelijk een ingebouwde voltage regelaar in, die bepaalde impedantie wisselingen e.d. op de bus op kan vangen. Een passieve kan dat niet en is derhalve minder stabiel. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar better to be safe than sorry.

Conclusie: Je moet waarschijnlijk nog een losse 68 pins actieve terminator hebben en die op de allerlaatste connector zetten (de harddisk dus in het midden) Ik hoop trouwens dat je een getwiste SCSI kabel hebt (getwiste paren dus, blijft fysiek wel een flatcable) anders heb je grote kans, dat je nooit op de maximale snelheid kunt werken (blijf je op 40 of 80MB of zo. niet dat dat veel verschil maakt met maar 1 HD, maar toch ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je antwoord. Meeste wist ik al, behalve dan van die twisted kabel. Thanks, want dan kan ik daar ook meteen achteraan.

Het is dus de bedoeling dat er in de toekomst meerdere schijven aan komen, dus kabel zou wel fijn zijn :)

Thanks