Toon posts:

[Fedora, Radeon 9800] OS muurvast bij starten X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik poog Linux Fedora Core 1 te installeren op mijn P4. Alles gaat prima, behalve X support voor mijn Ati Radeon 9800 Pro 256 MB. Op het moment dat X start zit m'n pc per direct muurvast. Is dit een bekend probleem? Ik heb gewoon de drivers die bij Fedora zijn geleverd gebruikt (deze is net een paar weken uit).
Ik weet dat zowel de P4 als de Ati echte vermogensvreters zijn en heb daarom een 550 Watt voeding in m'n PC. Dat kan het probleem dus niet wezen. Heb verder nauwelijks extra hardware in m'n bak zitten (1 cdrom, 1 hdd, geen fdd).

En onder Windows 2000 doet m'n ATI het perfect...

Heb al zitten zoeken op GoT hierover, maar niks gevonden. De Ati Radeon FAQ handelt enkel over Windows.

Heeft iemand een oplossing?

Marc

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
download is de ati drivers van ati.com misschien werken die wel (zou wel moeten) het zou best kunnen dat de drivers in Xfree het niet helemaal snappen :) had laatst ook problemen met m'n tnt alleen de bovenste helft van het scherm. Dit heb ik opgelost door bij driver in je x config vesa neer te zetten (/etc/X11/ XF86config te openen met emacs)

veel succes

Verwijderd

roodhoedje schreef op 08 december 2003 @ 18:55:
download is de ati drivers van ati.com misschien werken die wel (zou wel moeten) het zou best kunnen dat de drivers in Xfree het niet helemaal snappen :) had laatst ook problemen met m'n tnt alleen de bovenste helft van het scherm. Dit heb ik opgelost door bij driver in je x config vesa neer te zetten (/etc/X11/ XF86config te openen met emacs)

veel succes
dat is geen oplossing dat is een work around :)

overgenst als je de drivers wilt downloaden pak dan wel de 4.3 Xfree versie drivers, gezien fedora die versie van xfree draait. (zover ik weet)

zelf geen ati kaart en zulk soort problem ook nooit tegengekomen dus kan je voor de rest niet echt helpen.
het is redelijk specefiek want voor de rest kon ik enkel een duitser vinden met het zelvde probleem.

je kunt nog wel even proberen in de knowledge base van RH daar heb ik zelf niet gekeken.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

xfree heeft als het goed is een log file, misschien staat daar wel wat nuttigs in, post hem ff..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
ATI driver werkt bij mij (ATI radeon 9700pro) perfect.
Lees dit eens anders door.
http://www2.ati.com/drivers/linux/readme0328.txt

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Radeon9700pro vs Linux

Neem dit draadje even goed door, de drivers voor de radeon 9700 en 9800 zouden dezelfde moeten zijn, alleen in wat mogelijke tuningopties verschillen.

Gatos.sf.net heeft anders ook nog ATI drivers, naast de ATi.com site. Verder vind je op dri.sf.net ook nog ati drivers, die kun je allemaal proberen, ik weet niet welke het beste werken, maar dat is altijd ook een beetje proberen. Als je voor snelheid gaat zijn de ati.com, of de dri.sf.net drivers waarschijnlijk geschikt, als je TV-out belangrijker vind moet je inderdaad even bij gatos.sf.net langsgaan. Ook de mailinglists van bovengenoemde projecten kunnen je zeer zeker wat interessante en relevante informatie geven. Mogelijk moet je trouwens de drivers uit de CVS pakken, omdat je kaart nog vrij recent is en de bijbehorende drivers nog niet dermate goed getest konden worden dat iemand ze stable durft te noemen.

Als je met deze drivers nog deze of andere problemen ondervindt, post dan a.j.b. ook de errors (EE) uit je /var/log/XFree86.0.log hier, dan wordt het tenminste wat duidelijker of het probleem bij je settings / config ligt, of of je simpelweg niet de goede drivers gebruikt.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-02 15:41
Dit is een bekend probleem (is ook behandeld op de mailinglist van fedora) en kan opgelost worden door voordat X wordt gestart even de ATi driver te installeren. Dit is redelijk eenvoudig en dan werkt het perfect (heb het zelf ook gedaan op een PC met Radeon 9800). Op een PC met een Radeon 9700 doet het probleem overigens niet voor (ervaring, was identieke pc als met Radeon 9800 maar dan dus met andere videokaart).

[ Voor 12% gewijzigd door Martin Sturm op 08-12-2003 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Martin Sturm schreef op 08 december 2003 @ 23:35:
Dit is een bekend probleem (is ook behandeld op de mailinglist van fedora) en kan opgelost worden door voordat X wordt gestart even de ATi driver te installeren. Dit is redelijk eenvoudig en dan werkt het perfect (heb het zelf ook gedaan op een PC met Radeon 9800). Op een PC met een Radeon 9700 doet het probleem overigens niet voor (ervaring, was identieke pc als met Radeon 9800 maar dan dus met andere videokaart).
Wat bedoel je precies met "installeer de ATi driver voordat je X start"? Ik heb het volgende gedaan:

modprobe radeon --> runt zonder fouten
lsmod --> radeon staat er nu bij als (unused)
startx --> loopt wederom muurvast

Enig idee? Wat moet ik precies doen?

Marc

[----------------edit----------------]
ho wacht, ik bedenk me ineens iets... bedoel je soms "installeer eerst de drivers van de ATi site en start daarna pas X?" ... :) lemme try that (volgens mij dacht ik te moeilijk :))
[----------------edit----------------]
yay, errug lelijk, die drivers moet je installeren met --force, maar vooruit, het werkt!! thanks alot iedereen!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 02:30 ]

Pagina: 1