RMA, Wat is jullie ervaring?

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Een goede avond tweakend Nederland.

Wat is jullie ervaring met RMA?

Op dit moment zit ik met een Nec 1100a (gekocht mei 2003) die de laatste 5% van een DVD+R niet diep genoeg weg scrhijft. (van uit gaande dat je te maken hebt met een volledige 4.7 gig image). Als ik de gebrande DVD dan dump (met bijv. alcohol 120%) met mijn Pioneer 120S naar de hdd dan krijg ik bij de 95% alleen maar sector errors. En ja dit krijg ik ook als ik em lees met mijn Nec 1100a.
Nu hoor ik menig een al denken, andere schijfjes gaan gebruiken, maar dat heb ik al gedaan en ook dat werkt niet. (Arita, Philips, Nashua, Fuji etc.)

Dit probleem heb ik voorgelegd bij mijn leverancier en die komt met het volgende.

"Zodra we de brander binnen hebben, gaan we hem gelijk testen. Als deze inderdaad defect blijkt te zijn gaan we overleggen hoe we dit verder kunnen afhandelen, want de NEC1100A is niet meer voorradig. We kunnen de brander dan opsturen naar onze leverancier voor reparatie of u kiest voor een alternatief (bv. Lite-On) tegen bijbetaling"

"Indien bij onderzoek blijkt dat het product niet defect is of het defect een gevolg is van onzorgvuldig/ondeskundig gebruik, verkeerde drivers, jumpersettings, foutieve BIOS-update of virus zullen wij ? 35,00 in rekening brengen en het product retourneren (kosten voor retourneren komen in dit geval voor rekening van de koper). Indien dit door de fabrikant wordt geconstateerd nadat het artikel reeds voor u is geruild of gecrediteerd, zullen de kosten worden doorberekend."

Dit klinkt natuurlijk leuk echter zijn er op dat moment een aantal scenario's waarbij de klant de dupe is.
a) Als leverancier gaat testen en zij constateren de fout niet dan is de klant 35 euro kwijt en krijgt hij een product terug wat bij heb niet goed functioneert.
b) Als leverancier gaat testen en zij constateren de fout dan moet de klant bij betalen voor een ander / evenwijdig product.
c) Als leverancier gaat testen en zij constateren de fout gaat de brander naar de fabrikant en wordt de klant geen evenwichtig alternatief geboden en moet de klant tevens maar wachten op de fabrikant.

Klinken mijn bezwaren / scenario's te zwaarmoedig?
Eigenlijk wil ik mijn brander naar de leverancier sturen en een andere brander retour. Voor een aantal opdrachten die ik hier liggen heb ik deze brander consequent nodig.

Mijn systeem:
WinXP, SP1(A), Athlon 1800+, 512MB Kingston, Asus plank, Matrox HDD (80 gig), Nec 1100a en Pioneer 120S

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Tja tis idd bagger. Mijn 9800 pro 256 mb werkte niet @ nforce mobo's dus rma heeft nu 8 a 10 weken geduurt en krijg em woensdag eindelijk terug dus RMA = veel gedult hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• SjaakTrekhaak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 10:20
Hmm mijn ervaring met RMA is best possitief. Heb twee weken terug een HD van seagate opgetuurd en kreeg binnen een week een nieuwe terug (4 werkdagen).

[url=http://specs.tweak.to/[/url] / Specs 2 \ 24 uren in een dag, 24 bierflesjes in een krat........ Toeval?

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 06:25

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik heb niet superveel ervaring met RMA, ik heb een keer een HDD naar Seagate gestuurd en was binnen de week terug! ik ben dus wel tevreden! Aangezien dit een vaag probleem is zal er wel wat langere periode overheen gaan denk ik! >:)

Edit:

Ik zie net dat iemand tijdens mijn post ongeveer hetzelfde poste 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Mystic Spirit op 08-12-2003 18:41 . Reden: Zelfde post terwijl ik poste :) ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt er natuurlijk aan waar je naar RMA'ed.
Seagate is snel, heel snel (4 tot 6 dagen in de meeste gevallen). WD deed er iets langer over (ongeveer een dag of 8-9).
Creative had het ook binnen een week voor elkaar.
Sony doet er echter makkelijk 3 maanden over bij notebooks :(

dus het hangt heel erg af van het bedrijf waar je het product gekocht hebt.
Als je terug kunt gaan naar de winkel zou ik dat doen, gezien zij het dan oplossen voor je en evt kosten niet op jou verhaald kunenn worden.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Seagate's RMA i8s inderdaad enorm snel, echter komt dit vooral omdat op Schiphol (Of was het nou Rotterdam-haven) hun primaire distributie voor europa zit, alwaar de RMA direct wordt afgehandeld :)
Ik heb ook via Diamond (van Hastec, als NL leverancier) een oude Viper ter RMA aangeboden (tv-out chippie hield ermee op :( ). Ook hier binnen een paar dagen een vervangend exemplaar.
Enkel met Asus zijn de ervaringen minder. Ik wacht inmiddels ruim een maand op de reparatie van mijn Asus A7M266-D :P

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23
q2no schreef op 08 december 2003 @ 18:31:
a) Als leverancier gaat testen en zij constateren de fout niet dan is de klant 35 euro kwijt en krijgt hij een product terug wat bij heb niet goed functioneert.
Onmogelijke situatie. Of jij doet iets verkeerd of de fabrikant test niet goed. Kleine kans, meestal word er niet getest maar word een artikel rechtstreeks in de bak 'revisie' gemikt. Er gaat dan simpelweg een nieuwe of gereviseerde retour klant.
b) Als leverancier gaat testen en zij constateren de fout dan moet de klant bij betalen voor een ander / evenwijdig product.
Logisch toch? Als ze jou een beter product aanbieden als wat je eerst had dan mag daar best een kleine vergoeding tegenover staan. Sinterklaas is immers het land alweer uit.... :P
c) Als leverancier gaat testen en zij constateren de fout gaat de brander naar de fabrikant en wordt de klant geen evenwichtig alternatief geboden en moet de klant tevens maar wachten op de fabrikant.
Tsjah, dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Je kan natuurlijk ook eigenwijs doen en nog langer met je (waarschijnlijk) defecte brander blijven emmeren, duurt het alleen maar langer voordat je een vervanger hebt.
Klinken mijn bezwaren / scenario's te zwaarmoedig?
Ja, je doet alsof je nu al zeker weet dat je brander 'niet defect' word verklaard en dat je genaaid gaat worden door je leverancier.
Eigenlijk wil ik mijn brander naar de leverancier sturen en een andere brander retour. Voor een aantal opdrachten die ik hier liggen heb ik deze brander consequent nodig.
Stel het voor. Ga geen bullshit verhaal verzinnen want daar prikken ze zo doorheen en je krijgt alleen maar minder gedaan. Eerlijkheid duurt het langst.... O-)

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ze dienen jou een gelijkwaardig of beter product aan te bieden, zonder dat jij hoeft bij te betalen hoor!! Laat je niet afschepen zou ik zeggen, jouw leverancier stuurt het gewoon terug naar zijn eigen leverancier en daar geldt hetzelfde.

Zoiets heb ik ooit gehad met een 15GB HD van IBM, kreeg ik een 20GB Seagate voor terug :)

En wat iemand hierboven stelt is ook zo: constateren zij geen fout, dan ligt het aan jou, maar wat een ander zegt is ook correct, ze testen het vaak niet eens, je krijgt gewoon meteen een vervangend product (is mijn ervaring). Ik werk zelf trouwens 1 dag per week bij een pc-zaak.

Verwijderd

Daarom koop ik alleen nog maar branders van Plextor,
die rma service is perfect.

vriend van mij kreeg een kapotte plextor van een klant,
met garantie maar zonder bon,
aangemeld en binnen 4 dagen een goede brander terug ;)

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:06
Bij winkels worden rma's (componenten) uiteraard meestal binnen het jaar naar de distributeur terug gestuurd.
Wat betreft printers en scanners, deze worden wel terug gestuurd naar de rma afdeling van het merk zelf, bijvoorbeeld HP.
HP is wel ok, naar het faxen van een formulier komen ze hem ophalen en binnen 2 weken (meestal na 1 week) heb je een nieuwe of is hij gerepareerd.
Canon is klote, duurt lang en Epson duurt ook vrij lang (+/-4weken), Lexmark vind ik gewoon goed! deze sturen bij zo goed als alle problemen direct een nieuwe op waardoor je hem dezelfde week al hebt!
Harde schijven vind ik wel minder!
Bij Maxtor heb ik vaak 4 - 6 weken moeten wachten (Ierland)
En WD zo rond de 4 weken.
Creative duurt ronduitlang! dit is gewoon triest, boxensetjes en kaarten die 3 maanden weg zijn, ook als ze omgeruild en gerepareerd zijn.

Dit zijn mijn ervaringen :)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:45

tweakerbee

dus..?

Als je die brander echt nodig hebt zou ik voor de bijbetaling gaan. Kan nooit echt veel zijn, en wat zijn nou twee tientjes voor een apparaat wat je echt nodig hebt?

Mijn ervaring met RMA is beroerd tot goed:
- MSI: vrij lang, maar wel na 1,5 jaar nog garantie gehad => 5 weken reparatietijd
- DELL: goed, snel => binnen een week terug
- Maxtor: traag, maar dat lag aan de winkel
- Club3D: redelijk => ongeveer twee weken voor een 9800Pro

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Een keer RMA uitgevoerd met een harde schijf van IBM, voordat Hitachi de tent overnam. Hun centrum zit (zat?) in Hongarije. 8 werkdagen. Geen problemen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb alleen ervaring met de RMA van Plextor, maar die verliep dan ook uitstekend:
Nadat ik Plextor overtuigd had van het probleem met mijn brander (in 3 mailtjes) kreeg ik een RMA code en de melding dat een koerier de volgende dag mijn writer op zou komen halen, met het verzoek of ik hem in de originele doos kon doen en het RMA nummer op de doos kon schrijven.
Afijn dat ging allemaal goed en 3 dagen later stond de koerier weer voor de deur met een nieuwe writer :) Een Plextor kost je misschien wat meer, maar de service is er wel naar!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik heb slechte ervaringen met de RMA van Leadtem en/of funprice.
Ze waren gewoon mijn Gf3 kwijt!! :\
Na wat bellen hadden ze nog ergens op het hoofdkantoor een andere gevonden :P

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 12:58

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb tot nu toe nog maar 2 RMA hoeven doen.

1x een Abit moederbord van bijna verkoold was doordat mijn voeding doorgebrand was. Binnen 4 weken een nieuw moederbord.

1x een Radeon8500 PRo kaart die eigen DOA was,.. er zat allemaal koelprut op de kaart zelf. Dit was zo'n merkloze kaart. Ik had hem bij Gistron gekocht en daar duurde het wel erg lang (meer dan 6 weken).

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
2x een hardisk opgestuurd...

1e keer was een Maxtor, heb toen voor de optie gekozen waarbij je je creditcard-nummer op moet geven, sturen ze je meteen een nieuwe schijf op, waarna je de kapotte terug moet sturen (als je dat niet doet gaan ze gebruik maken van dat credit card nummer ;)). Die nieuwe schijf had ik 3 dagen na aanvraag,

2e keer was een IBM, opgestuurd naar Hitachi. 3 weken later had ik een nieuwe grotere schijf retour. Ook prima dus :)

• Coos
  • Laatst online: 01-03 17:29

Coos

Aim High, Shoot Low

Ik heb 1 RMA ervaring en ik heb nu ook een RMA lopen.

de ervaring komt van een asus moederbord (P4B266). De reparatie van dit moederbord heeft ruim 2 maanden geduurd (van 29 augustus tot 6 november). Deze RMA verliep via Powerline, waarvan ik heb gehoord dat hun reparaties altijd langer duren. Ik weet niet of dit waar is btw.

Nu heb ik een RMA lopen voor een XFX GF4 kaartje. Ik moest hem opsturen naar Engeland. Dat heb ik afgelopen donderdag gedaan, dus nu is het maar afwachten hoe dat gaat. Dat RMA nummer kreeg ik redelijk snel na een paar mailtjes en posten van probleem op een speciale service site.

Ik denk dat die regels er gewoon zijn om eventueel misbruik van de RMA te beperken. Ze zullen echt niet zo snel met rekeningen van 2500 euries zwaaien. Negatieve reclame is toch ook niet zo goed voor die bedrijven.

Nooit geschoten is altijd mis | System specs

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik heb ook 1 RMA ervaring met een CD-writer van Plextor.

Ik kon rechtstreeks op de plextor site een formuliertje invullen, een dag later stond DHL op de stoep om het pakketje op te halen. In totaal heeft het 3 werkdagen geduurd en ik heb netjes een nieuwe brander gekregen. Maar ach, gezien de prijzen van een plextor mag dat ook wel.

Om even mijn mening te geven over jouw situatie. Ik zou niet zomaar tegen bijbetaling voor een Lite-on kiezen. Je hebt immers recht op een goede brander en je hebt niet voor niks voor een NEC gekozen. Alleen voor de Lite-on gaan als de prijs supergunstig ligt.

Zelf kun je wel even nagaan hoe sterk je staat. Je hebt niet lopen knoeien met Firmwares, jumpersetting is goed. Even getest met andere computer en verschillende merken CD's geprobeerd. Geeft dit alles problemen, dan mogen hun (lees: leverancier) maar even uitleggen wat jij dan verkeerd hebt gedaan ;) na al deze testen.

Bij RMA schrijf je dus een mooi briefje met al je testen en laat je even overtuigend weten dat het toch echt aan die DVD-speler ligt en dat je wens uitgaat naar dezelfde evenredige speler zonder extra kosten, want dat is garantie.

[ Voor 57% gewijzigd door Arie Kanarie op 10-12-2003 00:20 ]

-

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 10:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

1 RMA ervaring, ging (gaat) niet echt lekker

Maxtor 40gb schijf, binnen 6 weken kapot, code gegenereerd, sumitted op de site samen met mn CC nummer. Binnen 2 weken nieuwe schijf, maar was totaal vergeten de kapotte op te sturen. Ach ja, dan maar van mn CC af. Maand later, nog steeds nix van mn CC af, ik toch maar eens bellen (ja ben eerlijk :P). Ze zouden et nakijken, beste was de schijf alsnog op te sturen, maar beter nog (hulde maxtor) ze konden ook afspraak maken om em op te halen (ja ja).

Goed, weken erna krijg ik opeens telefoontje op mn werk, vage duitse vrouw in et beste engels (lees geen) dat ze kon, vertelde dat ik de schijf nog niet had terug gestuurd. Ik verhaal uitgelegd, ok ze zou contact opnemen met engeland (...), zou ik vanzelf wat horen.

2 weken erna, telefoontje uit engeland. Netjes gesprek, weer verhaal uitgelegt, deze keer werd er direct een afspraak gemaakt, 11 november zouden ze de schijf op komen halen van mijn werk. Ik netjes bedanken dat ze em zelfs wilde ophalen, maar hij gaf aan dat het compensatie was voor de overlast die ik had gekregen hierdoor.

Eind goed al goed, nu 10 december, nog niemand langs geweest. Tot 1,5 week terug zat hij nog zelfs netjes in de doos, nu lijd hij een heerlijk leventje in mijn 3e gekochte pc. Ook mn CC is nog steed niks van afgeschreven.

Per saldo goeie service van maxtor, helaas is/was de uitvoer niet al te best.

Tip is wel direct, indien mogelijk, via de fabrikant te werken. Je gaf zelf al aan dat sommige bedrijven geld in rekening brengen om dat ding op te sturen, maar voor 35 euro stuur ik een hele pc weg. Ook dat hun em zonodig nog willen controleren kan weleens uitlopen het afschreven van een cooler, waardoor je je fabrieksgarantie kwijt ben. (heb ik meegemaakt met mn TNT2)

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 10-12-2003 00:14 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb wat rampen meegemaakt. als winkel is dit nog te overleven, maar als consument zou ik er gek van worden.

likom monitoren:
gaat via icc. icc heeft ruzie met likom. (ja lekker he) dus nee meneer we kunnen momenteel niks voor u betekenen. paar weken later. ja meneer de ruzie is bijgelegd (bull volgens mij) maar de monitor is nu niet op voorraad. wachttijd onbepaald. net als eind oktober toen ik hem aanmeldde dus veel verder zijn we nog niet. we zijn nu dus een week of 6 verder en er is nog niks gebeurd. daar komt nog eens bij dat het consumentennummer 70 eurocent per minuut is. ik kan gelukkig via een dealernummer dezelfde lijn krijgen tegen normaal tarief. dan zit je soms een kwartier in de wacht. je hoort de hele tijd: welkom bij icc, houdt u serie nummer gereed etc. en dan een heel fout muziekje. dat alles kei en keihard. zo langzamerhand wordt dit wel één van de traumagevalletjes. bovendien krijg je vaak weer een monitor terug met gebreken als je dan eindelijk iets terug hebt.

maxtor: goeie ervaringen. alleen soms sturen ze een gevalletje terug met dezelfde kwalen. mijn oplossing is daarvoor: hdd aanzetten, schroevendraaier er in, flinke vonk. dan is ie helemaal stuk. toen kreeg ik wel een nieuwe van ze, aardig he.

novita / hansol (simex belgië): hebben soms monitoren niet op voorraad. nu heb ik een monitor aangemeld bij simex en het part number klopt niet vinden ze. ik heb toch duidelijk hetgene achter 'part no' naar ze gefaxt. en nog 6 nummers. maar nog steeds klopt het niet. je krijgt wel een zwoel geil belgisch ding aan de lijn. dat dan weer wel.

hp:
tegenwoordig ben je servicepoint als winkel. klant brengt bij jou defecte printer, en jij als winkel moet het met hp afhandelen. hp wil een factuur van jou naar de klant toe zien. zo oud is het apparaat dan. dus als een apparaat te oud is maak ik ff een nieuwe factuur die net geen jaar oud is, en geregeld weer. ik naai liever hp dan mijn klanten. gaat heel goed. alleen de hp doa/poa procedure is kut. je krijgt dan het aankoopbedrag vergoed op je rekening als winkel. alleen dat is echt fucking omslachtig. volgens mij gokken ze er op dat het gros van de winkels daar niet aan begint. als het dan lukt krijg je na een aantal weken idd geld van een of andere hp service gmbh op je rekening. halleluja.

astra benelux:
ook lachen. die vergeten de rma gewoon. total chaos. als je belt komt het goed, soms zelfs dubbel. kreeg laatst geheugen én nieuw terug én gecrediteerd. wie ben ik dan om te protesteren.

ecl:
nu het zo druk is in december ook total chaos. laats was een hele hdd verdwenen. ff belletje die kant op: nieuwe gehad. crediteren nu dingen die niet kloppen. krijg je opeens credits van i865 mobo's als je sis 645 mobo's opgestuurd hebt. dat is in de pocket. eerlijk zeggen heb ik al lang gehad: je krijgt geen bedankje ofzo en je moet het zelf opsturen. dus pech voor ze dan.

mijn tip:
probeer altijd garantie te claimen, ook als je er niet meer in geloofd. ik heb jetway borden uit 1912 opgestuurd naar ecl waarvan ik dacht dat ze lang en breed out of warranty waren: na 8 weken vrolijk een credit. tsja is toch leuk. het valt altijd te proberen. ik stuur echt alles op tot ratelende koelers van 2 euro aan toe.

[ Voor 19% gewijzigd door smvs op 10-12-2003 00:36 ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 19:59

Paulus0013

pom pom

ow das mooi, heb hier nog een paar dode scsi schijven liggen....
zou ik die dan ook gewoon op kunnen sturen en dan maar hopen dat er iets vergoed word?
heb geen facturen ofzo..
maar ook dat schijnt niet altijd een probleem te zijn merk ik al.

• smvs
  • Niet online
Paulus0013 schreef op 10 december 2003 @ 00:46:
ow das mooi, heb hier nog een paar dode scsi schijven liggen....
zou ik die dan ook gewoon op kunnen sturen en dan maar hopen dat er iets vergoed word?
heb geen facturen ofzo..
maar ook dat schijnt niet altijd een probleem te zijn merk ik al.
op de site van de fabrikant de seriecodes invoeren, dan weet je het gelijk. op scsi zit vaak 5 jaar. mits geen compaq oem ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door smvs op 10-12-2003 00:57 ]

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:33

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik heb de volgende ervaring vanuit winkel en persoonlijke ervaringen:

Asus: Duurt lang ! En ik heb nu zelfs een moederbord terug gekregen die daadwerkelijk gerepareert is. Meestal krijg ik netjes nieuwe terug.

Maxtor: Kan even duren omdat dat naar ierland gestuurt word.

Seagate: Zeer snel omdat zij op schiphol-rijk zitten.

WD: Was ook zeer snel binnen 4 werkdagen vanuit duitsland !!!

Dell: Was ook binnen een paar dagen omruil garantie zij netjes netjes een monitor met retour verzend zegels erbij. (geen kosten dus)

MSI: Kan ook even duren en hebben ook weleens DOA's terug van rma das minder leuk.

En dat was het wel zo'n beetje.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Abit: Best snel, maar je moet 15 tot 50 Euro betalen als je wilt laten repareren e.d.

Verwijderd

Misschien stomme vraag maar; wat betekent RMA en wat is het?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23
Return Material Authorization

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 11:49:
Misschien stomme vraag maar; wat betekent RMA en wat is het?
Wat betekend RMA? :)
Even de search gebruiken doet wonderen. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
dominator schreef op 25 januari 2004 @ 11:53:
Return Material Authorization
In het nederlands, het retour sturen van een product wat niet werkt, dan krijg je vaak een gerepareerd of nieuw product terug.

Verwijderd

Owkeey.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kick met zoekvraag.. dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.