| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5
Verwijderd
Ik zou de zyxel gebruiken voor je cat5 netwerk en de 3com voor je wireless netwerk. Is dat geen optie? Via Wilreless (ligt aan je router) haal je waarschijnlijk niet de volle 8Mbit.
Verwijderd
Je kunt het zo instellen (volgens mij ook de default instelling) dat de Zyxel alleen als adsl modem fungeert en niet als router. Dat kan dus en het lijkt mij ook beter dan 2 routers in een (klein) thuisnetwerk, minder overhead en gezeik bij port-forwarding e.d.niXnut schreef op 08 december 2003 @ 15:13:
Ik heb nu kabelinternet van @home, maar omdat demon voor een paar euro's meer een fantastisch abo aanbiedt (8192 down/1024 up) wil ik overstappen op ADSL. Ik krijg bij mijn abo van demon een gratis Zyxel Prestige 650R adsl modem.
Ik heb nu een kabelmodem (com21) met daarachter een 3Com wireless gateway/router. Nu is mijn vraag of ik deze gateway/router zonder problemen met een ADSL lijn kan gaan gebruiken. Ik geloof dat je dat zyxel modem ook als router in kunt stellen, maar dat moet dus niet!! Ik wil gewoon die 3com als router blijven gebruiken, kan dat?
Ah, mooi. Ik wil mijn toekomstige Zyxel modem idd zo instellen dat ie doet wat nu mijn com21 kabelmodem doet. Dus alleen een ip adres ontvangen en de verbinding doorsturen naar mijn router. Ik wil die zyxel dus configureren zonder NAT, DHCP, Router en andere shit, dat moet mijn wireless gateway doen. Uit de info over het zyxel modem kon ik niet opmaken of dit mogelijk was.Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 16:13:
[...]
Je kunt het zo instellen (volgens mij ook de default instelling) dat de Zyxel alleen als adsl modem fungeert en niet als router. Dat kan dus en het lijkt mij ook beter dan 2 routers in een (klein) thuisnetwerk, minder overhead en gezeik bij port-forwarding e.d.
Als ik het goed begrijp krijgt die zyxel dus straks een vast ip van Demon en krijgt moet ik mijn 3com gateway zo instellen dat ie een vast ip van de Zyxel krijgt. Van daaruit routeert ie de verbinding naar de andere computers?
| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5
Verwijderd
Als je de wireless als DHCP server gaat gebruiken kun je waarschijnlijk de bekabelde pc's (als je die hebt) geen gebruik van de dhcp laten maken.
1
2
| Modem ==> 3Com router ==> wireless clients
=X> Cat5 Clients |
Als je de modem zou gebruiken als router krijg je:
1
2
3
4
5
| 3Com transparant gateway ==> Wirelless Clients
/
Router
\
Cat5 clients |
De cat5 clients kunnen een hogere snelheid halen op internet dan de wireless client. Ik zie geen redenen waarom je de onderste topology niet zou gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 17:12 ]
Verwijderd
Ik heb zelf een Speedtouch ADSL modem en USR wireless router (KPN ADSL). Mijn IP-adres wordt doorgegeven aan de USR router (als WAN adres), dus de ADSL modem krijgt zelf GEEN IP-adres. De DHCP en router functionaliteit op de Speedtouch heb ik gewoon uitgeschakeld.niXnut schreef op 08 december 2003 @ 16:35:
[...]
Ah, mooi. Ik wil mijn toekomstige Zyxel modem idd zo instellen dat ie doet wat nu mijn com21 kabelmodem doet. Dus alleen een ip adres ontvangen en de verbinding doorsturen naar mijn router. Ik wil die zyxel dus configureren zonder NAT, DHCP, Router en andere shit, dat moet mijn wireless gateway doen. Uit de info over het zyxel modem kon ik niet opmaken of dit mogelijk was.
Als ik het goed begrijp krijgt die zyxel dus straks een vast ip van Demon en krijgt moet ik mijn 3com gateway zo instellen dat ie een vast ip van de Zyxel krijgt. Van daaruit routeert ie de verbinding naar de andere computers?
Als je zowel de Zyxel als de 3Com een IP-adres gaat geven, dan ga je dus 2 keer routeren en dat wil je juist niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 17:13 ]
Verwijderd
Standaard staat de zyxel ingesteld als modem, en bridged deze het public ip adres naar een systeem wat er achter hangt, dat is dus in jouw geval je 3com router/ap.
het is juist de bedoeling dat ik alles achter die 3com hang. Dat is namelijk een wireless firewall/router. Er zitten 4 poorten op dus behalve wireless kan ik er ook nog 4 bekabelde clients aan hangen. Daarom wil ik die gebruiken en niet de Zyxel.Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 17:09:
Je kunt die zyxel toch gewoon als router gebruiken? Die 3com wireless is transparant, dus die kan de dhcp van de zyxel gebruiken.
Als je de wireless als DHCP server gaat gebruiken kun je waarschijnlijk de bekabelde pc's (als je die hebt) geen gebruik van de dhcp laten maken.
code:
1 2Modem ==> 3Com router ==> wireless clients =X> Cat5 Clients
Als je de modem zou gebruiken als router krijg je:
code:
1 2 3 4 53Com transparant gateway ==> Wirelless Clients / Router \ Cat5 clients
De cat5 clients kunnen een hogere snelheid halen op internet dan de wireless client. Ik zie geen redenen waarom je de onderste topology niet zou gebruiken.
Maar zoals ik uit jullie reacties begrijp gedraagt de zyxel zich standaard als alleen een modem dus dat zou geen probleem moeten zijn. Echter,ik kan me herinneren dat toen ik mijn 3com office connect wireless gateway kocht, ik ergens gelezen heb dat ie niet met kpn adsl te gebruiken was omdat een of ander protocol niet ondersteund werd. Weet zo niet welk. Dit lijkt me eigenlijk sterk, is toch gewoon een normale netwerk configuratie?
Verwijderd
Zo "normaal" is het niet bij KPN, bij mij (ik heb dus KPN ADSL) werkt het nu zo:niXnut schreef op 08 december 2003 @ 18:47:
[...]
het is juist de bedoeling dat ik alles achter die 3com hang. Dat is namelijk een wireless firewall/router. Er zitten 4 poorten op dus behalve wireless kan ik er ook nog 4 bekabelde clients aan hangen. Daarom wil ik die gebruiken en niet de Zyxel.
Maar zoals ik uit jullie reacties begrijp gedraagt de zyxel zich standaard als alleen een modem dus dat zou geen probleem moeten zijn. Echter,ik kan me herinneren dat toen ik mijn 3com office connect wireless gateway kocht, ik ergens gelezen heb dat ie niet met kpn adsl te gebruiken was omdat een of ander protocol niet ondersteund werd. Weet zo niet welk. Dit lijkt me eigenlijk sterk, is toch gewoon een normale netwerk configuratie?
Internet --> ADSL modem --> <PPTP> --> USR router --> <DHCP> --> pc's
De router moet in het geval van KPN PPTP ondersteunen (eventueel dmv firmware update), maar dat is gewoon de wat "vreemde" implementatie van KPN. Wat eventueel ook nog zou kunnen is dmv DHCP spoofing, maar daar heb ik niet mee geexperimenteerd.
BBNED heeft dat hele gedoe volgens mij niet (maar pin mij er niet op vast, ik heb geen BBNED).
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 21:37 ]