[FSB] Na overclocken, helemaal niets

Pagina: 1
Acties:

• j0ck0z
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Ik dacht bij mijzelf, laat ik mijn FSB eens even een tikje verhogen (uiteraard eerst eventjes aandachtig de FAQ doorgenomen ;)) maar nu het volgende.

Ik heb een AMD Athlon XP 2600+ met ASUS A7N8X Deluxe mobo.
Mijn FSB stond ingesteld op 166Mhz (ik draai normaal gesproken dus op 2.09 Ghz.) hij kan op 200 max. dus ik zet hem op 200 te kunnen zetten (heb overigens standaart AMD koeler en wel een extra brushless FAN) moest kunnen dacht ik.
Ik dus nieuwe CMOS instellingen ff saven en rebooten maar.
Maar nee, hij rebootte en gaf aan: 'Set correct CPU speed' |:(
Naja, alles goed en wel dacht ik, laat maar zitten die FSB en ik zet hem op de gewone 166 Mhz.. en toen.. Hij wou niet eens meer een teken van leven geven..
Helemaal niets :/ Dus er zat maar 1 ding op; de batterij van me mobo er uit.
Toen waren dus de standaart instellingen weer hersteld (100 Mhz FSB) En draaide mijn lieve AMD op 1.25 Ghz :| dus ik denk, ik zet hem weer op 166 :) daar stond hij immers ook op :)
EN toen..weer _precies_ hetzelfde als daarvoren.. hij deed niets.
Ik draai dus nu (on)gewoon op 100 Mhz FSB en resulteerd tot een 1.25 Ghz draaiende AMD athlon XP 2600+ ...werkelijk een raadsel (voor mij)
Wat moet ik hier nou mee :?

PB 3.2

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 17:25
Van 166 naar 200 gaan ineens is ff een stapje... Heb je al geprobeerd om je CMOS nog eens te resetten? (helpt soms) Zou ook nog misschien kunnen dat d'r iets naar de kloten is gegaan :|

Ticking away, the moments that make up a dull day

• j0ck0z
Wormaap schreef op 08 december 2003 @ 15:13:
Van 166 naar 200 gaan ineens is ff een stapje... Heb je al geprobeerd om je CMOS nog eens te resetten? (helpt soms) Zou ook nog misschien kunnen dat d'r iets naar de kloten is gegaan :|
Ja, gedaan :) En standaart instelling is 100, daarom draai ik daar nu op, want zodra ik hem op 166 zet (gaat in stappen; 100, 133, 166 en 200) dan geeft hij geen leven.

PB 3.2

• Wormaap
Als je die stappen nou eens uitzet, en gewoon alles op user defined, dan kan je nogal wat lekkerder instellen... Dan kan je misschien achterhalen waar het nou precies aan ligt. Er is nogal veel dat mis kan gaan in je pc, en dus ook nogal veel dat je kan aanpassen in een poging het minder mis te laten gaan...

Edit: Probeer eens je fsb naar 150 te zetten ofzo... Misschien dat't met user defined instellingen zelfs wel gewoon goed gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Wormaap op 08-12-2003 15:23 ]

• j0ck0z
Wormaap schreef op 08 december 2003 @ 15:22:
Als je die stappen nou eens uitzet, en gewoon alles op user defined, dan kan je nogal wat lekkerder instellen... Dan kan je misschien achterhalen waar het nou precies aan ligt. Er is nogal veel dat mis kan gaan in je pc, en dus ook nogal veel dat je kan aanpassen in een poging het minder mis te laten gaan...

Edit: Probeer eens je fsb naar 150 te zetten ofzo... Misschien dat't met user defined instellingen zelfs wel gewoon goed gaat.
Gedaan, werkt perfect.
Hij runnt nu @ 2,19 Ghz op 175 FSB :)
Tot hoever zou ik door kunnen gaan, ook kwa voltages?

PB 3.2

• Wormaap
Dat valt dan alweer mee :)
Tot hoever je kan gaan is vooral een kwestie van uitproberen, doorgaan totdat'ie niet meer stabiel is en dan een beetje omlaag --> ideale oc-speed gevonden :P
In andere woorden: gewoon wat aanmodderen.

Edit: Voor het geval dat je het nog niet wist: A7N8X bordjes weigeren om fsb200 te trekken bij veel mensen, daarover zijn nog een paar topics waar je misschien wat in rond zou kunnen kijken, maar ik zou niet verder gaan da 195 ofzo, en al helemaal niet als je nog niet zoveel ervaring hebt (like me :P)

[ Voor 42% gewijzigd door Wormaap op 08-12-2003 15:49 ]

• j0ck0z
Wormaap schreef op 08 december 2003 @ 15:48:
Dat valt dan alweer mee :)
Tot hoever je kan gaan is vooral een kwestie van uitproberen, doorgaan totdat'ie niet meer stabiel is en dan een beetje omlaag --> ideale oc-speed gevonden :P
In andere woorden: gewoon wat aanmodderen.

Edit: Voor het geval dat je het nog niet wist: A7N8X bordjes weigeren om fsb200 te trekken bij veel mensen, daarover zijn nog een paar topics waar je misschien wat in rond zou kunnen kijken, maar ik zou niet verder gaan da 195 ofzo, en al helemaal niet als je nog niet zoveel ervaring hebt (like me :P)
Maar wat denk je kwa temperatuur, hoe heet mag hij worden, en kan ik zeg maar zo'n 190 wel aan met maar 1 extra fan?

PB 3.2

• Wormaap
Als'ie stressed boven de 65 graden uitkomt moet je gaan uitkijken... Ik draai hier zelf momenteel 2255mhz met'n xp2500 en hij wordt 65 graden... Maar dat zegt eigenlijk niks aangezien dit hele ding nogal pruts doet :|

Verwijderd

Ik snap niet echt hoe je er bij komt dat je op Asus a7n8x deluxe maar slecht een hoge fsb kan halen, want ik heb hem ook en ik heb al de 230 FSB gehaalt, en ik heb van enkelen al vernomen dat er 249 is gehaald

ik heb corsair twinx 512 mb pc3200 geheugen >:)

• Wormaap
Dan ben jij hier ongeveer de enige die dat lukt (voor zover ik heb gelezen)
Wat zijn je mem timings?

Verwijderd

kep dus corsair twinx 2x256 pc3200 en de timings zijn 11-2-2-2 op 2.8 volt.

lekker strak naar ik heb vernomen >:)

• Wormaap
Die 11 is dus wat't hem doet... Om de een of andere reden, als die 11 lager wordt, gaat't mis... (Bij mij werkte't op 11-3-3-2 nog steeds niet, maar daar ff niet van :P)

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 22:20:
Ik snap niet echt hoe je er bij komt dat je op Asus a7n8x deluxe maar slecht een hoge fsb kan halen, want ik heb hem ook en ik heb al de 230 FSB gehaalt, en ik heb van enkelen al vernomen dat er 249 is gehaald

ik heb corsair twinx 512 mb pc3200 geheugen >:)
Indd, ik heb ook Asus a7n8x deluxe met 2800+ en 512 mb twinx geheugen en hij komt indd hoger als 200 op dit Mobo.

Verwijderd

ik weet gewoon zeker dat er een bottleneck in mijn systeem zit want 230 lukt, maar ik denk dat 233 of 234 al moeilijk word en zou ik voor 240 gaan moet ik toch echt maatregelen gaan nemen >:)

aka

mijn thermalright slk900u erop
fannetje op north
heatsink op south
volt mod voor 2.1 volt...
mem mod voor 3 volt?

zulk soort dingen, maardat doe ik niet want dit is zeg maar mijn main pc, heb ook nog een Epox 8RDA+ mobo liggen, daar ga ik morgen een AMD2500+ voor kopen en wat leuk corsair geheugen, moet nog ff sparen

die ga ik echt zo pushen...ik wil minimaal 2500 mhz >:)

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-02 06:29

LyP0

it is I , you worst nightmare

nu heb ik ff een vraag , kan een cdrom brander kapot gaan door overklok ?
ik heb namelijk net een nieuw systeem gehaald en heb eens geprobeert over te klokken , ik zit nu op 2.8 @ 3.49 . ik heb jammer genoeg niet alle hardware getest voor ik begon . maar na een overklok tot 3.22 probeerde ik een een cd af te spelen , dit ging goed tot een bepaalde tijd , daarna kon hij cdrom station nog wel vinden , maar het schijfje niet meer lezen . ik hoor hem ook helemaal niet draaien , het lampje doet t wel . het knippert een paar keer en dan start ie normaal de cd maar dat doet ie hier niet , hij probeert het wel , maar volgensmij kan dit niet door de overklok komen en is het ding gewoon defect , want mijn dvd speler gaat gewoon vrolijk verder . het gaat hier om een lite-on 52x32x52 . ik heb dit in het diehard overkloking en cooling topic gezet omdat ik nu wil weten of dit door overklok kan komen . ik heb de kabel verwisselt van ide 1 naar 2 , geen verschil , master slave cable select , geen verschil , uiterste aansluiting dvd en eerste cdrom , verwisselt . om te kijken of een van de aansluitingen van de ide kabel kapot was , nee ook niet . de overkloks waren 249mhz fsb en het werkgeheugen 398 mhz ( dit zou normaal standaart op 400 lopen , crossair xms pc 3200) de temps waren 26 idle en 37 stressed - cpu en moeder borde was rond de 30 graden , dit was ook bijna standaart . hij staat nu weer op alle normale instellingen dus 200 mhz fsb en 400 mhz werkgeheugen

ik voel me lekkaah !!!

• Wormaap
Heb je je pci-bus gelockt op 33mhz? 'K weet niet zeker of't daar aan lag, maar ik had zoiets gehoord dat hd's (en cdrom-drives dus ook) daar ook op reageren als dat te zeer omhoog gaat...

• LyP0

LyP0

ja de bussen stonden nog op standaart , heb ik na gekeken , zoiets had ik ook al eens gelezen , en als t aan de bus lag was de dvd toch ook wel stuk gegaan he . dus lijkt me niet . auto dus , en hoezo beledigt voellen ?

[ Voor 44% gewijzigd door LyP0 op 09-12-2003 19:28 ]

ik voel me lekkaah !!!

• Wormaap
Standaard, is dat auto of pci33 en agp66 (sorry als je je beledigd voelt door deze vraag maar ik heb het zelf ook eens fout gedaan :P)

Verwijderd

Ik heb met apacer geheugen draaien op 210mhz. Wel voltage op het hoogste, anders trekt ie het ook ook niet. En men timings van DDR staan op aggresive, en soms als ik windows start geeft hij BSOD unmountable boot volume, dan restart ik, zet timings op optimal gewoon, start windows wel op, restart ik weer, weer op aggresiver, en dan werkt windows weer. Soms gebeurt dit is.

Maar the point is, men A7N8X Deluxe draait als een tiet en ben er very happy mee

PS: Wat zijn goede timings?? Daar weet ik nou echt niet veel van, ik zie hier overal 11 staan als eerste cijfer, bij mij is dit 8. Wat is het verschil??

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 19:40 ]

• LyP0

LyP0

waar moet hij dan nu op staan ? auto of op 33-66 ?? kan er ook nog andere opties selecteren , bijvoorbeeld 40 - 80 en nog een . welke moet ie nu op staan zodat ik geen probleem krijg ?

ik voel me lekkaah !!!

• Wormaap
'T moet op 33-66 staan, zodat je pci-spul en je videokaart niet gaan fikken als je gaat oc'en :P

• LyP0

LyP0

dus zolang als ik hem op 33.33 / 66.66 heb staan kan er niks met mijn harddisk en dvd en cdrom speler gebeuren , en ander agp en pci crap ?? of zie ik dat fout . kun je zo de fsb zo hoog upf*cken als je zelf wil zonder dat het pci en agp gedoe de kl*te op gaat ? ( als het mb , proc en het werkgeheuegn het toe laten he ) .

[ Voor 14% gewijzigd door LyP0 op 12-12-2003 13:29 ]

ik voel me lekkaah !!!

Pagina: 1