Toon posts:

Vaak blauw scherm, waar zit de fout?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe pc. Die draaide een week goed, maar toen kreeg ik opeens een blauw scherm in WinXP. Daarna volgde er meer met steeds een andere foutmelding.

specs:

A7N8X Deluxe 2.0 bios 1007
AthlonXP 2600+
2x Corsair 256mb PC3200
ASUS GeForce2 GTS 32mb
Maxtor 120gb SATA 8mb cache
350watt Aopen voeding

Het geheugen moet ik ff iets over vertellen. Toen ik het de eerste keer teste (memtest86) kreeg ik veel foutmeldingen. Toen heb ik ze afzonderlijk getest, en toen waren ze goed. Toen weer samen getest (10 uur lang) en toen waren ze ook weer goed.
Ik heb ook een tijdje met 1 module gedraaid en een tijdje met de andere module. En met beide kreeg ik BSOD's in windows.

De BSOD's die ik krijg zijn:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

en

(driver) IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Ik heb zelf geen idee waar de fout zit, ik doe verder geen gekke dingen met m'n pc. Hij is dus ook niet overgeklokt ofzo.

Iemand suggesties?

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10-2025
edit:
ik kannie lezen

Ik verwacht de cpu of het mobo, makkelijkst is om misschien een andere cpu er op te proberen.

[ Voor 79% gewijzigd door reddevil op 08-12-2003 14:40 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik denk toch echt dat het geheugen de boosdoener is. Regel van een vriend even twee andere reepjes en ga een dag spellekes spelen ofzo. Doet hij niks raars dan weet je dus genoeg.

Let trouwens op je instellingen in de bios, het kan namelijk toevallig zijn dat je bent aan het overclocken zonder dat je het weet. Daar bij komt dat voltages oook kritiek zijn, voor het geheugen moet er minimaal 2,6v zijn ingesteld en voor performance geheugen moet je in veel gevallen zelfs meer instellen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:18
Ik zou proberen om zoveel mogelijk hardware en stuk voor stuk uit te halen en kijken wanneer je BSOD's verdwijnen.

Probeer iig je video drivers te updaten/veranderen
En eventuele andere drivers zoals je Nforce drivers

Toch vind ik dat geheugen een beetje vaag doen, probeer eens ergens anders geheugen vandaan te halen als je dat lukt.

If it aint broke, fix it till it is!

• reddevil
  • Laatst online: 06-10-2025
load bios defaults kan ook nog wel is werken, check in ieder geval je memory settings in je bios

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Heb je het geheugen als Dual Channel of als gewoon draaien?

Alle hardware is nieuw behalve je GayForce2 GTS.. Ik zou is kijken of je het met een andere videokaart ook hebt.

IRQ=LESS OR NOT EQUAL, kun je misschien verhelpen door je ACPI te disablen in je BIOS, en/of door in Windows (XP?) je ACPI driver aan te passen naar "standard PC".

Heb je ook alle nieuwste drivers (Nforce drivers van Nvidia) geinstalleerd? probeer dan ook eens een ouwe die gewoon op CD is meegeleverd. (Wel met een schone Windows installatie).

57696520646974206c65657374206973206e657264

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Imo is het je voeding, mobo of geheugen, ook al neigt de IRQL error meer de softwarematige kant op.

edit:
Wil je dat niet meer doen? Zulke trolls kunnen flames uitlokken en dat kan je dan weer een OW opleveren. Ik noem jouw AMD toch ook niet Ruk-plee oid?

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 08-12-2003 14:46 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik denk dat het probleem bij het geheugen zit, ik heb zelf namelijk ook die 2 foutmeldingen gehad, het was zelfs zo erg dat ik nog geen 10 minuten een spel kon spelen

probeer eens een tijdje te draaien met maar 1 geheugen module, eens kijken of ie dan wel stabiel wil lopen

Verwijderd

Topicstarter
Een andere processor kan ik niet zo snel aankomen denkik. Geheugen wil mischien nogwel lukken. Maar ik zal eerst wel WinXP opnieuw installen.
Is wel een pleuris werk, want ik verander nogal wat aan de "looks" van winxp, dus daarom vind ik dat altijd een tijdrovend werkje.
Maar bedankt voor de tips, ik zal er eens mee aan de slag gaan!

owjah, zegmaar 75% van de BSOD's komen voor tijdens het starten van windows, of net nadat windows gestart is.
PilatuS schreef op 08 december 2003 @ 14:52:
probeer eens een tijdje te draaien met maar 1 geheugen module, eens kijken of ie dan wel stabiel wil lopen
Dat heb ik dus gedaan. Maar hielp niets. Verder weet ik niet hoe ik me geheugen nog kan testen als memtest geen fouten geeft na 10 uur

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 14:54 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 14:53:
Maar ik zal eerst wel WinXP opnieuw installen.
Is wel een pleuris werk, want ik verander nogal wat aan de "looks" van winxp, dus daarom vind ik dat altijd een tijdrovend werkje.
Just another tip: als je WinXP eenmaal 100% stabiel en volledig naar je smaak hebt ingedeeld, dan moet je eens een (Ghost)image van de Windows-partitie maken, zodat je het later in geval van nood nog altijd kan terugzetten ;)

Verwijderd

Hoi

Ik HAD verglijkbare problemen met mijn Asus a7n8x deluxe [rev1.04]

Ik kocht dit systeem met 2x kingston pc 2700 512mb. met de bedoeling dit in dualchannel te draaien natuurlijk.

Instabiliteit vanaf de eerste dag CTD's [crash to desktop] blauwe schermen etc etc.

Het leek duidelijk op een geheugen probleempje dus maar even één van de reepjes eruit gehaald. Hij draaide nu zo stabiel als een huis!Zal wel aan het dualchannel liggen dacht ik zo dus bios geupdate enz enz. weer getest met 2x 512 dualchannel en het was weer klote. Vervolgens eens 2x512 in single channel getest, resultaat: nog steeds crashes!

Dus maar weer terug naar 1x512mb geh. Dit 3 maanden zo gelaten omdat ik het zoeken naar de oplossing zat was, ook op forums kon ik maar niets vinden.

Op een regenachtige dag ben ik er maar weer eens ingedoken...[kon het gewoon nie uitstaan], dus daar gingen we weer: geheugentimings dit bios dat nforce drivers hier voltages daar.......geen oplossing.......mijn conclusie: dit bord draait geen dualchannel....:-( tenminste...niet stabiel.

Maar er is hoop!
Hopeloos surfend op het web zag ik dat deze problemen voor de asus a7n8xdeluxe niet vreemd zijn, honderden zoniet duizenden topics zag ik erover.

Toevallig liep ik tegen een topic aan dat ging over het kraken van het geluid met de soundstorm, dat op te lossen was door wat x-tra koeling toe te passen.

Toen ging er bij mij een lampje branden.....de n-force chipset is op dit bordje NIET voorzien van een ventilatortje ...zou dat het dan zijn ???

Even op zolder zoeken dus ....ik vond daar een oude PC met wat ventilatortjes erin.... dus ventilatortje OP de heatsink van de chipset gemonteerd en wat bleek ........PROBLEEM OPGELOST!!!!!!!!! Hij draait nu superstabiel met 1024 dualchannel DDR en aggressive memory & Cpu settings!

Ik zeg niet dat dit de oplossing voor jullie problemen is, maar als je te kampen hebt met soortgelijke problemen zou ik je zeker aanraden om dit eens te proberen!
Gezien de tijd [al met al 5 maanden :-)] die ik hieringestoken heb ben ik er zeker van dat dit voor een aantal van jullie de oplossing is!

Het gebruikte ventilatortje : http://www.panasonic.com/industrial/appliance/pdf/fbk04f.pdf

Gebruikt bios: 1007
AMD 2800 bartlon
2x 512 kingston KVR333

Succes!

Verwijderd

Windows XP en 2000 BSOD guide

En kijk ook eens in je Event Viewer. Bij mij was het bijvoorbeeld een probleem van de driver van mijn promise IDE-controller. Kreeg toen elke keer als ik WinAmp opstartte een BSOD. Is het bij jou reproduceerbaar? Dan heb je het n.l. zo opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 08 december 2003 @ 14:57:
[...]
Just another tip: als je WinXP eenmaal 100% stabiel en volledig naar je smaak hebt ingedeeld, dan moet je eens een (Ghost)image van de Windows-partitie maken, zodat je het later in geval van nood nog altijd kan terugzetten ;)
Goed idee, zallik zeker doen!
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 15:16:
Het leek duidelijk op een geheugen probleempje dus maar even één van de reepjes eruit gehaald. Hij draaide nu zo stabiel als een huis!Zal wel aan het dualchannel liggen dacht ik zo dus bios geupdate enz enz. weer getest met 2x 512 dualchannel en het was weer klote. Vervolgens eens 2x512 in single channel getest, resultaat: nog steeds crashes!

Dus maar weer terug naar 1x512mb geh. Dit 3 maanden zo gelaten omdat ik het zoeken naar de oplossing zat was, ook op forums kon ik maar niets vinden.
Alleen weet ik niet of dit over hetzelfde gaat aangezien mijn pc ook instabiel is met 1 reepje van 256mb. Dus zonder dual channel.

Maar als ik geen oplossing verder kan vinden word het wellicht interessant om een koelertje op me nforce chip te zetten. Maar iig bedankt voor je reply!
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 15:21:
Windows XP en 2000 BSOD guide

En kijk ook eens in je Event Viewer. Bij mij was het bijvoorbeeld een probleem van de driver van mijn promise IDE-controller. Kreeg toen elke keer als ik WinAmp opstartte een BSOD. Is het bij jou reproduceerbaar? Dan heb je het n.l. zo opgelost.
De BSOD's komen voor zover ik weet volkomen willekeurig, en ik kan ze dus (helaas) niet herproduceren.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dit is bijna zeker een hardware-probleem. Mijn vader had een laptop van het merk Microstar bij Mediamarkt gekocht. Op een gegeven moment kreeg die ook BSOD's met de IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL melding. Na veel gezeik de boel geformatteerd en xp proberen te installeren. Maar dat ging niet!! Ik kreeg die BSOD ook bij het opstarten, of bij het partitioneren van de schijf. Er stond dus nog geen software op!! Met die laptop was niks aan te vangen. Ingeruild en nieuwe gehad...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
BalusC schreef op 08 december 2003 @ 14:44:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Imo is het je voeding, mobo of geheugen, ook al neigt de IRQL error meer de softwarematige kant op.

edit:

[...]
Wil je dat niet meer doen? Zulke trolls kunnen flames uitlokken en dat kan je dan weer een OW opleveren. Ik noem jouw AMD toch ook niet Ruk-plee oid?
Excuse moi, dit was absoluut niet als troll bedoelt, meer een standaard woord voor GForce net zoals Packard Bell Pak&Bel is etc... Bepaald woordgebruik ;)

Overigens heb ik nog zeker 5 mensen gehad de afgelopen week die ditzelfde probleem hadden, wat op te lossen is door de standaard pc driver te installeren ipv de Advanced Configuration and Power Interface - driver. Hierdoor gebruikt Windows XP namelijk geen gesharde IRQ's meer waardoor je veel minder tot geen IRQ conflicten kunt verwachten. Als je de ACPI (afgekort..) driver gebruikt dan kan het wel eens zijn dan Windows XP automatisch voor jou bijvoorbeeld de geluidskaart en ethernet irq's gaat delen waardoor er <onverwachts> in-compatibiliteits problemen ontstaan.

Overigens komt krakend geluid bij typen ook vaak door het ACPI gebruik van Windows XP.

[ Voor 5% gewijzigd door Sluuut op 24-12-2003 15:13 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Kan dit niet aan de chipset liggen, ik heb namelijk ongeveer dezelfde problemen met mijn A7N8X ik heb nu al een nieuwe voeding besteld dus ik kan binnekort kijken of het daaraan ligt. Nou voelde ik vandaag echter aan de heatsink op mijn chipset en die was eigenlijk behoorlijk heet, dat was overigens niet eens op mijn overclockte settings maar gewoon bij 100% load (distributed folding :)) en hij voelde behoorlijk warm aan, wanneer ik mijn pc nu nog overklok zal dit toch alleen maar erger worden?

Weet iemand of dit misschien het probleem kan zijn. Voor de topicstarter dus nog ff tip, voel eens aan de heatsink op je chipset en post even of die volgens jou ook zo warm aanvoelt, ik ga morgen met een infraroodscanner kijken hoe warm hij wordt.... das trouwens zonder mun casefans aan te zetten....

• murdock
  • Laatst online: 17-01 14:50
ik heb ook de bsod schermen nu dat ik een 400mhz cpu heb.

Ik weet het nu ook niet heb nu weer een ander setje geheugen maar is ook hetzelfde wel minder maar ook niet goed.

getest met 2x 256mb MDT geheugen single sided en het was rete stabiel

maar met de twinmos kit van 1 gig weer niet goed

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
Volges mij ligt het aan de frequentie van het geheugen => Zet de frequentie van het geheugen op 166 MHZ i.p.v 200 MHZ. Dit zou het probleem moeten oplossen.
Heb ook PC3200 & AMD 2600XP op 166 MHZ en ik draai het ook op 166 MHZ i.p.v. 200 MHZ, als ik het op 200 zet, krijg ik owk vaak die blauwe schermen.
Maar men systeempje draait wel goed op 166 MHZ FSB :)

Verwijderd

Sluuut schreef op 24 december 2003 @ 15:12:
Overigens heb ik nog zeker 5 mensen gehad de afgelopen week die ditzelfde probleem hadden, wat op te lossen is door de standaard pc driver te installeren ipv de Advanced Configuration and Power Interface - driver.
ACPI hoort gewoon te werken op fatsoenlijke hardware.

De foutmeldingen die TS krijgt, wijzen m.i. ook op een hardwareprobleem. Rot geheugen of rotte/slecht gekoelde proc.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb wel eens een 2x512MB PC3200 Twinmos dualchannel kit gehad die echt brak was.
Een Gigabyte moederbord met kt400 chipset wou er niet van booten, en gaf aan dat het geheugen stuk was. Een Asus A7N8X bootte wel, maar het geheugen werkte niet eens stabiel @ 166Mhz. Op 200Mhz bootte hij niet. Memtest gaf bij mij echter wel een lading fouten.

Ik heb de set bij de winkel ingeruild voor precies zo'n zelfde, en die draaide wel goed. Misschien heb je ook een brak setje?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 23:50
Een kameraaad van mij kreeg dit ook na een paar uurtjes lannen. uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het aan de koeling in zijn kast lag. ff 2 casefans erin gepropt en alles werkte weer naar behoren.

• Fulcrum2000
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Hier zijn al tientallen topics over voorbij gekomen. De A7N8X Deluxe is nu eenmaal erg kritisch op het geheugen wat je erin stopt. Speel eens wat je memory settings (timings), zet je Vddr op 2.8 Volt, zet ze eens in een andere bank (1&3 of 2&3) etc.

Ik ben er 99.9% zeker van dat het met je geheugen te maken heeft.

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• murdock
als je cpu kapot is dan zal hij toch gewoon helemaal niet booten

het mobo is wel stabiel met die 2 single sided mems, de banken zullen toch niet ineens kapot zijn.

Is er hier iemand in de buurt(rotterdam) die zeker weten 2 goede 512 ddr dimmen heeft om het te testen

Verwijderd

Stoney187 schreef op 25 december 2003 @ 03:23:
Een kameraaad van mij kreeg dit ook na een paar uurtjes lannen. uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het aan de koeling in zijn kast lag. ff 2 casefans erin gepropt en alles werkte weer naar behoren.
chipset koeling??? ik heb dit al eerder aangehaald, dat zou het namelijk ook kunnen zijn IMO ik heb iig een behoorlijk hete heatsink op mun northbridge zitten.
En die 2 casefans die koelen indirect dus ook de chipset doordat ze koelere lucht door de heatsink sturen.....

correct me if I'm wrong...

Verwijderd

Leuk allemaal dat er gepraat wordt over IRQ's en hardwareproblemen, maar de gegevens om te herleiden welk stuk _software_ het probleem veroorzaak is nog niet gegeven. Geeft de adresgegevens eens die _bij_ die foutmeldingen staan. Deze geven nl. aan _welke_ driver de problemen veroorzaakt.

GoT-search: DRIVER IRQL NOTLESS OR EQUAL
[google=IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL]
Technische PMG docu - Waarom staan alle devices op een IRQ?
MS knowledge base - zoeken op IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Afbeeldingslocatie: http://northtechs.com/images/bscr_1a.gif

Samenvatting van oorzaken:
- Drivers, drivers, drivers...
- Geheugenerrors > http://www.memtest86.com/
- Timingsproblemen > Biosupdate / biosreset
- Vernaggeld register > WinDoctor of ander register opschoningstooltje
- Te straffe overklok / warmte > terugklokken of beter koelen
- Voeding te licht > paar apparaten uitschakelen / loskoppelen
- Windows conflicten > WindowsUpdate
- Filterprogramma's zoals firewalls, proxies, virusscanners etc
- had ik al drivers genoemd? :+

In ieder geval zijn gedeelde IRQ's niet de oorzaak van het probleem omdat Windows middels ACPI met virtuele IRQ's werkt. De fout is namelijk geen IRQ maar een IRQL (Interrupt Request Level) error en is meestal drivergerelateerd (zoals het woord ervoor ook al sugereerd). In de bluescreen en logs staan als het goed is de STOP code, de omschrijvende tekst, en een filename. Deze heb je nodig in combinatie met Windows XP en 2000 BSOD guide en http://aumha.org/win5/kbestop.php#0x0a om erachter te komen welke driver jouw probleem veroorzaakt.

PageFaults komen voornamelijk door:
- Geheugenerrors > http://www.memtest86.com/
- Timingsproblemen > Biosupdate / biosreset
- Te straffe overklok / warmte > terugklokken of beter koelen
- Voeding te licht > paar apparaten uitschakelen / loskoppelen
Ook daarvoor geldt dat de gegevens die erbij worden vermeldt de broodkruimels richting de oplossing zijn.

Als de foutmeldingen randon komen gaat het meestal om een algemeen stuk hardware/driver (bijv. chipsetdrivers, ram/cpu etc) - terwijl als de problemen in een specifiek patroon optreden (bijvoorbeeld alleen online) dat specifieke hardware/drivers/software de veroorzaker zijn (in geval van online bijv. modem/netwerk/USB drivers en browser/firewall software).

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 15:58 ]

Verwijderd

Ok ik heb net ff mun chipset gemeten met een proffesioneel infrarood apparaat en die kwam uit rond de 52 graden, dit is OP MUN ORIGINELE snelheid, ik ga nu ff overklokken en dan post ik dalijk de nieuwe temp... maar het lijkt me vrij logisch als dit het probleem is, de chipset zal namelijk nog wel warmer zijn :'(

OK meting een, ik had hem dus op een zwart oppervlak staan en mun heatsink is licht gekleurd en dat scheelt. Dus nu opnieuw gemeten en jawel 62,2 graden......

Ok meting twee, nu @ OC settings.... 65 graden.... en das dus de heatsink net NA een BSOD met foutmelding physical memory dump... oftewel is dit ook een mogelijk probleem.

Voor de mensen die dus ook dit probleem hebben, voel eens aan je heatsink op je northbridge....

Nu stond mun casefan nog uit en hij liep dus heel erg snel vast... lijkt mij dus een warmte probleem......

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 16:55 . Reden: edit2 ]

• murdock
Hoi ik heb hem nu van 200mhz afgehaald en op 199 gezet fsb gezet nu lijkt het stabiel te zijn.

Wat is er dan niet goed het moederboord dat die niet goed op 200 mhz draait?

het is de rev 2 met de laatste bios 1007.

zou de uber bios nog verschil kunnen uitmaken of denken jullie dat ik het boord om moet ruilen.Maar het is eigenlijk ook weer vreemd van met dat andere geheugen draaide die weer wel op 200mhz

snap het niet meer nu

de headsink is bij mijn niet echt heet vindt ik kan hem gewoon beethouden

update
Ik heb de orginele drivers van asus maar even geinstaleerd was beter staat er op de site ik de fsb weer op 200 gezet en ja hoor blauwe scherm in windows gereboot memtest gedaan gaf aan fauty ram

de fsb weer naar 199 en het draait stabiel en memtest geeft geen fouten wat is nou het probleem??

[ Voor 33% gewijzigd door murdock op 26-12-2003 01:44 ]

• murdock
iemand enig idee wat het kan zijn?
Pagina: 1