Toon posts:

[centrino] Linux ondersteuning

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig of Linux (SuSE 8.1 Pro) Intel Pentium-M processoren ondersteund??? Want zijn deze proc's net als de andere proc's van intel (en AMD) gebasseerd op ix86????

En heeft iemand ervaring met linux op een centrino laptop?

offtopic:
Als dit een stomme vraag is hang er mar een slotje op ofzo!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zie bijvoorbeeld [rml][ INFO][ Centrino] Eindelijk support onder Linux?[/rml]
Als je bang bent dat een vraag dom is, kun je altijd eerst eens op de site van de distro kijken, of in de search neuzen :)

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 08 december 2003 @ 13:57:
Zie bijvoorbeeld [rml][ INFO][ Centrino] Eindelijk support onder Linux?[/rml]
Als je bang bent dat een vraag dom is, kun je altijd eerst eens op de site van de distro kijken, of in de search neuzen :)
normaal gesproken doe ik dat ook altijd maar had al wat op centrino lopen zoeken de afgelopen dagen en nog weinig over linux tegen gekomen.... Maar dit gaat over de netwerk kaart... maar weet iemand of hij gewoon de I386/I586 kernel ondersteund?

en hoe het dan werkt qua performance...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:14

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De processors werken uitstekend, je kunt de snelheid prima instellen en alles doet wat het moet doen. De chipsets die onderdeel zijn van Centrino (de i855PM en i855GM) werken ook goed, al zal geaccelereerde 3D misschien een probleem zijn - maar die grafische core gaat toch niet zo snel, dus daar mis je weinig aan :).

Blijft over de WiFi-kaart...die schijnt bij sommige mensen te werken, maar ik heb er al teveel problemen mee gezien om te kunnen zeggen dat het echt werkt. Officiële drivers zijn er niet voor, andere drivers werken soms wel en soms niet...het is een heel gedoe. Er zijn echter ook genoeg laptops die wel een Pentium M en de i855 meeleveren, maar een eigen netwerkkaart (die vaak ook 54Mbit ondersteunt, in tegenstelling tot die van Intel). Met die kaartjes heb je een veel grotere kans op succes, al verschilt het ook daar per kaartje - Google is je vriend wat dat betreft :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
odysseus schreef op 08 december 2003 @ 14:14:
De processors werken uitstekend, je kunt de snelheid prima instellen en alles doet wat het moet doen. De chipsets die onderdeel zijn van Centrino (de i855PM en i855GM) werken ook goed, al zal geaccelereerde 3D misschien een probleem zijn - maar die grafische core gaat toch niet zo snel, dus daar mis je weinig aan :).

Blijft over de WiFi-kaart...die schijnt bij sommige mensen te werken, maar ik heb er al teveel problemen mee gezien om te kunnen zeggen dat het echt werkt. Officiële drivers zijn er niet voor, andere drivers werken soms wel en soms niet...het is een heel gedoe. Er zijn echter ook genoeg laptops die wel een Pentium M en de i855 meeleveren, maar een eigen netwerkkaart (die vaak ook 54Mbit ondersteunt, in tegenstelling tot die van Intel). Met die kaartjes heb je een veel grotere kans op succes, al verschilt het ook daar per kaartje - Google is je vriend wat dat betreft :).
maar ik lees her en der kernel updates enzo... maar kan ik wel in eerste instantie suse 8.1 erop zetten en daarna updaten??? Want ik heb nog een wat oudere Suse gekocht en zou het stom vinden om dan de home edition te moeten downloaden

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 13:49:
Weet iemand toevallig of Linux (SuSE 8.1 Pro) Intel Pentium-M processoren ondersteund???
Ja, er is zonder twijfel iemand die dat toevallig weet. Overigens, het is ook duidelijk dat je een vraag stelt als je slechts 1 vraagteken gebruikt.
Want zijn deze proc's net als de andere proc's van intel (en AMD) gebasseerd op ix86????
Ermmm. Al gezocht met google, toevallig?
En heeft iemand ervaring met linux op een centrino laptop?
Zonder twijfel heeft iemand daar wel ervaring mee. Wat voor soort ervaring(en) bedoel je? Of het (in het algemeen, uberhaupt) draait? Dat moet je zonder twijfel binnen een minuut met google kunnen uitvinden.

Echt, het zit er niet in dat je de eerste bent die zich dit afvraagt en een vraag daarover op het internet plaatst. Dus ligt het voor de hand om eerst eens te gaan zoeken....

offtopic:
Als dit een stomme vraag is hang er mar een slotje op ofzo!

Graag gedaan, bij deze ;)

Aangezien je er niks mee opschiet als je niet weet waarom dit een vraag is waar we niet zo veel mee kunnen: het wordt op prijs gesteld als je eerst zelf zoekt voor je een vraag stelt. Voor andere nuttige tips bij het openen van een topic, lees de NOS policy - updated 01/04/03 eens door, en als dat nog niet erg concreet lijkt: Hoe stel ik vragen op een forum op zo'n manier, dat ik een zinvol antwoord krijg en het logische antwoord op ja/nee vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 08-12-2003 14:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.