[Rh9] Geen beeld na firstboot

Pagina: 1
Acties:

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-02 19:57
hallo,

even van tevoren: ik ben niet volledig noob als het gaat om linux, ik heb al eens op mn laptop rh 9 en knoppix gehad. maar ik weet nog steeds lang niet alles, dus als je iets weet, schrijf het dan een beetje begrijpelijk op aub. thx!

ik heb op deze computer:

- Amd 750 Mhz
- Biostar M7KMA moederbord
- 256 mb Sdram
- riva tnt 2 32 mbram
- 2 schijven: 15 Gb en 40 Gb beide maxtor.
- redelijk oude targa 15" monitor

op deze computer heb ik een dualboot met windows xp en red hat 9.0 gezet.
ik heb de 15 Gb schijf geformatteerd en deze in 2 partities verdeeld. op de eerste staat nu xp (6 gb partitie) en de tweede heb ik weer verdeeld in 8 Gb ext3 en 1 Gb swap. hierop heb ik rh9 (schrike) gezet. de installatie verliep vlekkeloos.

nu heb ik als bootloader lilo geconfigureert. eigenlijk werkt alles zoals het hoort: windows xp start gewoon op, en werkt goed. nu komt het probleem: als ik rh 9 opstart dan gaat ie eerst vanalles laden, totdat ie bij firstboot komt. (laatste onderdeel) dan word het scherm zwart, en het lampje word dan van groen--> oranje. ik kan via alt+ctrl+f1 wel weer de lijst opstart dingen zien maar verder geen commandos geven. ik weet nu niet hoe ik verder moet... :'(

ik heb op de knowledge base al gezocht, niets bruikbaars gevonden. op google stond iemand met hetzelfde probleem maar ook geen oplossing. en hier op got ook niet.

ik denk zelf dat het iets met de monitor te maken heeft, omdat die uitgeschakeld word. weet iemand de oplossing???

bij voorbaat dank. :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

newpegasus schreef op 08 december 2003 @ 13:11:
nu heb ik als bootloader lilo geconfigureert. eigenlijk werkt alles zoals het hoort: windows xp start gewoon op, en werkt goed. nu komt het probleem: als ik rh 9 opstart dan gaat ie eerst vanalles laden, totdat ie bij firstboot komt. (laatste onderdeel) dan word het scherm zwart, en het lampje word dan van groen--> oranje. ik kan via alt+ctrl+f1 wel weer de lijst opstart dingen zien maar verder geen commandos geven. ik weet nu niet hoe ik verder moet... :'(
Ik vermoed dat hij XFree86 start, en dan de videokaart in een te hoge resolutie / refreshrate zet. De meeste monitoren die een resolutie en/of refreshrate krijgen die ze niet aankunnen springen naar standby stand. Je zou er een andere monitor aan kunnen hangen met hogere specs, kijken of je dan wel beeld krijgt. Je kunt ook eens ctrl-alt-keypad_plus (dus die plus rechts op het keyboard) proberen, dan gaat hij naar een lagere resolutie (mits er lagere resoluties ingesteld staan).

Als je met ctrl-alt-F1 naar de console springt, dan zou je gewoon een login: prompt moeten krijgen. Bedoel je met 'firstboot' dat het de eerste boot na de installatie is (waar hij dus waarschijnlijk nog vragen gaat stellen en de installatie afrondt)? Dat zou verklaren waarom je geen login prompt krijgt.

• newpegasus
deadinspace schreef op 08 december 2003 @ 14:04:
[...]
Als je met ctrl-alt-F1 naar de console springt, dan zou je gewoon een login: prompt moeten krijgen. Bedoel je met 'firstboot' dat het de eerste boot na de installatie is (waar hij dus waarschijnlijk nog vragen gaat stellen en de installatie afrondt)? Dat zou verklaren waarom je geen login prompt krijgt.
ik bedoel dus de eerste boot na de installatie. maar ik ben nu bezig een nieuwe install te doen, dan kan ik opnieuw de monitor instellen, en ook de resolutie. als het dan nog niet werkt dan ga ik jouw dingen proberen.

nog even een vraag over de partities maken: ik had het gevoel dat ik die niet goed gemaakt heb. toen ik net een manual van redhat.com las zag ik:
maak 3 partities: /, /boot en swap. ik had eerst alleen maar swap en /. zou dit misschien ook een probleem kunnen zijn? met de nieuwe installatie die nu bezig is heb ik het wel via de manual gedaan. hopen dat dat werkt.

ik laat straks het resultaat horen. als ik hetzelfde probleem houd, dan probeer ik eerst even ctrl alt plus en dan een andere monitor. werkt het dan nog nie dan hoor je het wel weer. :)

in ieder geval bedankt voor je reply, was erg nuttig.

• newpegasus
heerlijk: eindelijk vooruitgang! ik weet niet waar het precies aan gelegen heeft. of verkeerde beeldscherm instellingen (resolutie of type videokaart) of aan de partities. ik weet wel dat het nu wel werkt! in ieder geval bedankt deadinspace! ik ga lekker linux-en :p

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

newpegasus schreef op 08 december 2003 @ 14:27:
maak 3 partities: /, /boot en swap. ik had eerst alleen maar swap en /. zou dit misschien ook een probleem kunnen zijn?
Nee, dat zou niet uit moeten maken :)

Een aparte partitie voor /boot is nodig voor als de bootloader niet bij de kernel op / kan, bijvoorbeeld omdat de bootloader via de BIOS slechts een gedeelte van de schijf kan aanspreken (komt vooral voor bij oudere computers), of omdat je / op een software raidset staat. In de meeste gevallen is een aparte /boot niet nodig, en als dat wel het probleem was geweest, dan was je niet zover gekomen met opstarten.

• newpegasus
nu, alles werkt prima!
misschien een klein dingetje nog: hoe krijg ik de resolutie van windows gelijk aan die van rh? ik heb in windows de resolutie op 1024x768 staan, als ik dit in rh doe dan is het toch niet even groot??? ook bij een anderen resolutie krijg ik niet alles beeldvullend.

maakt niet zoveel uit, maarja nu ben ik toch bezig :p

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
In je /etc/X11/XF86Config kan je de resolutie veranderen. Onder het gedeelte waar de screens gedefineerd worden kan je standaard waarden instellen dat hij aanneemt als X start (color depth, resolutie e.d.)
Pagina: 1