Toon posts:

Laptop maakt raar geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb nu al enige tijd een laptop die niet vaak wordt gebruikt, maar als ik hem dan aan heb staan dan gaat hij op een gegeven moment ratelen, net of de koeler tegen een draadje hele tijd loopt aan te rotzooien. Weet iemand of dit nou echt het probleem is of iets anders, hij wordt namelijk ook best wel heet en op een gegeven moment gaat hij uit en als ik hem dan opstart krijg ik een blauw scherm met allerlei foutmeldingen.

Het is een Fujitsi laptop, 2.2 ghz 256 mb geheugen.

Hieronder 2 fotos van de laptop, weet iemand wat de fout is en waar het probleem zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 13:14 ]

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
ik denk dat de fan is losegelopen gebeurd wel vaker bij deze serie laptops.
je hoort em inderdaad pas na een tijdje ratelen omdat dan de laptop heet genoeg is zodat de fan word geactiveerd alleen nu werk de fan omdat deze los zit bijna niet en loopt aan, vandaar het geratel .Omdat je laptop bijna niet gekoeld word zal deze na een tijdje overhitten en als gevolg lockups en blauwe schermen geven.
de oplossing is het vervangen van de fan.

verklein btw eff je plaatjes aangezien dit de layout verkn**kt.

maruh zo oud is dat ding niet, ik zou met fujitsu contact opnemen en de laptop laten innemen voor reparatie.

[ Voor 30% gewijzigd door _Drake_ op 08-12-2003 13:15 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Ten eerst haal die product codes weg.
Ten tweede foto's van die laptop zeggen weinig over dit interne probleem.
Ten derde als je laptop dat geluid maakt duid dat meestal op versleten/kapotte fans, deze fans kan je meestal alleen laten repareren door de laptop naar de fabrikant op te sturen. Je kan hem natuurlijk ook zelf openmaken en kijken of er een draadje aanloopt maar die kans is klein.

[ Voor 4% gewijzigd door djexplo op 08-12-2003 13:15 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
is zo'n laptop zelf goed te repareren?, ik weet wel hoe het bij gewone computer ongeveer in elkaar zit, maar is het erg precies werk bij een laptop om die fan te vervangen.

oja, ik neem aan dat ik een speciale fan nodig heb voor een laptop ipv voor een gewone computer?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 13:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 13:15:
is zo'n laptop zelf goed te repareren?, ik weet wel hoe het bij gewone computer ongeveer in elkaar zit, maar is het erg precies werk bij een laptop om die fan te vervangen.

oja, ik neem aan dat ik een speciale fan nodig heb voor een laptop ipv voor een gewone computer?
nee een 8cm fan is ook goed :?

Verwijderd

Topicstarter
wat loop je nou bijdehand te doen, mij help je er echt niet mee hoor. Kan ik er wat aan doen dat ik er niet zoveel als jou vanaf weet.

• djexplo
Ik heb zelf een toshiba laptop met ventilator problemen gerepareerd daar zat een fan in die kleiner was dan 3cm, deze zijn bij sommige elektronica zaken gewoon te koop.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt,

ik neem aan dat die processor in het midden van de laptop zit precies waar je zo
'n klepje eraf kan halen? of moet je heel de onderkant ervoor eraf halen?

• djexplo
Meestal ligt de processor onder het toetsenbord. Bij een groot aantal laptops kan je dit toetsenbord eenvoudig verwijderen door 2 schroefjes los te draaien (aan de bovenkant). Zit af en toe wel een stikkertje voor.

Verwijderd

Topicstarter
is zoiets vervangen veel werk of valt het wel mee?

Verwijderd

waarschijnlijk je toetsenbord even oplichten

Verwijderd

ik zou zeker eerst proberen om je laptop te laten repareren bij de fabrikant (als je nog garantie hebt) of bij een computerboer.

Pas als dit niet lukt of echt veel te duur blijkt zou ik zelf aan de slag gaan, het valt namelijk vies tegen om die laptops van tegenwoordig netjes open te krijgen als je dat nooit eerder hebt gedaan.

• djexplo
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 13:30:
is zoiets vervangen veel werk of valt het wel mee?
Het vervangen van een fan is een uurtje werk, alleen het zoeken/kopen van de juiste de fan kan natuurlijk een stuk meer tijd kosten, als deze niet standaard blijkt te zijn.

• _Drake_
De fan is een axiale in combinatie met een heatpipe koeler
deze is niet zelf te krijgen.

• _Drake_
djexplo schreef op 08 december 2003 @ 13:24:
Ik heb zelf een toshiba laptop met ventilator problemen gerepareerd.
Over wat voor toshiba hebben wij het?
aangezien geen enkele laptop met elkaar te vergelijken is
de oudere series werden doormiddel van een standaard fan gekoeld welke kinderspel is om te vervangen. tegenwoordig gebruiken alle laptops (vanaf p3 en enkele p2 modellen)axiale of platgeplaatse fans welke niet in elektra of dergelijke winkels te krijgen is.de processor zit bij een laptop altijd anders geplaats
bij een pressario 1200(compaq) zit de processor precies in het midden maar bij een Sattelite1730 bv zit de proc rechts naast het toetsenbord en is alleen te verwijderen mits de laptop 100% maar dan ook echt 100% compleet gedemonteerd is.

breng aub dat ding naar fujitsu aangezien er nog garantie op moet zitten, dat ding kan nooit ouder dan een jaar zijn.zolang je er geen verstand van hebt moet je er niet aan beginnen zeker niet als die laptop nog garantie blijkt te hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door _Drake_ op 08-12-2003 19:33 ]

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mja, heb je de afmetingen van deze fan voor me.
Heb wel een aantal liggen.

Het vervangen van deze fan's is goed te doen.
Okay. ik ken deze laptop niet qua constructie, maar een middagje schroeven moet toch wel voldoende wezen (zonder het zoeken naar een vervangende fan).

And The Only One

Pagina: 1