Hoe waarden uit tabel met kleuren weergeven?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mhzeater
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 14:09
Ik ben voor school met een projectje bezig met het meten van een stalen pijp.

We gaan dus met een unit door de pijp heen en meten met ultrasoon geluid de wanddikte van de pijp. De unit meet zeg maar elke centimeter in de lengte richting van de pijp en dan 18 keer in de rondten, dus elke 20 graden van 360graden.

Als resultaat van het meten van 1 meter pijp krijgen we dus een tabel met 100 rijen en 18 kolommen. Elke rij stelt dus een een 360 graden meting voor op een bepaalt punt in de pijp.

Omdat een tabel niet makkelijk is om de waarden te intepreteren wil ik dus alle waarden uit de tabel een kleurtje geven en zo visueel maken. Ik heb hieronder al plaatjes van zoals ongeveer het idee is.

Afbeeldingslocatie: http://www.turbinate.com/pics/meetwaarden.gif

Elk puntje in het plaatje stelt als het ware een meetwaarde voor en de grote van de waarde is bepalend voor de kleur. Je krijgt dus een plaatje van 18 x 100 pixels. (Hier onder staat het plaatje met de kleurenverloop met de bijbehorende wanddiktes. )
Afbeeldingslocatie: http://www.turbinate.com/pics/kleureverloop.gif
Heeft iemand enig idee hoe je die waarden kan vertalen naar zo'n plaatje?

Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Je kan in excel zoeken en vervangen gebruiken om een cel met waarde "x" te vervangen door een bepaalde opmaak. Daar kan je ook een kleurtje instellen. Probleem is misschien als de waarden niet afgerond zijn, ik neem niet aan dat je 3,432 en 3.433 een apart kleurtje wilt geven (kan wel, maar kost je veel werk). Misschien moet je eerst bijvoorbeeld alle waarden tussen 3 en 3,5 vervangen door "3" en vervolgens met zoeken & vervangen de opmaak van 3 wijzigen in een kleur die je wilt hebben. Als je uitzoomt krijg je een heel aardig plaatje te zien. Misschien kan je hier een screenshot van maken voor een verslag, anders is het voor interpreteren van je meetwaarden iig een stuk duidelijker.

[ Voor 19% gewijzigd door breinonline op 08-12-2003 14:05 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

wat bij mij als eerste opkwam was het volgende:

pak een programmeertaal (bijv. PHP) en maak een dubbele loop (probleen is wel dat je eenmalig al die waarden in een database moet zetten):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[haal gegevens ergens vandaan en stop ze in een array]

echo "<table>";
for ( i = 0; i < 100; i++ ) {
  echo "<tr>";
  for ( j=0; i < 18; j++ ) {
    $color = array[i, j] * [formule om van waarde uit kleurverloop een #RGB-waarde te maken]
    echo "<td bgcolor=".$color.">".$color."</td>;
  }
  echo "</tr>";
}
echo "</table>";

html/table beetje opmaken en voila.

edit:

de excel-oplossing is wel wat eenvoudiger denk ik :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 14:15 ]

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

als je een beetje creatief met vbscript ben kan je het in excel ook nog's in een macro gooien...

• mhzeater
Ik heb een beetje zitten hobbien met excel maar dat is toch te beperkt.

Zoeken en vervangen werkt alleen met waarden en niet met opmaak. Wat je misschien bedoelt is voorwaardelijke opmaak. Daar kun je dus wel cellen mee kleuren, maar je kan maar 3 voorwaarden per cel instellen dus dat is ook te beperkt.

Ik heb ook geprobeerd om een grafiek in de vorm van een vlak te tekenen. Op zich gaat dat best aardig maar ook hier zit je weer met de beperkte kleuren die excel tot zijn beschikking heeft en hij tekent er een zwart raster in. Als je dus een table heb met een paar honderd rijen krijg je dus het probleem dat je en hele smalle grafiek krijgt die bijna helemaal zwart is omdat excel liever een goed raster laat zien dan een goede weergave van de waarden.

Kortom met excel geloof ik het wel een beetje. Het is gewoon te beperkt voor wat ik wil maken.

Andere opties ga ik nog uitzoeken maar ik heb weinig kaas gegeten van vbscript en PHP dus dat wordt allemaal wat lastiger. Als iemand nog goede ideeen heeft hou ik me aanbevolen. In iedergeval iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)

Verwijderd

Werktuigbouw???

Wel een ok idee, maar waarom met zoveel moeite met kleurtjes??

Kan je niet beter een weergave maken van de dikte in een 3D grafiek oid?? dan kan je de boven, ondergrens, gemiddelde dikte, standaarddeviatie etc. tonen. Als je dit geheel een beetje netjes opmaakt ziet het er ook overzichterlijk uit met nog meer informatie.

Wat trouwens als er ergens een klein putje in zit wat maar bij 1 meting opgemerkt wordt? dan zie je in de kleurgrafiek één uitschieter, en die valt weg tussen omliggende kleurtjes!

Verwijderd

mhzeater2 schreef op 09 december 2003 @ 08:19:
.......... en hij tekent er een zwart raster in. Als je dus een table heb met een paar honderd rijen krijg je dus het probleem dat je en hele smalle grafiek krijgt die bijna helemaal zwart is omdat excel liever een goed raster laat zien dan een goede weergave van de waarden..............
Dit raster kan je gewoon uitzetten! De tussenruimte tussen de kolommen kan je op 0 zetten!

• mhzeater
Zoals je in het figuur kunt zien zitten er rode puntje in. Daar is dus een dunnere wanddikte gemeten. Waarschijnlijk komt dat door putjes o.i.d. Aan de kleur kun je redelijk zien hoeveel het precies is.

Op zich is het wel mooi een 3d weergave. En natuurlijk veel overzichtelijker, maar gezien de hoeveelheid informatie gaat het niet echt werken want het idee dat je honderden meters moet rapporteren en dan zul je echt per halve meter ofzo plaatjes moeten genereren. De kunst is dus om zoveel mogelijk informatie op een zo klein mogelijk oppervlak kwijt te raken. Andere waarden zoals minimale dikte, maximale dikte en gemiddelde kunnen er in een tabeltje bijzet worden.

Pagina: 1