54 mbit Wifi (802.11g) PCI kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
Nou denken jullie waarschijnlijk: weer zo'n luie donder die te beroerd is om zelf een poot uit te steken, maar het zit toch net even anders:

Ik wil een draadloze 54 mbit PCI kopen, maar zit sterk te twijfelen welke. Ik heb een groot probleem, en dat is het feit dat wij een groot, oud huis hebben waar het bereik niet echt optimaal is (het gaat om ruim 30 meter binnen in huis). We hebben al een draadloze router van 3Com (de 3CRWE554G72). Nu zat ik te denken aan de volgende kaarten:

- 3COM 3CRDAG675 zie:
http://www.3com.com/prod/...ab=prodspec&sku=3CRDAG675

- Linksys WMP54G zie:
http://www.linksys.com/pr...?grid=33&scid=36&prid=520

Hebben jullie qua bereik ervaringen met deze kaarten? Goede/ slechte keuze? Of raden jullie iets anders aan?
Ik heb ook bij cisco zitten kijken maar heb geen 54 mbit 802.11g kaart gevonden, bestaat die uberhaubt? (bijvoorbeeld de aironet 1100 en 1200 serie).

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

Verwijderd

Ik heb ergens een test gelezen dat 3com wifi niet zo heel best is!!

Linksys is nu overgenomen door Ciscosystems en ik heb wel eens wat wifi produkten van Cisco in mijn handen gehad en dat zag er ERG goed uit... dus ik zou voor linksys gaan...

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
ik sluit me helemal bij vin4000 aan, mijn ervaring met linksys is heel goed.

als ik jouw was zouw ik voor de linksys kiezen

uhuuummm

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 21:02
Met de 3com kun je de antenne veel beter plaatsen en zo dus een veel beter bereik halen. (zonder dus extra dingen aan te schaffen)
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 13:21:
Ik heb ergens een test gelezen dat 3com wifi niet zo heel best is!!
..
Bron? reden enz. beetje kortzichtig

[ Voor 63% gewijzigd door TAMW op 08-12-2003 13:30 ]

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 09:19
Ik heb zowel de router(WRT54G) als de pci0card(WMP54g) en een centrino laptop. DIt werkt allemaal zeer goed geen uitval ed. Hier ben ik zeer tevreden over en dat ook in een oud huis(1925)

• -krekel-
Dat met die externe antenne van de 3com kaart trekt mij ook inderdaad best wel. Wij hebben tijdje geleden ook de 11 mbit variant gehad van het hele draadloze spul, en daar had ik wel eens problemen mee. Die nieuwe router doet erg goed z'n best vind ik. Voor m'n laptop heb ik de cisco pcmcia kaart uit de 350 serie, daar heb ik echt NOOIT uitval mee gehad..... echt lekkere kaart is dat. Jammer dat ik daar geen opvolger heb gevonden op 54 Mbit en pci...
Van linksys heb ik gelezen op een review (website weet ik niet meer) dat daar de antenne nogal gammel is, heeft iemand daar toevallig last van gehad?

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

De LinkSys is in ieder geval een MiniPCI-naar PCI adapter met een Broadcom-kaartje erin. (Saillant detail: Op de high resolution photo kun je zelfs PCI-To-MiniPCI zien staan op de printplaat).
(Dit is praktisch als je later nog eens WiFi in een laptop wilt bouwen. Mooi tweede leven voor de kaart wellicht).
Als je er alleen Windows op wilt draaien een prima ondersteund kaartje. (Onder linux zijn er geen native drivers voor, maar met het "verloop" van ndiswrapper.sourceforge.net moet het gaan, laat LinuxAnt vooral links liggen).

Zelf goede ervaringen met het bereik van LinkSys-apparatuur. Lekker grote antenne's, goed bij te draaien. Vaak ook nog uitneembaar, de connectors zijn te krijgen. Dat kan later een voordeel zijn.
De 3Com is wel aardig in het voordeel met zijn losse antenne op voet, waardoor hij een stuk minder tegen het staal van de kast aan staat te stralen.

<linux laptop enhancements>
Wie weet er wat voor chipset er gebruikt wordt op de 3Com PCI-kaart? Hoewel het verdacht laag ligt zit er een stalen kuipje op, dat is een goed teken.
De LinkSys had ik al nagekeken, dat was geen Prism of Atheros.
</linux laptop enhancements>

[ Voor 9% gewijzigd door Tony Vroon op 08-12-2003 13:57 ]

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• -krekel-
JA, dat viel me ook al op :) dus als die Linksys kaart me niet bevalt sloop ik de mini-PCI kaart eruit zet ik hem in m'n laptop 8)
Dus ik denk dat ik die linksys kaart maar eens ga proberen. Ik laat het jullie wel weten als ik hem binnen heb en wat getest heb met dat ding.... als jullie er behoefte aan hebben natuurlijk :+

offtopic: he tony, hoest met m'n ouwe scsi schijfjes:)

[ Voor 10% gewijzigd door -krekel- op 08-12-2003 14:04 ]

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

<offtopic>
Zitten bij m'n ex-werkgever in een server. Die 3 1" hoge schijven geruild tegen 6 1.6" hoge schijven die zij niet kwijt konden (ook 9.1GB per stuk, goeie ruil, al zeg ik het zelf). Zitten in m'n NCR WorldMark kist nu, aan een RAID5 controller.
</offtopic>

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• -krekel-
lees net hier dat cisco strax ook uitkomt met 802.11g client adapters...... wacht ik daar wel lekker op :)

PS: doe je beter dan ik :) ik ruilde 3 4,3 GB schijfjes voor nieuwe 9.1 GB schijfjes (die jij dus nu hebt)

• -krekel-
Update:
Ik heb toch de 3COM 3CRDAG675 gekocht, dus die ene met de externe antenne. Ik moet zeggen, perfect bereik en goede doorvoersnelheid (voor WiFi dan :)) Doordat je de antenne kunt positioneren heb je beter bereik dan met een vaste antenne. Ik kan nu zelfs het draadloze netwerk van de overburen bereiken :X :)

Nadeel vind ik wel dat de antenne met een vaste kabel op de kaart aangesloten zit, je kunt hem dus niet loshalen. Dat vind ik vooral lastig als je je PC wilt verplaatsen, dan heb je zo'n kabeltje met een antenne achter je aan hangen. Ook lastig met inbouwen, je moet eerst de antenne door het PCI sleufje heen halen en dan de kaart pas inbouwen.
Ook vind ik de configuratie tool niet echt lekker werken, maar dat kan een persoonlijk issue zijn.

Zijn er trouwens nog meer mensen die deze kaart hebben? Ik hoor graag nog wat meer reacties!
Pagina: 1