draadloos surround systeem ? of via electriciteitsnet ?

Pagina: 1
Acties:

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11-2025
Op onderstaande tekening is mijn toekomstige woonkamer schematisch getekend.
Wij hebben pas een hele mooie nieuwe vloer gelegd (leisteen uit india) en ik ben vergeten om enkele loze leidingen onder de vloer te leggen voor de speakers.
Op den duur wil ik een surround systeem hebben in deze ruimte (wij zijn namelijk film liefhebbers en dan ook met mooi geluid)
En om te voorkomen dat ik een nieuwe vloer moet leggen of alles opnieuw moet gaan stuccen wil ik dus mijn kabelprobleem op een adnere manier oplossen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/17672/full.jpg

Mijn probleem is dus dat ik op de doorgangen geen plint heb, de vloer loopt netjes door. oftewel je kan er geen kabels wegwerken.

na wat zoeken kwam ik op www.marmitek.nl zij hebben alleen een oplossing voor 1 dan wel 2 boxen (of ik heb het verkeerd begrepen), Tuurlijk kan je 4 zenders/ontvangers plaatsen maar dat ziet er ook niet uit.
Ik heb in iedere hoek de beschikking over electriciteit en zou dus het signaal over het electriciteitsnet kunnen sturen (als dat bestaat).

Zijn er dus mensen die zo'n marmitek set ni 5.1 hebben aangesloten en zo ja, hoe dan wel. Of hebben jullie nog ideeen om dit probleem op te lossen.

Aangezien ik de speakers nog niet gekocht heb kan ik daar dus ook nog spelen (mocht er een speciale versie gewenst zijn) Ook de reciever/versterker/etc etc is nog niet aanwezig, al wel allemaal iets op het oog, maar nog nix gekocht dus...

Graag jullie deskundig hulp.
(icq: 8371741 voor meer info)

Verwijderd

ik zou iig geen draadloos systeem nemen, heb je een hoop signaal en kwaliteitsverlies mee. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je koopt, als je een goede en dure amp en speakers koopt zal ik zeker niet voor draadloos gaan. er zijn toch wel wat oplossingen voor een paar kabels neem ik aan :? kabelgootjes of plinten oid :?

• Jochem Knoops
plinten wel, maar ik kom dus niet door die deuropeningen, geen plint aanwezig daar.
of ik moet alles opnieuw gaan stuccen en verven etc.
ik kan dus van 1 -> 2 en van 3-> 4 best een kabel leggen maar vanaf de stereo naar 1 en 3 dus niet.

Verwijderd

en onder die deuren liggen ook geen dorpels :? als die er liggen kan je er met een beetje geklooi wel onderdoor komen :)

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

Je hebt in iedere hoek elektriciteit? Wat voor contactdozen heb je daar zitten dubbelle of enkele? Bij dubbele bedoel ik dus twee contactdozen niet 1 contactdoos met 2 aansluit punten.

[ Voor 31% gewijzigd door SideBuster op 08-12-2003 11:59 ]

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb ze onder de fundering doorgelegd, dus 1 gat geboord bij de Receiver, en 2 waar de achter speakers staan.

Eventueel zou je de hoeveelheid gaten kunnen verminderen door achter in het midden 1 gat te maken, en daar de kabels naar links en rechts laten gaan.

Het een en ander wordt lastig als je in een flat woont ( ;) ) of niet wilt boren. :P

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op 08 december 2003 @ 11:55:
Ik heb ze onder de fundering doorgelegd, dus 1 gat geboord bij de Receiver, en 2 waar de achter speakers staan.

Eventueel zou je de hoeveelheid gaten kunnen verminderen door achter in het midden 1 gat te maken, en daar de kabels naar links en rechts laten gaan.

Het een en ander wordt lastig als je in een flat woont ( ;) ) of niet wilt boren. :P
ik denk dat dat erg moeilijk word, de ts heeft pas een nieuwe leisteen vloer. Als je daarin gaat boren vliegen de stukken steen om je oren denk ik :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 11:58:
[...]

ik denk dat dat erg moeilijk word, de ts heeft pas een nieuwe leisteen vloer. Als je daarin gaat boren vliegen de stukken steen om je oren denk ik :)
Ik ken de eigenschappen van leisteen niet echt, dus ik weet of dat idd erg "brokkel" of splintergevoelig is.

Je zou nog kunnen proberen een gedeelte van het speakerdraad via de leidingen van de stopcontacten te kunnen plaatsen. Dan moet je natuurlijk wel weten waar ze beginnen en ze moeten niet ernstig afgevuld zijn.

Aannames zijn fataal.

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
kun je de kabels niet over het kozijn van je deur laten lopen? dus van de versterker naar box 3 dan box 4, box 2 en tenslotte box 1?
of kun je misschien via de boven verdieping werken? kabels door het plafond oid.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
Kan je de draden niet door de centraaldozen (lichtpunt in je plafond) heen trekken. Als ik het goed heb dan loopt van daar vandaan alle electriciteits draden naar de stekker punten. je kan het ook door een electricien laten aan leggen (wel duurder. En een oom van mij heeft daar speciale stekkerpunten voor laten aanleggen. dan kan je je boxen in specialen contactpunten steken en je hebt verder geen problemen meer.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:07

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 11:38:
ik zou iig geen draadloos systeem nemen, heb je een hoop signaal en kwaliteitsverlies mee. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je koopt, als je een goede en dure amp en speakers koopt zal ik zeker niet voor draadloos gaan. er zijn toch wel wat oplossingen voor een paar kabels neem ik aan :? kabelgootjes of plinten oid :?
Volgens mij is het kwaliteitsverlies bijna nihil hoor. Voor zover ik weet wordt dat toch echt digitaal gedaan en daar kunnen ze een hoop mee tegenwoordig :)

Heb je geen kruipruimte onder die kamer? Dan kan je daar de kabeltjes door leggen. Moet je alleen een gaatje in de voer boren.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Boss schreef op 08 december 2003 @ 12:47:
[...]

Volgens mij is het kwaliteitsverlies bijna nihil hoor. Voor zover ik weet wordt dat toch echt digitaal gedaan en daar kunnen ze een hoop mee tegenwoordig :)
Welke systemen sturen het dan digitaal door? Als je een wifi achtig iets hebt, dan kan je inderdaad in 512kbit heel goed een mono signaal doorsturen (je zou het zelfs in PCM/RAW formaat + flinke foutcorrectie kunnen doen op 1 mbps), maar volgens mij grbuiken de meeste van FM modules en die ruisen toch best wel, naast het feit dat hoge frequenties niet al te lekker over de lucht gaan.

Volgens mij wordt digitaal data (met 100% correctie!) doorsturen helemaal nog niet veel gebruikt, wat ik wel vreemd vind, want met een 0,5mpbs verbinding heb je genoeg bandbreedte om een signaal in mp3/compressed formaat in CD kwaliteit alle kanten op te sturen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:40
Je kunt proberen om de draden voor de speakers via de leidingen waar ook de electriciteitsbedrading door heen lopen te laten gaan.
Daarna kun je in de muur natuurlijk een apart uitgang bouwen. Kun je later ook nog alleen speakers vervangen. Dus dat je een rood wit female doos in de muur hebt zitten bij je electriciteit. Weet alleen niet of het zou storen.

Denk dat ik dit zelf later ook zo ga doen. Of in iedergeval voor dat we behangen kabelgootjes te frezen. Is het tenminste weggewerkt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

voor de ts:
Je wilt dus draadloze speakers.
Realiseer je dat het een dure hobby word, bij of in elke speaker moet een versterkertje zitten, die heeft stroom nodig, net als de bijbehorende ontvanger.
Bij elke speaker moet dus ook een stopcontact in de buurt zitten.
Om nog maar te zwijgen over je receiver die een 5.1 uitgang op speaker nivo (versterkt dus) heeft, daarvan moeten de uitgangen met een ander apparaat weer terug gebracht worden op line nivo, ook daar raak je wat kwaliteit kwijt... (er bestaan natuurlijk ook hele goede, maar dit is geen aanrader).

Om nog maar niet van de kwaliteit van dergelijke (marmitek) systemen te spreken. Als ik je startpost goed begrijp wil je kwaliteit. Dan kan ik je zeggen: dan wil je niet draadloos, als je dat wel wil: dan wil je het digitaal draadloos.
Ook ben je sterk afhankelijk van de gebruikte frequenties, het is een vrijgegeven band, dus de kans dat je gestoort word door andere apparaten (van jezelf of buren) is groot en word steeds groter.

Ik zou het nooit draadloos doen en alles in het werk stellen om kabels te kunnen trekken. Onder de vloer door is de voordehand liggende mogelijkheid.
Anders kabelgootjes maken en die langs randen (bv bovenkant plafond) laten lopen naar speakers en in hoeken naar beneden.
Als laatste mogelijkheid kun je altijd nog de vrees pakken en invrezen.
Nog even samenvatten (mijn mening dus:) Niet draadloos doen.

Alles kan stuk.

• Jochem Knoops
2 audio_aaP: inderdaad onder de deur ligt geen dorpel, hier loopt de vloer netjes door.

2 SideBuster: In iedere hoek zitrten 2 dozen maar deze zijn naar elkaar doorverbonden. dus maar 1 buis als toevoer.

2 SonOfSam: inderdaad dat was de bedoeling ook van mij, maar gewoon "vergeten" in de drukte hier.

2 all:
Het is een uitbouw van een (oude) woning, dus naar een verdieping hoger trekken heeft niet zoveel zin. ook de vloer is bijna van massief beton.

Als ik kijk wat de kosten voor een "goede" oplossing zou zijn kan ik beter de vloer eruithalen en opnieuw leggen.
een andere oplossing is nog om langs de deur omhoog een goot te maken in het stucwerk en dan in de omlijsting langs het plafond deze kabels te trekken. Ik denk dat dat de beste oplossing gaat worden, maar had gehoopt dat er nog iets anders kon. Hierdoor blijft de vloer intakt, je kan de kabels uit de lijsten naar beneden laten komen op het punt waar dan de boxen komen te hangen (dan wel).

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:40
Je kunt ook de bank op de plaats zetten waar nu de tv staat. Maar ik weet niet wat de maten zijn en of je aan die kant de bank zou willen hebben. Dan heb je totaal het hele probleem niet.

Zomaar een idee.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat jij moet doen is gewoon alle kabels direct uit de stereo onder de deur rechts laten lopen (daar heb je toch wel een drempel ofzo) en dan de kamer rond laten gaan door de plinten. Dan heb je een wel kabel van 18 meter voor de rechtsvoor speaker en gaan alle audiofielen op hun achterste poten staan, maar ga maar eerst eens zelf luisteren of je dat hoort. Waarschijnlijk niet namelijk. En hoogstwaarschijnlijk een VEEL betere oplossing dan draadloos en beter dan in je vloer gaan zitten boren.

Gewoon een kwaliteitskabel van 2,5 of 4mm2 nemen, dan is een meter of 20 namelijk echt geen enkel probleem (misschien psychologisch ofzo, maar we zijn in dit geval praktisch bezig de beste oplossing te krijgen, niet de meest audiofiel verantwoorde).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Zelf heb ik het probleem opgelost door een paar draadloze achterspeakers van Loewe te kopen. Helaas geven ze wel wat storing als er geen signaal is, dus na de film de stekker uit het stopcontact. De dealer vertelde dat Loewe wel een modificatie heeft uit gebracht maar helaas nog geen tijd gehad om hier wat aan te laten doen. Het geluid is verder prima. Ook andere merken hebben wel draadloze speakers, bijv Philips.

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

JochemKnoops schreef op 08 december 2003 @ 13:27:
2 SideBuster: In iedere hoek zitrten 2 dozen maar deze zijn naar elkaar doorverbonden. dus maar 1 buis als toevoer.
Dat er maar 1 buis als toevoer is maakt niet zoveel uit. Je zou 1 van de 2 dozen kunnen gebruiken als speaker stopcontact. Moet je wel extra draden gaan trekken door de buizen. Je hebt voor die dozen namelijk afdek plaatjes als je daar een gat in boort en dan zoiets als dit er inbouwd.
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/31/3193943E9AF1D98EE10000000A010251.JPG
Dan kun je daar gewoon je speakers op aansluiten. Is even wat werk maar ik denk de goedkoopste oplossing voor jouw probleem.

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

Pagina: 1