[Netware / Groupwise] ETRN commando geven

Pagina: 1
Acties:

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Onze internet provider heeft onlangs iets in z'n instellingen veranderd waardoor ons mail systeem niet meer goed werkt. Wij werken namelijk met een ISDN router, en daaraan is ons netwerk met daarin een Novell Netware 4.11 server icm Novell Groupwise 5.2. Dit alles werkt via Batch-SMTP.

Sinds vorige week moeten wij om onze mail-queue te legen een ETRN commando geven. Voorheen was het voldoende om een internet verbinding te laten maken, door de mailserver van onze provider te pingen. Dit werkt dan via een cronjob.

Ik heb wel een tooltje van onze provider gedownload (op aanraden van support) waarmee ik op een windows machine het ETRN commando kan geven. Echter dit werkt natuurlijk niet 's avonds (dan staan alle werkstations uit) of in het weekend. Als er 12 uur geen mail opgehaald wordt krijgen klanten een melding dat de mail niet bezorgd kon worden, wat niet zo netjes is natuurlijk.

mijn vraag weet iemand een klein proggeltje (NLM?) waarmee ik op de Netware server het ETRN commando kan geven, zodat ik dat in de cronjob kan opnemen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
zoek op deze pagina naar het woord 'etrn' en je komt iets tegen. Weet niet of het werkt, ik heb ook alleen maar google gebruikt...

[ Voor 20% gewijzigd door Loesje op 08-12-2003 10:49 ]

Leven is meervoud van lef

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb je uberhaupt wel gezocht bij Novell op de site :?
Van GW5.2 weet ik het niet, maar GW5.5 kan toch echt wel een (scheduled) ETRN commando aan hoor.
http://www.novell.com/doc.../gw55ia/data/a2zwtsr.html

Tijd voor een nieuwe sig..

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Koffie schreef op 08 december 2003 @ 11:50:
Heb je uberhaupt wel gezocht bij Novell op de site :?
Van GW5.2 weet ik het niet, maar GW5.5 kan toch echt wel een (scheduled) ETRN commando aan hoor.
Die pagina die jij beschrijft geeft aan hoe het zou moeten werken als de server zelf inbelt, wat dus niet het geval is. Omdat we een ISDN router hebben denkt de server dat we continu online zijn en geeft hij dus niet het ETRN commando.

Die pagina die Loesje geeft had ik ook al gevonden, nou het programmaatje nog ;)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kun je TELNET.EXE starten met een input scriptje? Iets à la
code:
1
TELNET mail.provider.nl 25 < etrn.cmd

waarbij etrn.cmd er als volgt uitziet:
code:
1
2
ehlo mail.cap-team.nl
etrn cap-team.nl

[ Voor 17% gewijzigd door Brahiewahiewa op 08-12-2003 15:18 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

lijkt me stug op een Neware bak :+ (ja , er is een telnet.nlm maar echt werken deed die bij mij niet :P ).

CAP-Team:
Wat bedoel je met dat hij denkt dat je een allways-on verbinding hebt :?
Voor zover ik weet kun je ergens in de GWIA een schedule voor ETRN doen (weet niet zeker hoor) , dat zou dan toch gewoon moeten werken, ongeachte de verbinding :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:29
Misschien Gmail gebruiken (http://www.3net.cz/software/download/gmail041.zip). Dit heb ik in een grijs verleden (toen ik nog beheer deed op Netware dozen) ooit eens gebruikt om ETRN commando te versturen vanaf een Novell doos.
Er staat sowieso meer nuttige software voor dit soort zaken op die site: http://www.3net.cz/software/

[ Voor 30% gewijzigd door Mark op 08-12-2003 16:53 ]

Verwijderd

Op de gwia zit een scheduler waar je kunt instellen dat ie 1x per kwartier en/of als er meer dan 20 mailtjes klaar staan om te versturen de ETRN queu checked.

Gewoon in de properties van de GWIA kun je alles instellen. Tenminste onder GW5.5 en hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 19:23 ]

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Ik ga morgen wel ff kijken of ik een schedule kan instellen. Thanx so far.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Even Ge-Google-d:
Then in the properties for the GWIA you have to go to the "schedule"
button (down the bottom) select the "default" schedule (or any others
you have created) then set "Polling time (or polling interval) to 120
minutes (for poll every 2 hours)" Then restart the GWIA. This will cause
groupwise to issue the etrn command every 120mins.
Originele thread: http://groups.google.nl/g...-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dnl

Ze hebben het hier over GropupWise 5.2. Je moet wel SP3 erop hebben staan.

Offtopic: je zult het zelf ook wel weten, maar toch: je hebt er redelijk oude software staan (NetWare 4.11 met GW 5.2). Support hierop is allang verlopen, en nieuwere versies van het OS en de GW software bieden vele meer extra functionaliteit/security/support. Is er een specifieke reden om op dit OS/GW level te blijven, als ik vragen mag ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Budgettair he, en 't draait verder prima. 't Gaat om 'n MKB bedrijf zonder grote IT-budgetten. Als 't aan mij ligt komt er nog wel een keer wat nieuws hoor ;)

We hebben GW 5.2 SP6 draaien, dus dat mag geen probleem zijn.

Pagina: 1