Toon posts:

Dan weer DNS dan weer HOSTS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje,

Op de zaak hebben wij een windows 2000 server draaien die ip adressen uitgeeft en ook de DNS verzorgt.

Dat werkt allemaal prima.

Echter nu het volgende.

Als ik thuis werk met mijn laptop zou ik graag via de HOSTS file willen connecten naar de diverse servers op de zaak.

Dit kan heel goed via de HOSTS file. Echter als ik dan weer op de zaak kom dan gebruikt mijn laptop de HOSTS file om te connecten en dat gaat dan via de externe IP verbinding en niet direct via het interne netwerk.

Is er een manier om windows te laten weten wanneer hij de HOSTS file en anders de DNS moet gebruiken ?

Eventueel met een programma of instelling ?

Thanxs

ps: heb op got en op google gezocht maar daar komt dit probleem niet echt goed naar voren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 08:41 ]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik weet dat er programma's bestaan waarin je meerdere 'werkplekken' aan kunt geven in de vorm van profielen. Bij het opstarten vraagt windows dan welk netwerkprofiel + bijbehorende settings geladen moet worden. Of zo'n programma ook je hosts file mee kan nemen in je profielen weet ik niet. Netswitcher is er eentje geloof ik :).

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Schrijf een batch file die je HOSTS file hernoemd van HOSTS naar HOSTS.UIT en weer terug :z
In W2K hoef je namelijk niet te booten voor wijzigingen aan je HOSTS file.

* Koffie vraagt zich af of je uberhaupt wel gezocht hebt, c.q. simpel hebt nagedacht.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt timmert dat was precies wat ik zocht.

Jammer dat Windows zoiets zelf nog niet heeft bedacht.

Verwijderd

waarom zouden ze? omdat jij dat toevallig nodig hebt?

Verwijderd

Normaal maak je geen gebruik van HOSTS. Dit is over het algemeen een 'ranzige' oplossing omdat je DNS/NetBIOS-infrastructuur niet in orde is.
Het is dus helemaal niet gek dat zoiets niet ingebouwd is, je gebruikt het over 't algemeen gewoon niet.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 08:37:
[...]Als ik thuis werk met mijn laptop zou ik graag via de HOSTS file willen connecten naar de diverse servers op de zaak.

Dit kan heel goed via de HOSTS file[...]
Beetje merkwaardig: je kunt wel andere servers op de zaak benaderen, maar niet de DNS server?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

het lijkt erop dat je je dns server niet meegeeft in de dhcp leases. en dan gaat het nooit werken.

Verwijderd

lol, de ts heeft niet gezegd hoe hij connect. ik denk dat tie per server een remote controlsessie heeft ingeregeld en niet een vpn connectie opzet om vervolgens overal bij te kunnen komen.
Pagina: 1