[Grub] 1x OS starten

Pagina: 1
Acties:

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Ik heb de search wel gebruikt maar wist niet goed hoe ik dit moest formuleren; ofwel, ik heb er nix van gevonden :)
Ik heb nu dus een bootstrapped Gentoo installatie draaien met Grub als bootloader.
Grub kan nu zowel Gentoo als WinXP starten met Gentoo als default.
Nu hoorde ik ergens vallen dat het mogelijk is om een commando mee te sturen (van tevoren dus) waarmee eenmalig direct een OS gestart kan worden.

Dus: ik wil met een commando aangeven dat eenmalig direct WinXP gestart moet worden, en dat de daaropvolgende reboot weer gewoon de bootloader moet komen met de keuze en Gentoo als default.

Als het toch ergens via de search te vinden is gaarne de link dan. :) Maar ik kreeg het echt niet gevonden :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:41
lilo kan het in ieder geval, en lilo kan ook winXP starten. Misschien dat je via de man page van lilo op zoektermen komt waarmee je verder kan zoeken? Check de '-R' optie.

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
balk schreef op 08 december 2003 @ 10:01:
lilo kan het in ieder geval, en lilo kan ook winXP starten. Misschien dat je via de man page van lilo op zoektermen komt waarmee je verder kan zoeken? Check de '-R' optie.
Het is wel zo dat alles goed boot via Grub, geen problemen.
Maar ik wil dus middels een commando (zoals de -R van LiLo) eenmalig dus mijn winXP laten booten, en de boot daarna weer gewoon het bootmenu weergeven.
Er is me verteld dat het kan, maar ik heb met me stomme kop niet gevraagd aan die persoon hoe |:( |:(

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Grub is gewoon superieur aan LiLo ;)

dit is alleen een beetje lastig idd.

ik gebruik ook gentoo, maar geloof dat onderstaande patch bij mij niet geintalleerd in standaard. De grub shell maakt het savedefault commando wel automatisch af (met tab), maar zegt daarna dat ie het niet kent |:(

maar als je de patch geinstalleerd krijgt zou (in de grub shell) dit moeten werken:

savedefault --default=n --once

http://www.linuxfromscrat...b/grub-0.93-oneshot.patch

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
smokalot schreef op 08 december 2003 @ 10:18:
Grub is gewoon superieur aan LiLo ;)

dit is alleen een beetje lastig idd.

ik gebruik ook gentoo, maar geloof dat onderstaande patch bij mij niet geintalleerd in standaard. De grub shell maakt het savedefault commando wel automatisch af (met tab), maar zegt daarna dat ie het niet kent |:(

maar als je de patch geinstalleerd krijgt zou (in de grub shell) dit moeten werken:

savedefault --default=n --once

http://www.linuxfromscrat...b/grub-0.93-oneshot.patch
zal het eens proberen, dat van die savedefualt ook geprobeerd jah.... erg duidelijk nutteloos |:(

Nu komen we ff in de categorie stomme vragen:
Hoe install ik die patch precies? moet ik da ding op de source loslaten? (is wat moeilijk volgens mij via emerge) of kan ik dat ding zo installeren?

[ Voor 14% gewijzigd door Ryceck op 08-12-2003 11:47 ]

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Ok probleem opgelost middels de volgende methode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
# ebuild myebuild fetch (if you don't have it in distfiles)
# ebuild myebuild unpack (unpacked to /var/tmp/portage/packagename/work)
# move grub-0.93-oneshot.patch to /var/tmp/portage/packagename/
# apply patch
# ebuild myebuild compile
# ebuild myebuild install
# ebuild myebuild qmerge

Draait als een zonnetje :)
Thnx smokalot

Slotje dus aub :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ryceck op 08-12-2003 12:42 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 22:21
Nah. Het ligt voor de hand dat andere mensen dit zich ook ooit nog eens afvragen, en aangezien je een patch nodig hebt voordat het werkt (zodat je eerst moet uitvinden dat grub dit niet kan zonder 'm te patchen; en vervolgens dat zo'n patch ook daadwerkelijk al bestaat), vind ik het topic waardevol genoeg om het gewoon te laten staan ;)

Tja - vraag je om een slotje, krijg je hem niet. Meestal gaat het andersom :D
Pagina: 1