Ervaringen met 2de hands beamers (kopen&risico)

Pagina: 1
Acties:
  • 866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Kopen van een gebruikte beamer op Marktplaats, 2dehands.nl of Ebay kan lekker goedkoop zijn, maar ze kunnen problemen met zich meegeven.

De ene is aardig stoffig, andere heeft aardig gebruikte lamp, weer andere heeft toch niet zo goed gebalanceerde beeld.
Soms valt het tegen, soms komt het heel goed uit.

Ik heb 2 beamers kunnen bemachtigen voor lager prijs. Ze voldoen mij aan twee eisen: 1024x768 weergave en 4000 hr lamplife. En graag zo zuinig mogelijk, 120 Watt UHP bijvoorbeeld.

Eerste is beste: ASK C6 Compact
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/beamer/TN_AUT27947.JPG Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/beamer/TN_AUT27977.JPG
900 ANSI lumen (mooi fel)
300:1
4000 hr lamplife (bij aankoop ca. 475 uren gebruikt)
120 Watt UHP
1024x768, max 1280x1024
3,7 kilo.
Gekocht via Marktplaats.nl en/of 2dehands.nl. Prijs: 750 Euro (excl. AB, die ik later via Ebay koop voor 40 Euro) Wel met tas en kabels.
Laagste gevonden lampprijs: ca. 330 Euro (Duitsland)
Voordelen: Makkelijk te onderhouden, binnenwerk beamer zeer makkelijk te benaderen. Lekker licht, handvat voor transport, USB muis aansluiting. Autodetectie aanwezig, werkt goed.
Nadelen: Tv beeld goed, maar er zit kameffect in. Er is geen linedoubler voor soepeler beeld. Soms problemen met speciale videomodes uit PS2 games.
Defecten: Gebroken poot, groene paneel ca. 2 pixels uit balans naar linksboven.
Defecten fixed: Gebroken poot gelijmd met stukje spijker erin voor stevigheid, groene paneel met tang (zeer riskant werk, eigenlijk niet aan te raden) bijgebogen. Gelukt. Levert nu 1 badpixel op maar geen ramp. (voorheen geen bad pixels)
Link naar meerdere foto's: http://mrdummy.mine.nu/beamer/
Deze beamer heeft aardig weinig stof binnen dankzij stoffilter onderaan.
1 van de weinigen die 900 lumen eruit kan persen met 120 W UHP en toch 4000 hr life geclaimd. Bij hoge lichtsterkte ga je heel gauw naar 2000 hr life.

Tweede beamer: Philips Hopper XG10
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/beamer2/TN_103_0377.JPG Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/beamer2/TN_104_0487.JPG
700 ANSI lumen (voldoende licht)
200:1
4000 hr lamplife (ca. 1100 uren gebruikt)
120 Watt UHP
1024x768, max 1280x1024
5,4 kilo
Limesco chip, linedoubler (geeft mooiere tv beelden)
Gekocht via 2dehands.nl voor 600 Euro (met AB, geen tas)
Laagst gevonden lampprijs: Nog niet. Geschat 400 Euro. Toch heeft het exact zelfde lamp als ASK boven. Dus ik ga gewoon ASK lamp kopen als vervanging, gewoon ombouwen.
Voordelen: goede tv-beeld, stiller met slechts 2 fans.
Nadelen: beetje groter en lomper, geen handvat, geen sterero speakers (1 speaker aanwezig) Moeilijker in te stellen, omdat autodetectie functie zowat ontbreekt. Is ook moeilijker in onderhoud, stoffilters aan voorkant zijn niet aanwezig. Veel schroefwerk bij openmaken.
Defecten: Eigenlijk niet. Wel paar fouten, zoals kabel tegen hete lamp. De filterlaag van integratielens is beschadigd. En het is stoffig. Lampbehuizing zelf is licht gescheurd.
Defecten fixed: Deels. Stofvrij gemaakt, integratielens schoongemaakt. Kabel bij lamp anders omgeleid. De scheuren in lampbehuizing levert nog geen groot gevaar op. Beeld is in orde. Geen bad pixels.
Link naar meerdere foto's: http://mrdummy.mine.nu/beamer2/
De beamer was door vorige eigenaar nooit schoongemaakt (hij heeft er geen verstand van) want 1100 uren opgestapelde stof is goed te zien. De LCD gedeelte is wel van stoffilter voorzien, maar electronica en lamp niet.

Beide naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/beamer2/TN_104_0499.JPG Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/beamer2/TN_105_0501.JPG Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/beamer2/TN_105_0507.JPG

En vergelijking tussen beamers: http://mrdummy.mine.nu/beamer2/vergelijking.htm
Links is Philips Hopper XG10, rechts is ASK C6 Compact.

Mijn koopervaring:
Beamers met 4000 hr lampen zijn erg zeldzaam, ook helemaal als ze 1024x768 aan kunnen. Op Ebay vind je ze soms staan, maar prijzen kunnen makkelijk omhoog schieten omdat ze populair zijn. Je kan geluk beproeven op Marktplaats en 2dehands sites. Ebay.de (Duitse dus!) heeft zeer groot aanbod te kiezen, maar het blijft uitkijken en gokken.

Verder zal je zien dat TV-beamers (geen VGA aansluiting) op Ebay vaak te hoog geprijsd zijn. De prijsbereik op Ebay gaat ongeveer:
Tv beamers: max 500 Euro
640x480: 500-600
Minder felle 800x600: 600-750
Minder felle 1024x768: 750-1000
Felle 1024x768: 1000+

De verschillen tussen DLP en LCD beamers zijn moeilijk te voorstellen. Want ene keer is DLP beamer veel duurder dan LCD, maar ik zie vaker omgekeerd: oude DLP beamer is goedkoper dan LCD beamer.
De risico op pixelfouten bij LCD beamer loopt sterk uiteen. Meestal is er geen pixelfout. DLP beamers hebben van nature geen pixelfouten, maar ze hebben wel meteen andere problemen: regenboogeffect, trillende lijnen, lawaaiige kleurenschijf, lichtlekkages.
In principe zit je bijna meteen goed met LCD beamer. Ze kennen geen problemen met regenboog en trillende lijnen. Het enige wat uitmaakt is zwartheid. Die is bij LCD beamer meer donkergrijs. Wit is ook niet superwit.
In het praktijk valt dat enorm mee. Het is te danken aan onze ogen. Want als er veel licht in beeld komt, wordt zwart vanzelf nog zwarter.

De grootste zorg gaat uit naar 1e generatie beamers. Ze beschikken niet over integratielens en zullen minder mooi verdeelde licht op beeld hebben. Vermijd ze dus als je beetje mooi beeld wilt hebben.
One-chip LCD beamers zijn minder fel, maar kennen geen beeldstoringen. Wel kun je beter niet van dichtbij of erg groot bekijken, dan zie je 3 kleuren naast elkaar.

De beste plek is Duitse Ebay. Die heeft dagelijks wel een aantal nieuwe beamers bij. Het is aan te raden eerst tijdje te observeren om gedrag van je 'favoriete' modellen eerst te volgen. Weet je genoeg welke moment en welke beamer minste risico's kent, dan mag je poging doen.

Wie bang is voor de onverwachte prijzen, mag zich rondneuzen op Marktplaats of 2dehands site. Of op Tweakers vraag&aanbod, maar daar heb ik nog niet gekeken.

Wie bang is voor dure UHP lampen, kan iets lager gaan met Metal Halide. Ze zijn fel, maar trekken enorm veel stroom en dus veel warmte. Ze verbruiken ruim 400 Watt. Bekende zijn 570 Watt MH lampen. De lampprijs is ongeveer 150 Euro maar levensduur is wel 500 tot 1000 uren. 2000 hr lampen zijn erg zeldzaam.
4000 hr UHP lampen zijn zeker goedkoper, bijna helft van kostenpost tegenover 2000 hr UHP lampen.
Oude Philips beamers hebben vaak 4000 hr. Er bestaat zelfs 8000 hr beamer. Dat komt al beetje in buurt van CRT beamer (10.000-20.000 hr)
Halogeen lampen zijn goedkoop tussen 5 tot 30 Euro. Levensduur is 50-300 uren. Omdat er vaak geen lamptimer op staat, kun je gewoon doorzetten totdat lamp doorbrandt. Met geluk ga je wel es over opgegeven lamplife.
Dat gebeurt soms met Philips beamers. Er zijn paar claims geweest dat ze over lamplife gegaan zijn en nog steeds werken. Dat is mogelijk als je goed mee omgaat, onderhoudt en rustig gebruikt.

Voor beetje verlichte kamer is kijken nog te doen vanaf 700 lumen.
TV beamers hebben echter meestal max 300 lumen. Met beetje lamp ernaast zie je al gauw niks. Met 100 lumen en lager heb je beslist totaal verduisterde kamer nodig, zo zwak is het. Vergeet de beamers die maar 40 lumen kunnen weergeven. Dat zijn meestal simpele halogeen beamers met zeer lage resolutie van ca. 200x150 pixels. Bijna speelgoedprut. Toch worden ze soms voor nogal hoge prijzen verkocht op Ebay. Soms wel 300 Euro. :/
Uitkijken met TV beamers. Goedkopere modellen komen niet eens in buurt van VGA resolutie. Alleen topmodellen kunnen dat nog, maar VGA aansluiting blijft ontbreken. En dan nog zijn ze 500-600 Euro geworden aan het eind van veiling.
Er zijn voor zover ik weet geen 700 lumen TV beamers.
Vanaf 900 lumen wordt het beeld stukken beter en tijdens bewolkte dag zie je nog wat. Dus probeer te focussen op 1000 lumen, als het kan.

Voor meer informatie kun je kijken op www.projectorcentral.com en goede Duitse site http://www.projektoren-datenbank.de/ die genoeg informatie toont over technologie.

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-02 13:42
Wat ik niet snap is dat je zoveel geld uit geeft voor een 2e hands beamer, terwijl ze nieuw voor 1000 euro al te krijgen zijn tegenwoordig....

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

1000 of 600 scheelt wel 400 euro.... en daar kun je toch leuke andere dingen mee doen

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Verwijderd

De Philips Hopper XG10 kan ik je afraden het beeld is zeer slecht. Hoe de ASK C6 Compact presteert weet ik niet, maar hij heeft 4:3 panels dus ook niet echt aan te raden voor een thuisbioscoop.

Verwijderd

Koenzie schreef op 08 december 2003 @ 09:18:
1000 of 600 scheelt wel 400 euro.... en daar kun je toch leuke andere dingen mee doen
Dat is wel waar, maar je hebt bijvoorbeeld geen garantie bij!!! En je vergeet dat de lampen ook duur zijn als ze wat langer hebt gebrand...

Verwijderd

Je hebt voor € 900 al een DELL beamer met garantie en die geeft een heel wat mooier beeld als die 2 screenshots die ik hierboven zie.

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-02 14:51
Die ASK C6 is echt geen slechte beamer hoor!

De ASK C6 is voor films zeker geschikt. Over de Ask c6 zijn
veel reviews te vinden op het net.

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb nu een paar maanden een Philips ProScreen 4000. Gekocht via marktplaats.nl. Ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Het beeld is mooi strak, de kleuren zijn goed. De lichtopbrengst is redelijk, de boel moet wel een beetje verduisterd zijn wil je goed beeld hebben. Aangezien ik hem alleen 's avonds gebruik is dit een prima beamer voor mij. Toen ik hem kocht had de lamp nog 5900 van de 8000 branduren over. Normaal gesproken zit er een lamp met 4000 branduren in maar je schijnt er ook een lamp van 8000 in te kunnen zetten.
Ik moet nog op zoek naar een vervangende lamp als de huidige opgebrand is. Ik moet nog ff op zoek naar een adresje maar dat moet ook geen probleem zijn lijkt me.

Enige nadeel van deze beamer: er zit geen Key Stone Correction op. De beamer moet dus recht voor zijn doel hangen. Als je hem onder een hoek projectteerd krijg je een trapezium effect. Nou kun je via je PC (TV-out) wel de Key Stone instellen maar mijn DVD speler kan dit helaas niet. Ik heb overigens 750 euro voor deze bemaer betaald.

Voor meer info over de beamer zie:

http://www.projectorcentral.com/Philips-ProScreen_4000.htm

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 09:43:
Je hebt voor € 900 al een DELL beamer met garantie en die geeft een heel wat mooier beeld als die 2 screenshots die ik hierboven zie.
Het mag mooi beeld geven, je vergeet de lamplife. Die is 2000 hr.
En ik heb niet zo trek in DLP beamers. Bij snelle motions krijg je soms overlappen en regenboogeffect is mogelijk. Wie bril draagt en snel met kop beweegt zal ook wat onprettige beelden zien.
Of je hoort schijf draaien in beamer. Bij goedkope modellen zal dat meer opvallen.
Dell beamer is zelf inderdaad goed merk met goed beeld, maar ik hou maar op LCD beamer.

Er zijn tegenwoordig bijna geen nieuwe beamers meer met 4000 hr lamplife. Bijna allemaal hebben 2000 hr.
Alleen speciale beamers voor home cinema gebouwd (meestal 16:9) hebben nog wel 4000-6000 hr life.
Lekker kleine beamers kun je beter niet vaak draaien. Ze hebben altijd maximaal 2000 hr en zelfs paar van 1500 hr. Dat is wel duur.

De lampprijzen blijven kunstmatig hoog in NL. Ik ga nog liever naar Duitsland, daar zijn ze wat lager. In NL kost het dus 500 Euro, in DU kost het dan 400.
En sommige bedrijven mogen alleen bepaalde merken verkopen. Niet elke bedrijf verkoopt dus alles. Het is bijna afspraken met fabrikanten.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 09:37:
De Philips Hopper XG10 kan ik je afraden het beeld is zeer slecht. Hoe de ASK C6 Compact presteert weet ik niet, maar hij heeft 4:3 panels dus ook niet echt aan te raden voor een thuisbioscoop.
Zolang je aan 1024x768 houdt, kun je nog aan DVD specificaties houden en boel toch nog goed draaien. Dat is belangrijkste. 800x600 is niet geschikt voor DVD films. Dan gaat er teveel detail verloren.

Ik draai al tijdje Hopper en beeld is wel moeilijk in te stellen, maar na verloop van tijd raak je toch aan gewend. De beeld is wel beetje 'softer' en er zijn lichte schaduwranden te zien als gevolg van limesco chip. En ik zie dat de LCD paneel niet volledig gebruikt is. Er is zwarte rand te zien van 1 pixel omheen. Dat is beetje raar, bij C6 is ie wel 100%. Maar daar leer je mee te leven omdat het 600 Euro kost. 600 Euro is tot nu toe lekker laag prijs voor 1024x768 beamer! ;)
Tot nu toe is beeld acceptabel met zo gunstig mogelijkge instellingen en tv kijken gaat nog goed, al is C6 feller en laat iets meer details zien.

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02 00:49
Hoeveel pixels is een dvd film eigenlijk?
Persoonlijk denk ik aan 854 x 480 Pixels omdat 16:9 beamers dit weergeven, dan zou je bij 800*600 een minimaal verlies hebben, of zie ik dat verkeerd ?
Dus de maximale breedte zou dan 854 zijn ? hoogte verschilt natuurlijk of je hem op 4:3 schakelt of 16:9 heb staan.

[ Voor 24% gewijzigd door Sunrise op 08-12-2003 11:05 ]

Verwijderd

MrDummy schreef op 08 december 2003 @ 10:36:
[...]

Zolang je aan 1024x768 houdt, kun je nog aan DVD specificaties houden en boel toch nog goed draaien. Dat is belangrijkste. 800x600 is niet geschikt voor DVD films. Dan gaat er teveel detail verloren.

Ik draai al tijdje Hopper en beeld is wel moeilijk in te stellen, maar na verloop van tijd raak je toch aan gewend. De beeld is wel beetje 'softer' en er zijn lichte schaduwranden te zien als gevolg van limesco chip. En ik zie dat de LCD paneel niet volledig gebruikt is. Er is zwarte rand te zien van 1 pixel omheen. Dat is beetje raar, bij C6 is ie wel 100%. Maar daar leer je mee te leven omdat het 600 Euro kost. 600 Euro is tot nu toe lekker laag prijs voor 1024x768 beamer! ;)
Tot nu toe is beeld acceptabel met zo gunstig mogelijkge instellingen en tv kijken gaat nog goed, al is C6 feller en laat iets meer details zien.
Voor de kwaliteit die er geleverd wordt overpriced ;) want die is gewoonweg slecht.

Verwijderd

Ik heb nog niemand gehoord over het contrast. Want die twee beamers waarvan in de startpost de specs genoemd worden, hebben een ridicuul laag contrast. 400:1 is tegenwoordig het minimum en die dingen heb ik gezien bij de Mediamarkt: een waardeloos en flets beeld. De Sony VPLnogwat bijvoorbeeld.

Teveel mensen laten zich leiden door de lichtopbrengst maar in een kamer met de gordijnen dicht heb je aan 800 ANSI meer dan genoeg. Nee, zonder een contrast van MINSTENS 600:1 (zoals de LG RL-JA10 die ik bij de Mediamarkt heb gezien) krijg je een lelijk, flets beeld.

No offense, maar dit ziet er echt niet uit.

Waarom niet? 2ehandsbeamers komen veelal van bedrijven. Dit heeft een aantal consequenties.
  • XGA: bij presentaties is een hoge resolutie belangrijk. Voor thuisgebruik volstaat 800*600 omdat DVD's (en uiteraard DVD rips :9) niet groter zijn dan 800*600. Alles meer dan dat is onnodig IMHO.
  • 4:3: vrijwel elke 2ehandsbeamer is een 4:3 beamer en ook dat komt weer omdat ze bij presentaties gebruikt werden in bedrijven. Voor thuisgebruik is 16:9 veel mooier, beter, handiger en krijg je een beter bioscoopgevoel (daar is het immers ook 16:9).
  • ANSI: je moet je niet laten leiden door het aantal ANSI lumen, want die zijn bijna altijd flink hoog omdat ze in een lichte kantooromgeving gebruikt werden.
  • Contrast: dit is totaal niet belangrijk bij presentaties, maar OH ZO BELANGRIJK voor thuisgebruik.
Kortom: 2dehandsbeamers zijn ruk. Niet omdat het 2dehands is, maar omdat de aangeboden waar gewoon niet geschikt is voor thuisgebruik. Er kan best iets tussen zitten hoor, maar het gros is echt dikke troep.

Lees vooral ook eens dit:

Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !

Over het belang van contrast. Het is een onterecht ondergeschoven kindje in advertenties en ZEKER in 2dehands aanbod, want het contrast suckt bijna altijd zo erg dat ze het er maar niet bij vermelden :)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik zie vaak dat 2ehands goedkope beamers afgekraakt door de meesten, maar wat nou als je een kleine beurs hebt en gewoon het bioscoopsfeertje in huis wil halen met een film op je muur in een verduisterde kamer?

ik zie alleen maar reacties van 2ehands beamers zijn ruk, jah als je een beamer in de perfectie wilt wel jah met mooi beeld.

maar voor velen is een redelijk beeld goed genoeg, en gaat het er niet om dat het beeld helemaal perfect is.

zelf zoek ik ook iets betaalbaars, dus een 2e hands beamertje van max 500 euro, en heb al wat aanbiedingen aangeboden gekregen, zoals een philips hopper met 100 uur op de teller, alleen wat bodyschade, 360 eurotjes, kan iemand best plezier aan hebben voor dat geld.

dus ook voor de kleine beurs kan er beamer gekeken worden ;)

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-02 22:14

xdc

ben het met duncan eens
ik zelf ben ook in het bezit geweest van een 300 ansi lumen beamer :P
hardstikke waar voor je geld! (destijds gekocht voor 250,- euro!!)

Vandaag komt als het goed is mijn lcd panel binnen!

Beeld is natuurlijk zwaar ruk vergeleken met beamers van 1000+ euro
maar ach een lcd panel is ook leuk hobbieen.... en een stuk vriendelijker voor de portomonee!

later koop ik wel een geile 16:9 beamer, heb er sowieso de ruimte nu niet voor..

slimmehotspot.nl

Verwijderd

Dnc1n schreef op 08 december 2003 @ 14:15:
ik zie alleen maar reacties van 2ehands beamers zijn ruk, jah als je een beamer in de perfectie wilt wel jah met mooi beeld wel jag.
Is dus onzin wat je zegt, de Phillips is inderdaad ruk de ASK ken ik niet maar alleen al vanwege de 4:3 zou ik er vanaf zien.

Je kunt beter 1 keer goed investeren dan 10 keer minder ;) .

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 15:33:
[...]

Is dus onzin wat je zegt, de Phillips is inderdaad ruk de ASK ken ik niet maar alleen al vanwege de 4:3 zou ik er vanaf zien.

Je kunt beter 1 keer goed investeren dan 10 keer minder ;) .
jah maar je praat over een verschil van 600 euro met een budget nieuwe beamer en de philips hopper.
ik weet niet meer precies welk type het was, was geloof ik wel 4:3.
maar voor de tweakers met de kleine beurs is zo'n 2e hands beamer een best een mooie aanwinst.
voor de meeste mensen gaat het om groot beeld en niet beeld dat bijna kan tippen aan een gewone tv ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dnc1n op 08-12-2003 16:46 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb beeld van ASK vergeleken met mijn IIyama Pro 510 (de kleurensheet die ik zelf heb gemaakt met kleurovervloeiingen erin. Ik bekeek beide en zag dat verschil aardig klein is.

Ik heb met ASK een toffe Japanse film gekeken. Wat verwacht je van reacties van anderen die meekijken? Goed. Ze genieten ervan en kunnen alles volgen.
Daar is toch niks mis mee?

Ik weet dat voor een goed beeld minstens 200:1 moet hebben.
Wie een LCD beamer kan vinden van 400:1, die zit goed. 400:1 is heel hoog die nog te halen is met LCD techniek.
Een ASK met 300:1 heb ik geen spijt mee. Ik heb gekeken en het ziet er goed uit.

Ik ben mee eens dat 600:1 en hoger mooier is. Het wordt dan meer kleurrijker, beter zwart en beter wit. Zwakke kleuren zoals blauwe lucht zijn dan goed te zien.
Een DLP beamer van 1600:1 is zeker subliem. Maar wie heeft er geld voor over?
Ik ben mee eens dat je geld goed moet besteden. Maar dat maakt eigenlijk geen verschil uit als je nooit een beamer van dichtbij hebt gekeken. De kwaliteit van beeld moet je zelf beoordelen. Ben je zelf tevreden mee (voor weinig geld) dan is het prima. Je moet van kunnen genieten, anders kun je maar beter niet kopen.
Het blijft wel raar dat er DLP beamers bestaan met lage contrast ratio van 300:1 en 400:1. Dat zijn meestal goedkope modellen. Daar kan ik net zo goed LCD beamer van kopen. Dat is beetje schade op DLP techniek die veel hoger kan schoppen.

LCD panelen zijn voor mij nu afgeschreven. Ze zijn wel spotgoedkoop, maar kunnen niet hoger dan 200:1. Meeste oude panelen staan op 100:1.
Sommige panelen hebben ook problemen met lichtverdeling over het beeld. Ik heb al 2 panelen gehad waar boven lichter en onder donkerder is. Het is niet leuk.
Verder heb je erg sterke ohp nodig. Maar draagbare versies zijn moeilijk te vinden. Ik heb toevallig speciale en hele mooie draagbare 400 Watt ohp hier (en die gaat morgen deur uit, verkocht aan gelukkige belg...) Weegt lekker licht met 7,5 kilo. Meeste draagbare hoogvermogen ohps wegen aardig met minstens 10 kilo.

Beamers zijn beter in lichtverdeling en je hebt ook meteen 1 apparaat. Geen geknoei met kabels. Makkelijk op te bergen en vaak veel minder zwaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 15:33:
Volgende week zoals gezegd bij de aldi een projector te koop.
Specs:

-1200 ansi lumen
-Contrast 400:1
-resolutie 800:600 SVGA
-Progressive scan
-4:3 en 16:9 ondersteuning
-PAL/SECAM/NTSC

Voor 989 euro.

Volgens mij is dit een NEC VT46 deze heeft de volgende specs:

The VT46 is an SVGA resolution (800x600) projector with three 0.7" LCD panels at the core of its light engine. It is rated at 1200 ANSI lumens and 400:1 contrast. The unit is a very portable 6.6 lbs., and is about one foot wide, 10" deep, and 3.5" tall.

The VT46 is compatible with computer signals up to UXGA, and video formats including HDTV 1080i and 720p, as well as 480p and 480i.

The connection panel offers one 15-pin VGA connector for computer and HDTV signals, one S-video port, one composite video jack, two pairs of audio inputs for the video and S-video inputs, and a stereo mini jack for computer audio. There is also a DIN 8-pin port for PC control.

The lens is manual zoom and focus with a 1.2x zoom range. Throw distance is relatively short. A 100" 4:3 diagonal image can be produced from a distance of between 10 and 12 feet.

Vertical digital keystone delivers a wide +/- 30 degrees adjustment. The rescaling looks great on PowerPoint type presentations and graphics, and actually pretty good on textual subject matter too. (You never expect detailed text to look too clean when rescaled).

En hier staat een review van deze projector:

http://www.projectorcentral.com/nec_vt46.htm .
Ik had deze ook gezien in het krantje.. wat vinden we hiervan dan, is dit wat? Staat dus bij aldi te koop.. en ik denk erover om hem te kopen, iemand advies?

• Sunrise
Ja kopen, 6 dagen naar kijken en evt terug brengen en geld terug in de broekzak.
Erg makkelijk bij de aldi.
(misschien dat ze over dit produkt een ander soort garantie geven, dat weet ik niet).

Zit zelf ook te twijfelen tussen die of een duurdere 16:9 beamer.
en ik denk erover om hem te kopen, iemand advies?
Die link http://www.projectorcentral.com/nec_vt46.htm zegt toch genoeg ?, ze waren er uitermate tevreden over, er is niet echt een type wat beter is voor dat geld, tenminste dat lees ik daar.

hmm de User Opinions zijn niet echt lovend , die word het dus toch niet voor mij :O
(anhoewel 6 dagen gratis kijken ook wel leuk is :Y) )

Volgens die website is http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z1.htm de beste keuze voor een lcd 16:9 beamer voor onze portomonee, geloof dat wij dezelfde portomonee hebben ;)
Hij is te koop voor Prijs: €1,090.00 bij http://www.computerpirates.com/

[ Voor 79% gewijzigd door Sunrise op 09-12-2003 08:35 ]

Verwijderd

MrDummy schreef op 08 december 2003 @ 17:15:
Ik heb beeld van ASK vergeleken met mijn IIyama Pro 510 (de kleurensheet die ik zelf heb gemaakt met kleurovervloeiingen erin. Ik bekeek beide en zag dat verschil aardig klein is.

Ik heb met ASK een toffe Japanse film gekeken. Wat verwacht je van reacties van anderen die meekijken? Goed. Ze genieten ervan en kunnen alles volgen.
Daar is toch niks mis mee?

Ik weet dat voor een goed beeld minstens 200:1 moet hebben.
Wie een LCD beamer kan vinden van 400:1, die zit goed. 400:1 is heel hoog die nog te halen is met LCD techniek.
Een ASK met 300:1 heb ik geen spijt mee. Ik heb gekeken en het ziet er goed uit.

Ik ben mee eens dat 600:1 en hoger mooier is. Het wordt dan meer kleurrijker, beter zwart en beter wit. Zwakke kleuren zoals blauwe lucht zijn dan goed te zien.
Een DLP beamer van 1600:1 is zeker subliem. Maar wie heeft er geld voor over?
Ik ben mee eens dat je geld goed moet besteden. Maar dat maakt eigenlijk geen verschil uit als je nooit een beamer van dichtbij hebt gekeken. De kwaliteit van beeld moet je zelf beoordelen. Ben je zelf tevreden mee (voor weinig geld) dan is het prima. Je moet van kunnen genieten, anders kun je maar beter niet kopen.
Het blijft wel raar dat er DLP beamers bestaan met lage contrast ratio van 300:1 en 400:1. Dat zijn meestal goedkope modellen. Daar kan ik net zo goed LCD beamer van kopen. Dat is beetje schade op DLP techniek die veel hoger kan schoppen.

LCD panelen zijn voor mij nu afgeschreven. Ze zijn wel spotgoedkoop, maar kunnen niet hoger dan 200:1. Meeste oude panelen staan op 100:1.
Sommige panelen hebben ook problemen met lichtverdeling over het beeld. Ik heb al 2 panelen gehad waar boven lichter en onder donkerder is. Het is niet leuk.
Verder heb je erg sterke ohp nodig. Maar draagbare versies zijn moeilijk te vinden. Ik heb toevallig speciale en hele mooie draagbare 400 Watt ohp hier (en die gaat morgen deur uit, verkocht aan gelukkige belg...) Weegt lekker licht met 7,5 kilo. Meeste draagbare hoogvermogen ohps wegen aardig met minstens 10 kilo.

Beamers zijn beter in lichtverdeling en je hebt ook meteen 1 apparaat. Geen geknoei met kabels. Makkelijk op te bergen en vaak veel minder zwaar.
Ten eerste: wat wil je in godsnaam met een ohp i.v.m. films.
Ten tweede: 7.5 kilo licht, gemiddelde LCD komt op 4 kilo
Ten derde: look down

Sanyo --> LCD

Brightness (Lumens) : 700 ANSI
Contrast: 800:1

Daar gaat je stelling ;) .

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 21:33:
[...]
Ten eerste: wat wil je in godsnaam met een ohp i.v.m. films.
Ten tweede: 7.5 kilo licht, gemiddelde LCD komt op 4 kilo
Ten derde: look down

Sanyo --> LCD

Brightness (Lumens) : 700 ANSI
Contrast: 800:1

Daar gaat je stelling ;) .
Ach ja, de nieuwere beamers zijn inderdaad nog beter met lcd techniek.
Ik doel meer op oudere 2de hands beamers. Daar is 400:1 mooie waarde als je eentje op de kop weten te tikken.

De ohp heb ik nu over. Uiteraard is dit niet alleen maar ohp. Ik heb vroeger 1024x768 en 640x480 lcd panelen. Daar heb ik nog mee gekeken.
http://mrdummy.mine.nu/paneel/ laat de laatste spullen zien die nu verkocht zijn.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/paneel/TN_AUT15271.JPG Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/parties/animeparty/gallery4/TN_AUT21441.JPG
Zeker als je de kamer beetje donker moet maken... Rechts met een spel.
Met 640x480 paneel.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/parties/animeparty/gallery6/TN_AUT24216.JPG Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/parties/animeparty/gallery4/TN_AUT21438.JPG
Nog met 1024x768 paneel. Zelfde ohp.

Met ASK beamer (bij afgelopen eigen lanparty)
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/parties/animeparty/gallery7/mrdummy/TN_AUT29128.JPG Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/parties/animeparty/gallery7/mrdummy/TN_AUT29146.JPG
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/parties/animeparty/gallery7/mrdummy/TN_AUT29203.JPG Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/parties/animeparty/gallery7/mrdummy/TN_AUT29186.JPG
900 lumen geeft dus prima licht. ;) 300:1 kan nog wel mee door.

Verwijderd

Als je nog effe wacht krijg je de Z1 voor de jou aangepeilde 600 Euro, hij is al hier en daar voor 1000 Euro nieuw te koop ;) .

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:13
Vertel me waar in NL DL of BE je um voor 1000 euri nieuw kunt krijgen en ik koop um die van http://www.computerpirates.com/ is namelijk EXCL btw

Verwijderd

Abaddon1 schreef op 09 december 2003 @ 20:01:
Vertel me waar in NL DL of BE je um voor 1000 euri nieuw kunt krijgen en ik koop um die van http://www.computerpirates.com/ is namelijk EXCL btw
Als normale consument moet je btw betalen...

• Sunrise
hmm, das minder nog 200 extra voor btw :( (had ik zelf ook over het lege hoofd gezien).

Dit is trouwens wel een interessante link over de Z1
http://www.hometheaterhif...-z1-projector-4-2003.html

[ Voor 44% gewijzigd door Sunrise op 09-12-2003 23:37 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Philips Hopper XG10 voor 600 Euro is wel goed prijs, want als ik nu rondkijk op www.2dehands.nl, zie ik dat iemand ook Hopper heeft ... maar dan voor 900 Euro!
Toch wel mazzel.

Sony VPL-CS4 kost daar 599 Euro. Deze beamer is wel beter en als er nieuwe lamp in zit met weinig uren, dan maakt het wat goed. Het is mooie en nette beamer, niet te zwaar en makkelijk in gebruik. Wel opletten op hoeveelheid stof in beamer.
Met 1000 lumen genoeg licht.
Echter, er zijn wel negatieve reacties zoals niet goed vasthouden aan lichtsterkte, oververhitting en fan geluiden. Vastlopen van software ook wel. Tsja.

Er staan ook paar beamers in van rond 300-400 Euro.

Eiki LC-120 is 300 Euro. Hij is wel groot en lomp ding. Er zit ingebouwde VHS recorder in. Hij geeft niet zo'n fel licht en contrast is laag. De one-chip lcdpaneel is van 1e generatie. Maar hij heeft geen zware lamp wat dus gunstig in lampprijs moet zijn.

Sharp XG3700E is 350 Euro. Het is wel tv-beamer. Dat betekent vaak zwak licht, waardoor je de kamer moet verduisteren.

A+K Atrobeam-741-XGA projector. 375 Euro. 600 lumen, 1024x768, zo staat er beweerd. Hij is hier ook groot en lomp. De resolutie mag leuk zijn, maar dit is geen moderne beamer. Verwacht er dus niet veel van beeldkwaliteit.

Het spreekt vanzelf dat je eerst ter plekke beeldkwaliteit moet beoordelen voordat je tot koop overgaat.
Bekijk de fans en de filters goed. Vaak zijn ze stoffig bij veel gebruik en moet je dus straks eerst ontstoffen voor goede werking beamer.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik had niet direct zin om een nieuwe topic te starten , maar hoe zit dat nu met voor/nadelen van een OHP .. ? Ik denk toch dat een ohp inclu zo een paneel wel veel voordeliger uitkomt als een beamer of een CRT. En voor zover ik kan zien in onze school ( wij gebruiken héél vaak OHP ) is de lichtopbrengst zéér goed , zelfs bij daglicht ( leraars die te lui zijn de gordijnen toe te doen) .Wat zijn dan de nadelen? Lichtverstrooiing ? Luid ? .. ?
Iemand hier meer ervaring mee?

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Nou, even kijken wat verschil is tussen beamer en ohp als je zo zegt:

Ohp+paneel wint van beamer op:
- goedkopere lamp
- lager aanschafprijs
- makkelijker in onderhoud
- altijd goed beeld (paneel bestaat immers uit 1 stuk LCD, niet 3 stuks)

Beamer wint van ohp op:
- alles-in-1 apparaat, geen aansluitgedoe, 1 stroomstekker nodig
- kans op krassen op glasplaten en paneel vervalt
- duizenden uren op 1 lamp
- gewicht (ohp weegt al minstens 8 kilo, paneel ca. 5-7 kilo)
- compactheid (ohp en paneel maken twee grote koffers!)
- opgegeven helderheid klopt bijna, veel feller
- hoge contrast (panelen zijn vaak 100:1) dus mooiere beelden
- veel beter lichtverdeling (speciale integratielens)
- vaak betere tv beelden
- vaak veel lager responsetijd
- vaak makkelijk in gebruik
- minder lichtlekkage of verstrooiing!

Beamer heeft dus veel meer voordelen. _/-\o_ Maar wie weinig geld heeft, kan voor ohp en paneel doen. Toch zal dat veranderen. Er is namelijk tegenwoordig zoveel 2dehands beamers dat verschil tussen ohp+paneel en beamer haast gering is.
Je kan met geluk al beamer met goede eigenschappen vinden voor 500 Euro.
Ik heb namelijk niet zo lang geleden ohp verkocht voor 250 Euro. En mijn 640x480 paneel is verkocht voor ... 287 Euro! Weet je hoeveel dat samen optelt? Meer dan 500 Euro. :o Denk je maar es goed na. Het verschil tussen beide apparaten is hierdoor gering geworden!!! Vooral op Ebay.de goed zoeken maar ook goed uitkijken. :X

Scholen doen soms ohps weg. Maar ze zijn vaak op 250 Watt, wat niet geschikt is voor paneel. Dan krijg je te zwak beeld. 8)7

• OverSoft
  • Laatst online: 23-02 16:38
Ik heb 2 jaar geleden een Infocus LP730 gekocht via marktplaats.
Hier heb ik 7 maanden van genoten totdat de LCD panels ontzettend begonnen te verkleuren en het beeld er gewoon niet meer uitzag (links een blauw vlak met daarnaast beeld en dan links een dikke gele streep).

Nu heb ik nieuw een Iiyama LPX100, perfect dingetje.

• TomSwinnen

TomSwinnen

bedankt Mr.Dummy voor die uitgebreide reply !! Ik zal mijn ogen goed open houden als ik ooit voor een projector/beamer/.. ga zien :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• xdc

xdc

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 22:06:
[...]

Als normale consument moet je btw betalen...
ik zag in het andere topic dat je een sanyo z1 beamer hebt!
ik zelf wil na het spelen met lcd panels toch wel een beamer kopen , mits de portomonee het toestaat.

een sanyo z1 zou een goeie keuze zijn , ik zie echter dat jij hem op zijn kop hebt gemonteerd....

waarmee heb je dat gedaan ? met welke onderdelen , en wat waren de kosten daarvan , en waarom montage op zijn kop ? beter ? hoe is het beeldresultaat ?

slimmehotspot.nl

Verwijderd

xdc schreef op 14 december 2003 @ 23:23:
[...]

ik zag in het andere topic dat je een sanyo z1 beamer hebt!
ik zelf wil na het spelen met lcd panels toch wel een beamer kopen , mits de portomonee het toestaat.

een sanyo z1 zou een goeie keuze zijn , ik zie echter dat jij hem op zijn kop hebt gemonteerd....

waarmee heb je dat gedaan ? met welke onderdelen , en wat waren de kosten daarvan , en waarom montage op zijn kop ? beter ? hoe is het beeldresultaat ?
Ik heb sinds vrijdag de Z1 ook.

Er zijn losse montage sets te verkrijgen maar die kosten belachelijk veel. Onderin de beamert zitten 3 x 8mm (geloof ik) schroefgaten. Met 30cm schroefdraad en een plaatje MDF kan je het ding perfect aan het plafond hangen. Een constructie om het ding zwenkbaar te maken is ook niet moeilijk te verzinnen maar is in principe niet nodig.

Qua beeldkwaliteit maakt het niet uit, je stelt in het menu gewoon in dat hij op zijn kop is en dan wordt het beeld omgedraaid :Y)

Montage op zijn kop is om van de onderkant (als je op de grond staat en de beamer hangt aan het plafond) bij de knoppen op de bovenkant van de beamer te kunnen. Montage aan het plafond is sowieso ideaal, dan loop je niet in het beeld, en staat de beamer ook niet in de weg (heb hem nu tijdelijk op 4 bierkratten en een doos staan :P)

Een plankje aan de muur aan de overkant van het scherm is de makkelijkste oplossing maar dat is hier niet haalbaar. Die muur is 4 meter ver weg en dan wordt het beeld tussen 2.2m en 2.6 m (grootte is enigszins bij te stellen aan de lens) schat ik zo. En dat is te groot want ik zit er 3m vanaf en dan is er gewoon teveel shit gaande en verlies je het overzicht. Daarnaast komt dat de kwaliteit niet ten goede.

Ik ga proberen uit te zoeken wat een prettige breedte is (ik denk hooguit 1.8m) en dan hang ik de beamer er zo dicht mogelijk voor, en stel ik de lens zo in dat het beeld zo breed mogelijk is. Daarmee hoop ik een optimaal lichtrendement te bereiken (dichterbij scherm is meer licht :)).

Verwijderd

En omdat ik in de HT topics vaak pics mis van beamers in actie, hierbij wat pics van de Sanyo PLV-Z1, met de volgende kanttekeningen:

- Beamer staat op bierkratten :P
- Aangesloten met 10m composietkabel, kan dus beter als ik mijn monitorkabel binnen heb (in hoeverre dit in de praktijk ook zichtbaar is moet ik nog bezien ;)).
- Scherm: welk scherm? Het is mijn witte behang :) En dat werkt nog best goed ook. Een echt scherm zal het beeld wat helderder maken door reflectie etc.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dervati/beam_gpl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dervati/beam_airwolf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dervati/beam_ba.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dervati/beam_turtles.jpg

De beamert staat hier in de spaarstand: het beeld wordt (naar schatting) 10% donkerder, terwijl de fans minder dan half zoveel lawaai maken (niet overdreven).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 00:50 ]

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 26-02 20:11
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 00:49:
En omdat ik in de HT topics vaak pics mis van beamers in actie, hierbij wat pics van de Sanyo PLV-Z1, met de volgende kanttekeningen:

- Beamer staat op bierkratten :P
- Aangesloten met 10m composietkabel, kan dus beter als ik mijn monitorkabel binnen heb (in hoeverre dit in de praktijk ook zichtbaar is moet ik nog bezien ;)).
- Scherm: welk scherm? Het is mijn witte behang :) En dat werkt nog best goed ook. Een echt scherm zal het beeld wat helderder maken door reflectie etc.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De beamert staat hier in de spaarstand: het beeld wordt (naar schatting) 10% donkerder, terwijl de fans minder dan half zoveel lawaai maken (niet overdreven).
Grand Prix Legends!!!

Maar koop AUB geen simpele databeamers voor 700 euro

koop dan voor 1100 euro een sanyo z1 of een epson tw10. of een infocus x1 maar die raad ik af want ondanks mooier beeld heeft die het nare regenboogeffect waar je misselijk van kan worden

• xdc

xdc

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 00:39:
[...]

Ik heb sinds vrijdag de Z1 ook.
bedankt zeg! voor je zeer nuttige info!

slimmehotspot.nl

• @baddon
www.marktplaats.nl/markt/video/videoprojectoren/ 5572.htm?oudei=15

Barco 701s (crt beamert) voor 950 euri geen slijtage zegt die gast. Is dat geen goede unit? Wel lomp groot iig :)

• TomSwinnen

TomSwinnen

Abaddon1 schreef op 15 december 2003 @ 15:08:

Barco 701s (crt beamert) voor 950 euri geen slijtage zegt die gast. Is dat geen goede unit? Wel lomp groot iig :)
Lijkt me R*tegoedekoop voor een Barco !

• @baddon
Hehe ik vertrouw het niet echt :P. Kun je neit een gast meenemen die dat ding checked voor wat knaken of ie wel in orde is? Wat kost een neiuwe lampenset voor zo'n unit?

EDIT: dat email adress van die verkoper ook valentijn.9rv6wcn41cgfnyurz3oymuc5@zend.nu klinkt niet echt fris....

[ Voor 43% gewijzigd door @baddon op 15-12-2003 15:26 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hmm.. wat zijn die prijzen gekelderd zeg!

Ik kocht mijn beamer anderhalf jaar geleden voor 1700 euro. Een portable Compaq 1024x768 DLP. De laatste tijd wil ie niet meer ondersteboven beameren (dan zet ie zichzelf uit). Hij hing altijd aan het plafond (ondersteboven dus), maar nu zet ik 'm steeds maar op de tafel als ik film ga kijken.

Verder doet ie 't best wel goed. De kleuren zijn altijd al een beetje raar, maar dat is heel aardig bij te regelen. Ongeveer 500 branduren zitten er nu op. :-)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Hehe ik vertrouw het niet echt :P. Kun je neit een gast meenemen die dat ding checked voor wat knaken of ie wel in orde is? Wat kost een neiuwe lampenset voor zo'n unit?

EDIT: dat email adress van die verkoper ook valentijn.9rv6wcn41cgfnyurz3oymuc5@zend.nu klinkt niet echt fris....
Die adressen krijg je bij iedereen als je wil mailen ;)

950 euro had inderdaad niet veel geweest als hij in goede staat was geweest. Neem altijd iemand die er wel verstand van heeft of ga naar een betrouwbare verkoper toe, anders zit je zo met opgefikte buizen of andere defecten die een leek niet opvallen B)

Het zijn trouwens geen lampen die erin zitten, maar buizen. Prijzen van de buizen voor een 701 weet ik niet precies, maar voor een set voor de BD801 betaal je 3000 euro :)

Advertentie is trouwens al verwijderd, blijkbaar verkocht.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 17:27:
[...]

Advertentie is trouwens al verwijderd, blijkbaar verkocht.
Advertentie is er nog hoor , gewoon link ff copy pasten en aan elkaar zetten ;)

Verwijderd

Advertentie is er nog hoor , gewoon link ff copy pasten en aan elkaar zetten ;)
Ach, ik zat op marktplaats en dacht aan een recente advertentie, maar ik zag hem niet staan :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Verkleuringen in beeld hoeft niet altijd door lcd panelen te komen. Het kan ook door lamp komen die beetje gaat verkleuren en niet meer zuiver wit licht kan geven. Ik heb wel gelezen dat vooral blauwe paneel meeste lijdt onder de licht van de lamp. Groen en rood hebben minste last van.

Ik ga even kijken hoe de prijzen van Sanyo Z1 liggen op marktplaats/2dehands of op Ebay.de... ;)

• xdc

xdc

der vati aangezien jij ook een sanyo z1 hebt :)

ik heb er ook eentje aangeschaft !

maar ik krijg dit niet voor elkaar

kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik een 960x540 resolutie op de vga kan krijgen voor mijn sanyo z1

ik heb powerstrip , maar daarin kan ik hem niet instellen op 960x540

ik ben in het bezit van een ti4600

heb je msn ? mijn is xdc at xs4all.nl

slimmehotspot.nl

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik nu een beamer zou kopen, zou ik een DLP halen, qua contrast is dat echt top (2000:1 is prachtig :9) en qua lichtopbrengst genoeg. De lamp gaat vaak ook nog 's langer mee, tenminste, dat is mij verteld. 'k Ben een tijdje terug begonnen bij de MediaMarkt en daar was ik op mijn eerste dag al meteen verkocht. Er was een klant die een beamer wilde, budget zo'n 1000 euro. Dus een LCD beamer aangesloten, beeld vond ik al best aardig. Maar toen haalde de verkoper een DLP beamer tevoorschijn en OMG wat een verschil. Naast elkaar gehouden (beiden halve scherm) en de 300 euro meer heb je er na 1 lamp al uit. De LCD ging nml 2000 branduren mee, de DLP 4000. Het verschil in contrast is zo duidelijk dat je ff denkt dat je naar een gewone, hele grote TV zit te kijken. OK, scherpte was ietsjes minder, je zag zegmaar geen pixels meer, maar gewoon zoals je film wil kijken.

Voor film zou ik dus echt geen LCD kopen, voor die fractie meer zou ik zeker DLP overwegen :) En als ik die 2e hands prijzen van goede LCD beamers zie, zou ik ook zeker geen 2e hands beamer halen. OK, 400 euro is niet veel, 600 is ook nog wel te doen, maar 800 euro voor een 2e hands beamer, dat vind ik echt over the top. Leg dan wat bij voor een goede nieuwe beamer met nieuwe lamp, vergeet niet dat die lampen duur zijn en een 2e hands beamer echt niet zolang meer mee gaat, weet jij veel hoe ze met die lamp zijn omgegaan? Met een beetje lomp gebruik en slecht koelen verkort je de levensduur van zo'n lamp flink en vooral daarvoor zou ik bang zijn bij 2e hands beamers. En je weet zelf ook wel hoe er op de werkvloer met het materiaal van de baas wordt omgegaan en zeg nou zelf: de meeste beamers op marktplaats komen van bedrijven, dus ik hou m'n hart vast ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 09-01-2004 22:21 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb nu tijdelijk een beamer in bruikleen, in onze kelder geplaatst (bij de xbox), ook nog computer op aangesloten, op witte gekalkte muur gericht, dolby digital netjes geregeld. En het is werkelijk een prachtige ervaring, ik zie nu al tegen het einde van de week op dat ik hem weer moet missen :(

Dus heb ik besloten te gaan sparen voor een beamer. Maargoed ik ben hier dus niet echt mee bekent. Wat raden jullie me aan, hier wat richtlijnen:

nieuw of 2e hands maakt niet zoveel uit
Liefs instelbaar op breedbeeld of 4:3
Lichtsterkte :? (zeggen jullie maar, de kelder is volkomen te verduisteren)
Beeld liefst 1024 bij 768
Ik kijk op een afstand van 4/5 meter
Moet op xbox en comp tegelijk aangesloten kunnen worden
Goede contrast bij films

Verdere tips over het verder inrichten van mn kelder tot klein thuisbioscoopje zijn ook erg welkom!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Abaddon1 schreef op 15 december 2003 @ 15:08:

Als er weinig wear op de CRT's aanwezig is heb je een goede koop aan die machine.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
DarkShadow schreef op 10 maart 2004 @ 15:30:
Ik heb nu tijdelijk een beamer in bruikleen, in onze kelder geplaatst (bij de xbox), ook nog computer op aangesloten, op witte gekalkte muur gericht, dolby digital netjes geregeld. En het is werkelijk een prachtige ervaring, ik zie nu al tegen het einde van de week op dat ik hem weer moet missen :(

Dus heb ik besloten te gaan sparen voor een beamer. Maargoed ik ben hier dus niet echt mee bekent. Wat raden jullie me aan, hier wat richtlijnen:

nieuw of 2e hands maakt niet zoveel uit
Liefs instelbaar op breedbeeld of 4:3
Lichtsterkte :? (zeggen jullie maar, de kelder is volkomen te verduisteren)
Beeld liefst 1024 bij 768
Ik kijk op een afstand van 4/5 meter
Moet op xbox en comp tegelijk aangesloten kunnen worden
Goede contrast bij films

Verdere tips over het verder inrichten van mn kelder tot klein thuisbioscoopje zijn ook erg welkom!
Eh, lees het topic door ? En anders mijn topic wat alweer ergens omhoog geschopt is.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

MrDummy schreef op 14 december 2003 @ 00:20:
Nou, even kijken wat verschil is tussen beamer en ohp als je zo zegt:

Ohp+paneel wint van beamer op:
- goedkopere lamp
- lager aanschafprijs
- makkelijker in onderhoud
- altijd goed beeld (paneel bestaat immers uit 1 stuk LCD, niet 3 stuks)

Beamer wint van ohp op:
- alles-in-1 apparaat, geen aansluitgedoe, 1 stroomstekker nodig
- kans op krassen op glasplaten en paneel vervalt
- duizenden uren op 1 lamp
- gewicht (ohp weegt al minstens 8 kilo, paneel ca. 5-7 kilo)
- compactheid (ohp en paneel maken twee grote koffers!)
- opgegeven helderheid klopt bijna, veel feller
- hoge contrast (panelen zijn vaak 100:1) dus mooiere beelden
- veel beter lichtverdeling (speciale integratielens)
- vaak betere tv beelden
- vaak veel lager responsetijd
- vaak makkelijk in gebruik
- minder lichtlekkage of verstrooiing!

Beamer heeft dus veel meer voordelen. _/-\o_ Maar wie weinig geld heeft, kan voor ohp en paneel doen. Toch zal dat veranderen. Er is namelijk tegenwoordig zoveel 2dehands beamers dat verschil tussen ohp+paneel en beamer haast gering is.
Je kan met geluk al beamer met goede eigenschappen vinden voor 500 Euro.
Ik heb namelijk niet zo lang geleden ohp verkocht voor 250 Euro. En mijn 640x480 paneel is verkocht voor ... 287 Euro! Weet je hoeveel dat samen optelt? Meer dan 500 Euro. :o Denk je maar es goed na. Het verschil tussen beide apparaten is hierdoor gering geworden!!! Vooral op Ebay.de goed zoeken maar ook goed uitkijken. :X

Scholen doen soms ohps weg. Maar ze zijn vaak op 250 Watt, wat niet geschikt is voor paneel. Dan krijg je te zwak beeld. 8)7
Wat Mrdummy hier typt klopt wel redelijk. De vergelijk met een nieuwe beamer tegenover een ohp met een lcd paneel. Maar wat Mrdummy niet weet is dat er een aantal modellen op de markt gebracht waren met die dezelfde principe als een ohp met lcd gebruikt, maar dit samengebracht tot een redelijk compacte beamer. De model is de CTX EZPRO 550. Deze projector is dus zo een ohp en lcd paneel combinatie. Hij gebruikt 36v 400 watt halogeen lampjes als ohp, wat een lichtopbrengt van 300 ansi lumen geeft. Veel ohp met lcd panelen geven helaas maar 50 tot 100 ansi, doordat er veel licht weglekt. Verder heeft hij een contrast van 150:1. Dus inprincipe heeft hij bijna alle voordelen van een ohp+lcd paneel en van een beamer. Als je op ebay goed zoekt vind je hem vaak voor een hele nette prijs, +- 400/500 euro.
Voordeel van deze beamer is dat een lamp maar 10 euro kost, zodat je met een gerust hart veel op kan gamen of film kijken :)
Ik gebruik deze als backup beamer, mocht mijn panasonic pt-ae-500 plotselink kapot gaan :)

Mvg,
Yakumo

Verwijderd

ctx verkocht.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 11:38 ]

Pagina: 1