[Speedtest.nl] Duidelijk verschil tussen 2 pc`s

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 14:27
Dit is toch echt behoorlijk vreemd. Ik zal de situatie uitleggen:
Ik heb een P3 700 als server gebombardeerd om e-mule op te draaien en bestanden en internet mee te delen. Ik heb er maar gewoon XP pro op gegooid, omdat da gewoon goed werkt. Er zitten dus 2 nic`s in, 1 (3com etherlink XL 10/100) naar mn LAN (switch met 4 pc`s) en 1 (Compaq NC3161 10/100) naar het (non tweaked) speedtouch home modem. Ik benader de server met vnc (omdat er geen beeldscherm aan hangt)
Nou krijg ik op speedtest.nl de volgende resultaten (ongeveer gemiddelde van ongeveer 10 tests):

Download: 85 (niet meer als 95 gehad)
Upload: 28
Aantal connecties per minuut: 185
Ping: 35 (uitschieters naar boven)

Als ik dan met mijn P4 2,6met XPpro die in het lan zit de tests draai(Intel pro/100 VE NIC, verbonden via 10/100 autosensing switch aan server) krijg ik het volgende (ook ongeveer gemiddeld)

Download: 105 (niet onder de 100 gehad)
Upload: 28
Aantal connecties per minuut: 875
Ping: 35 (uitschieters naar beneden)

Ik heb de test in random volgorde gedaan, dus: even omdebeurt, dan 2 x de ene 2x de ander.
Ik vind die Download snelheid en dat aantal verbindingen p/minuut toch wel heel erg vaag. Je zou zeggen dat als er al verschil zou zijn, dat dan de resultaten voor de server beter zouden moeten zijn (aangezien deze direct in contact staat met het modem)
Het aantal verbindingen per minuut zou dan nog te maken kunnen hebben met het snelheidsverschil van de pc`s, of de configuratie ervan. Maar wat is dan het nut van de gemiddelde uitslagen (deze zijn per provider op te vragen)van deze test, als ie computer/software afhankelijk is.

Wie kan dit verklaren?

[ Voor 7% gewijzigd door MrJT op 08-12-2003 01:11 ]

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
er zitten altijd verschillen in de speedtest, drukte van de DHCP etc etc

[ Voor 81% gewijzigd door pretorian_nl op 08-12-2003 00:46 ]

Digital Media Junkie

Verwijderd

Tja welke netwerken gebruik je, bij dure netwerkkaarten heb je DMA ondersteuning. Dat betekent dat de processor niet aangesproken hoeft te worden omdat de netwerkkaart direct het geheugen aan kan spreken. Dat heeft zeker invloed op de performance. Kijkend naar het aantal connecties. De drukte van de dhcp kan niet zomaar invloed hebben, niet van het ene op het andere moment. Daarbij heeft Windows ook nog is een mindere TCP/IP stack. Het heeft allemaal invloed. Maar ik zou eerst wat meer informatie in jou eigen test zetten, bijvoorbeeld de netwerkkaarten en zo en jou ISP etc. voordat je een conclusie trekt uit dit nogal mager testje!

• MrJT
Tuurlijk zijn er altijd verschillen, maar het gekke is dat de computer die via het netwerk de tests draait, consequent betere resultaten voor download en verbindingen krijgt, als de server die fysiek aan het modem hangt. Het verkeer gaat uiteindelijk door dezelfde nic (een geintegreerde compaq nic op de server).

Het gaat blijkbaar beter in een een situatie waarbij het verkeer door 3 nic`s en een switch moet. (geintegreerde intel pro op P4, 3com kaartje op server, en die geintegreerde compaq op de server, waar het modem aan hangt)(alles is btw 10/100mbit)

Je zou toch zeggen dat dit andersom moet zijn.

Ik heb adsl comfort van planet (1024/320kbit/s momenteel)

[ Voor 33% gewijzigd door MrJT op 08-12-2003 01:14 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is niet zo heel raar.
Vooral het aantal connecties is heel erg afhankelijk van hoe snel je pc is. Hoe sneller, hoe meer connecties hij kan verwerken.

Ik heb thuis een p200mxx servertje staan met een 3com 905c-tx en een duron 900 met dezelfde kaart. Mijn Duron haalt op zijn sloffen 95mbit, terwijl mijn server blijft steken op max 9mbit (en ja, ze staan beide op 100mbit, en zitten aan dezelfde switch).

Jou resultaten zijn heel netjes, ik zou je er niet te druk over maken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MrJT
Ik maak er ook niet echt druk om, ik vond het alleen zo vreemd. Dat van die connecties kon ik me idd ook wel inbeelden, maar die 20 kb/s download minder vind ik dan nog wel vaag.

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Speedtest.nl vind ik toch een zeer slechte leidraad voor het kiezen van een
provider of het testen/afstellen van je verbinding. Door wat rommelen met
cablenut en een bepaald type browser kun je downloadspeeds realiseren,
welke de snelheid van je lijnverbinding te bovengaan. Speedtest.nl laat volgens
mij snelheden toe tot 1130KByte/sec voor de test. Dit waren ook de snelheden
die ik kon laten registreren (met het grootste gemak zelfs, het kost meer moeite
om onder deze registratiegrens te blijven).

Verder heb ik nog kunnen constateren dat er op bepaalde momenten een oorlog
aan de gang was op Speedtest.nl. Er werden dan doelbewust zeer slechte resulta-
ten gesubmit op de naam van een andere provider om op die manier bepaalde pro-
viders te laten zakken op de uitslagenlijst.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Pagina: 1