Toon posts:

gevoel van onmacht na overlijden, bang voor toekomst

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Maar afgelopen zaterdag is er een collega van mij overleden aan kanker. Ik ben hier toch wel erg kapot van. Er overlijden zoveel mensen in mijn omgeving aan kanker. Mijn collega was moeder van twee kleine kinderen van 5 en 7 jaar. Ik vind het zo erg. Ze was een fantastische collega vond ik. Ik heb gevoel dat het allemaal zo oneerlijk is. waarom? Ik moet vertellen dat ik ookal een neefje heb verloren ook aan een hersentumor. Hij was slechts 14 jaar. Waarom is er nog steeds geen middel dat kanker genezen kan ??
En waarom voelt het zo oneerlijk aan?

en als ik dan denk wat ons kabinet allemaal met de gezondheidszorg wil doen word ik steeds heel boos. We investeren miljarden in bodemlozen putten als een betuwelijn die doodloopt in duitsland en niets gaat opbrengen. Er worden nieuwe gevechtsvliegtuigen gekocht van 40 miljard perstuk en meteen een bestelling van 80 stuks. maar de gezondheidszorg wat ook een bodemloze put is dat weet ik maar wel een belangrijke bodemloze put misschien is er in de toekomst een middel dat nu ongenezelijke ziekten kan genezen.

ik weet niet waarom ik deze topic schrijf maar heb zo'n gevoel van onmacht en oneerlijkheid maar vooral ook natuurlijk verdriet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 00:45 ]

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50
klinkt mischien hard, maar ziektes als deze zorgen ervoor dat de bevolking niet te snel groeit, tuurlijk leuk als we alles kunnen genezen, maar dan krijg je strax dat er niet genoeg voedsel is, niet genoeg huisvesting, slechte hygiene etc. en ja ik heb ook iemand verloren aan kanker. tis hard maar mensen gaan nou eenmaal dood, 1 troost: ook jij

Verwijderd

Alvast veel sterkte met het verwerken ervan. Het kan iedereen overkomen, de dood is deel van het leven maar het is nog erger als iemand vroegtijdig sterft. Je moet proberen om het een plaatsje in je leven te geven en het leren aanvaarden.

Verder vind ik dat de wetenschap al veel vooruitgang geboekt heeft op medisch vlak, en aan de ziekten die nog niet te genezen zijn wordt volop gewerkt. Met een groter budget is de kans niet zo veel groter dat er oplossingen gevonden worden voor zeldzame of moeilijk te genezen ziektes. Niettegenstaande is het wel erg jammer dat zoveel geld uitgegeven wordt aan defensie, al mag je het belang van de nationale veiligheid ook niet onderschatten, maar daar heb je waarschijnlijk niets aan als je met zo'n verlies geconfronteerd wordt...

Leef zo intens mogelijk en stel geen dingen uit, koester het verleden maar droom ook over de toekomst. Probeer slechte dingen te verwerken en zelfs de grootste tegenslagen kom je teboven, ook al doet het verwerken ervan veel pijn. Ik wens je alvast veel sterkte!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 01:10:
Alvast veel sterkte met het verwerken ervan. Het kan iedereen overkomen, de dood is deel van het leven maar het is nog erger als iemand vroegtijdig sterft. Je moet proberen om het een plaatsje in je leven te geven en het leren aanvaarden.
tjah wat IS vroegtijdig sterven? eerder dan het gemiddelde? tjah iedereen gaat dood, of het dan bij 10 jaar is of bij 70 jaar dat maakt mijns inziens niet zoveel uit, enige verschil is dat je geliefden langer verdriet hebben(maar ook meer tijd om te verwerken) en ook die gaan uiteindelijk dood dus merken het dan toch niet meer

Verwijderd

Topicstarter
ja met de dood op zich heb niet zo veel problemen mee. maar de strijd die er aan voor af gaat soms wel.

Ik vind het super erg als iemand overlijd na een ongeluk maar als diegene opslag dood was heb ik al wat minder problemen met het overlijden entoch blijft het verwerken er van moeilijk.

Maar ik ben zo'n gevoel van oneerlijkheid. ik denk soms wel als er een god bestaat waarom laat hij mensen dan zo lijden. En in mijn ogen mensen die geen vlieg kwaad doen. Ik zelf geloof niet in god maar op die momenten wel.
in dit geval staat het te dicht bij denk om goed helder te kunnen bekritiseren. en ze laat 2 kleine kinderen achter daar heb ikook heel veel moeite mee.

morgen moet ik weer werken. (onderwijs) en dan moeten we de kinderen vertellen dat hun lerares engels is overleden en dan de dag verder draaien als normaal dat is toch wel erg lastig. ik zie er gewoon tegenop. Natuurlijk omdat ik emotioneel er ook erg mee zit.

ja de bevolking wordt steeds groter maar toch voel ik iets van oneerlijkheid. Waarom dan zo'n kutweg naar de dood(sorry voor mijn taalgebruik).
ja het is gewoon een rot gevoel.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Waarom? Waarom niet zou je net zo goed kunnen zeggen? Het leven is niet eerlijk en voor zover ik weet is er geen bovennatuurlijke macht die "goede" mensen bevoordeeld. Een sterfgeval is een tragisch geval. Het is louter bepaald door toeval dat een persoon sterft aan een ziekte. Daar heeft niemand iets aan gedaan en niemand kan het voorkomen. Dit is een harde werkelijkheid, maar toch vind ik niet dat je daarom naar het waarom moet vragen bij een hogere macht. Je moet juist accepteren dat er geen waarom is, alleen maar een daarom en dat is een weinig bevredigend antwoord.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:41:
hallo allemaal,

ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Maar afgelopen zaterdag is er een collega van mij overleden aan kanker. Ik ben hier toch wel erg kapot van. Er overlijden zoveel mensen in mijn omgeving aan kanker. Mijn collega was moeder van twee kleine kinderen van 5 en 7 jaar. Ik vind het zo erg. Ze was een fantastische collega vond ik. Ik heb gevoel dat het allemaal zo oneerlijk is. waarom? Ik moet vertellen dat ik ookal een neefje heb verloren ook aan een hersentumor. Hij was slechts 14 jaar. Waarom is er nog steeds geen middel dat kanker genezen kan ??
En waarom voelt het zo oneerlijk aan?

en als ik dan denk wat ons kabinet allemaal met de gezondheidszorg wil doen word ik steeds heel boos. We investeren miljarden in bodemlozen putten als een betuwelijn die doodloopt in duitsland en niets gaat opbrengen. Er worden nieuwe gevechtsvliegtuigen gekocht van 40 miljard perstuk en meteen een bestelling van 80 stuks. maar de gezondheidszorg wat ook een bodemloze put is dat weet ik maar wel een belangrijke bodemloze put misschien is er in de toekomst een middel dat nu ongenezelijke ziekten kan genezen.

ik weet niet waarom ik deze topic schrijf maar heb zo'n gevoel van onmacht en oneerlijkheid maar vooral ook natuurlijk verdriet.
Ten eerste sterkte met je verlies. Zelf als ik mensen totaal niet ken, doet het mij toch wel wat als ze gebukt gaan onder het verlies van een vriend, ouder, grootouder of zoals in jouw geval een collega. vooral omdat ik(of eigenlijk mensen in mijn omgeving) vaker heb mee gemaakt hoe een verlies anderen kan veranderen. Ook al zijn de meeste veranderingen van korte duur, iets is voor altijd velroren.

ja, dat de regering bezuinigt op zaken als gezondeiszorg(en onderwijs btw ook) vind ik ook verschrikkelijk. Ondertussen kunnen we wel jongens naar Irak sturen die strax compleet overstressed terug komen of met allerlei side-effecten van amerikaanse lichtradioactieve munitie(die overal in de woestijnen verspreid is).
Goede ziekenhuizen, goed opgeleid personeel, betere ziekteregeling, meer huisartsen/wijkposten vind ik veel belanrijker dan amerikaans slaafje spelen onder het mom van economische belangen.

Die onmacht en oneerlijkheid trekken weg, na een tijdje zal het berusten. Stem maar lekker niet op Balkenende volgende keer ;)
bolleh schreef op 08 december 2003 @ 01:03:
klinkt mischien hard, maar ziektes als deze zorgen ervoor dat de bevolking niet te snel groeit, tuurlijk leuk als we alles kunnen genezen, maar dan krijg je strax dat er niet genoeg voedsel is, niet genoeg huisvesting, slechte hygiene etc. en ja ik heb ook iemand verloren aan kanker. tis hard maar mensen gaan nou eenmaal dood, 1 troost: ook jij
Mja de meeste kanker is een side-effect van onze levenstijl: te veel/te vet voedsel, roken, drinken, stress, lange dagen of korte nachten. Inderdaad het is een rem op overbevolking, echter, in die hoedanigheid zouden we ons bijna dood moeten drinken of roken willen we allemaal vroegtijdig sterven om overbevolking te voorkomen.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2025
Allereerst veel sterkte de komende tijd.

Kun je uberhaubt wel te vroeg sterven ?
In hoeverre heeft vervulling van je levensdoel (in goddienstig opzicht) te maken met je leeftijd in menselijke jaren? Ik denk het niet, je leven kan vervuld zijn en je taken gedaan voordat je een bepaalde, door ons als 'oude' leeftijd bereikt hebt ?!

Zijn dodelijke (op dit moment ongeneeselijke) ziektes wel een bij-effect van onze levensstijl?
Of zijn ze een reactie op het leven opzich? Onder beesten (die er geen vette of drukke levenstijl op nahouden) komen toch ook zulke ziektes voor?

Waar houdt de 'echte' natuurlijke selectie op en waar begint een door de mens zelf veroorzaakte vorm hiervan?

Dont work hard, just party!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:41:
Waarom is er nog steeds geen middel dat kanker genezen kan ??
Waarom kunnen we niet meer accepteren dat mensen soms overlijden? Waarom moet alles te genezen zijn? Er gaan dagelijks duizenden kinderen dood van de honger. Moeten we wel geld in kankeronderzoek steken?
We investeren miljarden in bodemlozen putten als een betuwelijn die doodloopt in duitsland en niets gaat opbrengen.
Ben je competent genoeg om dat te beoordelen? Persoonlijk vind ik dat ik niet in staat ben daar een mening over te vormen: voldoende vervoersmogelijkheden van en naar Duitsland zijn noodzakelijk voor een goede economie, die weer nodig is om bijvoorbeeld medisch onderzoek te kunnen doen. Ik weet niet of een Betuwelijn daar voor nodig is, maar ik heb nog wel enig vertrouwen in de overheid.
Er worden nieuwe gevechtsvliegtuigen gekocht van 40 miljard perstuk
De B-2 Stealth bommenwerpers kostten een miljard per stuk; deze veel minder. Of het nog steeds teveel is... tjah. In 1940 hebben we behoorlijk op ons lazer gehad omdat we dachten dat we geen defensie nodig hadden. Onze vliegtuigen zijn deel van onze bijdrage aan de NAVO en de VN en daarvoor kunnen ze wel degelijk nodig zijn: verkenningsvluchten bij vredesmissies, etc. Wat als er een wereldoorlog tussen China en Amerika uitbreekt? Moeten we dan maar gewoon toekijken, terwijl wij duidelijk anti-Maoistisch zijn? Onze defensie is niet alleen voor Nederland, maar ook voor de wereld.
Je mening over onderwerpen raakt door sterke emoties gemakkelijk gepolariseerd. Aangezien het doel van W&L discussie is heb ik geprobeerd je bezwaren te nuanceren met tegenargumenten: het is allemaal zo gek nog niet geregeld. Jouw gevoel komt voort uit een veel te sterk idee van de maakbaarheid van het leven. Dat is een gevoel dat heel sterk leeft en dat mensen sterk ontevreden maakt wanneer iets niet naar hun wens gaat. We moeten weer leren accepteren dat er in onze levens dingen niet naar onze wens gaan, zonder meteen allerlei partijen daar de schuld van te willen geven of ons gerechtvaardigd te voelen ze verwijten te maken. Mensen zullen sterven en sommigen zullen eerder dan sterven dan je hun omgeving toewenst. Het ongefundeerde gevoel dat dat soort dingen te voorkomen zijn maakt het voor de omgeving echter vele malen moeilijker dan nodig is.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Mensen zullen sterven en sommigen zullen eerder dan sterven dan je hun omgeving toewenst. Het ongefundeerde gevoel dat dat soort dingen te voorkomen zijn maakt het voor de omgeving echter vele malen moeilijker dan nodig is.
Waarom ongefundeerd? Er zijn toch allerlei manieren om te voorkomen dat mensen voortijdig sterven; veel van die manieren worden toch ook al met succes toegepast?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 14:06:
Waarom ongefundeerd? Er zijn toch allerlei manieren om te voorkomen dat mensen voortijdig sterven; veel van die manieren worden toch ook al met succes toegepast?
En er zijn heel veel manieren waarop mensen sterven, die niet te voorkomen zijn. Mensen die onhandig zijn bij het klussen, niet goed uitkijken met oversteken of een hartaanval krijgen. Op het moment dat je dat kan accepteren, is het gevoel 'dit had voorkomen moeten worden' ook veel minder sterk bij iemand die overlijdt aan iets waarvan je redelijkerwijs zou kunnen vinden dat het voorkomen had kunnen worden. In ziekenhuizen worden fouten gemaakt en dat zal nog eeuwen blijven gebeuren. In het verkeer kijken mensen even de verkeerde kant op: dat zal nog eeuwen blijven gebeuren. Al zouden we al het onderzoeksgeld ter wereld in kankeronderzoek pompen, dan nog zouden we over 50 jaar geen oplossing kunnen hebben. En waar houdt het op? Het neigt er nu al naar dat we niet meer willen accepteren dat mensen van ouderdom sterven. Ik zie hier zo iemand roepen: 'waarom is er nog geen kuur voor ouderdom?'.

Hoe veilig moet de wereld zijn? Hoezeer moeten we de overheid ons laten betuttelen doordat we veiligheid eisen? Moet bergbeklimmen verboden worden? Ik heb een nabestaande van een bergbeklimmer op TV serieus horen beweren dat de overheid bergbeklimmen zonder voldoende veiligheidsmaatregelen zwaar zou moeten beboeten, zodat haar man niet zou zijn overleden. Dat is natuurlijk flauwekul. Mensen zijn steeds minder bereid te accepteren dat het leven risicos kent en dat brengt nare gevolgen met zich mee.

Verwijderd

Ik ben het ook wel met je eens dat we de overheid niet overal de schuld van kunnen geven. Je leek iets te zeggen wat veel verder gaat: dat mensen voortijdig sterven is door niemand te voorkomen, dus we moeten ons er maar bij neerleggen dat het gebeurt.
In ziekenhuizen worden fouten gemaakt en dat zal nog eeuwen blijven gebeuren. In het verkeer kijken mensen even de verkeerde kant op: dat zal nog eeuwen blijven gebeuren. Al zouden we al het onderzoeksgeld ter wereld in kankeronderzoek pompen, dan nog zouden we over 50 jaar geen oplossing kunnen hebben.
Hoe weet je dit allemaal? Wet van behoud van ellende?

Als bovenstaande problemen niet helemaal opgelost kunnen worden, dan tenminste toch deels.
Het neigt er nu al naar dat we niet meer willen accepteren dat mensen van ouderdom sterven. Ik zie hier zo iemand roepen: 'waarom is er nog geen kuur voor ouderdom?'.
Terecht, lijkt mij.

(Niet: "de overheid is onmenselijk, want er is nog geen kuur voor ouderdom", maar: "het zou fijn zijn als er een kuur voor ouderdom was, en misschien is het een goed idee stappen in die richting te ondernemen".)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 15:12 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 15:05:
Je leek iets te zeggen wat veel verder gaat: dat mensen voortijdig sterven is door niemand te voorkomen, dus we moeten ons er maar bij neerleggen dat het gebeurt.
Natuurlijk is het in bepaalde gevallen te voorkomen, maar niet in zijn algemeenheid. Als je kan accepteren dat iemand van een keukentrapje dood kan vallen (waar je echt niets tegen kan doen), dan kan je ook accepteren dat iemand aan kanker sterft. In een individuele situatie is de doodsoorzaak niet relevant: je leidt een verlies en moet daarmee omgaan. Of het nou wel of niet voorkomen had kunnen worden verandert niets aan dat feit.
Hoe weet je dit allemaal? Wet van behoud van ellende?
Extrapolatie uit de wetenschappelijke vooruitgang van de afgelopen honderd jaar door deskundigen op diverse gebieden. Ik vertel wat ik Nobelprijswinnaars e.d. heb horen zeggen: we verwachten teveel van de medische wetenschap; de grootste vooruitgang is daar al lang en breed geboekt: antibiotica, bloedtransfusies en meer van dergelijke fundamentele doorbraken. Die redden jaarlijks enorm veel levens, maar zijn al aardig oud. MRI en andere scanners en anti-AIDS cocktails zijn slechts geschuifel in de marge.
Terecht, lijkt mij.

(Niet: "de overheid is onmenselijk, want er is nog geen kuur voor ouderdom", maar: "het zou fijn zijn als er een kuur voor ouderdom was, en misschien is het een goed idee stappen in die richting te ondernemen".)
Terwijl er dagelijks in de wereld duizenden mensen sterven van de honger? Nee sorry, dan denk ik dat we dat onderzoeksbudget beter kunnen besteden.

Verwijderd

In een individuele situatie is de doodsoorzaak niet relevant: je leidt een verlies en moet daarmee omgaan. Of het nou wel of niet voorkomen had kunnen worden verandert niets aan dat feit.
Mee eens, als het gebeurd is, is het gebeurd en moet je ermee omgaan. Voordat het gebeurt, is het alleen maar redelijk om het zoveel mogelijk te proberen te vermijden.
Terwijl er dagelijks in de wereld duizenden mensen sterven van de honger? Nee sorry, dan denk ik dat we dat onderzoeksbudget beter kunnen besteden.
Ditzelfde argument kun je natuurlijk tegen bijna iedere vorm van overheidsbesteding gebruiken. Als we kunnen voorkomen dat dagelijks duizenden mensen sterven van de honger, ben ik het met je eens dat dat belangrijker is dan onderzoek naar het tegengaan van veroudering of kanker. Dat betekent nog niet dat dat laatste onbelangrijk of onwenselijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 16:50 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 16:00:
Ditzelfde argument kun je natuurlijk tegen bijna iedere vorm van overheidsbesteding gebruiken. Als we kunnen voorkomen dat dagelijks duizenden mensen sterven van de honger, ben ik het met je eens dat dat belangrijker is dan onderzoek naar het tegengaan van veroudering of kanker. Dat betekent nog niet dat dat laatste onbelangrijk of onwenselijk is.
Dat is natuurlijk waar. Ik bedoel enkel dat ik het huidige uitgavepatroon van onze overheid helemaal niet zo ongerechtvaardigd vind. Als we echter meer geld zouden hebben en dus keuzes moeten maken, dan kan deze balans mijns inziens beter meer opschuiven richting ontwikkelingshulp dan richting ouderdoms- of kankeronderzoek. Maar eigenlijk zijn er veel grootschaligere veranderingen nodig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 01:34:
[...]
Maar ik ben zo'n gevoel van oneerlijkheid. ik denk soms wel als er een god bestaat waarom laat hij mensen dan zo lijden.
[...]
ja de bevolking wordt steeds groter maar toch voel ik iets van oneerlijkheid. Waarom dan zo'n kutweg naar de dood(sorry voor mijn taalgebruik).
ja het is gewoon een rot gevoel.
Waarom mensen doodgaan als ze nog een lang mooi leven voor de boeg hadden? Christenen hebben de zekerheid dat als een christen sterft, deze persoon naar de hemel gaat. Dat biedt veel troost. Christenen hebben ook een antwoord op de vraag waarom zoveel mensen op aarde zo moeten lijden. Als ik geen christen zou zijn, zou ik ook grote moeite hebben met de onrechtvaardigheid die op aarde heerst.
Wat een 'oneerlijke' dood wel vaak bewerkstelligt, is het laten veranderen van de perspectieven van de direct betrokkenen. Wanneer je namelijk in je leven heel weinig met de dood wordt geconfronteerd stel je je leven er eigenlijk grotendeels op in dat je heel oud wordt en denk je dat je controle over je leven hebt.

Verwijderd

Confusion schreef op 08 december 2003 @ 13:15:
[...]

Waarom kunnen we niet meer accepteren dat mensen soms overlijden?
Omdat mensen van elkaar houden en altijd bij elkaar willen zijn. En we hoeven de dood niet te accepteren, omdat het niet thuishoort in het leven

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 00:21 ]

Verwijderd

Nouja dood is in eerste plaats onstaan omdat we gezondigd hebben. En dood is dan ook niet meer dan een scheiding van God. Waarom ze zijn dood gegaan? Misschien wilt God jou laten denken over de dood en over het leven na de dood. Dat onmacht is precies wat iedereen eigenlijk is in de wereld!!!!!!! Niemand heeft macht of controle over zichzelf of over de wereld. Alleen God heeft dat. EN als je in Hem vertrouwt dan hoef je je niet meer onmachtig te voelen omdat God voor je zorgt. Ook al ga je "dood" zal je niet dood gaan want je zult altijd bij Hem zijn en niet van hem gescheiden (in hell). Dus wat jij nu voelt is precies waar God je wilt hebben. Op zo een momenten besluiten mensen om op God te vertrouwen. Maak die juiste keus en zie de realiteit. In ieder geval zal God je troosten maar pijn zal er altijd zijn in deze wereld zelf als christen zijnde. Daar is ook niks verkeerds mee. Maar je kan dan wel altijd bij God terecht wanneer je iets dwars zit en dat is erg fijn.

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Karel V

Een simpele ziel

FLiP.m0 - Tuesday 09 December 2003 02:47

Nouja dood is in eerste plaats onstaan omdat we gezondigd hebben. En dood is dan ook niet meer dan een scheiding van God. Waarom ze zijn dood gegaan? Misschien wilt God jou laten denken over de dood en over het leven na de dood. Dat onmacht is precies wat iedereen eigenlijk is in de wereld!!!!!!! Niemand heeft macht of controle over zichzelf of over de wereld. Alleen God heeft dat. EN als je in Hem vertrouwt dan hoef je je niet meer onmachtig te voelen omdat God voor je zorgt. Ook al ga je "dood" zal je niet dood gaan want je zult altijd bij Hem zijn en niet van hem gescheiden (in hell). Dus wat jij nu voelt is precies waar God je wilt hebben. Op zo een momenten besluiten mensen om op God te vertrouwen. Maak die juiste keus en zie de realiteit. In ieder geval zal God je troosten maar pijn zal er altijd zijn in deze wereld zelf als christen zijnde. Daar is ook niks verkeerds mee. Maar je kan dan wel altijd bij God terecht wanneer je iets dwars zit en dat is erg fijn.
??Ook al ga je ''dood'' zal je niet dood gaan want....??
Ik meen dat mensen wel dood gaan, en dat pas daarna (het lichaam blijft hier) de geest naar de hemel of de hel gaat na de vrijspraak of na de veroordeling.
??....waar God je hebben wilt.
Dit is nog niet genoeg, na zo'n ervaring hoef je en ben je nog niet bekeerd.
We moeten een arme zondaar worden, die alles verbeurd heeft. Wij kunnen onszelf niet meer helpen, alleen God. En dat is de plek waar God ons hebben wil.
Nog iets: uit ons geen goed meer in eeuwigheid, God is een volkomen zaligmaker.
Alles komt van God af, en dan kun je wel de goede godsdienst met je mond beleiden (net als ik) maar dat betekent nog niet dat je naar de hemel gaat.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Pagina: 1