Toon posts:

Thuis netwerk installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

WAN (@HOME) ---> Sitecom router
---> Server
--->Workstation 1
--->Workstation 2
---> Workstation 3

3 Workstations, draaien alle drie WIN XP PRO NL.
- Amd 2600+
- p4 2.0 ghz
- celeron 667mhz

1 Server, draait Windows 2003 SERVER UK:
- P3 450mhz, 384sdram, raid1 schijven, 2*3com netwerkkaart (100mbit/sec) (Server is nog niet helemaal bekend maar kan het iig makkelijk serveren, komt raid1 schijven in)

Gedeelde apparaten:
- Printer: HP Deskjet 960c
- Scanner: HP Scanjet 5200c

Netwerkverbinding:
- Alle workstations en servers worden aangesloten op een router met ingebouwde switch: Sitecom Cable Broadband Router Pro
- Alles is 100mbit/sec

Functies/ doelstellingen:
- De printer moet via elke workstation te bereiken zijn (ook al staan alle andere workstations uit)
- De scanner moet via elke workstation te bereiken zijn (ook al staan alle andere workstation uit)
- Elke dag (om 7uur 's avonds?? ) moeten er backups worden gemaakt op de hardeschijven van de server van elke workstation (als de computer later die avond wordt aangezet/ingelogd, maakt hij ook de backups alsnog)
- Elke dag (om 7uur 's avonds?? ) moeten er images van de harde schijven van de workstations gemaakt worden en op de harde schijf van de server worden gekopieerd (als de computer later die avond wordt aangezet/ingelogd, maakt hij ook de images alsnog)
- Novell moet vanaf de server dingen als office 2003, encarta gaat serveren (geen autoCAD ofzo natuurlijk)
- De workstations moeten ieder apart toegang hebben tot de gedeelde mappen op de server
- De server moet registeren op welke workstation ze zijn ingelogd,hoelang,datum of ze gedeelde mappen op de server hebben bezocht en welke
- Er moet een lokaal chat en emailservice draaien (ivm dat het eten klaar is enzo :+ )

Nou is mijn grote vraag:
- Hoe pak ik dit aan?
- Hoelang is iemand hiermee bezig dit volledig goed te kunnen laten draaien allemaal (ivm schoolwerk ed wat erop gedaan moet gaan worden)?
- Welke programma's raden jullie mij aan? (let niet op licentiekosten :) )
- Eigenschappen server (wat voor server zal ik nemen? kom aub niet aan met quatro operton ofzo :P )

Graag duidelijk argumenteren, geen offtopic, en duidelijk aangeven welke vraag je beantwoord :)

Bijvoorbaat dank! (ivm dikke lap tekst :+ )

PS:Ik wil dit zo goed mogelijk geregeld hebben, zodat ik hier thuis zo min mogelijk gezeik over krijg, en alles lekker vlot loopt zonder hele tijd problemen :)

Verwijderd

goh, das allemaalniet zo moeilijk, alleen... de printer bereiken vanop elk workstation is geen probleem (hang hem gewoon aan je server, of koop een aparte printserver) maar de scanner... vergeet dat maar, onmogelijk over een netwerk te delen. In een oud GOT-topic was de beste oplossing die men kon verzinnen een progje dat scande, en dan het ingescande doormailde...
dus dat zal niet gaan... de rest is kwestie van proberen, veel lezen, en doen...
succes...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:40:
goh, das allemaalniet zo moeilijk, alleen... de printer bereiken vanop elk workstation is geen probleem (hang hem gewoon aan je server, of koop een aparte printserver) maar de scanner... vergeet dat maar, onmogelijk over een netwerk te delen. In een oud GOT-topic was de beste oplossing die men kon verzinnen een progje dat scande, en dan het ingescande doormailde...
dus dat zal niet gaan... de rest is kwestie van proberen, veel lezen, en doen...
succes...
Ok, gooi ik de scanner eruit (snap niet waarom ik dit erbij zette ook 8)7 .. want hier moet je toch naar dat ding zelf toe lopen.. hihi :+

Verwijderd

Complete edit:

Functies/ doelstellingen:
- De printer moet via elke workstation te bereiken zijn (ook al staan alle andere workstations uit)
- De scanner moet via elke workstation te bereiken zijn (ook al staan alle andere workstation uit)

* Gewoon scanner en printer aan server en desnoods via remote desktop scannen.

- Elke dag (om 7uur 's avonds?? ) moeten er backups worden gemaakt op de hardeschijven van de server van elke workstation (als de computer later die avond wordt aangezet/ingelogd, maakt hij ook de backups alsnog)
- Elke dag (om 7uur 's avonds?? ) moeten er images van de harde schijven van de workstations gemaakt worden en op de harde schijf van de server worden gekopieerd (als de computer later die avond wordt aangezet/ingelogd, maakt hij ook de images alsnog)

* Een willekeurig backup/image prog voldoet, gewoon lokaal laten draaien, of schijven delen en vanaf server.

- Novell moet vanaf de server dingen als office 2003, encarta gaat serveren (geen autoCAD ofzo natuurlijk)

* Novell installen en RTFM :+

- De workstations moeten ieder apart toegang hebben tot de gedeelde mappen op de server

* File and printer sharing (8>

- De server moet registeren op welke workstation ze zijn ingelogd,hoelang,datum of ze gedeelde mappen op de server hebben bezocht en welke

* Hyena

- Er moet een lokaal chat en emailservice draaien (ivm dat het eten klaar is enzo )

* IRC? en email lekker via provider laten lopen. :)

Backup je je server ook? Desnoods op een 'workstation' :P

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 02:45 ]

Verwijderd

Inlog-tijden zit standaard als optie in Windows 2000 Server family.

Backups kan je ook regelen met Windows 2000 Policies; custom programming.

Opmerking: leuk dat je alles wil backuppen, maar heb je er ook een geinige tape-drive inhangen?? Zou zonde zijn als de server een keer goed crasht waardoor 2 essentiele schijven uit je RAID1 naar de schijvenhemel gaan.

Lokaal chat+mail: pak een willekeurig webservertje. Kan je een willekeurig chat-programma naast draaien (afhankelijk van wat je wil kan je ook 1 grote intranet-pagina maken).

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ik niet helemaal snap is waarom je je server de functie als router over laat nemen.

Voor een volledige backup kan ik je Norton ghost corporate aanraden. Maar laat aub niet alle werkstations op hetzelfde tijdstip een backup maken want dat is niet prettig. Zelf werk ik met een 120GB 5k4 schijf en met meer dan 2 gebruikers wordt het al langzaam. Ik weet niet welke schijven je hebt maar houd er rekening mee. (in mindere mate als je over flinke scsi schijven beschikt)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

Denk eerder dat je netwerk het niet helemaal aankan. Die 100Mbit per seconde is niet veel voor twee werkstations, die gaan dan met elk 5MB/sec maximaal.

Eventueel kun je je server met 1Gbit met een switch verbinden en de rest met 100Mbit, hoewel dit waarschijnlijk overkill is.

You can't have everything. Where would you put it?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. en nu :?
Graag duidelijk argumenteren, geen offtopic, en duidelijk aangeven welke vraag je beantwoord
We zijn hiet niet een of ander gratis instantie die dat allemaal voor jouw gaat zitten uitstippelen.
Dus tenzij je zelf actief mee gaat doen in je eigen discussie en eigen inzet, en een optzetje toont, lijkt het mij het beste om een extern bedrijf in te huren.
Geef ze die tekst en een zak geld en het komt in orde.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Wat jij wil dat kan bijna alle server software draaien. Als ik even uit eigen ervaring mag spreken dan zou ik mijn ghost image overboord gooien. Tuurlijk goed om te maken maar het is beter om alle documenten op te slaan op de server liefst raid5 natuurlijk en dat dan backuppen. printers moet geen probleem zijn of allemaal aan de server hangen of een printer servertje kopen of maken (Freesco). Als je het snel in de lucht wilt hebben gebruik dan win2k ofzo maar ik werd erbij mij thuis aape gek van... iedere keer updaten en booten ... nee deze jongen is overgestapt naar Debian.... draait als een trein op mijn Proliant 3000 dual 500 met iets van 108 Gb raid5... maar goed daar hangen dan slechts 10-15 pc's aan... je hoeft eigenlijk nooit te booten geen gezeik... en er is heel veel gratis software voor te krijgen.
installatie tijd .... zucht Debian draait met 1 dag ... server indelen proggies scripts... tja als je het alleen savonds gaat doen zou ik er 3 wkn voor uit trekken maar daarna ben je er lekker vanaf...!!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Let even op je router als je een dc-202 hebt. Je wilt namelijk 4 pc's aansluiten en 1 internet lijn. Wanneer je die uplink gebruikt, kun je nog maar 3 van de 4 aansluitingen gebruiken.

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 13:41:
Als ik even uit eigen ervaring mag spreken dan zou ik mijn ghost image overboord gooien. Tuurlijk goed om te maken maar het is beter om alle documenten op te slaan op de server liefst raid5 natuurlijk en dat dan backuppen.
Als je gebruik maakt van roaming profiles dan worden alle persoonlijke instellingen en documenten automatisch opgeslagen op de server. Ghost is slechts een extra backup van het volledige systeem.

Gezocht!
Router

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 11:30
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:40:
(...) maar de scanner... vergeet dat maar, onmogelijk over een netwerk te delen. In een oud GOT-topic was de beste oplossing die men kon verzinnen een progje dat scande, en dan het ingescande doormailde...
succes...
Bij mijn HP-scanner zit een driver die het mogelijk maakt de scanner via het netwerk op een andere PC te gebruiken. Het kan dus wel.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

offtopic:
Welke scanner heb jij? En kan dat toevallig ook met een Officejet? 'k Heb er eigenlijk nog nooit van gehoord...

You can't have everything. Where would you put it?

• The Dolf
  • Niet online
xtra schreef op 08 december 2003 @ 16:04:
[...]

Bij mijn HP-scanner zit een driver die het mogelijk maakt de scanner via het netwerk op een andere PC te gebruiken. Het kan dus wel.
Je zal toch echt fysiek aanwezig moeten zijn wil je iets scannen. Lijkt mij het makkelijkste om bij een werkstation gewoon in te loggen en dan te scannen. Scannen over een netwerk is nutteloos imho.

Gezocht!
Router

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 11:30
tweakerbee schreef op 08 december 2003 @ 17:15:
offtopic:
Welke scanner heb jij? En kan dat toevallig ook met een Officejet? 'k Heb er eigenlijk nog nooit van gehoord...
Ik heb een HP Scanjet 6300c. Op de driver CD staat bij een aangepaste installatie "Remote Scanning". Of het ook kan met een Officejet weet ik niet.
The Dolf schreef op 08 december 2003 @ 17:59:
[...]

Je zal toch echt fysiek aanwezig moeten zijn wil je iets scannen. Lijkt mij het makkelijkste om bij een werkstation gewoon in te loggen en dan te scannen. Scannen over een netwerk is nutteloos imho.
Nutteloos als je twee trappen op moet om een blaadje op de scanner te leggen en dan weer terug moet lopen om te scannen. Op m'n werk hebben we het een tijd gebruikt op een kamer met meerdere mensen en PC's. Dan is het ineens wel weer handig.

[ Voor 3% gewijzigd door xtra op 09-12-2003 07:47 ]

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:33:
- Er moet een lokaal chat en emailservice draaien (ivm dat het eten klaar is enzo :+ )
Daarvoor zou ik eigenlijk net send gebruiken ... met een simpele batch kun je naar heel je netwerk sturen dat het eten klaar is :)

voordeel : gebruikers zien dit direct <=> wie checkt elke minuut zijn email/website

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vind dit wel een beetje vaag topic. Al jouw eisen en wensen zijn in andere topics te vinden.

FAQ Network Troubleshooting

Scanner in het netwerk

[rml][ MESSENGER] Messenger voor LAN.[/rml]
Pagina: 1