Waar moet je de subwoofer plaatsen voor de meeste bas

Pagina: 1
Acties:
  • 10.877 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79815

Topicstarter
Hoi, ik zit met een vraag. Ik heb een surround set (creative inspire 5300) En ik vroeg me af waar ik de subwoofer het beste neer kan zetten voor de meeste bass. Als ik hem onder mijn bureau zet van de pc krijg ik erg veel bass. Ik heb hier verder ook niks over te klagen. Maar als ik hem wil gebruiken voor de dvd speler en de consoles zet ik de subwoofer in mijn tv meubel en de speakers rondom verspreid in de kamer.Als ik dit doe word de bass drastisch minder. De sub staat dan tussen een redelijk kleine ruimte dus zodoende dacht ik dat daar de bass wat harder zou zijn. Maar dit was niet zo… heeft iemand een suggestie hoe ik de woofer het beste kan neerzetten? En sowieso wat zijn de plekken om het beste een subwoofer te plaatsen?

(kan een mod even het woordje "plaatsen" zetten tussen subwoofer en voor :9 b.v.d)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79815 op 08-12-2003 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 20:53

Bud_s

Team Anticimex & Lock

tegen een wand, en zeker in een hoek geeft meer rendement, maar het blijft uitproberen.

Heb je een of meerdere luisterposties ?

[ Voor 1% gewijzigd door Bud_s op 08-12-2003 00:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 20:26
volgens mij kun je een subwoofer het beste een eindje van je afzetten, waar die genoeg ruimte heeft om lucht te verplaatsen.

op de meeste tekeningen wie je ziet bij een surround set ligt er subwoofer een paar meter van de luisteraar vandaan.

uhuuummm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bud_s schreef op 08 december 2003 @ 00:24:
tegen een wand, en zeker in een hoek geeft meer rendement, maar het blijft uitproberen.

Heb je een of meerdere luisterposties ?
Nou eigenlijlk zit die tv kast rechtegenover mijn bed. Ik kan er mrogen wel wat foto's van maken eventueel. Maar het bed blockt ook veel bass. Als je met je voeten op het bed zit voel je nog ene beetje bass maar als je ze op de grond zet bijna helemaal niet.

Ja en de luister positie is mijn hele bed, maar ik zal morgen wel wat foto's maken dan verduidelijkt de zaak wat meer :)

Edit: Maar je moet dus de sub zo ver mogelijk weg zetten? :o hmmz maar dan zijn die kabeltjes weer te kort :(

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 79815 op 08-12-2003 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 20:53

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Bargemanos schreef op 08 december 2003 @ 00:26:
volgens mij kun je een subwoofer het beste een eindje van je afzetten, waar die genoeg ruimte heeft om lucht te verplaatsen.

op de meeste tekeningen wie je ziet bij een surround set ligt er subwoofer een paar meter van de luisteraar vandaan.
Afhankelijk van de frequentie en het type sub.

Gezien de lage frequentie begint de bass pas echt goed te "dragen" op een meter of 8 van de speaker, dit is echter in de meeste kamers niet te halen. in PA wereld word daar wel rekening mee gehouden , vandaar dat de man met de knoppen altijd een end van het podium staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bud_s schreef op 08 december 2003 @ 00:30:
[...]

Gezien de lage frequentie begint de bass pas echt goed te "dragen" op een meter of 8 van de speaker, dit is echter in de meeste kamers niet te halen. in PA wereld word daar wel rekening mee gehouden , vandaar dat de man met de knoppen altijd een end van het podium staat :)
En een subwoofer hoog zetten is dat slim? Of moet je echt hem opde grond zetten? Zit btw maar zo'n halve meter van de sub af als ie in die tv kast staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 79815 op 08-12-2003 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 79815 schreef op 08 december 2003 @ 00:32:
[...]
En een subwoofer hoog zetten is dat slim? Of moet je echt hem opde grond zetten? Zit btw maar zo'n halve meter van de sub af als ie in die tv kast staat.
Als de sub niet genoeg zou geven naar je mening, zet hem dan in een hoek, vlak op de grond. => Meeste 'dreun.'
Heb je bass genoeg, zet hem dan nét iets boven de grond.

PS: Bass moet je niet boven de grond hebben op een statief ofzo om 'te richten', het is vrij omnidirectioneel genoeg.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 10:06
Plaats hem op een plek waar die goed contact heeft met de grond.

Maar zoals met je bureau is het het beste om er ook iets boven te hebben want dan klinken de bassen harder omdat de klankkast groter is.

Maar probeer niet het geluid jouw richting op te sturen want dat klinkt vaak ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik heb een REL Quake Sub en die heb ik in een Hoek staan achter
me speaker . De achterkant en een van de zijkanten op allebij zo'n twintig
centimeter van de meur , klinkt echt super !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Bud_s schreef op 08 december 2003 @ 00:30:
[...]

De reden dat je als geluidstechnicus een eind van het podium zit, is omdat je daar goed on axis zit van de luidsprekers. Als je dichtbij het podium zit, hoor je vooral veel podiumgeluid en sublaag van het links/rechts. En omdat je geen zin hebt om bovenop die luidsprekers te zitten, komt nogal veel geluid uit namelijk :P.

Wat betreft plaatsing van een subwoofer: je kan als stelregel gebruiken dat elk reflecterend vlak (muur, vloer, plafond desnoods) dat dichtbij de subwoofer zit, extra geluid oplevert. Een subwoofer is omnidirectioneel, dat wil zeggen dat hij achter/onder/links/rechts van de sub net zoveel geluid geeft als aan de voorkant. Als er een muur achter zit, wordt het geluid dat naar achteren gaat weer naar voren gereflecteerd.
In de hoek, of nog sterker, in de muur ingebouwd, geeft dus het meeste laag. Maar er is veel meer aan de hand. Het geluid ketst door je hele kamer heen, en vormt een complex buiken/knopen patroon net zoals je dat krijgt als je golven maakt in een bad. Daardoor krijg je allemaal uitdovingen en klinkt een subwoofer op elke plek in je kamer compleet anders. Zet maar eens een stukje muziek op met wat laag erin, en loop door je kamer heen.
Kortom: er valt weinig zinnigs over te zeggen. Het is een kwestie van proberen. Sub op een andere plek zetten heeft invloed, maar de luisterpositie veranderen nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmz tnx for the info you guys :) ik zal morgen wel es mijn hele kamer proberen te fotograferen met mijn crappy webcam :P Heb een pc in de ene helft van de kamer staan en een andere pc in de andere helft dus ik denk dat ik wel een mooie collage kan maken van mijn kamer, En dan kunnen jullie mischien aan de hand van die foto's bepalen waar de subwoofer het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 18:06

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Anoniem: 79815 schreef op 08 december 2003 @ 01:32:
Hmmz tnx for the info you guys :) ik zal morgen wel es mijn hele kamer proberen te fotograferen met mijn crappy webcam :P Heb een pc in de ene helft van de kamer staan en een andere pc in de andere helft dus ik denk dat ik wel een mooie collage kan maken van mijn kamer, En dan kunnen jullie mischien aan de hand van die foto's bepalen waar de subwoofer het beste past.
Dat lijkt me zo goed als onmogelijk. Het is totaal onbegonnen werk om aan de hand van een foto het reflectiepatroon van een kamer gaan bepalen.
De enige taktiek waar ik van gehoord heb om een sub goed te plaatsen is deze: zet je de subwoofer op goed geluk ergens neer en kruipt rond in je kamer. Daar waar hij het luidst/best klinkt zet je de de sub neer. Maar dan kan ie wel op heel onpraktische plaatsen terecht komen. Of je leert leven met een compromis tussen een praktische plaatsing en wat mindere bas :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Het was toch: Zet je sub op je luisterpositie en kruip dan rond om te luisteren waar je het meeste bas hoort/voelt? En dan daar je sub neerzetten. Kan zijn dat ik ver naast zit hoor. ;)

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 18:06

The Bad Seed

Chaotic since 1983

LangTall schreef op 08 december 2003 @ 17:15:
Het was toch: Zet je sub op je luisterpositie en kruip dan rond om te luisteren waar je het meeste bas hoort/voelt? En dan daar je sub neerzetten. Kan zijn dat ik ver naast zit hoor. ;)
Klopt idd, ik was blijkbaar niet zo heel erg wakker meer op dat tijdstip :X

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yo ik heb jullie advies opgenomen en ik heb de subwoofer nu in de hoek achter de tv neergezet. En hij staat daar best wel goed moet ik zeggen ik mag niet klagen. Hij gaat nog niet zo hard als onder het bureau though maar alsnog mag ik niet klagen. Heb hiervoor wel het een en het ander moeten verplaatsen maar dat is ook een keer mooi :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 79815 op 09-12-2003 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46188

Plaats de speaker op je luisterplek en speel een cd/film af met veel bass. Begin door de kamer te lopen en op de plek waar je de subwoofer niet meer kunt "aanwijzen" daar moet hij komen te staan.

De subwoofer staat goed als je de subwoofer niet meer kunt waarnemen, je moet hem vooral voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Volgens de handleiding van mijn subwoofer (yamaha) is de plaatsing niet erg nauwkeurig maar het is het beste om de subwoofer in hoek te plaatsen. Plaats hem dan schuin in de hoek (dus niet evenwijdig aan de muur) met de baspijp of speaker naar voren. Daarmee zet je hem namelijk niet recht tegenover een muur en kan het geluid zich beter verplaatsen zonder dat het direct terugkaatst op de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mad_Manic schreef op 09 december 2003 @ 12:14:
Volgens de handleiding van mijn subwoofer (yamaha) is de plaatsing niet erg nauwkeurig maar het is het beste om de subwoofer in hoek te plaatsen. Plaats hem dan schuin in de hoek (dus niet evenwijdig aan de muur) met de baspijp of speaker naar voren. Daarmee zet je hem namelijk niet recht tegenover een muur en kan het geluid zich beter verplaatsen zonder dat het direct terugkaatst op de subwoofer.
Hmmmz interesting ik zal da es proberen thx
Pagina: 1