XP problemen met Asus P4C800E-Deluxe met HT aan

Pagina: 1
Acties:

• Rcire
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01-2025
Ik heb problemen in windows XP als ik Hyper Threading aan heb staan in de bios. Dit grapje heeft mij nu een week gekost. Ik heb op GOT niemand gezien die het zelfde heeft. Daarom plaats ik dit toch maar. Kijken of er nog lotgenoten zijn, en wie weet een echte oplosing.

Ik heb vorige week een nieuwe PC gekocht.
Intel P4 3,2 GHz
Asus P4C800E- Deluxe (bios 1.14)
1024 Gb 3200C2Pro twinx mached pair corsair geheugen
Creative Audigy 2ZS
2x 120Gb wd Sata 7200, 8Mb
Asus 9800XT 256Mb video kaart (met Omega drivers).
Windows XP pro (uk)
Natuurlijk alle laatste updates en nieuwe drivers.

Mijn Probleem is het volgende. Hyper threading staat in de bios gewoon aan.
Ik installeer windows. Niets aan de hand. Nu wat drivers. Maakt niet uit welke. Ik heb verschillende combinaties geprobeerd. Alleen video, alleen soundblaster, of alles. Nu krijg ik met opstarten opeens de melding "the service database is locked, can't start kernel mode driver service". En dan een aantal fouten erachter aan van dingen die niet kunnen starten vanwege die fout.
In de logfile staat dan ook een of twee rode uitroep tekens, en meestal zijn dat DCOM related services. Na iedere reboot gebeurt het zelfde, of heel soms ook niet. Lekker voorspel baar dus.

Dit krijg ik niet meer weg, ook niet door de-installatie van de betreffende driver.
Maar als ik in de bios HT uit zet heb ik geen probleem meer!

Ook gezocht op internet en natuurlijk op MS Technet, Daar vind ik wel iets over een probleem met XP en HT procs sneller dan 2 GHz (snelheid terug naar 1GHz lost ook niets op). Ook een aantal andere over mensen met een Audigy 2 en die de "service database is locked" melding ook krijgen. Maar nergens iets over mijn specifieke probleem.

Volgens mij komt dit door een slechte bios of door dat windows niet goed met HT om kan gaan (maar dan zou iedereen daar een probleem mee hebbben). Dus....

Heeft iemand anders deze ervaring ook?

edit-----------

Ik heb ook SP1 van windows geinstalleerd en alle updates er na.
Mijn geheugen benchmark was (even uit mijn hoofd)
lezen: 3600MB/s schrijven 1300MB/s (met aida32)

[ Voor 7% gewijzigd door Rcire op 10-12-2003 08:37 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Heb je al eens geprobeerd om je Audigy in een ander PCI slot te doen, helpt wel eens i.v.m. IRQ problemen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Misschien een domme vraag maar heb je SP1 dr op staan?

Deze advertentieplaats is te huur!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Rcire schreef op 08 december 2003 @ 00:01:
[...]
Windows XP pro (uk)
Natturlijk alle laatste updates en nieuwe drivers.
ja dus ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Normaal gesproken zou ik het er dan bij zetten maargoei :)
Wat zijn je geheugen resultaten als je ze gaat benchen? denk meer aan een geheugen akkefietje...

[ Voor 46% gewijzigd door RammY op 08-12-2003 00:25 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• jota
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer versie 1011 bios,er zijn flink wat problemen met versie 1014 getuige
de meldingen hier.

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:50

Lief Adje

Love is in the air

4eyes schreef op 08 december 2003 @ 00:25:
Probeer versie 1011 bios,er zijn flink wat problemen met versie 1014 getuige
de meldingen hier.
Lees z'n post ook ff.... hij heeft de 1.014 al

Probeer het eens met HTT aan en zonder je audigy/andere harware. en kijk wat hij dan doet :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Rcire
Nog even een update:

Ik ben voor de afwisseling maar weer eens opnieuw gaan installeren (zucht)
Alle (nieuwste) drivers geinstalleerd (behalve de Audigy 2 er even uit gelaten).
En.... Geen probleem!
Dus het heeft echt wel met die s**t creative + drivers te maken |:(

Ik heb gisteren op internet ook nog een patch op de XP kernel gevonden (KB817027, download niet te vinden bij MS, maar natuurlijk wel ergens anders). Nadat ik deze geinstalleerd had was mijn probleem ook weg _/-\o_ , maar door mijn eigen stomme schuld had ik mijn installatie weer omzeep geholpen. En helaas vertrouwde ik op een Ghost backup. Helaas bleken alle 4 de backups corrupt :'(

Dus daarom weer een herinstallatie. Ach dat houd je van de straat!

• Riegstar
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Hmm... deze meldingen kreeg ik ook.
Dezelfde configuratie ongeveer. P4C800E-Deluxe, Audigy 2, XP + SP1 en SATA.

• Rcire
Riegstar heb jij dit opgelost? hoe?

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Ehh. sorry, nee. Ik sta nog steeds voor een raadsel. Heb je ook Mcafee??

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm, vreemd dat je al BIOS 1014 hebt, is nog niet zo heel lang uit. Heb je die zelf geflashed? Staat die BIOS versie ook officieel op het stickertje op de BIOS chip? Je hebt dus ook in stickervorm mobo Rev. 2.0 staan neem ik aan? Veel zijn namelijk weer retour 1010 of 1011 gegaan. Zelfs dagen na flashen gaat het board soms nog het hoekie om. Mijn P4C800 kwam met Rev. 2.0 sticker en was fabriek af met BIOS 1011. Heb wel een audigy (II) maar helaas nog geen HT CPU, dus wat dat betreft kan ik niet veel voor je doen. Mijn Audigy zit in het 2e slot vanaf onder, en werkt tot zover echt prima, beter nog dan in m'n P4PE moet ik zeggen. Wel alle laatste updates van de Creative site erop gegooid. Verder gebruik ik NAV.

[ Voor 41% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-12-2003 10:29 ]

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Ik weet niet precies welke BIOS ik heb. Ik heb hem wel s een keer geflasht, naar 1011 geloof ik. Vanavond pas weet ik het zeker. (werk....)

• Rcire
Ik heb i.d.d. 1014 zelf geflashed. Er zat standaard 1011 in.
Welke versie bord ik heb weet ik niet. Ik zal vanavond eens kijken.

Ik heb mijn Audigy ook in de PCI 2e van onderen zitten. De onderste kon ik niet gebruiken want dan zitten een aantal kabeltjes (sata en aansluitingen) in de weg.
En verder naar boven was ook niet een echte optie omdat daar de Asus 9800XT zit met een flinke koelplaat en 2 fans. Dat wil ik liever een beetje vrij laten voor goede lucht stroming (de audigy had daar best wel gepast, maar dat leek mij niet slim).

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Ik heb zo'n idee dat het helemaal niet aan de bios ligt maar aan windows xp.
Beetje zoeken kom op het volgende:

"This message means that some services are still loading and initializing in the background, so you can't get to the list of services just yet."

Nu is het zo dat we beide HT hebben en volgens XP betekend dat er 2 CPUs zijn.
Deze CPUs zullen waarschijnlijk allebei tegelijk een service uit de service-database starten.
De ene service zal waarschijnlijk sneller laden dan de ander en als er dat ook nog services zijn die afhankelijk van elkaar zijn kan je dus een lock-krijgen. (lijkt mij)

Dat dit probleem zich niet altijd voordoet komt volgens mij doordat de volgorde van het laden van de service iedere keer anders is. Maar hoe je dat nu oplost??? Misschien een patch??

Ik weet het niet.

• Rcire
Nog even een update:
Bij mij was Asus Smartdoctor de boosdoender. Ik heb verschillende installatie volgorden gebruikt. Met en zonder de Audigy.
Nadat ik bij Smartdoctor aangeef dat de klok-waarden moeten worden gebruikt na opstarten gaat het helemaal mis en ook zonder HT enabled in de bios.
Het probleem is dus helemaal niet HT. Toevallig leek het in eerste instantie zo maar het blijkt nu van niet.

Dus sorry!
Deze topic kan wat mij betreft gesloten worden.
Pagina: 1