Toon posts:

geheugen-chips op latje RAM komen los

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb aan een vriend een latje ram gegeven om zijn pc te upgraden ...

Nu vertelt hij me net dat er een geheugenchip is losgekomen en dat dat ding gloeiend heet was.

Wat is hier de oorzaak van ? :?

het betreft een latje SD-Ram pc 133 128 Mb van siemens-infineon cas2

het werd op een dell-moederbord met PIII 500 Mhz gestoken

heeft iemand al ervaring met zulke dingen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat het een combinatie zal zijn van een slecht gemaakt latje icm de hitte in het systeem -> mogelijk kortsluiting.
Normaliter zitten die dingen goed vast en krijg je ze echt niet zo maar los..

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 07-12-2003 23:37 ]

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Meest eenvoudige verklaring is dat het geheugen ergens "gestoten" oid is, daardoor een fysieke beschadiging heeft opgelopen en daardoor de spanning niet op de juiste manier kon verdelen.

Maar ik vrees dat het koffiedik kijken blijft.........

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
Het latje was +- 3 jaar oud en had probleemloos in 2 andere systemen gezeten

(Celeron 733 & Athlon 900) ook met geheugen-testen zoals memtest_x86 verscheen er geen enkele fout

ik vermoed dus ook dat fysieke schade de oorzaak zal zijn ...

(gelukkig was het maar 128 :'( )

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

wat d8 je van terugsturen? dit mag dus echt nooit gebeuren he...

Deze advertentieplaats is te huur!

• HunterPro
  • Niet online
ik denk dat als je infineon hierover mailt, ze maar al te graag dat latje willen zien, om te kijken of het user-abuse is of een fout van hun (waarbij ze in beide gevallen er meestal flink van kunnen leren)

Verwijderd

Ik heb het idee dat de dimm verkeerd om geplaatst is geweest.
Dan worden ze namelijk gigantisch heet en kunnen ze zelfs smelten.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:39:
voor zover ik weet past dat niet eens, tenzij je een figuurzaag gebruikt om een nokje uit het geheugen te zagen?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
HunterPro schreef op 08 december 2003 @ 00:43:
[...]

voor zover ik weet past dat niet eens, tenzij je een figuurzaag gebruikt om een nokje uit het geheugen te zagen?
Met een hamer past alles. >:)

Met een beetje geweld lukt het wel... Ik kom het vaker tegen |:(

Maak eens een pic van het reepje ?

[ Voor 11% gewijzigd door jhead22 op 08-12-2003 00:48 ]

Verwijderd

HunterPro schreef op 08 december 2003 @ 00:43:
[...]

Dat past perfect.
Het is mijzelf als eens overkomen en ik heb meerdere malen gehad dat klanten het hadden.
Ik heb mijn vingers al eens eerder gebrand aan een dimm in hij bijzijn van een klant ("Mja, mijn zoon had de dimm erin gedaan....")

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:48:
[...]

Dat past perfect.
Het is mijzelf als eens overkomen en ik heb meerdere malen gehad dat klanten het hadden.
Ik heb mijn vingers al eens eerder gebrand aan een dimm in hij bijzijn van een klant ("Mja, mijn zoon had de dimm erin gedaan....")
ff denken hoor... SDRAM heeft 2 inhammetjes, die niet op gelijke afstanden van de respectievelijke zijkanten zitten, right? Of zit ik verkeerd te denken? Die dingen zijn toch (expres) niet symmetrisch?

edit:
wat ik al zei... hoe wil je dit verkeerd om er inkrijgen?
Afbeeldingslocatie: http://www.regstevens.co.uk/photos/sdram.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door HunterPro op 08-12-2003 00:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:39:
Verkeerd geplaatst? Daardoor gigantisch heet en dan smelten? Dat kan niet.

Nee, ik denk dat het is zoals igg zei...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HunterPro schreef op 08 december 2003 @ 00:49:
[...]

ff denken hoor... SDRAM heeft 2 inhammetjes, die niet op gelijke afstanden van de respectievelijke zijkanten zitten, right? Of zit ik verkeerd te denken? Die dingen zijn toch (expres) niet symmetrisch?

edit:
wat ik al zei... hoe wil je dit verkeerd om er inkrijgen?
[afbeelding]
Geen flauw idee hoe ze het voor elkaar krijgen, maar het lukt sommige prutsers constant. Ik heb hier twee bordjes staan die schroeiplekken op een of meerdere DIMM slots hebben, exact waar je het 'omgekleerd' zou verwachten.

Het kan overigens nog dommer, het moederbord van de PC waar ik nu op typ heeft fysieke beschadiging aan de eerste DIMM slot dat alleen maar veroorzaakt zou kunnen worden door er een RIMM zeer hardhandig in te proberen te duwen (het is een Asus TUV4X, dus vreet gewoon SDR-SDRAM) |:(
Niet dat ik te klagen heb, omdat het onverkoopbaar was heb ik'm voor EUR 1 meegekregen, en op die ene DIMM slot na doet alles het perfect :D

Kortom, verkeerdom is alleszins een optie :X

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 08-12-2003 01:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

dion_b schreef op 08 december 2003 @ 01:29:
[...]

Geen flauw idee hoe ze het voor elkaar krijgen, maar het lukt sommige prutsers constant. Ik heb hier twee bordjes staan die schroeiplekken op een of meerdere DIMM slots hebben, exact waar je het 'omgekleerd' zou verwachten.

Het kan overigens nog dommer, het moederbord van de PC waar ik nu op typ heeft fysieke beschadiging aan de eerste DIMM slot dat alleen maar veroorzaakt zou kunnen worden door er een RIMM zeer hardhandig in te proberen te duwen (het is een Asus TUV4X, dus vreet gewoon SDR-SDRAM) |:(
Niet dat ik te klagen heb, omdat het onverkoopbaar was heb ik'm voor EUR 1 meegekregen, en op die ene DIMM slot na doet alles het perfect :D

Kortom, verkeerdom is alleszins een optie :X
De uitspraak 'Make something idiot-proof and they will make a better idiot." (of iets van gelijke strekking ;)) klopt dus nog steeds.. Het wachten is dus waarschijnlijk op de idioot die lukt een AMD64 in een Athlon-moederbord te plaatsen 8)7 :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Demoniac schreef op 08 december 2003 @ 01:35:
[...]
De uitspraak 'Make something idiot-proof and they will make a better idiot." (of iets van gelijke strekking ;))
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
--Richard Cook.
Ook ik sluit een user error bepaald niet uit.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Volgend weekend zal ik enkele pix tonen ...
(ik heb het latje zelf ook nog niet bekeken :P )

hopelijk maken de brandplekken de oorzaak duidelijk :*)

Verwijderd

Demoniac schreef op 08 december 2003 @ 01:35:
[...]
Het wachten is dus waarschijnlijk op de idioot die lukt een AMD64 in een Athlon-moederbord te plaatsen 8)7 :X
De nieuwe 64bits-CPU is een Athlon (Athlon64) van het bedrijf AMD ;)

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 12:45:
[...]

De nieuwe 64bits-CPU is een Athlon (Athlon64) van het bedrijf AMD ;)
waarbij je de athlon XP met 462 pinnetjes hebt
een athlon 64 met 754 pinnetjes en een 64 fx met 939 pinnetjes hebt

past dus niet (normaal gesproken dan)

Verwijderd

Topicstarter
... tot er een of andere idioot de "brute-force"-techniek toepast 8)7

Verwijderd

Met een zijkniptang haal je toch ff gewoon de overbodige pinnetjes eraf dan doet ie et vast wel.

Ik denk overigens ook dat het mem er verkeerd in heeft gezeten
Ik heb het zelf meegemaakt met een molex connector op een hd die er omgedraaid in zat.

Toen ik vroeg hoe dat kwam bleek dat in de manual de kleuren van de aansluiting stonden (van onder af gezien) en men dus gewoon de molex met een mes hadden versneden om die kleuren zo te krijgen (van boven af gezien) dus 5 en 12 volt omgedraaid.

Ik had die hd aangeraden en was in hun ogen de boosdoener (ik zou s'avonds ff m erinzetten maar zoonlief had geen gedult die wou perse GTA VC doen)

Het grappige was dat hij gewoon nog op de ouwe hd erbij had gepast als ze de temp map en prullenbak eens leegmaakten
(4 gb temp map dan raakt je 10 gb hd wel vol ja)

Ik moest maar voor hun terug naar de sjop (dus niet he)

Verwijderd

DoingK schreef op 08 december 2003 @ 12:57:
[...]

waarbij je de athlon XP met 462 pinnetjes hebt
een athlon 64 met 754 pinnetjes en een 64 fx met 939 pinnetjes hebt

past dus niet (normaal gesproken dan)
correctie de FX heeft 940 pins, de 939 komt later volgend jaar pas.
FX is nu nog precies hetzelfde als een opteron, de productielijnen kruisen elkaar toevalig. :)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Gewoon verkeerd om geplaats geval idd!

Je kunt het ook zien aan een van de connectors aan de kant waar het nokje het dichtste bij zit. Altijd leuk om zulke latjes terug te zien. Chip eraf gefikt en brandplekken op de hele module.
Pagina: 1