[netwerk] i-net conflict tussen 2 pc's

Pagina: 1
Acties:

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Hallo,

Ik heb op de HCC e.e.a. weten te ruilen voor een eenvoudige webserver, en heb daarbij wat spullen gekocht zodat die pc in het netwerk kan. Het zou gewoon een web/ftp-servertje worden, niet voor het internetverkeer van het netwerk bijv..

Mijn opstelling is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=545415
Router = Hacked alcatel modem
4 poorts switch = Gewoon een eenvoudige Switch
5 poorts switch = Sweex switch die ik op de hcc heb gekocht

Hiervoor waren er gewoon 4 pc's en was die 5 poorts switch er niet. Alles werkte naar behoren. Nu ik die 5 poorts switch er tussen heb staan, werkt het dus niet goed..
In het verhaal hieronder kunnen pc 1 t/m 3 achterwege gelaten worden, aangezien het niet uit maakt of deze allemaal aan of uit staan..

Het is zo:

Ik heb in de router het ip 10.0.0.151 als defserver staan, net als voorheen. Dit leverde voor het overige internetverkeer op het netwerk geen problemen op.
Ik heb nu PC5, mijn nieuwe server, het ip 10.0.0.151 gegeven, mijn workstation, PC4, 10.0.0.150 (al maakt het niet uit als ik dit ip verander).
Als de server en mijn workstation beide aanstaan, werkt het internet niet (goed). Soms werkt het helemaal niet, en andere keren maar gedeeltelijk..

Dat hoort gewoon niet te kloppen, aangezien voorheen ook 2 of meer pc's tegelijk konden internetten, terwijl 10.0.0.151 ook aantond (die was toen dus ook al defserver, de server waar alle porten naartoe worden gemapt).
Het enige wat er is veranderd is dat er nu een Sweex Switch tussen is gekomen..

Waarom ik niet die 5 switch bij de router plaats en direct die 5e pc op het netwerk hang? Omdat die 4 poorts beneden in de meterkast hangt, en de server + 5 poors switch op mijn kamer boven, en mijn ma wil dus niet nog een extra kabel daarvandaan hebben lopen..

Alvast bedankt!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Je hebt op een 4-poorts switch 5 devices aangesloten, dat kan dus nooit ;)

1 poort zal gedeeld zijn met de uplink, kun je dus NIET tegelijk gebruiken...

Gewoon omdraaien: 5prt ding beneden (modem, 3x PC, 1 uplink) en 4prt ding boven

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 07-12-2003 22:52 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
DJSmiley schreef op 07 december 2003 @ 22:51:
Je hebt op een 4-poorts switch 5 devices aangesloten, dat kan dus nooit ;)

1 poort zal gedeeld zijn met de uplink, kun je dus NIET tegelijk gebruiken...

Gewoon omdraaien: 5prt ding beneden (modem, 3x PC, 1 uplink) en 4prt ding boven
Op die 4 poorts switch is 1 uplink en 4 "normale" verbindingen.. Maakt dat uit hiervoor? Maar ik zal het morgen sowieso even gaan proberen, thnx for the tip!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
wdekreij schreef op 07 december 2003 @ 23:04:
[...]

Op die 4 poorts switch is 1 uplink en 4 "normale" verbindingen.. Maakt dat uit hiervoor? Maar ik zal het morgen sowieso even gaan proberen, thnx for the tip!
ja, maakt heel veel uit: 4-poorts = 4 poorts. De 5e poort is gewoon dezelfde als poort 1 of 4, alleen dan gecrossed. Die 2 tegelijk gaat dus nooit werken.

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
DJSmiley schreef op 07 december 2003 @ 23:09:
[...]

ja, maakt heel veel uit: 4-poorts = 4 poorts. De 5e poort is gewoon dezelfde als poort 1 of 4, alleen dan gecrossed. Die 2 tegelijk gaat dus nooit werken.
Ik snap jou eigenlijk even niet helemaal.. Ik weet ook niet of jij mij snapt, maar het is iig zo: (even naar de tekening kijkend).
4 poorts switch= switch met 5 poorten, waarvan 1 alleen voor de uplink. Daarin zit de modem, de 4 andere gewoon kabels naar de rest van het "zooitje"..
5 poorts switch= switch met 5 poorten (duh) waarvan je ook een poort voor uplink kunt gebruiken..

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wdekreij schreef op 07 december 2003 @ 23:20:
4 poorts switch= switch met 5 poorten, waarvan 1 alleen voor de uplink. Daarin zit de modem, de 4 andere gewoon kabels naar de rest van het "zooitje"..
Je hebt 5 'poorten'. Althans, dit zijn aansluitingen. Maar een 4 poorts switch heeft maar 4 poorten. Een poort is echter dubbel uitgevoerd (heeft dus 2 aansluitingen), zowel een normale (poort 4 of poort 1) als crossed (de uplink). Je kan poort 1 of 4 dus niet tegelijk gebruiken met de uplink poort.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Ik zij het ook verkeerd eigenlijk, het zijn beide 5 poorts switches, maar bij die ene bij de router kun je er maar 4 "gewoon" gebruiken en 1 puur uplink :)

Bij die andere, switch 2 dus, kan er volgens het boekje gewoon een poort gepakt worden die als uplink gebruikt kan worden.. Er staat dan in het boekje ook dat je de knop om moet zetten.. maar er zit gewoon GEEN knop op.. En als ik die router bij de adsl modem hang en de pc's aansluit heb ik wel netwerk maar internet doet het niet (wat ook al af te lezen was aan de lampjes)..

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
kun je ook even de ip adressen van de overige machines aangeven. En wat is het gateway adres? gebruik je DHCP? of alles statisch?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
mughato schreef op 08 december 2003 @ 20:21:
kun je ook even de ip adressen van de overige machines aangeven. En wat is het gateway adres? gebruik je DHCP? of alles statisch?
De ip-adressen van de server is 10.0.0.151 (zoals gegeven) wat tevens de defserver is. Deze pc (mijn workstation) is nu 10.0.0.150 maar het maakt niet welke ip-adressen ik heb ingesteld (ook al gezegd ;) )

Gateway= 10.0.0.138
subnetmask=255.255.255.0

Enne.. DHCP en statisch komt me beide bekend voor.. maar verder ? :?

De andere pc's doen hier niet ter sprake, want ook al zijn die niet aangesloten werkt het niet..

En als ik dus gewoon de oude setup neem, maar dan met de nieuwe Sweex switch werkt adsl niet.. Het probleem zit hem dus in die switch lijkt mij zo...

Overigens is het niet altijd zo dat internet het niet doet als pc 4 en 5 beide aanstaan, soms doet ie het namelijk wel een beetje (bepaalde site's opent ie, en af en toe kan ik wat zeggen via msn)..

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Zou iemand mij nog kunnen helpen? :?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Ik heb gistermiddag mijn router opnieuw getweakt naar de alcatel 510 versie.. Ik had enige hoop dat het probleem dan opgelost zou zijn.. Wat niet het geval is..

:( :( :(
Pagina: 1