Toon posts:

Celeron laptop processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me eigenlijk af waarmee deze processor eigenlijk mee te vergelijken is omdat ik binnenkort een laptop ga kopen en dat vrienden van mij altijd celerons afraden.

En ik sta op het punt de volgende laptop te kopen
asus site

ASUS Type A2500H
Processor Intel Celeron 2,4, GHz
Chipset SiS 650
Geheugen 256 MB DDR SDRAM
Schermgrootte 15" XGA, 1024 x 768
Video SiS 650, 64 MB
Harde schijf 20 GB
OS WinXP prof.

Kwa design vind ik het wel een mooie laptop, alleen mijn vraagteken zit dus bij de processor en het gedeelde geheugen van de videokaart.
Natuurlijk is nu de vraag wat ik er mee wil gaan doen :

internetten;
films en muziek;
simpele programmeer werk in java en c;

Lijkt me op eerste gezicht allemaal mogelijk alleen twijfel ik wel een beetje aan de performance zelf van de laptop.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee met een ander merk laptop maar met dezelfde specs?
Enige andere opmerkingen zijn ook welkom.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:59
dacht dat je een Celeron 2.4 gig kunt vergelijken met een Duron 1400 ofzo.

Shared mem voor de onboard graf card betekent dat je een deel van je RAM afstaat aan je vid kaart.

dus het ligt eraan hoeveel RAM je in de PC hebt
als je 64MB aan je vid kaart geft dan zul je van je totale RAM 64Mb moeten aftrekken om op je RAM uit te komen.
ik zou met 512mb ram gaan.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
Een celeron word meestal afgeraden omdat een goedkopere AMD processor sneller is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AnandTech vergelijkt AMD en Intel budgetprocessors

Bij AnandTech is een vergelijking verschenen van de budgetprocessors van AMD en Intel. Deze processors hebben vaak niet de aandacht van grote groepen Tweakers, maar ze worden in groten getale verkocht. Getest wordt met een Duron en een verzameling Celerons, alsmede een aantal goedkope Athlon XP's en een iets duurdere P4 1,8GHz. De resultaten spreken voor zich: zelfs een Duron 1,6GHz is sneller dan een Celeron op 2,66GHz, terwijl de eerste een stuk goedkoper is. Het is duidelijk dat de Pentium 4-architectuur zijn snelheid alleen kan tonen met grote hoeveelheden cache. AnandTech sluit af met de conclusie dat het een goed idee is om de Celeron links te laten liggen en in plaats daarvan voor een goedkopere Duron of een low-end Athlon XP te gaan
:Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Een celeron is wat trager door het ontbreken van wat cache geheugen, maar om nou te zeggen dat hij even snel is als een buget model (duron) 1400 vind ik dan weer té ;)

De proc is wat trager, maar voor jou doeleinde prima geschikt (veel mensen doen dat werk nog op een 700mhz, wat zeg ik, zelfs nog lager dan dat ;)). En zolang je geen zware dingen erop gaat doen (videobewerken, grote/zware games) is hij prima geschikt. Ik zou er zelfs nog jalours op worden. (ik zit draadloos te internetten in de tuin op een 366mhzer met 256 mb ram, en zelfs daar kan ik films op kijken!)

Die onboard vga kaart is prima geschikt, maar als je nu al weet dat je gaat game raad ik het af, dan kan je beter opzoek gaan naar een mobile radeon o.i.d. Maar dan word je lappie een stukje duurder, en het is de vraag of je wel wilt game op een laptop.

Ik neem aan dat je hem verder voor school gebruikt, en normale taken, prima laptop :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja preices...schoolwerk, cdtjes fikken en divxjes kijken bij vrienden van me. Dat is alles wat ik er mee wil gaan doen. Games doe ik wel op me thuis computer/gamecube/xbox.
De performance van de cellie is wel schrikbarend laag moet ik zeggen. Het probleem is dat ik met een budget zit en dat ik naast de laptop ook nog het pc'tje van me zusje moet opwaarderen. En deze laptop is nu 999,- waardoor ik net genoeg over heb voor mooie pc upgrade. Jammer dat bijna alle laptops rond deze prijs bijna allemaal celerons hebben. Zo heb je nog een acer en toshiba en een HP rond die prijs met alle bijna dezelfde specs alleen de design van de asus vind ik het mooist.
Maaruh Icey, jouw mening is denk ik net dat duwtje dat me over de streep trekt. Ik koop er dan trouwens wel meteen 256 mb gehugen en een 80gb externe hdd bij.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Ik geef toe, een celly is niet super snel, maar wat je er tegen aan moet gooien is waar je het voor gebruikt... Je heb geen p4 3.0 EE 800fsb HT nodig om office / windows 2000 en outlook te draaien ;)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10

Croga

The Unreasonable Man

Leuke quoute Dual-zip.... Heb je dat zelf geschreven? Het leuke is namelijk dat een Celeron 2,66Ghz helemaal (nog) niet bestaat.....

Modbreak:

Dit staat op het randje van flamen, maar is in ieder geval dom/ongefundeerd, want er staan dan ook 'niet bestaande' Celera tot 2.8GHz in pricewatch :z

Sowieso niet op de man posten, dat levert bij herhalingen PM's en OW's op :o

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 07-12-2003 21:16 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:14
Als je nou die externe hd weglaat (kost iets van €200) Dan kun je dat geld mooi uitgeven aan een cheape Laptop met Pentium M/Centrino platform.
Die is ook wat mobieler (lees: zuiniger met batterijen) waardoor het nog een beetje nuttig is als notebook zijnde...

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:14
Croga schreef op 07 december 2003 @ 20:44:
[...]

Leuke quoute Dual-zip.... Heb je dat zelf geschreven? Het leuke is namelijk dat een Celeron 2,66Ghz helemaal (nog) niet bestaat.....
Als je de link bekijkt zie je dat het van de Frontpage komt, en daar kun je zien dat het van Anandtech komt, dus hoewel die dingen misschien niet veel voorkomen bestaan ze zeker wel |:(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Icey schreef op 07 december 2003 @ 20:17:
Een celeron is wat trager door het ontbreken van wat cache geheugen, maar om nou te zeggen dat hij even snel is als een buget model (duron) 1400 vind ik dan weer té ;)
Zie die link hierboven, het is echt zo erg. Dat komt door twee factoren, allereerst doordat de P4 architectuur veel meer op verhoging van bandbreedte dan op verlaging van latency bedoeld is. En dan moet je de verhoogdte latencies met grotere cache compenseren. Die is bij de Celly minimaal. Voeg daar dan nog aan toe dat de P4 een idioot lange pipeline heeft, wat erg goed werkt als hij altijd vol is, maar bij een misser waardoor de pipeline leeggegooid moet worden, duurt het tegen de 30 cycles hem weer vol te krijgen.

Het ontwerp van de Duron (Athlon core) is veel meer gebaseerd op het verlagen van latencies. Mede daardoor en door de kortere pipeline heeft hij veel minder last van de lagere cache. Plus natuurlijk dat de IPC (instructions per clock) waarde van een Duron aanzienlijk hoger ligt dan van een Celeron P4

Welke beter is hangt grotendeels af van het prijspeil- maar dan mag je inderdaad rekenen dat een Celly P4 op 2400MHz vrijwel exact gelijk zal presteren aan een Duron 1400.

Voeg daar nog eens aan toe dat dit een laptop is met een shared-memory integrated VGA controller is. Dat snoept dus nog meer bandbreedte weg, waar de Celly sowieso al gevoeliger voor was. Uiteindelijk heeft de SiS650 maar een 2100MB/s geheugenbandbreedte beschikbaar voor CPU en VGA. De CPU alleen al heeft 3200MB/s nodig, dus is al zonder VGA afgeknepen. Als je die er nog eens bijtelt zal er gemiddeld minder dan 1600MB/s voor de CPU overblijven, minder dan de helft van wat hij nodig heeft. Dit is dus aan alle kanten een zwaar gecastreerd systeem :X

Een Duron zou op 1400MHz ook wel afgeknepen worden met integrated VGA, maar dat zou veel meer meevallen- hij heeft zelf maar 1600MB/s nodig, als de controller van de chipset ook 2100MB/s kan leveren, zit het er dik in dat er 1400-1600MB/s overblijft voor de CPU, wat dus maar een klein beetje afgeknepen zit.

Maar goed, dat is los van ieder prijspeil gezien. Echter, als je bedenkt dat performance lager zal zijn dan op een 1GHz LAGER geclockte Duron, dan moet je gewoon kijken welke goedkoper is :z
De proc is wat trager, maar voor jou doeleinde prima geschikt (veel mensen doen dat werk nog op een 700mhz, wat zeg ik, zelfs nog lager dan dat ;)). En zolang je geen zware dingen erop gaat doen (videobewerken, grote/zware games) is hij prima geschikt. Ik zou er zelfs nog jalours op worden. (ik zit draadloos te internetten in de tuin op een 366mhzer met 256 mb ram, en zelfs daar kan ik films op kijken!)
Hij is allicht idd voldoende voor de meeste behoeften, maar je moet maar gaan kijken, een P3-1100 (of P3-Celly 1400) laptop met aparte VGA controller zal in gemiddeld ongeveer even goed werken als een Celly 2.4 op trage geheugenbus met gedeelde integrated VGA, of een Duron 1.4 met integrated prut.
Dus kijk naar het prijspeil van al die dingen en beslis op basis daarvan.
Die onboard vga kaart is prima geschikt, maar als je nu al weet dat je gaat game raad ik het af, dan kan je beter opzoek gaan naar een mobile radeon o.i.d. Maar dan word je lappie een stukje duurder, en het is de vraag of je wel wilt game op een laptop.
Integrated != onboard :o

Bovendien is per definitie noch integrated noch onboard een kaart :z

Een mobile Radeon is juist onboard (wil je wel hebben), dit is integrated zut (wil je liever niet hebben). En idd, met losse onboard VGA kun je gewoon rustig een 400MHz tragere CPU halen voor dezelfde prestaties (en dit geldt ook binnen de Celly reeks)
Ik neem aan dat je hem verder voor school gebruikt, en normale taken, prima laptop :)
Ja, maar allicht dus veel duurder dan een gelijk of beter presterend laptoppie met minder MHz maar meer IPC en betere balans in de geheugenbandbreedtes.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Moet zeggen dat die ASUS m2400 series met centrino er ook erg flex uitziet en goede specs heeft...alleen hij is ingeveer 1400 euro en dat zou dus betekenen geen upgrade voor mijn zusje en dan moet ik het nog eens bij een webshop kopen. Webshops en pc-prive projecten, gaat dat een beetje?
Maaruh..ik ben weer aan het twijfelen. :/

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
Als je ook op de accu wilt werken is zo'n Centrino het geld echt waard....
>4 uur op een Acer Travelmate ;)

Verwijderd

Mag ik je even hierop wijzen? Jewel laptops. Vrij goedkope laptops (worden ook geleverd zonder OS), maar toch érg goeie kwaliteit en performance. FF de laptop die ik bestellen ga na de toetsweek, en de uitslagen binnen zijn:

http://www.jewelnotebooks.nl/index.php?page=brilliant-2785

Dit is érg high-end, maar toch ook wel érg cheap, en de Mobile-Athlon XP is ook érg zuinig. Sure, het is geen centrino, maar hij is toch wel héél wat zuiniger dan P4-M's, of desktop P4's in laptops. Op Jewel's frontpage staat een adviesprijs van 1075 euro ex.BTW, computerland heeft hem voor 1249 euro.

Dit merk heeft vast ook wel wat voor jou.

Verwijderd

Topicstarter
Ok.....het is wel duidelijk dat er betere keuzes zijn dan een laptop met cellie erin.

Ik denk dat ik voor de asus M2000H series ga, maar dan zal me zusje maar ff moeten wachten met de upgrade voor de pc :). En Cabal bedankt voor je aanbeveling, iemand nog andere aanbevelingen. Ik moet zeggen dat die M2000H series er erg flex uitziet. Enigste minpunt voor mij is dat hij geen tv-out heeft.
asus site

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er uit denk ik....de volgende laptop ga ik waarschijnlijk kopen
http://www.fujitsu-siemen...nsumer/amilo/amilom.html#

Hoewel ik toch liever de asus M2000H heb baal ik er wel van dat deze laptop geen tvout heeft want anders was het zonder twijfel de asus. Echt heel jammer......maar de amilo m ziet er ook erg gelikt uit en heeft bijna dezelfde specs als de asus...de asus kan alleen een stuk langer zonder netstroom. Dat ze beide niet voor games zijn gemaakt doet me zoals eerder gezegd helemaal niks.

Weet iemand nog andere laptops met een centrino proc en tv-out?
Pagina: 1