Icey schreef op 07 december 2003 @ 20:17:
Een celeron is wat trager door het ontbreken van wat cache geheugen, maar om nou te zeggen dat hij even snel is als een buget model (duron) 1400 vind ik dan weer té

Zie die link hierboven, het is echt zo erg. Dat komt door twee factoren, allereerst doordat de P4 architectuur veel meer op verhoging van bandbreedte dan op verlaging van latency bedoeld is. En dan moet je de verhoogdte latencies met grotere cache compenseren. Die is bij de Celly minimaal. Voeg daar dan nog aan toe dat de P4 een idioot lange pipeline heeft, wat erg goed werkt als hij altijd vol is, maar bij een misser waardoor de pipeline leeggegooid moet worden, duurt het tegen de 30 cycles hem weer vol te krijgen.
Het ontwerp van de Duron (Athlon core) is veel meer gebaseerd op het verlagen van latencies. Mede daardoor en door de kortere pipeline heeft hij veel minder last van de lagere cache. Plus natuurlijk dat de IPC (instructions per clock) waarde van een Duron aanzienlijk hoger ligt dan van een Celeron P4
Welke beter is hangt grotendeels af van het prijspeil- maar dan mag je inderdaad rekenen dat een Celly P4 op 2400MHz vrijwel exact gelijk zal presteren aan een Duron 1400.
Voeg daar nog eens aan toe dat dit een laptop is met een shared-memory integrated VGA controller is. Dat snoept dus nog meer bandbreedte weg, waar de Celly sowieso al gevoeliger voor was. Uiteindelijk heeft de SiS650 maar een 2100MB/s geheugenbandbreedte beschikbaar voor CPU en VGA. De CPU alleen al heeft 3200MB/s nodig, dus is al zonder VGA afgeknepen. Als je die er nog eens bijtelt zal er gemiddeld minder dan 1600MB/s voor de CPU overblijven, minder dan de helft van wat hij nodig heeft. Dit is dus aan alle kanten een zwaar gecastreerd systeem
Een Duron zou op 1400MHz ook wel afgeknepen worden met integrated VGA, maar dat zou veel meer meevallen- hij heeft zelf maar 1600MB/s nodig, als de controller van de chipset ook 2100MB/s kan leveren, zit het er dik in dat er 1400-1600MB/s overblijft voor de CPU, wat dus maar een klein beetje afgeknepen zit.
Maar goed, dat is los van ieder prijspeil gezien. Echter, als je bedenkt dat performance lager zal zijn dan op een 1GHz LAGER geclockte Duron, dan moet je gewoon kijken welke goedkoper is

De proc is wat trager, maar voor jou doeleinde prima geschikt (veel mensen doen dat werk nog op een 700mhz, wat zeg ik, zelfs nog lager dan dat

). En zolang je geen zware dingen erop gaat doen (videobewerken, grote/zware games) is hij prima geschikt. Ik zou er zelfs nog jalours op worden. (ik zit draadloos te internetten in de tuin op een 366mhzer met 256 mb ram, en zelfs daar kan ik films op kijken!)
Hij is allicht idd voldoende voor de meeste behoeften, maar je moet maar gaan kijken, een P3-1100 (of P3-Celly 1400) laptop met aparte VGA controller zal in gemiddeld ongeveer even goed werken als een Celly 2.4 op trage geheugenbus met gedeelde integrated VGA, of een Duron 1.4 met integrated prut.
Dus kijk naar het prijspeil van al die dingen en beslis op basis daarvan.
Die onboard vga kaart is prima geschikt, maar als je nu al weet dat je gaat game raad ik het af, dan kan je beter opzoek gaan naar een mobile radeon o.i.d. Maar dan word je lappie een stukje duurder, en het is de vraag of je wel wilt game op een laptop.
Integrated != onboard
Bovendien is per definitie noch integrated noch onboard een
kaart
Een mobile Radeon is juist onboard (wil je wel hebben), dit is integrated zut (wil je liever niet hebben). En idd, met losse onboard VGA kun je gewoon rustig een 400MHz tragere CPU halen voor dezelfde prestaties (en dit geldt ook binnen de Celly reeks)
Ik neem aan dat je hem verder voor school gebruikt, en normale taken, prima laptop

Ja, maar allicht dus veel duurder dan een gelijk of beter presterend laptoppie met minder MHz maar meer IPC en betere balans in de geheugenbandbreedtes.