Toon posts:

Dell Dimension herkent haar vaste schijven niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
In mijn Dell dimension 8100 pc heb ik 2 harde schijven van 40 gig per stuk. Nu heb ik er één uit gehaald om als externe harde schijf te gaan gebruiken door de schijf in een externe behuizing te stoppen. Nadat ik dit gedaan had herkende win xp pro de externe schijf niet. Vervolgens heb ik de schijf nog maar eens teruggezet in de pc met het resultaat dat nix meer werkte dwz de 2 cd-rom spelers niet herkende en beide schijven ook niet.!!!
Terwijl de config al tijden op deze manier werkte.
Natuurlijk kan het zijn dat de schijf kapot is gegaan maar het lijkt me sterk omdat ik de schijf er alleen uit heb gehaald en er later weet in exact dezelfde staat heb ingezet.
Alle ide aanluitingen staan op AUTO in het bios en als ik de bewuste schijf als master alleen in de pc zet werkt dit ook niet.
Kern is dat wanneer ik de schijf aansluit (ook als ik em op OFF in het bios zet) geen enkel ide apparaat wordt herkend.

Iemand suggesties om de harde schijf om een manier toch te benaderen?

Ps op deze schijf staat mijn complete mp3 collectie en software verzameling van 30 gig waar ik geen backup van heb (dit was juist de bedoeling door em extern te maken en een schijf erbij te zetten) DUS HELP!!!

Verwijderd

Hallo vriend ;) ,

je moet hem naast je andere schijf op een andere kabel hangen. Probeer eens even zonder cdrom spelers :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb beide cd rom spelers eruit gehaald en op de ide2 kabel de bewuste schijf geplaatst
ook nu kon er niet geboot worden en waren er 4 unknown ide devices
geen oplossing dus

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 20:06 ]

Verwijderd

Hallo vriend ;) ,

Ze ze eens op cable select :Y)

Verwijderd

Topicstarter
gelijk even geprobeerd, beide schijven op cable select gezet maar weer 4 unknown devices en dus geen boot mogelijk

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02 21:40
misschien per ongeluk een van je ide aansluitpennetjes plat/weggedrukt.

Verwijderd

Topicstarter
nope alles in orde...waarschijnlijk toch een defecte schijf vermoed ik.
zijn toch erg kwetsbaar blijkbaar :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel van "HELP" ontdaan en verduidelijkt :) Je hoeft overigens niet zo krijsen in titels, dat komt alleen maar storend over. Je bent trouwens ook niet de enige die hier hulp behoeft. Zie verder ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) ;)

Je zegt dus in je startpost dat de Dell de beide schijven en de twee CDROM spelers niet meer herkent. Als zelfs de CDROM spelers niet herkend worden, dan kun je nog altijd aannemen dat alle IDE apparaten prima in orde zijn en dat slechts de IDE controller van de Dell naar de galemiezen is. Om dit uit te sluiten moet je de IDE apparaten eens op een andere PC testen :)

Verwijderd

Topicstarter
oke sorry hé ik zal niet meer krijsen :> overigens ben ik een man dus ik BRUL :)

iig denk ik dat ik het defect heb gevonden, er blijkt toch een pinnetje achterop de schijf iets ingezakt te zijn. Ik heb deze voorzichtig weer op goede hoogte getrokken maar het werkt niet. Waarschijnlijk is de connectie met de printplaat gebroken. Wat ik nu ga doen is eerst de printplaat losschroeven en evt het pinnetje herstellen door te solderen en anders de printplaat te vervangen.

Weet iemand in dit laatste geval of het vervangen van de printplaat door een plaat van een exact dezelfde schijf echter draaiende op een hoger toerental (7200) problemen oplevert...ikzelf denk eigenlijk van wel maar het zou kunnen toch???

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar de andere schijf en de twee CDROM's werkten ook niet..?

Verwijderd

Topicstarter
die werken niet meer op het moment dat ik de bewuste schijf aansluit, op dat moment wordt geen enkel ide apparaat herkend zelfs als ik de schijf op off zet in het bios.
Op het moment dat ik de data kabel niet aansluit worden de overige 3 ide apparaten wel herkend. Het is dus alsof de schijf een soort van kortsluiting geeft waardoor nix meer herkend wordt
Pagina: 1