Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy320
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 23:09
Ik zit met het volgende:

Je hebt een emmer met 10 ltr water, veronderstel de emmer een cylinder met straal 20 cm. In de bodem zit een gaatje met doorsnede 1 cm. Hoe lang duurt het voor de emmer leeg is ?

Ik kan bedenken dat het volume dat door het gaatje gaat de intergraal is van de oppervlakte van het gaatje maal de snelheid van het uitstromentde water over de tijd. De oppervlakte is constant dus de snelheid tegen de tijd zal berekend moeten worden. Ik kan de druk op de bodem uitrekenen (m*g*h) maar hoe is nu de snelheid te vinden ? Ik kan me voorstellen dat die afhankelijk is van de druk, want de snelheid zal hoger zijn bij een volle emmer dan bij een legere emmer.

Iemand ideeen ? Ik heb gegoogled maar kan niet echt een soortgelijk probleem vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

http://www.hta.dk/base/as...aveplan/fluidinmotion.htm

Hier vind je misschien wel wat nuttige info. Met de vergelijking van Bernouille kun je het volgens mij oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69057

Het is niet zo simpel als het lijkt..
Het is natuurlijk van zeer veel factoren afhankelijk, o.a. die druk, de viscolsiteit viscositeit van water, de vorm van het gat ...

Dit soort stromingen wordt akelig snel turbulent en dan kun je alleen nog vuistregels / extrapolaties van metingen gebruiken.
Of een brute-force simulatie doen van al je afzonderlijk stromende waterdeeltjes natuurlijk ... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 07-12-2003 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Anoniem: 69057 schreef op 07 december 2003 @ 20:30:
Het is niet zo simpel als het lijkt..
Het is natuurlijk van zeer veel factoren afhankelijk, o.a. die druk, de viscolsiteit viscositeit van water, de vorm van het gat ...

Dit soort stromingen wordt akelig snel turbulent en dan kun je alleen nog vuistregels / extrapolaties van metingen gebruiken.
Of een brute-force simulatie doen van al je afzonderlijk stromende waterdeeltjes natuurlijk ... ;)
een mol(1,00nogiets gram) water bevat ruim 1.10^23 watermoleculen. Per seconde stromen heel wat mililiters(en dus grammen) water door het gat. Ik denk dat je aardig wat teraflops moet neerzetten wil je je berekeningen afronden voor kert ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
* SyS_ErroR denkt aan D.net :D

Verder zijn er enkele speciale programma's die zich bezighouden met de grappen & grollen van water, namen weet k echter niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

Als je het gat je klein maakt. (zodat het water eruit druppelt) Krijg je een berucht chaotisch probleem. Geen twee keer vindje de zelfde leeg loop snelheid. Toch zal er wel een gemiddelde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Als je een vat hebt waarbij het gat heel klein is, zodat de hoogte heel traag verandert en je hebt geen wervelingen. Dan is een goede benadering v=sqrt(2*g*h). Waarbij v de snelheid van het water uit het gat is, h de hoogte van het water boven het gat en g de valversnelling. Met deze formule zou je dan ook de totale tijd kunnen berekenen als je wat meer van het vat weet. Waarschijnlijk is deze waarde dan erg onnauwkeurig, omdat je er niet van uit kunt gaan in dit geval dat de hoogte langzaam verandert en dat er geen wervelingen zijn.
Pagina: 1