[Win98 SE] desktop freezed bij file i/o

Pagina: 1
Acties:

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 20:39
Ik heb sinds vorige week een nieuwe pc, meer een upgrade behalve mijn videokaart (geld was op), aangeschaft op de HCC. Maar sinds dien als ik bijvoorbeeld met [shift] + [del] een bestand of map verwijder blijft mijn desktop hangen. Het zelfde gebeurd ook als ik een file wil opslaan.

De quickbar is nog te bereiken evenals het start menu, maar Internet Explorer start dan niet geheel op in tegen stelling tot andere programma's als Firebird die nog fatsoenlijk opstarten en ook te gebruiken zijn. Dit freezen van mijn desktop duurt ongeveer 1 a 2 minuten en daarna doet ie het weer zoals vanouds.

Er zijn geen 10 tallen programma's opgestart, alleen een RC5-72 koe loopt te grazen in de achtergrond voor de rest word alleen nog een 3com apllicatie gestart en de benodigde file's voor het OS zelf.

Dit is een nogal irritant en wil daar graag vanaf, lijkt me logisch. Nu vraag ik mij af waar dit in hemelsnaam aan kan liggen. Kan het zijn dat Windows op een of andere interrupt afwacht van de harde schijf, maar dat de harde schijf het eerst bewaard in zijn cache geheugen om het vervolgens te verwerken op de harde schijf zelf en daarna een interrupt te gegeven?

Ik heb dit probleem niet gehad bij mijn vorige PC.

BTW overgaan op het grote kermis OS Windows XP is uitgesloten, en Windows 2000 ook.

Huidige PC specificaties:
  • Maxtor 120GB 8MB cache 7200rpm
  • Asus A7N8X-deluxe 2.0
  • AMD 2500+ (@ 3200+)
  • 2x Twinmos 256MB PC3200 cas 2.5
  • AGP Point of View Geforce2 MX 400
  • onboard 3com netwerkkaart wordt alleen gebruikt
  • onboard nVidia geluidskaart
  • Windows 98 Second Edition
Vorige PC specificaties:
  • Quantum Fireball 20GB 5400rpm
  • MSI Apollo Pro133 (6153VA)
  • Intel Celeron 633 MHz (@ 790 MHz)
  • 1x noname 256MB PC133 + 1x noname 512MB PC133
  • AGP Point of View Geforce2 MX 400
  • ISA 10/110 Mbit/s Intel netwerkkaart
  • PCI Sound Vision SV4000 geluidskaart
  • Windows 98 Second Edition

[ Voor 3% gewijzigd door Sybr_E-N op 07-12-2003 20:07 . Reden: file opslaan toegevoegd ]

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
neveneffect van upgrade IE5 -> 6 :?

• Sybr_E-N
ajouin schreef op 07 december 2003 @ 20:03:
neveneffect van upgrade IE5 -> 6 :?
Ik heb inderdaad mijn Internet Explorer ge-update van versie 5 naar versie 6. Maar ik kan je niet vertellen of dit ook gebeurde met een versie install van Windows. Ik direct aan het upgraden geslagen van IE. Ook op mijn vorige PC ben ik van versie 5 naar versie 6 gegaan, maar zoals gezegd heb ik dit effect toen niet gehad.

Verwijderd

Dat systeem wat je nu hebt is wel overkill, zeg maar... Win '98 kan, volgens mij, niet eens je geheugen volledig aanspreken; zou best kunnen dat daar een bottleneck zit.

Ook zou je eens kunnen kijken of je FSB/multi wel helemaal goed staan voor je DDR-config.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 02:37 ]

• Sybr_E-N
Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 02:35:
Ook zou je eens kunnen kijken of je FSB/multi wel helemaal goed staan voor je DDR-config.
Mijn AMD (uit week 43) is gelockt op met een multiplier van 11x, zowel met een FSB van 166 of 200 (waar hij nu op staat) heb ik dit freeze-effcect. Het gebeurt trouwens niet altijd dat mijn desktop hangt, na een verse reboot ben ik even van het probleem verlost.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:53

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Sybr_E-N schreef op 08 december 2003 @ 19:41:
[...]

Mijn AMD (uit week 43) is gelockt op met een multiplier van 11x, zowel met een FSB van 166 of 200 (waar hij nu op staat) heb ik dit freeze-effcect. Het gebeurt trouwens niet altijd dat mijn desktop hangt, na een verse reboot ben ik even van het probleem verlost.
Hieruit zou je kunnen opmaken dat het misschien iets met de grootte van je swap file te maken zou kunnen hebben.

Is die fixed of laat je die door windows regelen??

Waarom BTW windows 98 en geen 2000 of XP?? Ik dnek dat je dan überhaup betere performance hebt, want deze hardwar eis dikke overkill voor 98...

[ Voor 8% gewijzigd door Spacecowboy op 08-12-2003 19:45 ]

HENG HENG

• Sybr_E-N
Het is een versie install, en dan doet Windows het beheren van de swapfile zelf standaard.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:53

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Zet je swapfile eens uit, want meer dan 512MB kan windows niet adresseren volgens mij.

HENG HENG

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou je ook willen adviseren om even de Swapfile uit te zetten, het is een bekend probleem dat Windows 9X en ME niet zo goed uit de voeten kunnen met RAM configuraties van 512 MB en meer. Info van Microsoft hier : http://support.microsoft....spx?scid=kb;nl-nl;q253912

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Hmm, ik had een soort gelijk probleem met openen van files / deleten etc op mijn 'oude' windows 98 machine. Het duurde een paar minuten voor windows reageerde en de file daadwerkelijk weghaalde/kopieerde.

Bij mij lag het aan een (oude) driver van de netwerkkaart (en herinstallering van netwerk functionaliteit). Het lag aan een van deze twee onderdelen(jammer genoeg kan ik niet zeggen welke van de 2, omdat ik deze tegelijker tijd goedgezet heb en het probleem was verdwenen :) ).

Probeer het even, kan nooit kwaad. Succes!

• Sybr_E-N
Ik heb de instelling "Venster direct verversen bij verandering" uitgeschakeld, weet zo niet meer hoe die heet :) maar dat doet ie in ieder geval niet meer. Ik heb mijn pc gereboot en het probleem heeft zich tot nu toe niet meer voor gedaan.

Ik heb mijn swapfile nog niet gedisabled, heb mijn probleem nog niet weer gehad sinds ik die instelling gewijzigd heb. Maar mocht het toch nog een keertje voorkomen zal ik eens aan de gang met die swap file.

Verwijderd

Mag ik vragen waarom je win98 draait? Specifieke app's oid :?.

Wat jij nu doet is rijden in een ferrari met reservebanden.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 22:34 ]

• Sybr_E-N
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 22:31:
Mag ik vragen waarom je win98 draait? Specifieke app's oid :?.

Wat jij nu doet is rijden in een ferrari met reservebanden.
Never change a winning team.

(Draait bij mij altijd stabiel, tenzij ik weer een buggy programma programmeer :), ik kan en mag overbij ook kwa programmeren, heb geen last van al die virusen, al mijn hard en software draait erop, het OS doet en kan en bevat z'n beetje alles wat ik wil, al mijn spellen draaien goed. Ik hou niet van OS'en die zelf alles voor je gaan regelen, wil ik zelf doen. Het is minimalistisch. Nu hou ik op, want dit was niet de intentie van mijn topic.)
Pagina: 1