2 dezelfde nic's: geen boot, niets

Pagina: 1
Acties:

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:59

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
ik heb hier een raar probleem: als ik 2 dezelfde netwerkkaarten op m'n mobo stop wil hij niet booten: hij doet dan helemaal niets, behalve het geven van 2 piepjes.
Ik kom dus geeneens in de bios. (geen beeld dus)

Het gaat hier om 2 3com 905c tx kaartjes en 2 3com 905b kaartjes i.c.m. een a-trend ATC-6240m v2.0 mobo (BX chipset) (de fabrikant is al jaren failliet).

een combinatie van een 905b en 905c is geen probleem, maar 2x 905b of 2x905c is een no-go.
Ik heb verschillende combinatie's van pci sloten geprobeerd, maar het probleem blijft.

heeft iemand een verklaring / oplossing hiervoor?

"man is not truly one, but truly two,"

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04
mr_petit schreef op 07 december 2003 @ 18:59:
ik heb hier een raar probleem: als ik 2 dezelfde netwerkkaarten op m'n mobo stop wil hij niet booten: hij doet dan helemaal niets, behalve het geven van 2 piepjes.
Ik kom dus geeneens in de bios. (geen beeld dus)

Het gaat hier om 2 3com 905c tx kaartjes en 2 3com 905b kaartjes i.c.m. een a-trend ATC-6240m v2.0 mobo (BX chipset) (de fabrikant is al jaren failliet).

een combinatie van een 905b en 905c is geen probleem, maar 2x 905b of 2x905c is een no-go.
Ik heb verschillende combinatie's van pci sloten geprobeerd, maar het probleem blijft.

heeft iemand een verklaring / oplossing hiervoor?
Probeer van te voren eens aan iedere PCI slot een eigen IRQ toe te wijzen, en dan pas de kaarten verwisselen?
Ik snap trouwens ook niet waarom je er een probleem van maakt dat ze niet samen gaan, aangezien je dus ook zoals je zelf verteld 2 verschillende kunt draaien? Hoe dan ook het zou idd wel moeten werken.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
ik kan in mijn bios geen irq's aan pci sloten toewijzen, alleen aan isa's (en dan nog geeneens per slot), en dat lijkt mij niet de bedoeling.

De reden waarom ik liever de 905c's wil gebruiken is dat die low profile zijn (behalve de bracket dan), en ik het hele zwikkie misschien in een laag kastje wil modden (servertje).

Overigens loopt de combi van een 905b en een 905c ook niet helemaal lekker; ik krijg heel soms een melding dat m'n kabel eruit ligt, maar dat kan ook aan m'n modem liggen (die op de 905b zit)
(wisselen kan ik niet want deze 905b ondersteunt geen WOL, en ik wil hier in de toekomst wat mee gaan experimenteren)

Verwijderd

Ik denk eerder dat 1 van jouw pc onderdelen (niet NIC) een conflict geeft met twee 3com kaartjes. Ik neem aan dat je ook al de nieuwste BIOS update er op hebt staan. Heb je wel genoeg watjes in je voeding zitten want dan kun je ook hele gekke errors krijgen!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
ik heb zo ongeveer alle combi's al geprobeert. Ook zonder geluidskaart en andere kaartjes aanwezig (behalve vga natuurlijk).
ook denk ik dat het niet een 'klassiek' (irq/dma) conflict is
bijv.: als 905c nr1 een conflict zou geven (met bijv.vga), zou hij het ook niet doen als ik de 2e 905c zou vervangen door een 905b.
Daarnaast kan je volgens mij gewoon booten als je een irq conflict o.i.d. hebt; het apparaat 9of beide) werken dan gewoon niet.

De nieuwste bios is een beetje moeilijk als de fabrikant al jaren failliet is.
voeding is het denk ik niet aangezien de combi 905b en 905c met alle andere kaarten aanwezig wel werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 08-12-2003 00:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:12:
Heb je wel genoeg watjes in je voeding zitten want dan kun je ook hele gekke errors krijgen!
lijkt me niet het geval, een andere NIC doet het wel... en nu niet dat een NIC zo'n stroomvreter is...
maarhet lijkt me idd dat je chipset ofzow daar een probleem mee heeft... mss ergens anders een ander el-cheapo NICje kopen...?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 00:44:
[...]

lijkt me niet het geval, een andere NIC doet het wel... en nu niet dat een NIC zo'n stroomvreter is...
maarhet lijkt me idd dat je chipset ofzow daar een probleem mee heeft... mss ergens anders een ander el-cheapo NICje kopen...?
Ja dat is een goede tip probeer het eens met een el-cheapo kaartje of als je wat beters wilt hebben een intel kaartje. Ik kan me in eens weer herinneren dat ik ook zoiets bij de hand heb gehad en daar had ik toen zelfs een ISA combokaart in gestoken en later een PCI realtek en een 3com905b.

Oeps beter lezen! :) ik denk trouwens dat je beter een combinatie kunt maken met de twee verschillende 3com kaartjes dan maar een iets mindere kaart erin...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 13:00 ]

Pagina: 1