Ik heb hier een Asus p4b266 met een PIV-1800 en 1 reepje DDR-RAM. De computer heeft maandenlang goed gewerkt, maar gaf sinds gistermiddag plots een twee-tonig alarm vanuit de hardware monitor. De 3.3V spanning bleek dik 3.7 V te zijn. Hij is overigens wel constant zo hoog. Voor gisteren was de spanning gewoon goed, het probleem kwam naar voren terwijl de computer gewoon aan stond (en idle was). Ik heb dus niet lopen sleutelen, noch instellingen veranderd.
Het core-voltage, de 5V en de 12V staan nog wel op de juiste spanning.
Wachten en herstarten helpt niet.
De computer wil nog gewoon booten en lijkt verder normaal te werken, afgezien van het alarm dan, want dat staat continu aan.
Het is een A-Open kast met 300W A-Open voeding.
Het geheugen is van Dane-Elec (1x 256Mb DDR2100)
De videokaart is een Matrox G550; beeld is niet veranderd
Verder zit er nog een Intel NIC in en een ISDN kaart; deze werken nog naar behoren.
Het OS is win2k
BIOS instellingen op default zetten hielp ook niet.
De PC is nooit geOC'ed geweest; t'is puur een Office werkbak
Wie kan mij vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen en wat de mogelijke gevolgen van de te hoge spanning kunnen zijn?
Het core-voltage, de 5V en de 12V staan nog wel op de juiste spanning.
Wachten en herstarten helpt niet.
De computer wil nog gewoon booten en lijkt verder normaal te werken, afgezien van het alarm dan, want dat staat continu aan.
Het is een A-Open kast met 300W A-Open voeding.
Het geheugen is van Dane-Elec (1x 256Mb DDR2100)
De videokaart is een Matrox G550; beeld is niet veranderd
Verder zit er nog een Intel NIC in en een ISDN kaart; deze werken nog naar behoren.
Het OS is win2k
BIOS instellingen op default zetten hielp ook niet.
De PC is nooit geOC'ed geweest; t'is puur een Office werkbak
Wie kan mij vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen en wat de mogelijke gevolgen van de te hoge spanning kunnen zijn?