Software om een casiotje te simuleren?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 20:39

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Ik heb een Prodikeys midi keyboardje. Nu zou ik graag wat muziek maken zoals ik op een casiotje zou doen. Ritmetje aan, links accoorden en rechts melodie. Weet iemand hier een progje voor?

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Ik bedoel dus dat je de functies hebt van een standaard keyboardje, die je dan met je midi-keyboard kan aansturen.
Reason, Cubase, Fruityloops, etc zijn mooie programma's, maar ook behoorlijk ingewikkeld. Ik wil eigenlijk meteen muziek kunnen maken en het spelen kunnen oefenen.
Wie kan me helpen?

• remco_k
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ga naar de blokker en koop voor 10 euro een casio keyboard ...? zo een als je afgelopen zaterdag bij Idols kon zien (Do-re-mi ...) ;)

Alles kan stuk.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Weeds schreef op 08 december 2003 @ 08:25:
Ik bedoel dus dat je de functies hebt van een standaard keyboardje, die je dan met je midi-keyboard kan aansturen.
Band in a Box. De meeste muzieksoftware is gericht op het componeren van 'scratch' af - dus zonder voorgeprogrammeerde ritmetjes.
Reason, Cubase, Fruityloops, etc zijn mooie programma's, maar ook behoorlijk ingewikkeld.
...maar daarvoor heb je dus ook handleidingen ;).
Ik wil eigenlijk meteen muziek kunnen maken en het spelen kunnen oefenen.
Wie kan me helpen?
Eerst oefenen. Anders heb je het nadeel dat je op een soort 'trukendoos' gaat oefenen - en dan weet je niet hoe je liedjes net wat anders moet spelen, of met nieuwe liedjes moet beginnen.

Band in a Box is wat ik ongeveer kan verzinnen als begeleidingsautomaat. Er is verder ook nog "gewone" educatieve software waarmee je leert hoe je uberhaupt moet spelen, maar een Prodikeys... koop je dan voor een paar honderd euro een toetsenbord met toetsen die wel lang genoeg zijn, anders zit je binnen de kortste keren met kromme vingers te kijken. Die dingen zijn alleen geschikt om bassen en leads mee te doen, niet voor akkoorden (al kan het wel). De PSR-modellen van Yamaha en sommige iets-hoger-geplaatste Casio's zijn echt niet zo slecht. Er is ook een grote 2ehands markt voor die dingen, dus als je een eerder model weet op te pikken verlies je niet veel op het realisme van instrumenten en begeleidingsritmes, al zit de kans er wel in dat 't misschien wat gedateerder klinkt.

En, je kunt software voor te leren ook misschien overslaan als je een lesboek koopt :).
remco_k schreef op 08 december 2003 @ 10:12:
Ga naar de blokker en koop voor 10 euro een casio keyboard ...? zo een als je afgelopen zaterdag bij Idols kon zien (Do-re-mi ...) ;)
Ik had dat toevallig ook gezien. Knap dat je met dat ding nog steeds niet kan horen dat je er bijna een halve toon naast zit, en het nut van "do-re-mi" ontgaat me eigenlijk volledig als je alleen "lest naait ai drrrrrrremmt of san peeedrrrrooo" eruit geperst krijgt. >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Yoozer op 08-12-2003 15:06 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Yoozer bedankt voor je reactie. Ik ga Band-In-A-Box demo downloaden. Toch raar dat dit soort software schaars is.
Weet je trouwens zeker dat je gewoon realtime accoorden en melodie kan spelen met dat programma? of moet je eerst de accoorden voorprogrammeren?

• remco_k
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik had dat toevallig ook gezien. Knap dat je met dat ding nog steeds niet kan horen dat je er bijna een halve toon naast zit, en het nut van "do-re-mi" ontgaat me eigenlijk volledig als je alleen "lest naait ai drrrrrrremmt of san peeedrrrrooo" eruit geperst krijgt. >:)
Whahahaaa... ik lig weer dubbel op m'n stoel! :D _/-\o_
Maar inderdaad, zo'n keyboardje, als de batterijen leeg beginnen te raken zakt ie ook steeds verder in... re is dan do geworden mi is re geworden enz ... 8)

Alles kan stuk.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Weeds schreef op 09 december 2003 @ 08:17:
Yoozer bedankt voor je reactie. Ik ga Band-In-A-Box demo downloaden. Toch raar dat dit soort software schaars is.
Nou, het komt hoofdzakelijk denk ik door wat de markt wil. Bij een gewoon home-keyboard met begeleidingsautomaat zit je al gauw aan een soort 'limiet' (en ik heb twee PSR's gehad, dus ik heb er ervaring mee :) ). Bij de eenvoudigere modellen is het niet mogelijk om de begeidingsritmes zelf te veranderen - wat je dan in feite opneemt zijn de akkoorden en wat je dan nog als melodie speelt, de bijbehorende begeleiding wordt erbij "geautomatiseerd". Bij de complexere modellen kun je zelf nieuwe ritmes en 'styles' (zoals ze dan heten) downloaden, maar die maken dan nog steeds gebruik van de interne geluidsengine.

Een programma als Fruityloops is goedkoop en staat je toe een andere geluidsengine te gebruiken; voorts verliest je keyboard z'n functionaliteit niet omdat het nog steeds als midi-controller kan functioneren, en de vrijheid die je opeens hebt qua het bouwen van ritmes is niet langer afhankelijk van een bedrijf dat de 'styles' voor je maakt.

Het grote nadeel is dan dat je met vrijwel niets begint. Je moet je begeleidingen zelf in elkaar knutselen en je mag je eigen orchestraties leren - plus, het reageert niet op de "keyboard" manier (2-vinger akkoorden). Maar dat is het nadeel van die vrijheid. Als je het beste van beide werelden wilt kom je al gauw in de buurt van dingen zoals een PSR-8000/9000, maar dan spreken we over professionele entertainer keyboards; machines die zowel een volledig 'lege' sequencer' bieden als een set styles en een grote, professionele geluidenrange die ook nog uitgebreid kan worden (er zit als 't goed is zelfs nog een harddiskrecorder in).

De laatste en meest belangrijke reden is dat home-keyboards niet echt geschikt zijn (of worden gezien als geschikt) voor elektronische of loop/sample-based muziek. Het gevolg daarvan is dat de software liever op dance en aanverwanten wordt gericht - ook al hoeft het daar niet gebruikt voor te worden - dan op 'gewone' begeleiding. Simpelweg een kwestie van uitvinden waar de meeste winst zit.
Weet je trouwens zeker dat je gewoon realtime accoorden en melodie kan spelen met dat programma? of moet je eerst de accoorden voorprogrammeren?
Van de site:
The award-winning Band-in-a-Box is so easy to use! Just type in the chords for any song using standard chord symbols (like C, Fm7 or C13b9), choose the style you'd like, and Band-in-a-Box does the rest. Band-in-a-Box automatically generates a complete professional quality arrangement of piano, bass, drums, guitar and strings in a wide variety of popular styles. (Jazz, Pop, Country, Classical and more.)

Het is dus niet helemaal realtime, maar het biedt wel de functionaliteit. Als je een eenvoudig lesboek pakt - daar zitten de akkoorden vaak in een dergelijke notatie bijgeschreven. Maar probeer eerst maar eerst de demo. Veel plezier ermee :).

[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 09-12-2003 14:49 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

remco_k schreef op 09 december 2003 @ 13:32:
[...]

Whahahaaa... ik lig weer dubbel op m'n stoel! :D _/-\o_
Maar inderdaad, zo'n keyboardje, als de batterijen leeg beginnen te raken zakt ie ook steeds verder in... re is dan do geworden mi is re geworden enz ... 8)
Ik hoorde die poging tot melodie ook, alleen was dat keyboardje zelf ook al niet echt zuiver... daarnaast had die meid totaal niet door dat ze er echt naast zat (de reden dat ik ook nooit 1 toon heb gezongen, want ik merk het pijnlijk duidelijk dat ik ernaast zit...)

Maar de ritmebox waar de ts het over heeft zijn zo weinig in software te vinden, omdat een programma die dat moet doen, vaak duurder is dan een simpel keyboard met dezelfde mogelijkheden. Kijk eens bij 2de handkeyboards. Alles wat 10 jaar en jonger is en waar Roland, Yamaha, Technics, Genmid opstaat is hiervoor bijzonder goed te gebruiken, heb je geen last van latency en je hebt geen grote pc nodig.

Ik weet niet wat de marktwaarde tegenwoordig is, maar ik heb bijvoorbeeld een Yamaha PSR500 thuis staan (hij is niet te koop) met een perfecte ritmebox. Gezien zijn leefdtijd en mogelijk heden kan hij alleen niet echt veel meer waard zijn. Kijk eens in die richting.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Heb een Roland G-1000 :*) ... heb geen goedkoop dingetje/progje meer nodig :), maar ik ken wel een aantal goeie progjes in die richting waar ik de naam van vergeten ben.. zal het binnenkort eens voor je opzoeken

• Lex_van_H
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Weeds schreef op 09 december 2003 @ 08:17:
Je moet je accoorden voorprogrammeren. Realtime met één vingertje links 'spelen' zoals op een keyboardje zit er niet in. Maar het inprogrammeren is dan wel weer heel simpel en geeft heel goede resultaten.

Weet nog steeds niks.....

Pagina: 1