[Solaris7/SPARC]Web browser met kleine footprint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik heb onlangs eindelijk mijn SparcStation 20 werkend gekregen onder Solaris 7 (een CDRom drive vinden waar hij vanaf kon booten om te installeren was de grote uitdaging).

Nu heb ik hem online en wil ik er zinnige dingen mee gaan doen, waar ik onder andere een web browser voor nodig heb. Standaard is HotJava meegeleverd met Solaris, maar die dateert uit medio jaren '90 en is niet serieus bruikbaar. Ook wordt Netscape Communicator 4.01 meegeleverd (heb de originele Solaris 7 Server editie met alle CDs :D ), maar daar gaat het al moddertraag mee en is ook niet bepaald up to date.

En dat is mijn probleem juist- mijn CPU's zijn erg traag en ik zoek een browser die zo min mogelijk CPU power gebruikt. Ik dacht in eerste instantie aan Mozilla Firebird, maar het blijkt dat daarvoor GTK vereist is...

Even voor de volledigheid mijn specs:

SS20
2x SM50 50MHz, uncached :'( SuperSparc Mbus modules
176MB geheugen (aan RAM dus in het geheel geen tekort ;) )
TurboGX SBus framebuffer (helaas maar 8b kleur :'( )
4.5GB SCA SCSI HDD

Met HotJava en Netscape 4.01 zit de CPU usage zodra je een pagina opvraagt op 100% en duurt het een eeuwigheid (waarbij HotJava soms zelfs helemaal vastloopt- zelfs op een locaal gegenereerde Answerbook2).

Kortom, ik ben op zoek naar een browser die zo light mogelijk is op CPU power, maar waarbij RAM usage niet zo'n probleem is. Lynx is natuurlijk een optie, maar ook al heb ik maar 8b kleur, ik heb toch liever iets grafisch voor sommige dingen.

Heeft iemand suggesties?- ik heb overigens al bij Opera gekeken maar vind niets technisch daar over de Solaris versie (niet eens of het voor x86 of Sparc is), Firebird gebruikt GTK, wat allicht de boel ook niet versnelt (of zie ik dit verkeerd?)...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 07-12-2003 16:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 16:57

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Waarom zet je er geen Linux-port op?
(bijv. Debian of een nieuwe versie van Solaris (is gratis te downen)).
Heb zelf dit weekend een SunFire 280r op Debian geport... werkt prachtig... nu de uitdaging om KDE te updaten :P
Het is wellicht niet wat je vraagt/wilt (anders dan proberen een nieuwe(re) versie van Solrais te installeren... maar dit is het enige nuttige dat ik nu kan bijdragen :P

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
MetalRush schreef op 07 december 2003 @ 16:12:
Waarom zet je er geen Linux-port op?
(bijv. Debian of een nieuwe versie van Solaris (is gratis te downen)).
Heb zelf dit weekend een SunFire 280r op Debian geport... werkt prachtig... nu de uitdaging om KDE te updaten :P
Het is wellicht niet wat je vraagt/wilt (anders dan proberen een nieuwe(re) versie van Solrais te installeren... maar dit is het enige nuttige dat ik nu kan bijdragen :P
Voorlopig ga ik er niets anders opzetten, allereerst omdat ik juist een Sparc in huis nam om met Solaris te spelen en ten tweede omdat ik een geweldige, ongebruikte boxed set van bijbehorende Solaris 7 Server erbij kreeg. Het zou doodzonde zijn dat niet te gebruiken.

Nieuwere Solaris lijkt me het probleem alleen maar te verergeren bij tekort schietende CPU kracht bij Solaris 7. Nu heb ik ook Solaris 2.4 hier, maar dat is antedilluvisch :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 16:57

MetalRush

PAS OP, HÈ !

De info op de Opera-site is idd erg beperkt... voornamelijk toegespitst wat er allemaal in Opera zit en kan...
Ik zou er zelf niet zo mee zitten en het gewoon proberen (hoewel ik ook weet dat Solaris een 'pain in the butt' kan zijn om het te installeren).
Wat ik in de afgelopen dagen heb gelezen is dat je grootste punt van aandacht moet zijn, of het een 32-bit of 64-bit versie is.
Workstations worden ook meer/beter ondersteund... dus ik denk dat je het wel kunt proberen.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
MetalRush schreef op 07 december 2003 @ 16:36:
De info op de Opera-site is idd erg beperkt... voornamelijk toegespitst wat er allemaal in Opera zit en kan...
Ik zou er zelf niet zo mee zitten en het gewoon proberen (hoewel ik ook weet dat Solaris een 'pain in the butt' kan zijn om het te installeren).
Wat ik in de afgelopen dagen heb gelezen is dat je grootste punt van aandacht moet zijn, of het een 32-bit of 64-bit versie is.
Workstations worden ook meer/beter ondersteund... dus ik denk dat je het wel kunt proberen.
De SuperSparcs van mijn SS20 zijn 32b CPU's (pas met de UltraSparcs ging Sun 64b). Ik draai dan ook de 32b versie van Solaris 7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 08:57

Valium

- rustig maar -

http://www.dillo.org/Compatibility.html

Het wordt niet veel lichter dan dillo. Deze browser heeft een hoop beperkingen, maar is misschien wat je zoekt... 't is in ieder geval lichter dan opera. :)

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
dion_b schreef op 07 december 2003 @ 16:17:
[...]

Voorlopig ga ik er niets anders opzetten, allereerst omdat ik juist een Sparc in huis nam om met Solaris te spelen en ten tweede omdat ik een geweldige, ongebruikte boxed set van bijbehorende Solaris 7 Server erbij kreeg. Het zou doodzonde zijn dat niet te gebruiken.

Nieuwere Solaris lijkt me het probleem alleen maar te verergeren bij tekort schietende CPU kracht bij Solaris 7. Nu heb ik ook Solaris 2.4 hier, maar dat is antedilluvisch :P
Solaris 8 zou juist efficienter met geheugen om moeten gaan voor zover ik begrepen heb.
Daardoor zou het juist sneller zijn op kleinere machientjes.
MIsschien toch de moeite van het proberen waard. :)

edit:
Of Solaris 9 , volgens: Verwijderd in "Sun Solaris 8 nog ergens te downloaden?"

[ Voor 8% gewijzigd door u_nix_we_all op 07-12-2003 17:48 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Laatst online: 14:10

SambalBij

We're all MAD here

Kijk eens naar de browser 'links' (dus niet lynx :) )

Dat is een vrij simpele browser die net als lynx vanaf de console werkt, maar daarnaast ook de mogelijkheid heeft om pagina's grafisch weer te geven.
Het is qua mogelijkheden natuurlijk geen Netscape of Mozilla, maar daar is de performance dan ook naar :)

Ik heb geen idee of hij onder Solaris 7 zomaar te compileren is, maar het is te proberen.

Afbeeldingslocatie: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/links/shots/shot1.png

[ Voor 12% gewijzigd door SambalBij op 07-12-2003 22:37 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 07 december 2003 @ 17:39:
[...]

Solaris 8 zou juist efficienter met geheugen om moeten gaan voor zover ik begrepen heb.
Daardoor zou het juist sneller zijn op kleinere machientjes.
MIsschien toch de moeite van het proberen waard. :)
Zoals ik al zei, ik heb 176MB geheugen, dat is dus totaal het probleem niet :z

Het is de CPU usage- maar goed ik ga wel even over Solaris 8/9 lezen voor het geval dat...

Maar ik ga wel even proberen met Links en Dillo (als ik kan GoTten en webmailen (Yahoo) ermee is het genoeg, flash en dergelijke onzin hoef ik toch niet) :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dion_b schreef op 08 december 2003 @ 00:59:
[...]

Zoals ik al zei, ik heb 176MB geheugen, dat is dus totaal het probleem niet :z
Je vraagt wel om een browser met kleine footprint dus de verwarring is begrijpelijk.
Je wil een efficiente browser.

Heb je Mozilla (of zelfs Mozilla Firebird) al eens geprobeerd? Netscape 4.01 is toch wel heel erg verouderd dus ik kan me indenken dat die zich soms verslikt. Daarbij was Netscape ook niet echt het voorbeeld voor snel browsen.

Ik heb zelf wel altijd Netscape 4.7 op mijn SS20 gebruikt en me er eigenlijk nooit aan geergerd. Maar dan heb ik wel 2xSM71, ik weet niet hoeveel dat scheelt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
dion_b schreef op 08 december 2003 @ 00:59:
[...]
Maar ik ga wel even proberen met Links en Dillo (als ik kan GoTten en webmailen (Yahoo) ermee is het genoeg, flash en dergelijke onzin hoef ik toch niet) :)
Dillo heeft geen JavaScript, dus GoTten kan je wel vergeten daarmee. Links zou het wel moeten hebben tegenwoordig.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb uit eigen ervaring ondervonden dat voor sun4m workstations solaris 9 stukken sneller is dan 7 of 8.
Maar als je echt snelheid wilt, dan gebruik je Debian GNU/Linux op zo'n machine.
Want Solaris 9 is gewoon niet vooruit te branden.
En ik heb dan nog een veel snellere machine dan jou,
namelijk een Sparcstation 5, 170mhz TurboSparc (512kb cache), 256mb ram en 2x 2.1gb scsi hdd (in raid0).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 11:02 . Reden: ss5 vermelden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik 't me goed herinner kan je zeer makkelijk die 8bpp framebuffer upgraden naar een 24bpp framebuffer. Je zou dan meer vsimm geheugen moeten plaatsen. (bij andere sun's werkt dit niet)

Ik heb een tijdje Solaris 2.5.1 en Solaris 8 gedraait op een SS20 met 1 cpu.

Je kan de browser ook op een ander systeem draaien.
Netscape4 al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de faq: (Ik heb het goed onthouden!!! :D )
What's this frame buffer on the motherboard of my SS20?
The on-board frame buffer is called the SX. It's a 24 bit frame buffer, but in order to use it you need to order the SS20/SX or purchase some video memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 08 december 2003 @ 12:29:
Uit de faq: (Ik heb het goed onthouden!!! :D )

[...]
Probleem is dat ding te vinden en dan nog te betalen.
Ik meen dat daar een paar jaar geleden in de VS $250 voor werd gevraagd. Ik vond (en vind) dat altijd een beetje erg veel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
mdeen schreef op 08 december 2003 @ 13:15:
[...]

Probleem is dat ding te vinden en dan nog te betalen.
Ik meen dat daar een paar jaar geleden in de VS $250 voor werd gevraagd. Ik vond (en vind) dat altijd een beetje erg veel.
Momenteel gaat een 8MB VSIMM voor USD 129 (ex porto en invoer) over de toonbank, 4MB VSIMM heb je 'al' voor USD 79. Beiden een veelvoud van het bedrag dat ik tot nu toe aan m'n SS20 kwijt ben en veel meer dan ik iig over heb voor true colour. Maar ik ben zowel op zoek naar VSIMMs als een 24b framebuffer. Ik verwacht alleen eerder een FB te vinden omdat die evt ook uit andere oude Suns gesloopt zou kunnen zijn/worden, terwijl de VSIMM nogal SS20-specifiek lijkt.

Wel een voordeel- mocht ik er eentje tegenkomen in een grabbelton, je herkent ze zo- een 200p SIMM is al een van de grootste geheugenmodules sinds van het coregeheugen afgestapt is, een VSIMM heeft nog een 8-p (maar dan wel flinke pins) uitbreiding erachteraan met een vierkante chip erop. Je zou er bijna op kunnen gaan surfen :D

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1