Toon posts:

Squirrelmail onder Debian niet aan de praat te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist geprobeerd Squirrelmail te installeren op een Debain stable machine, in combinatie met apache-ssl. Apache-ssl draait, php4 werkt ook (phpinfo() voert hij keurig uit). De welkomstpagina van squirrelmail krijg ik ook keurig te zien, maar als ik dan probeer in te loggen krijg ik de volgende foutmelding:

code:
1
2
3
Warning: Failed opening '/var/www/mail/functions/page_header.php' for 
inclusion (include_path='.:/usr/share/pear') in 
/usr/share/squirrelmail/functions/display_messages.php on line 99

Het lijkt erop dat hij de file page_header.php in een verkeerd pad zoekt: de directory /var/www/ bestaat wel, maar bevat geen subdirectory mail. De file page_header.php is te vinden onder /usr/share/squirrelmail/functions.

Het leek mij dat ik de "include_path" moet wijzigen. Na enig zoekwerk de php.ini file gevonden en het daarin aangepast, maar phpinfo() blijft het oude pad weergeven.

Enig idee hoe dit onder debian geregeld is / welke .ini ik moet aanpassen om dit werkend te krijgen? En iemand dit probleem al eerder gehad? Normaliter werkt "apt-get install " feilloos, dit is de eerste keer dat een applicatie het echt niet doet na installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door moto-moi op 07-12-2003 15:38 . Reden: Even wat enters in de foutmelding gezet, zodat hij de layout niet meer verkloot. ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kun je niet beter in /usr/share/squirrelmail/functions/display_messages.php op regel 99 het volledige pad naar de include zetten? Moet je dit niet gewoon in squirrelmail configureren?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:31
Hoe ik het gedaan heb (vorige week):
- courier-imap en apache-ssl installeren
- squirrelmail installeren
een link leggen van /usr/share/squirrelmail naar /var/www-ssl (ik heb apache en apache-ssl als aparte daemon draaien en /var/www is voor apache en /var/www-ssl voor apache-ssl) En toen kon ik mijn mail lezen

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Je moet ff de squirrelmail downloaden , en die installeren.
Ik geloof dat dit te maken heeft met beveiligingen in php, en die squirrelmail in stable is niet aangepast aan de nieuwere php

Verwijderd

Topicstarter
een link leggen van /usr/share/squirrelmail naar /var/www-ssl (ik heb apache en apache-ssl als aparte daemon draaien en /var/www is voor apache en /var/www-ssl voor apache-ssl) En toen kon ik mijn mail lezen
Heb even de hele inhoud van /usr/share/squirrelmail gekopieerd naar mijn /var/www directory. Dat zorgt er wel voor dat de foutmelding verdwijnt, maar het resultaat is helaas nog niet wat het zou moeten zijn: ik krijg nu alleen nog een "Error. You must be logged in to access this page.".

Maui71: weet je dat zeker? Ik ben er niet zo happig op om op een stable systeem "zomaar" allerlei software te gaan installeren, juist omdat apt-get altijd zo mooi die dependencies in de gaten houd...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 17:18:
[...]

Heb even de hele inhoud van /usr/share/squirrelmail gekopieerd naar mijn /var/www directory. Dat zorgt er wel voor dat de foutmelding verdwijnt, maar het resultaat is helaas nog niet wat het zou moeten zijn: ik krijg nu alleen nog een "Error. You must be logged in to access this page.".

Maui71: weet je dat zeker? Ik ben er niet zo happig op om op een stable systeem "zomaar" allerlei software te gaan installeren, juist omdat apt-get altijd zo mooi die dependencies in de gaten houd...
bracht voor mij in dit geval wel de oplossing.
En squirrelmail is niet meer dan een verzameling php scripts, dus veel kwaad kan het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk. Zojuist even squirrelmail 1.4.2 gedownload en geinstalleerd. Werkt meteen.

Toch vreemd dat het met apt-get niet werkt, ben ik nog niet eerder tegengekomen (vandaar dat ik er automatisch vanuit ging dat de fout ergens bij mij zou zitten). Maar goed, niets is perfect...

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:31
Hmja, ik moet zeggen dat ik dat ook vreemd vind. Hier draait het spul als een tiet, ik heb alles geïnstalleerd met apt-get, met als bron Debian Woody. Het enige wat niet standaard is, zijn de pakketjes van exim4:
/etc/apt/sources.list snippet:
code:
1
2
3
# Exim4 woody Backports from ametzler
deb http://www.logic.univie.ac.at/~ametzler/debian/exim4manpages/ woody/
deb http://www.logic.univie.ac.at/~ametzler/debian/gnutls/ woody/

Versienummers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Installed/Config-files/Unpacked/Failed-config/Half-installed
|/ Err?=(none)/Hold/Reinst-required/X=both-problems (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name                      Version
+++-=========================-=========================
ii  apache-ssl                1.3.26.1+1.48-0woody3
ii  php4                      4.1.2-6woody3
ii  squirrelmail              1.2.6-1.3

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03-2025

MIT

KerMIT

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 15:37:
code:
1
2
3
Warning: Failed opening '/var/www/mail/functions/page_header.php' for 
inclusion (include_path='.:/usr/share/pear') in 
/usr/share/squirrelmail/functions/display_messages.php on line 99

Het lijkt erop dat hij de file page_header.php in een verkeerd pad zoekt: de directory /var/www/ bestaat wel, maar bevat geen subdirectory mail. De file page_header.php is te vinden onder /usr/share/squirrelmail/functions.

Het leek mij dat ik de "include_path" moet wijzigen. Na enig zoekwerk de php.ini file gevonden en het daarin aangepast, maar phpinfo() blijft het oude pad weergeven.
Bij de installatie wordt er een alias gemaakt in je httpd.conf
code:
1
Include /etc/squirrelmail/apache.conf

, deze file verwijst naar je werkelijke squirrelmail dir. Bij het openen van je pagina lijkt het er op dat er in de dir mail wordt gezocht, deze dir is meestal squirrelmail. Misschien is er daar iets mis gegaan en moet je dit handmatig veranderen in de juiste dir. Een ding kan ik je verzekeren, je "includes" dir hoef je niet te veranderen.
Dit is mijn apache.conf, misschien heb je er iets aan.
code:
1
2
3
4
5
<Directory /usr/share/squirrelmail>
#  php_value register_globals On # refer to Debian bug #128226
  php_flag register_globals on
  Options Indexes FollowSymLinks
</Directory>

[ Voor 15% gewijzigd door MIT op 08-12-2003 00:12 ]