PIII 500 abit be6 probleem

Pagina: 1
Acties:

• rcarter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-04-2025
Mijn probleem zit in het instaleren van een os, van cd booten werkt niet en als ik het met opstart diskettes doe geeft hij aan dat er geen harde schijf in zit.

Het is niet de harde schijf want ik heb meerdere geprobeerd die het in andere pc's perfect doen, ik kan wel op een andere pc er win 98 op zetten en het dan in de pc doen dan doet hij het wel. Maar bij windows 2000 werkt dit helaas niet.

bios is geflashed naar niewste versie, het vreemde is dat het een keer gewerkt heeft want er zat windows 2000 op. Ik ben al een tijdje bezig en het lukt maar niet. Ik hoop niet dat het moederbord kapot is.

Weet iemand mischien wat het probleem kan zijn.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 15:17
be6 heeft een ide controller onboard, dus naast de standaart ide kanalen 2 extra. Daarvoor heb je dus drivers nodig.

Wat je ook kunt doen is gewoon op de normale ide 1/2 hangen. Dan worden je hdd + cdrom gewoon in de bios gezien, kan je er ook van booten en installeren :)

edit:

http://www.abit.com.tw/pa...EL_NAME=BE6&fMTYPE=Slot+1

Highpiont raid, via google makkelijk op te zoeken welk type ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/be6-large.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Icey op 07-12-2003 15:13 ]

• rcarter
ja bedankt

maar mn hdd en cd rom worden wel in de bios herkent, het probleem is dat hij niet van de cd rom wil booten, en via floppys kom ik in de windows setup maar dan geeft hij aan dat er geen hdd in zit

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11
rcarter schreef op 07 december 2003 @ 15:11:
ja bedankt

maar mn hdd en cd rom worden wel in de bios herkent, het probleem is dat hij niet van de cd rom wil booten, en via floppys kom ik in de windows setup maar dan geeft hij aan dat er geen hdd in zit
Als je het nu zo doet als je voorganger zegt. Komt alles goed! Bij w2k/xp heb je bij een extra ide controller, een driver nodig.

Probleem is wel, dat de kans groot is dat je vaak crashes gaat krijgen. Omdat er voor dit moederboard nooit goede ide drivers gemaakt zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 07-12-2003 15:16 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Icey
rcarter schreef op 07 december 2003 @ 15:11:
ja bedankt

Staat de bootvolgorde goed? zeker weten dat je de cdrom speler op de normale ide aansluiting heb zitten ipv de raid ide poortjes?

Waarschijnlijk worden je cdrom + hdd herkend in de bios van de ide controller, en daar kan je vaak niet van booten. overigens kan je tijdens de setup op f6 drukken, en de goede ide drivers laden zodat die hdd wel herkend word...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is geen Processor, Moederborden en Geheugen (PMG) vraag, maar een Opslagmedia & I/O Controller (OM) vraag.

Move PMG -> OM

P.s. het zou handig zijn als je volledig was en exact vermeldde aan welke controller en channel je HDD en je CDRom respectievelijk zitten. Daar zit't'm allicht in :z

Oslik blyat! Oslik!

• rcarter
Ja ik denk dat jullie gelijk hebben, ik sluitte ze op de witte poorten aan omdat mn kabels allemaal een inkeping hadden. Dus ik moet wat oude kabels gaan kopen

• Icey
rcarter schreef op 07 december 2003 @ 20:09:
Ja ik denk dat jullie gelijk hebben, ik sluitte ze op de witte poorten aan omdat mn kabels allemaal een inkeping hadden. Dus ik moet wat oude kabels gaan kopen
Of je pakt een veiltje, alhoewel ik niet durf te garanderen dat dat werkt, wellicht heeft die inkeping een rede. 8)7

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-03 15:31
Icey schreef op 07 december 2003 @ 15:15:
[...]

Staat de bootvolgorde goed? zeker weten dat je de cdrom speler op de normale ide aansluiting heb zitten ipv de raid ide poortjes?

Waarschijnlijk worden je cdrom + hdd herkend in de bios van de ide controller, en daar kan je vaak niet van booten. overigens kan je tijdens de setup op f6 drukken, en de goede ide drivers laden zodat die hdd wel herkend word...
Zoals hier gezegt wordt gewoon tijdens installatie van win2k op f6 klikken en dan de driver disk van de controller ( nieuwste drivers downloaden) erin stoppen, zo heb ik ook altijd mijn be6 met win2k kunnen installeren.

• rcarter
Ik begrijp wat je bedoelt , dat deed ik altijd ook zo maar opeens wou hij niet van cd booten en met opstart diskettes werkte f6 om een of ander vreemde reden niet

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03 11:27

AMDFreak

Intel is zo..

Als het goed is heb je toen je dat mobo kocht een diskette erbij gekregen.. met uhh bootdrivers voor die onboard raid geval...?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-03 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mijn broertje heeft ook een P!!! 500 op een BE6, daar heb ik Windows XP op geinstalleerd, werkt nu zonder enig probleem.

Het eerste wat ik heb moeten doen is een BIOS update (ik lees dat jij dat al gedaan hebt). Ik weet niet zeker of ik van CD heb kunnen opstarten, maar met de diskettes gaat het zeker lukken. Als de setup start moet je direct in het begin de F6 toets indrukken (dit wordt ook vermeld onder in het scherm). Door de F6 toets in te drukken wordt je tijdens de setup gevraagd om een extra storage controller te installeren. Als die vraag verschijnt gebruik je de diskette voor de onboard HighPoint controller. (ik zou wel de nieuwste drivers op een diskette zetten) Mogelijk dat er geen Windows 2000/XP drivers worden aangegeven in het lijstje, maar dan kies je voor de NT drivers.

Zo heb ik het ook voorelkaar gekregen. Misschien dat je verder op in de installatie nog meldingen gaat krijgen dat drivers niet "Digital Signed" zijn, niets van aantrekken en gewoon installeren.

O, ja ... ik heb mijn broertje net nog even gevraagd hoe het systeempje dienst doet "rock sollid" prima in orde dus.

Suc6

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-03 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

rcarter schreef op 07 december 2003 @ 20:09:
Ik weet niet welke inkepingen je bedoelt, maar elke IDE kabel die ik in handen heb gehad (en dat zijn er heel veel) heeft een nokje en in de aansluiting op het moederbord zit inderdaad een inkeping.

Als het goed is mag dat geen verschil maken en moet je de IDE kabels kunnen gebruiken in de zwarte en witte aansluitingen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1