[W95] COM port toewijzen (en nog 2 kleine vraagjes)

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
Allereerst, als dit in het verkeerde hok staat of de 2 kleine vraagjes mogen niet, zeg het ff, weet ik dat ook meteen

Het probleem is als volgt: er is een oude computer hier, waar internet op moet worden gezet. Het probleem bij het opzetten van de verbinding is dat je alleen uit de COM1, COM2 en COM3 port kan kiezen voor de modem, maar het probleem is dat de modem op de COM4 port is aangesloten...
Nu is mijn vraag: Wordt de COM-port toegewezen aan de hardware ergens? Hoe is dit aan te passen? Ik moet dit namelijk ff snel rechtzetten...

Thank you :)

Nog 2 kleine vraagjes als je het antwoord weet:

1. Hoe zit het met een netwerkverbinding tussen 2 computers waarvan er 1 DOS draait met Windows 3.11? Is het mogelijk om bestanden over te pompen tussen deze machines? Hoe doe ik dit (ik heb het ooit gekend, toen mijn windows busted was, maar ik ben het vergeten, t was iets met net *blabla*)

2. Kan mijn monitor van mijn huidige PC (computer met GF4 TI4200)worden aangesloten op een 486 (tis natuurlijk een VGA monitor) of waren er toen al andere porten? Is er anders een verloop stukje te koop mocht het een andere port betreffen?

Dit was het, sorry van de kleine vraagjes, maar ik moet het dus echt ff weten...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Je hebt 4 fysieke seriele poorten in je PC en wilt het op een fysieke COM4 aansluiten? COM1-3 zijn dus al bezet? Dan kan het nog wel eens lastig worden voor zover ik me het in W95 spelen met seriele poorten herinner :X

Adressen:
COM1 = IO 3F8 IRQ4,
COM2 = IO 2F8 IRQ3,
COM3 = IO 3E8 IRQ4,
COM4 = IO 2E8 IRQ3

(als ik het goed heb). Zie dus de overlap :)

[edit na even googlen: http://www.firmware.com/support/bios/comports.htm Yup. Verder zou ik dus idd even andere adressen selecteren, maar dat hangt van de hardware af; misschien in BIOS ]

1: http://www.kime.net/directcc/dccras31.htm :)
2: welke monitor? Maar in principe wel ja. Al heb ik hier nog wel een 15" oude bak staan, wil m best omwisselen voor jouw nieuwe :+ O-)

En of het hier goed staat: eigenlijk zo alles bij elkaar niet echt, beetje van alles wat dus moeilijk te verplaatsen :P Ik laat het nog wel heel even staan, even kijken welke kant het op gaat :)

[ Voor 27% gewijzigd door F_J_K op 07-12-2003 15:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

COM-poort instellingen staan in principe in je BIOS. Als je een intern modem hebt is er geen probleem...daar kun je gewoon COM4 aan towijzen met je drivers naar mijn weten.
Als je een extern modem hebt wordt het iets anders...dan wijzen je COM1 tm 3 naar je fysieke poorten. Dan ben je dus idd afhankelijk van je BIOS-instellingen. Maar wat is er op tegen om een modem op COM3 ofzo te zetten? Neem aan dat muis op COM1 zal zitten....bij mijn weten had ik op geen enkele PC mijn COM2 in gebruik behalve voor een seriele croslink dus kan me nauwelijks voorstellen dat er zoveel op jouw PC zou zitten dat je COM1 tm 3 bezet hebt.....

VWB je losse vragen:

Ad1)
Ja dat kan. Dan moet je een DOS TCP/IP bootflop hebben...staat in http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/27#27 .

Ad2) Geen punt lijkt me. Alleen zul je denk ik best brak beeld krijgen tov je GF2...maar ook op een 486 zit gewoon een 15 pins VGA aansluiting. Ik had vroeger nog eens ooit een VGA-kaart met 256kb videogeheugen en daar zat ook een 9 pins digitale out op, maar kan me nauwelijks voorstellen dat die nog ergens vorokomen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
sorry voor het ongemak, de bedoeling is dus (waarschijnlijk heb ik het verkeerd uitgelegd) dat de modem NIET op COM4 staat wat hij dus momenteel wel staat. Hoe verander je dit?

en nog een bonusvraag :P:
Is het mogelijk om met een dos machine een CD-ROM drive van een Windows XP machine te mounten over het netwerk?
Dus dat ik bijv. een ISO mount op mijn Windows XP machine en dat ik die dan afspeel op mijn DOS machine???

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ahzo. Staat de modem op een fysieke seriele (COM) poort, of is het een ISA of PCI modem? BIj een ISA of PCI model zou je het in de eigenschappen in configuratiescherm -> modems moeten kunnen doen. Als je twee fysieke seriele poorten hebt (bijv. een 'muisaansluiting' plus een die op een printeraansluiting lijkt maar dan mannetje/vrouwtje net andersom). Eventueel kan je een fysieke poort uitschakelen in het BIOS maar geef eerst even aan hoe de hardware precies zit :)

Zoals The_Eagle (en het staatje dat ik geef) al suggereren, hangen je opties af van wat je al in gebruik hebt.
LiquidT_NL schreef op 07 december 2003 @ 17:33:
en nog een bonusvraag :P:
Is het mogelijk om met een dos machine een CD-ROM drive van een Windows XP machine te mounten over het netwerk?
Dus dat ik bijv. een ISO mount op mijn Windows XP machine en dat ik die dan afspeel op mijn DOS machine???
Zie ook hiervoor de link maar de NT FAQ die The_Eagle gaf ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)