Toon posts:

[W2k3] Bestands- en printerdeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb thuis een netwerkje tussen 5 pcs en een server voor algemene opslag, printerdeling en ftp server.

ik had eerst een p1 166 met winnt4.0 erop dat werkte goed. maar die pc ging kapot dus heb ik nu een pentium2 333 met 163 mb geheugen en als os windows 2k3 server edititon.

ik heb de server al wel in het netwerk, maar ik krijg de bestands en printerdeling niet aan als ik de server wil benaderen zeg hij dat ik geen machtigingen heb, met windows winnt moest je dan externe gebruikers instellen maar hier krijg ik dat niet voor elkaar.

op de server heb ik bestands en printerdeling aanstaan en ik heb bij beveiligingen bij delen en beveiligingen heb ik de groep administrators waar mijn pc ook toe behoort acces gegeven. maar ik heb nog steeds geen mactigingen.

ik heb al gegoogled en gesearched op got maar ik kon niets vinden, ik hoop dat jullie me na 3 dagen zelf kloten kunnen helpen ,

ps ik moet windows 2003 nog registreren bij microsoft kan het daar aan liggen ?

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hmmm, heb je wel Users aangemaakt in Active Directory Users en Computers en log je wel in op je domein ?

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Verwijderd

Je hebt "de groep administrators waar je pc ook toe behoort access gegeven" :? Je zit dus in een domein? Lijkt me niet als je van Windows NT4 overstapt naar Windows Server 2003.
Dat je dat zo ingesteld hebt maakt denk ik totaal niets uit.

Als je het simpel wil doen: maak gewoon een account op je Windows Server 2003-bak aan met dezelfde credentials als de user waarmee je op je andere PC inlogt en geef deze dezelfde rechten.
Voeg hem indien nodig apart toe aan de users met bepaalde permissies bij de beveiliging van de share.

Verwijderd

Toevallig heb ik het zelfde probleem hier, heb 2 computers allebei 2003. Nu wil ik van de 1 naar de share op de ander, in XP werkt dat gewoon maar nu blijft hij maar zeiken dat ik geen rechten heb.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022

Verwijderd

Voor beide heren geldt: wees duidelijk en post informatie. We weten écht te weinig uit twee hakkelende verhaaltjes waarin niets duidelijk wordt dan "het werkt niet". Zonder goede informatie kun je echt niet geholpen worden.

Overigens meer iets voor Windows Operated Systems :)

Verwijderd

>:) lol! THanks, ik zag dit topic voor bij komen en toevallig was ik net aan het uitzoeken wat het probleem was, ik denk ik post het even scheelt mij weer tijd :D

Verwijderd

Dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik ben dus nogal netwerk noob

en van domeinen weet ik al helemaal niets vanaf?? wat houdt dat in,

ik heb gewoon 5pcs met op 10.0.0.151 tm 10.0.0.156 en dan 10.0.0.150 voor mn server allemaal krijgen ze internet via een alcatel modem over adsl. en de computers zitten allemaal in dezelfde werkgroep

de pcs onderling zien elkaar en kunnen allemaal gewoon files sharen,

maar de server heeft. windows 2003 server ik heb alle hardeschijven gedeeld (3 in totaal) en de printer is ook gedeeld.

maar als ik nu de printer wil benaderen vanaf een andere computer dan zegt hij dat ik geen rechten heb.

alle andere pc's werken met windows xp prof.

de gebruikersnaam van de server is administrator ne als bij mijn pc. maar ik kan dus nog geen contact maken zowel met bestanen als met printer.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu die howto ove sharing helemaal gevolgd en users en usergroups aangemaakt in win2k3 met dezelfde naam als in mn windows xp account maar nog steeds heb ik geen machtigingen ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het eindelijk voor elkaar er stond in de beveiligingsregels een gebruikersgroep die geweigert wordt in een een of andere rare code maar volgens mij staat dat synoniem aan alle groepen dus nou doet hij het

iig bedankt

Verwijderd

Heb je het volgende al geprobeerd?

start > settings > control panel > administrative tools > configure your server

En dan de 'role' van File Server activeren?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 14:29:
ik heb nu die howto ove sharing helemaal gevolgd en users en usergroups aangemaakt in win2k3 met dezelfde naam als in mn windows xp account maar nog steeds heb ik geen machtigingen ?
Is het een Domain Controller of praten we stand alone servertje? Misschien kun je eens overwegen je te verdiepen in Active Directory alvorens er een domain controller van te maken en de voordelen hiervan af te wegen tegen stand-alone server. Let wel dat als je er een domain controller van maakt je tegen problemen als het goed instellen van DNS (domain name service) en dergelijke aan gaat lopen.
Pagina: 1