Router beperkt de bandbreedte ?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Kan het zijn dat mijn repotec router de bandbreedte beperkt van mijn adsl verbinding ?
Ik merkt dat ik zo'n 25% lager zit met de snelheden die gehaald worden als ik het adsl modem direct op de pc aansluit.

Kan ik misschien iets instellen nog in de router waardoor het sneller gaat ?

Of is deze router (een jaar of 5 oud) niet meer geschikt voor de hogere snelheden die tegenwoordig gehaald worden op adsl (8192/1024)

Een andere oplossing is natuurlijk om een 2e netwerkkaart in de pc in te bouwen.
Een netwerkkaart direct op het adsl modem te zetten en de andere netwerkkaart naar de wan poort van de router te leiden.

Alleen heb ik dan wel natuurlijk als die pc uit staat dat de andere pc's ook niet meer het internet op kunnen.

Wat kan ik doen ?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 18:14
Welke router precies? Welke specificaties heeft hij etc?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 15:50

Nobby

Nuts!

Welk model router heb je?
/spuit11

/Edit2

[KNIP]

[ Voor 194% gewijzigd door Nobby op 07-12-2003 13:38 . Reden: Was dus verkeerde model ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Ik begrijp dat je een 8mbit abo hebt? Het komt inderdaad maar vaak genoeg voor dat routers dit niet aan kunnen en in de 600kB/sec blijven hangen... Enige oplossing in de meeste gevallen: nieuwe router. Je kan een firmware update proberen, maar vaak is het een hardwarematige beperking.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Draytek 2200 series heeft dat probleem ook.

Je kan proberen zoveel mogelijk filters uit te zetten maar of het daar veiliger door wordt :?

• Speedy_Gonzalez
Cutebritney schreef op 07 december 2003 @ 13:04:
Welke router precies? Welke specificaties heeft hij etc?
Het is de Repotec RPH-518
Dit is al een ouder apparaat, ik schat een jaar of 5

Ik heb er verder weinig gegevens over nog
Het is een 7 poorts (1 wan en 7 lan)
Er zit ook nog een printerpoort op, maar die gebruik ik niet.
De lampjes op de router gevan aan dat er een 100mbit verbinding is.

De nieuwste firmware zit er al in, nog niet zolang gedaan

Mocht het tot aanschaf van een nieuwe router komen, welke kan ik dan het beste nemen die de snelheid dan niet beperkt ?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 15:20
Anders test je je huidige router gewoon eens:

1x PC op de WAN poort, geef die pc bv 10.0.0.2 als IP, en geef de router 10.0.0.1 op de WAN poort

Andere PC achter de router/switch, en dan FTP-en maar, download @ PC2 een file vanaf PC2 (FTP). Zo kun je iig de performance een beetje testen.

Een sweex routertje heb ik zo ooit getest, deed 1100k/sec. Dus da's genoeg voor 8mbit. Was dan wel met 1 client, geen idee of ie ook snelheid houd bij meerdere pcs ;)

Verwijderd

DJSmiley schreef op 07 december 2003 @ 13:44:
Anders test je je huidige router gewoon eens:

1x PC op de WAN poort, geef die pc bv 10.0.0.2 als IP, en geef de router 10.0.0.1 op de WAN poort

Andere PC achter de router/switch, en dan FTP-en maar, download @ PC2 een file vanaf PC2 (FTP). Zo kun je iig de performance een beetje testen.

Een sweex routertje heb ik zo ooit getest, deed 1100k/sec. Dus da's genoeg voor 8mbit. Was dan wel met 1 client, geen idee of ie ook snelheid houd bij meerdere pcs ;)
Prima manier, maar gebruik netcps even :) is wat betrouwbaarder.

Zo heb ik ook mijn p133 getest, kon 40mbit aan :)

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 15:15:
[...]

ach, tuurlijk, netcps, dan is je hdd performance ook niet het probleem.
* DJSmiley niet helemaal wakker ;)

NetCPS benched echt je interace, beperkingen zijn dan je ramsnelheid en pcibus/kaarten, en niet je hdd ;)

Verwijderd

DJSmiley schreef op 07 december 2003 @ 15:21:
[...]

ach, tuurlijk, netcps, dan is je hdd performance ook niet het probleem.
* DJSmiley niet helemaal wakker ;)

NetCPS benched echt je interace, beperkingen zijn dan je ramsnelheid en pcibus/kaarten, en niet je hdd ;)
het is je vergeven ;)

De meest simpele computer met een stel goede netwerkkaarten routert echt 10x meer dan die etechs e.d. Wij hebben er hier ook 1, maar ik ga toch eens kijken of ik die P133 echt 200% stabiel kan krijgen, hij mag niet crashen
:)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:09
Mocht het tot aanschaf van een nieuwe router komen, welke kan ik dan het beste nemen die de snelheid dan niet beperkt ?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Is die doorvoersnelheid een onderdeel van de verkooppraatjes? Ma.w. is dat ergens makkelijk terug te vinden?
Mijn 2200 doet ook maar ongeveer 500 kByte/s, dus ik heb nog zo'n 300 kByte/s onbenut liggen.

• DJSmiley
Vatt schreef op 07 december 2003 @ 15:31:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Is die doorvoersnelheid een onderdeel van de verkooppraatjes? Ma.w. is dat ergens makkelijk terug te vinden?
Mijn 2200 doet ook maar ongeveer 500 kByte/s, dus ik heb nog zo'n 300 kByte/s onbenut liggen.
Routersnelheid is afhankelijk van de gebruikte CPU. De Draytek 2200 heeft een tragere CPU en trekt daardoor maar z'n 5-6mbit.

De nieuwere hebben dat niet, die CPU is krachtiger. Imho gewoon eentje kopen, en benchmarken met netcps.

Ik heb zelf een modem/router combo, met een vrij zware CPU (Globespan Helium 80). Is een slag sneller dan de Helium Classic CPU in m'n (brakke) AlliedData modem. Pingtijden gingen omlaag van 22ms (AlliedData) naar 16-17ms (Huidige ding)

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Weet iemand de max. snelheden bij de verschillende DrayTek's misschien ?

• Speedy_Gonzalez
Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 15:15:
[...]

Wat is netcps ?

• MrDirect
Zie linkje: http://www.netchain.com/netcps/
Netcps is a handy utility to measure the effectice performance on a TCP/IP network

[ Voor 50% gewijzigd door MrDirect op 07-12-2003 18:15 ]

• Speedy_Gonzalez
Vatt schreef op 07 december 2003 @ 18:15:
Zie linkje: http://www.netchain.com/netcps/
Netcps is a handy utility to measure the effectice performance on a TCP/IP network
Bedankt voor de link, ik had em inmiddels al gevonden :-)

De beperking zit inderdaad in de router, dus opzoek naar een nieuwe dan maar.

Wie heeft er een goeie tip ?

De nieuwe router moet dus 8192/1024 aankunnen en minimaal 4 poorten hebben.

• bjck
  • Laatst online: 03-01 20:09
Speedy_Gonzalez schreef op 07 december 2003 @ 21:31:
[...]

Wie heeft er een goeie tip ?

De nieuwe router moet dus 8192/1024 aankunnen en minimaal 4 poorten hebben.
Doen ze eigenlijk allemaal wel tegenwoordig, gaat meer om de extra opties die erin zitten, en hoesnel de fabrikant is met nieuwe firmwares.

Draytek Vigor 2300 ?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Speedy_Gonzalez
bjck schreef op 07 december 2003 @ 22:27:
[...]

Doen ze eigenlijk allemaal wel tegenwoordig, gaat meer om de extra opties die erin zitten, en hoesnel de fabrikant is met nieuwe firmwares.

Draytek Vigor 2300 ?
Heb toevallig straks gekeken bij de specs voor de draytek 2300, maar daar staat niks bij verder hoe hoog hij wel of niet kan.

Verwijderd

Caesartje schreef op 07 december 2003 @ 13:07:
Ik begrijp dat je een 8mbit abo hebt? Het komt inderdaad maar vaak genoeg voor dat routers dit niet aan kunnen en in de 600kB/sec blijven hangen... Enige oplossing in de meeste gevallen: nieuwe router. Je kan een firmware update proberen, maar vaak is het een hardwarematige beperking.
Wat een crap, elk iets of wat deftige gateway/router heeft tochwel een 10Mbit WAN poort, veel zelfs al 100Mbit

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 22:34:
[...]

Wat een crap, elk iets of wat deftige gateway/router heeft tochwel een 10Mbit WAN poort, veel zelfs al 100Mbit
Lees eerdat je blaat, cpu komt tekort... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 22:42:
[...]

Lees eerdat je blaat, cpu komt tekort... :)
Vandaar dat ik het over een "deftige" router had, no further comment ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 22:44:
[...]

Vandaar dat ik het over een "deftige" router had, no further comment ;)
Tjah, in mijn opinie zullen we hier maar geen Cisco voor neerzetten? :) De standaard consumenten routers blijven vaak dit soort perikelen houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 22:51 ]

• Speedy_Gonzalez
Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 22:51:
[...]

Tjah, in mijn opinie zullen we hier maar geen Cisco voor neerzetten? :) De standaard consumenten routers blijven vaak dit soort perikelen houden.
Het is inderdaad niet de opzet om hier nu een router van een paar honderd euro neer te zetten. Ik had gedacht aan een maximum van 150 euro

Dan moet het toch wel iets goeds zijn neem ik aan

Verwijderd

Misschien een nuttige opmerking. Een goede router hoeft niet duur te zijn. Mijn Sweex van 20 euro kan ook gewoon 10MBIT aan. Ik doel dus op het internetverkeer. Als Switch is ie 100 MBIT.

• MrDirect
Mijn Vigor 2200 heeft ook een 10 mbit WAN poort, maar toch redt die het niet. Laatst was er een test van routers waar specifiek getest was op de doorvoersnelheid van de WAN poort, en bleek dat maar een klein gedeelte van alle routers de volle 8 Mbit van de snelste ADSL aankon.
Helaas weet ik zo niet uit m'n hoofd welk blad het was, ZDNet , of HWI....

Ik ben al bezig geweest met zoeken op internet, maar er is maar weinig info te vinden over de snelheid van de WAN poort....

• DJSmiley
Vatt schreef op 08 december 2003 @ 17:17:
Mijn Vigor 2200 heeft ook een 10 mbit WAN poort, maar toch redt die het niet. Laatst was er een test van routers waar specifiek getest was op de doorvoersnelheid van de WAN poort, en bleek dat maar een klein gedeelte van alle routers de volle 8 Mbit van de snelste ADSL aankon.
Helaas weet ik zo niet uit m'n hoofd welk blad het was, ZDNet , of HWI....

Ik ben al bezig geweest met zoeken op internet, maar er is maar weinig info te vinden over de snelheid van de WAN poort....
De sweex die ik ooit getest heb, haalde 1100kbit tussen WAN prt en 1 switchpoort.

• Speedy_Gonzalez
DJSmiley schreef op 08 december 2003 @ 17:49:
[...]

De sweex die ik ooit getest heb, haalde 1100kbit tussen WAN prt en 1 switchpoort.
weet je niet meer welk type dat precies was ?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Anders bestel je bij primafoon een Thomson.
Zijn wel goede dingen, of haal iets bij de computerboer-om-de-hoek :P een router/modem config.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 16:59
Je moet wel oppassen voor de standaard routertjes. Die halen vaak nog niet die hoge 8Mbit snelheden.
Het is bij sommige wel op de site te vinden welke snelheid ze maximaal kunnen halen. Voor de draytek zie hier. :)

let the past be the past.

• Speedy_Gonzalez
Mischien is er ook nog de mogelijkheid om m'n zyxel modem in te stellen als router, en dan een switch aan te sluiten.

In princiepe bereik ik dan hetzelfde dan met een losse router neem ik aan.

Zou een switch de snelheid nog kunnen beperken :?

• Speedy_Gonzalez
Ik heb een linksys WRT54G router op het oog.

Wie kan me vertellen wat de maximale download snelheid is op een via een kabel aangesloten pc direct op de router zelf
Dus niet via een wireles verbinding.

Ik heb Demon 8192/1024 en zonder router doe ik zo'n 740kb download

Zijn er mensen hier die dezelfde router hebben met hetzelfde abonnement ?

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik kan uit ervaring melden dat de 2200 serie van draytek geen enekel probleem opleverd met adsl snelheid ik had het wel... Zat hem puur in de firmware dus ik denk dat iedereen met router problemen en snelheid gewoon ff zijn firmware moet updaten!

Verwijderd

Speedy_Gonzalez schreef op 09 december 2003 @ 20:49:
Mischien is er ook nog de mogelijkheid om m'n zyxel modem in te stellen als router, en dan een switch aan te sluiten.

In princiepe bereik ik dan hetzelfde dan met een losse router neem ik aan.

Zou een switch de snelheid nog kunnen beperken :?
Als je een gigabitpijp richting het internet hebt wel ;)
Pagina: 1