CPU Niet ondersteund, wat wil dat zeggen?

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Stel ik heb een oud moederbord dat ondersteunt volgens de website tot een bussnelheid van 200 mhz. (2x100). Athlon XP's worden niet ondersteund omdat ze een 133 mhz of meer hebben(dus niet ondersteunen betekent dan: hij draait niet op de volledige snelheid?). Wat zou er nu gebeuren als ik toch een XP in de socket duw, want dat past gewoon en de pc opstart nadat ik een koeler op heb gezet? Krijg ik dan een pc met de multiplier van de XP * de bussnelheid van 100? Of start dit gewoon helemaal niet op. Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Want ik ben best bereid om het verschil in bussnelheid * de multiplier te verliezen, want dit zou nog altijd een aanzienlijke upgrade betekenen voor de huidige pc.

[ Voor 23% gewijzigd door REDFISH op 07-12-2003 12:45 ]

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 20:27
Ik had een heel oud mobo (A7V) en pakte de Duron Morgans niet omdat pcb te oud was.

Als je een iets nieuwer hebt, zou ie gewoon XPMultiplier x 100 of moeten pakken, weliswaar wat langzamer :)

Kijk ook naar BIOS updates en let ook op je PCB versie, voorkom je hetzelfde als ik had.

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Het gaat hier om een Gigabyte 7IXE4. Ik weet alleen niet precies waar ik moet kijken voor die pcb info.
Stel ik bestel bij vraag en aanbod een 2000+ dan zou het leuk zijn als dat werkte natuurlijk :)

http://www.giga-byte.com/...cts/Products_GA-7IXE4.htm

[ Voor 22% gewijzigd door REDFISH op 07-12-2003 12:48 ]

Verwijderd

Niet ondersteund kan betekenen:
- geen CPU-ID in bios, dus niet herkend en correct geinitialiseerd tijdens POST
- geen originele FSB en daarbij horende prestaties
- geen originele multiplier en daarbij horende prestaties
- geen benodigde spanningen
- mobo niet ingericht op de hogere stroom/vermogen.

Hetzelfde deed ik op m'n oude platform door een mobiele CPU in een desktop mobo te stoppen en de bios handmatig te editen om alsnog de CPU herkenning erin te hebben. De benodigde spanningen had ik gelukkig wel, en de multiplier kon met een workaround ingesteld worden nadat de bios correct de CPU herkende.

Wat ook kan is dat de website/handleiding gewoon verouderd is. Een mailtje naar de fabrikant zou dan oplossing kunnen bieden net als even kijken of er biosupdates voor je bordje zijn.

Kortom, of het gaat werken, maar dan met prestatieverlies - of het gaat niet werken (POST: CPU error).

Overigens werkt een XP prima op 100MHz - om deze reden is het zelfs de default FSB na hardware-errors op een Asus A7N8X mobo. Aan de CPU zelf zal het dus niet liggen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 12:59 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://www.giga-byte.com/...USupportList_GA-7IXE4.htm

hier staat iig dat hij NIET wordt ondersteunt, dus wij kunnen ook niet garanderen dat hij bij jouw wel zal werken onder een lagere snelheid.....

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ja ik heb ze maar eens gemaild. Ik zit namelijk ook met de voltage instellingen, omdat die auto detect zijn, in het boekje en de site staat verder ook niks welke ondersteund worden.
Ik ga nu eerst eens bios upgraden en kijk ik eens in de bios.

Ik ga morgen gewoon eens de proef op de som nemen met mijn XP 1800+ als het goed is komt dat dan uit op 1150 mhz. Er is verder geen gevaar neem ik aan. Gewoon mislukte post, en niet een doorgefikte processor of mb hoop ik :)

En Netrunner daarom was mijn vraag: wat betekent niet ondersteund, doet het helemaal niet, of doet het wel maar langzamer.

[ Voor 44% gewijzigd door REDFISH op 07-12-2003 13:05 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:39

mvds

Totally awesome!

Als hij de CPU helemaal niet herkend zal ie automatisch de meest veilige instellingen kiezen mocht ie wel willen booten. Dus hij zal niet ineens de hoogste spanning eropzetten die hij aankan hoor. :) Dus zal niet zoveel gebeuren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

REDFISH schreef op 07 december 2003 @ 12:57:
Ja ik heb ze maar eens gemaild. Ik zit namelijk ook met de voltage instellingen, omdat die auto detect zijn, in het boekje en de site staat verder ook niks welke ondersteund worden.
Ik ga nu eerst eens bios upgraden en kijk ik eens in de bios.

Ik ga morgen gewoon eens de proef op de som nemen met mijn XP 1800+ als het goed is komt dat dan uit op 1150 mhz. Er is verder geen gevaar neem ik aan. Gewoon mislukte post, en niet een doorgefikte processor of mb hoop ik :)

En Netrunner daarom was mijn vraag: wat betekent niet ondersteund, doet het helemaal niet, of doet het wel maar langzamer.
Wat je zou kunnen doen is je CPU unlocken en weliswaar op 100MHz FSB (ipv 133MHz) draaien, maar de multiplier ter compensatie opschroeven 15x100 is bijna evenveel als 11.5x133

Maar wederom, dat is alleen het snelheidsverhaal. BIOS support kun je in beginsel wel zonder, maar de juiste voltages zijn essentieel. Zoek dus op wat jouw bordje kan leveren :o

Oslik blyat! Oslik!

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ja ik weet sowieso effe niet uit mijn hoofd de voltages van de XP itt de gewone Athlon, en als deze voltages op andere plekken met andere bruggetjes worden ingesteld op de XP dan is het maar de vraag of de voltage, of de multiplier correct worden herkend. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die XP gaat niet werken op dit plankje. Kun je proberen wat je wilt maar helaas, de 7IXE4 support dat ding niet (anders had ik waarschijnlijk nu nog op dat ding gedraaid :P)

Verwijderd

Is dat niet het bord met de Irongate chipset van AMD ?

Volgens de al weer wat bejaarde tests is de topsnelheid voor de CPU ca. 900 Mhz en daarboven wordt de chipset zelf al instabiel, if memory serves .......

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Lange neus naar iedereen, want:

Hij doet het gewoon: Draait dus op 11.5 x 100 mhz = 1150 mhz.
Ga nu nog effe een paar 133 mhz reepjes van een vriend overkopen zodat ik hem op 115 mhz kan draaien = 1300 mhz.
En als het instabiel zou worden boven de 900 mhz, waarom staat er dan gewoon doodleuk ondersteuning tot athlon 1.4 en ook duron 1.3? Hier draait hij als een huis zo stabiel.

Nadeel is alleen: prestatiewinst = 0% want de harde schijf is echt brak. Dus dat wordt het volgende dat vervangen wordt.
Maar goed het werkt dus, kan ik mijn andere pc ook upgraden.

[ Voor 9% gewijzigd door REDFISH op 08-12-2003 15:58 ]

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Daarbij kost een mobotje wat een FSB van 133mhz aankan ook helemaal niks meer. waarom niet gelijk ietsje meer upgraden, enige wat je dan krijgt is dat je ook je RAM zeer waarscheinlijk moet gaan updaten want SDR mobo's op 133mhz zijn er al niet veel. en nu al helemaal moeilijk te vinden. DDR op 133mhz (266 of PC 2100) kost trouwens ook geen bal meer.

alles bij elkaar is het natuurlijk wel een kosteplaatje. maargoed op de HCC heeft een vriend van me een 2100+ een mobo (133mhz fsb) en 512mb PC2100 gehaald voor 220 euro. vind ik aardig meevallen

hmmz mijnheer heeft het al werkend.

[ Voor 5% gewijzigd door pt0x op 08-12-2003 16:17 ]

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Heheh yup, nou ja 220 euro voor een huispc die niet intensief wordt gebruikt. Ik wilde gewoon mijn andere nieuwere pc (1800+ upgraden) en het zou dus leuk zijn om die processor in de huispc te gebruiken en dat lukte dus.

En de 80 euro voor een bordje en de 80 euro voor 512 mb ddr ram is inderdaad geen bal. Maar alleen als ik een echte upgrade zou gaan doen of een nieuwe pc koop, dan is dat geen geld op een bedrag van 1000 euro of meer. Maar nu vind ik het best voor 130 euro koop ik een nieuwe processor voor mijn andere pc en dan nog eventueel wat 20 euro voor wat geheugen ofzo en dan is het goed geweest.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mag ik weten welke bios je op dit ding hebt staan.
Bij mijn plankje werkte het destijds niet (maar wil er nog eentje hebben voorn ostalgische doeleinden :P)

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Wel de laatste update dat is F9 voor deze plank, kun je gewoon downloaden. Ik weet ook dat met oudere bios versies slechts tot zo'n 1 gig werd ondersteund.

Verwijderd

;) Tof. Ik hoop dat hij inderdaad naar 1.3 wil !

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Oh ja, nog effe een laatste update:

kreeg nog een mailtje van giga-byte, die zeiden gewoon doodleuk: hij zal het wel niet doen. Duidelijk dus dat ze het zelf nooit hebben uitgeprobeerd...
Pagina: 1