[HTMLForms] naargelang submit andere Get/post

Pagina: 1
Acties:

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Voor een klein webbased systeempje ben ik bezig een soort van 'webservice' of RPC mechanisme te gebruiken.

zo zijn al mijn URLs in het systeempje in de aard van

code:
1
engine.x?o=settings.group&p0=10&p1=11;

wat dus eigenlijk gedispathed word naar een settings.group(10,10); "object".

werkt allemaal heel leuk enzo maar nu kom ik bij een practisch probleem (btw comments over zulk systeem mag je geven)

ik heb ergens een form met x-aantal checkboxes, onder aan dat form heb ik dan bijvoorbeeld "delete", "update", etc form submit buttons.

nu moet het "systeem" dus naar de juiste RPC gaan. Maar hier 'knort' het schoentje: in zo'n submit button kun je de "value" niet gebruiken (want dit is wat je ziet als label) dus kan mijn get/post analyzer (die dus eerst zoekt naar 0 en dan naar alle p) maar alleen een "name" maar dwz dat ik dus onmogelijk de hele url erin kan zetten en goed geinterpreteerd word.

code:
1
<input type='submit' name="o" value.... />

Nu zoek ik dus naar een eenvoudig manier om toch aan de ontvangende zijde om aan het "o" variable + x-aantal "p" variablen te geraken. Maar ik geraak er niet uit.

Hidden kan ik niet gebruiken want dit is voor alle 'submit' hetzelfde.

De vraag is dus hoe je verschillende get/post variable kunt vullen met verschillende acties op een submit.

Nu denk ik eraan een hidden te rgebuiken die aan het dispatch zegt dat ie moetgaan zoeken naar een input varibale met een naam en daar het gedeelte van aftrekt:

code:
1
<input type='submit' name="somevalue%o=delete_object&p0=1" />

Maar dan wordt de code voor het vinden van deze variable wel erg onhandig...

enig ideetjes, workarounds?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55

crisp

Devver

Pixelated

Het meest voor de hand liggende lijkt mij een stukje javascript...

Intentionally left blank

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:14
HTML (en javascript) horen (zoals je in de forum-descriptions kan lezen) niet thuis in P&W, maar in W&G

-> W&G

https://fgheysels.github.io/

• hobbit_be
crisp: idd - maar eerlijk vind ik dat altijd een beetje "iffy" :) jij als DHTML-god ziet er niets mis in natuurlijk maar ik blijf zover het kan in html 1.0 ;)

dit gezegd zijnde ben ik dan maar eens gaan snollen en idd het zou best gaan (of coz) nu zoek ik alleen naar een effiecente manier (efficient om met designer mee te werken)

dus zou ik best

code:
1
<input type="button" onClick="javascript: this.form.action='o=....&p0=..'; form.submit();" />

de reden omdat ik geen externe js wil is eenvoudig omdat het eenvoudiger is voor de designer (we werken met smarty) daar een {$ ... } in te zetten. maar of dit nou mooi is?

ook weet ik dan niet goed of die o=... via get / post wordt gezet (ie the form staat wel op post maar als ik in de action daar die urlzet wordt dat vast een combinatie zeker?). Omdat ik meerdere parameters zou kunnen hebben en ik niet weet of ik in "realtime" nog snel wat hiddens kan aanmaken? ... anders moet ik een stel valueless hiddens erbij zetten maar proper is dat ook weer niet.

enige practische tips zijn welkom.

ik wil dus gewoon voor elke "submit" een andere "o" (Post var) en x-aantal "pX" variables willen krijgen serverside...

[ Voor 11% gewijzigd door hobbit_be op 07-12-2003 15:34 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55

crisp

Devver

Pixelated

ik ben zelf niet zo gek op gecombineerd GET / POST gebruiken, al is het alleen maar omdat ik ooit eens heb vernomen dat er browsers zijn die dan de GET vars uit de action niet meegeven en omdat je dan eenduidigheid verliest.
Als het om een vast aantal extra parameters gaat zou je die inderdaad alvast als hidden inputs op kunnen nemen. Inputs on the fly aanmaken kan ook, maar dan komt er al gauw crossbrowser compatibiliteit bij kijken als je oudere browsers (non-DOM zoals IE4 en NS4) wilt/moet ondersteunen.
Een onclick op een submitbutton wordt trouwens altijd eerder uitgevoerd dan de daadwerkelijke submit, en in een eventhandler hoef je niet expliciet javascript: op te geven.

Intentionally left blank

• hobbit_be
tja onlangs van die Get/Post ook nog ergens gehoord vandaar ;) , tja het zijn geen vast aantal parameters (die kan ik eventueel wel genereren en dan javascript values "assignen"

ik denk dat ik anders moet oplossen dmv bijvoorbeeld enryptie en encoding: ie ipv de typische o=.... dat ik gewoon altijd maar 1 parameter heb deze is dan een encoded "parameter". Met als voordeel dat het onmogelijk (ahum) te hacken valt. zo is er ook steeds maar 1 hidden nodig, voor me HREF "RPC calls" maakt het me niet uit.

nu in php nog een snelle encryptie vinden. leuk is wel dat ik dan ook ineens objecten kan doorgeven. Allemaal wel erg "aspx" aan het worden ;). dat het iets groter wordt en wellicht ook iets trager (nou ja paar ms). neem ik er graag bij als alles uniform wordt.

crisp: bedankt voor alle tips...
Pagina: 1