XP wil niet installeren op Maxtor S-ATA schijf

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een nieuw systeempje gebouwd (zie sig) met een Maxtor 120gb S-ATA drive.

Ik wil hier een schone XP installatie opzetten. Hierbij ga ik als volgt te werk:

Opstarten met MaxBlast om de schijf te formatteren. Schijf wordt geformatteerd en in drie partities opgedeeld.

Opstarten vanaf win98 diskette (XP CD wil niet booten), en via g:cd i386/winnt de installatie starten. Installatie files worden gecopieerd en de PC herstart.

Installatie gaat verder. Setup vraagt om drivers voor S-ATA schijf, krijgt hij van me, worden geladen. Setup wil Windows starten en dan krijg ik een BSOD met Stop error 0x0000007E.

Geprobeerde oplossingen:

Randapparatuur uitschakelen: PCI slots zijn leeg, integrated peripherals op de chipset (firewire, geluid, modem, LAN) staan uit. Slechts muis, toetsenbord, 1 CD-ROM drive, de floppy drive en de S-ATA schijf zijn aangesloten.
Geheugen gecheckt (OK), vervangen door ander geheugen (dat al 2 jaar goed draait).
HD gecheckt met Maxtor Powermax (OK)
Nieuwste versie van S-ATA driver geladen.

Wanneer ik mijn oude HD aansluit (ATA), kan ik gewoon XP installeren. Als ik dan in Windows de S-ATA drivers installer, kan ik ook gewoon mijn S-ATA schijf als tweede HD gebruiken.

De schijf in een ander systeem hangen (PIV met Gigabyte 8PE667) levert hetzelfde BSOD op.

In dat andere systeem hangt trouwens de 80Gb versie van deze Maxtor S-ATA schijf, hij wordt daar als tweede HD gebruikt. Wanneer ik hierop probeer XP te installeren, krijg ik opnieuw dezelfde foutmelding. Het lijkt dus niet aan de schijf te liggen.

NB: dit topic vervangt het topic dat ik om een andere reden had geopend maar waar de discussie inmiddels naar dit probleem heeft geleid. T.b.v. de overzichtelijkheid mag dat topic wat mij betreft op slot:

Maxblast loopt vast bij boot

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-12-2003 11:14 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Het zal er aan liggen dat je vanuit DOS toch een soort van native toegang hebt tot die S-ATA schijf, en er OOK nog eens met andere drivers op probeert te komen. Mag ik je érg sterk aanraden om TOCH te booten van die windows XP CD? Als dat niet wil is er iets goed mis met die CD, en kun je hem ruilen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24
Ik heb ook het probleem dat m'n Windows XP cd niet zelf boot, waardoor ik ook vaak problemen heb gehad, maar dit heb ik kunnen oplossen door het volgende te gebruiken: Windows XP Professional Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install

Bij dit programma heb je 6 diskettes nodig die je kan gebruiken om de Windows XP installatie te booten. Op die manier kan je toch zonder hulp van andere cd's/computers Windows installeren, hier werkt het perfect :)

The devil is in the details.

• Dr. Strangelove
Zonder S-ATA drivers krijg ik een bijna identieke foutmelding.

De opstartdiskettes werken om een of andere reden niet, ik krijg steeds bij de tweede disk een krnlmp.exe error of iets in die richting. Diskette opnieuw copieren helpt niet...

Ik begrijp ook niet waarom mijn XP CD niet wil booten... de MaxBlast CD boot nl. wel.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:08

Shunt

Boe

is het niet zo dat je net als met een raid aray en scsi een aparte controller moet laden bij het instaleren op je sata drive ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw systeem. Draait perfect op IDE schijf. En toen kreeg ik vandaag mijn Maxtor Diamond +9 S-ATA (120Gb) schijf.

Ding erin gehangen, sata headers enabled op me asus a7n8x deluxe moederbord, maxtor erin, ouwe IDE eruit en windows XP installeren.

Een dag later.. nog geen windows op me m'n schijf :S

Wat heb ik allemaal geprobeerd:

- Maxblast 3 boot cd.. werkt perfect, partities aangemaakt..
- dan booten van XP cd.. hier gaat alles dus fout
---- Hij wil niet booten van XP cd..
---- CMOS clear gedaan.. vervolgens boot ie weer van CD
---- Maar ik krijg de meest vreemde errors
------- Of systeem blijft hangen
------- Of ik krijg een general protection error(?)
------- Of ik krijg een exception error(?)
---- Na paar keer rebooten kreeg ik eindelijk "systeem controleer hardware..."
---- Vervolgens bleef ie weer hangen
---- Daarna krijf ik dat het bestand "txtsetup.sif" corrupt is
---- Weer CMOS clear
---- En eindelijk kom ik in setup
---- F6 gedruk, driver geladen ging allemaal goed
---- Dan gaat ie bestanden kopieeeren.. gaat aardig traaaaag, op andere schijf ging dat zeker 10x sneller
---- Dan krijg ik een error dat ie 1 bestand nie kan kopieeeren (wscript.exe), Dus die skip ik
---- Setup gaat verder
---- Als alles gekopieerd is gaat de setup rebooten..
---- Bij reboot en start up van maxtor schijf: "fatal system error, the windows logon process system process terminated unecpectedly with a stats of 0x00000080.... the system has been shutdown!"

FFS! Ik wordt helemaal gek van die harde schijf! Ik denk dat ik hem terug breng en een gewoon ouderwetse IDE schijf ga kopen. (tenzij iemand een oplossing weet)

Systeem spec:
- asus a7n8x deluxe
- 512 mb crosshair (single channel)
- maxtor diamond +9 120 gb 7200 S-ATA
- liteon cdbrander (op primaire master)
- AMD 2500+
- Ati 9800se AIW

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 14:18 ]

• Dr. Strangelove
Het lijkt opgelost: opstarten vanaf de XP CD was de oplossing. Dank voor het nogmaals naar voren brengen van dat punt. Ik moest echter wel een boot CD maken, om een of andere reden werkte de originele CD niet. Recept voor de boot CD:

http://www.nu2.nu/bootcd/#wxp

Vervolgens de usual instructions volgen, dus met F6 de driver laden en no problems whatsoever nu.

Ik zit nog middenin de installatie, dus niet te vroeg juichen, maar het lijkt nu goed te gaan.

Edit: Ik typ dit vanaf mijn volledige nieuw geinstalleerde XP versie op mijn nieuwe Maxtor schijf :) Het werkt dus allemaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-12-2003 14:45 ]

Verwijderd

Het lijkt hier ook opgelost te zijn:

Ik heb gezocht naar de error: "txtsetup.sif corrupt or missing" in google, en vond het volgende:

http://www.tech-report.com/forums/viewtopic.php?t=2102

Hier hadden ze het id om de cd-rom drive te verwisselen. Ik dacht wat heb ik te vrezen dus heb het geprobeer. Nu zit ik in de setup en het gaat als een speer ipv. traaag.

Dus ik heb een vermoeden dat het nu wel gaat werken. Ik vind dat dan trouwens wel vreemd, want met die IDE schijf en normale cdrom drive werkte het wel. heel apart.

Als jullie nix meer van me horen dan werkt alles, zo nie, dan horen jullie het
Pagina: 1