Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] IR Ontvanger Storing vanuit lapmod probleem

Pagina: 1
Acties:

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hey,

1st post :)
ik heb net zoals velen van jullie een LapMod gemaakt, zie
link
Aangezien de on-Board IR ontvanger een zeer kort bereik heeft heb ik het volgende schema gebruikt om een Ir-Ontvanger te maken:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pvancraen/schaltplan.gif

na veel zoeken werkte dit dus niet, omdat: (a) spanning Com poort te laag was en
(b) processor te slap is (133Mhz)
dus had ik bedacht dat ik een IR-Extender ging maken.

Dus de TSOP1738 (3) aan de 5 volt hangen, en vervolgens erachter een IR led (5) , en een gewone (4) led, natuurlijk ook de weestand ertussen (4)
De IR led vervolgens vlak bij de IR ontvanger van het mainboard en gaan..

die 5 volt pakte ik direct van de voeding van de Lapmod en via een Voltage Regulator 7805 (1) krijg ik een strakke 5 volt i.p.v. destructieve 19v, voor de zekerheid ook nog condensator (2) ertussen voor eveltuele rimpelingen in de spanning

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/rvdplas/lapmod/schemabrak%20.gif
excuses voor de brakke tekening, weet ook niet zeker of ik bij de ontvanger de pennetjes goed getekend heb, maar is ook even niet van toepassing.

Het probleem is: als de laptop uit staat werkt de IR verlenger goed, druk op de AB en de controle led knippert vrolijk mee.
Maar als de laptop aan staat, knippert de controle led (en dus ook de IR led), ook als ik geen signaal geef.
Zelfs de TSOP1738 helemaal afplakken heeft geen effect.
Ik denk dus dat ik last van 'straling' van de lapmod.
hoe kan ik dit oplossen ?

groet Dysan, die behalve zijn eerste , vermoedelijk ook zijn langste bericht typt

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Verwijderd

Is het niet veel handiger om de bestaande IR ontvanger te voorzien van reflector of vervangen door een gevoeliger exemplaar? Eventueel zou je ook de interne ontvanger eruit kunnen halen, in een externe behuizing stoppen en voorzien van verlengsnoer.

Wat betreft "straling", die C2 bij de TSOP dient ervoor om het signaal te filteren. Je hebt deze toch wel laten zitten? Zet eventueel ook een 10uF condensator vóór de 7805 nét zoals je erachter hebt staan.

Daarnaast: de TSOP zet normaal zijn uitgang hoog als er geen data ontvangen wordt. Bij ontvangen van data wordt deze gesinkt naar ground. In je tekening staan de ledjes verkeerd om, nu gaan ze nooit aan. Ik neem aan dat het alleen een tekeningfoutje is, want je zegt dat de ledjes in praktijk wel gaan branden (of je moet de pinout van de TSOP ook verkeerd hebben zitten).

Even ter referentie: serial-IR-receiver.gif

Ik denk dat als je de leds gaat aansturen via een transistor ipv direct door de TSOP dat het geheel een stuk betrouwbaarder gaat werken. Een beetje zoals het controle-ledje in dit bekende schema dus: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ir.geda.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 11:47 ]

• Dysan
  • Niet online
tekenfoutje is inderdaad correct.
Bestaande IR ontvanger = SMD componenent en dat durf ik niet aan.
Condensator voor 7805 maakt niets uit,
Zoals ik al zei, het geheel werkt perfect op een losse AT voeding of Losse Notebook voeding, maar wanneer de notebook aangezet word is het over.

misschien inkorten van de kabeltjes en het geheel in een blikken omhulsel zetten wat op de min geschakeld zit ?

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-11 12:11

boekel

Dusss...

Dysan schreef op 07 december 2003 @ 11:35:

Zoals ik al zei, het geheel werkt perfect op een losse AT voeding of Losse Notebook voeding, maar wanneer de notebook aangezet word is het over.
Probeer het eens met 5v uit de ps2-poort

http://www.boekel.nu

• Dysan
  • Niet online
Het maakt niet waar ik het voltage aftap, heb ook al de 5 volt van de CPU fan afgetapt. het voltage gaat goed, is een strakke 5 volt d.m.v. voltage converter 7805.
Nu denk ik: Notebook is niet meer beschermd voor straling, kan hij gewoon niet hoogfrequent storen op de kabels?

• Dysan
  • Niet online
Boekel schreef op 07 december 2003 @ 11:58:
[...]

Probeer het eens met 5v uit de ps2-poort
helaas hetzelfde verhaal, zowel de condensator als de 1738 zitten nu op een blikken plaatje (wat de 0 is)

blijft af en toe knipperen , IR led, verklikker led, 1738 al eens vervangen voor nieuwe

help ?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Dysan schreef op 11 december 2003 @ 15:52:
[...]

helaas hetzelfde verhaal, zowel de condensator als de 1738 zitten nu op een blikken plaatje (wat de 0 is)

blijft af en toe knipperen , IR led, verklikker led, 1738 al eens vervangen voor nieuwe

help ?
Die nul heb je toch echt nodig.... waarom heb je trouwens een 7805 gepakt en niet (zoals misschien beter zou zijn) een MAX232?

Misschien dat de CCFL van het laptop LCD spanningen induceert in je condensator. Hoe zou die lopen als je de C ertussenuit zou schoppen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Dysan
  • Niet online
hhm zonder condensator word het erger.
heb nu compleet ingebouwd ik blikken doosje
zonder voltage regulator op de 5 volt van de CPU fan.,
lijkt goed te gaan
alleen ben ik bang dat ik een verkeerd ir ledje heb :(

Pagina: 1