Koeling videokaart. Waarom niet anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
N.a.v. dit topic Sapphire overweegt waterkoeling voor videokaarten] vroeg ik me ineens iets af. Omdat er weinig ruimte is tussen de PCI sloten, kost een behoorlijke koeler soms een slot.

Waarom wordt zo'n videokaart niet andersom gemaakt m.a.w. de koeler etc. aan de andere kant? Op die manier kun je, omdat het AGP-slot het 1e slot is, d.m.v. een losse fan de boel extra koelen.

Ik ben een leek wat de technische mogelijkheden betreft maar dit lijkt me niet zo moeilijk te produceren.

Kan iemand me uitleggen waarom het niet kan want ik heb geen enkele kaart gezien die 'omgekeerd' is geproduceerd.

ARME AOW’er

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lijkt me dat met de koeler aan de andere kant van de kaart de processor de warme lucht voor z'n bordje krijgt die afgevoerd wordt van de core van de videokaart. En dat merk je dan weer aan je CPU temperatuur.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 11:37

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Voorlopig denk ik dat Genghis Khan gelijk heeft, maar met de komst van BTX als vervanging van ATX is het verplaatsen van de GPU misschien best een idee. Aangezien bij BTX de processor op een andere plaats op het moederbord gezet wordt, kan het best zo zijn dat de GPU inderdaad aan de 'achterkant' van de PCB wordt geplaatst in de toekomst.

Nadeel is dan alleen dat er een tijd lang bepaalde kaarten dubbel gefabriceerd zullen moeten worden, dus zowel voor ATX als voor BTX.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik heb liever de warmte van mijn VPU/GPU naar mijn soundcard geblazen dan richting mijn CPU koeler en PSU!

There is no place like ::1

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
Kijk eens in je kast. Moederbordfabrikanten gaan er vanuit dat de achterkant van een gfxcard vlak is en zetten er condensators e.d. neer. Dan past zo'n "omgekeerde" kaart ineens niet meer, omdat de heatsink tegen de condensators zit. Bij mij zou het USB-bracket boven m'n gfxcard overigens niet meer passen.

Het is gewoon een kwestie van afspraak. Je kunt niet zomaar ruimte gaan claimen die door andere componenten kan worden gebruikt.

_██_
(ಠ_ృ)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Veel moderne moederborden, onder andere de Abit NF7-S, hebben geen PCI-slot meer direct onder het AGP-slot. Daar zitten bij de NF7-S geloof ik de audio- en netwerk-chips.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Omdat bij de meeste chipsets het slot direct onder de AGP kaart het IRQ deelt met de AGP kaart is het sowieso raadzaam dit slot leeg te laten. Verder:
Als een oversized videokaart naar de verkeerde kant uitbreid kan dat op sommige moederborden niet passen. De fabrikant weet dat er wel ruimte beneden is, maar de ruimte boven de kaart kan door condensatoren/northbridgekoelvin/CPU met enorme koelvin vergeven zijn. Als een videokaart daardoor niet past....

Forget your fears...
...and want to know more...

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

swampy schreef op 07 december 2003 @ 03:10:
Ik heb liever de warmte van mijn VPU/GPU naar mijn soundcard geblazen dan richting mijn CPU koeler en PSU!
Dat is nu niet het geval. (bijna) alle videokaarten hebben ventilatoren die lucht richting core blazen, en dat is dus richting cpu/psu ;)

Overigens is het voor de videokaartproducenten meer van belang om de gpu koel te houden dan de cpu. Dus lucht aftappen van de onderkant van de kast is egwoon veel veel voordeliger dan van de bovenkant van de kast (cpu/spu dus).

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 21:40

Smarron

The bend

Ik vind het hele PCI-probleem eigenlijk niet eens echt een probleem. Ik heb als ik het goed geteld heb 0 PCI-kaarten in mijn PC zitten! Onboard LAN, Sound etc. is tegenwoordig geen uitzondering meer. Mocht ik er wat in willen, heb ik de keuze uit maar liefst 5 PCI-sloten.

Een gro(o)t(e) koeler/koelblok zou ik echt geen probleem vinden, helemaal niet aan de onderkant. Ruimte zat toch ? Aan de bovenkant is in mijn geval in ieder geval minder ruimte over dan aan de onderkant. Anders zouden 2 koelers wel heel erg dicht op elkaar zitten.

Of ben ik weer teveel offtopic aan het praten?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54

mr_petit

opperprutser

bij mij is eigenlijk alles vol:
2x netwerkkaart, geluidskaart, scsi kaart, modempje en natuurlijk vga. (ik heb dus nix onboard).

Toch is het logischer om een koeler aan de bovenkant te plaatsen: warme lucht stijgt op, en als de koeler aan de onderkant zit blijft dit dus tegen de grafische kaart aanhangen (met de kans dat warme lucht via de ventilator gerecirculeerd wordt -> nog warmere lucht).

natuurlijk zou de processor ook verplaatst moeten worden: als de koeler aan de bovenkant zit bestaat de kans dat deze warme lucht (en stof) van de processor (die er dan boven zit) aanzuigt.

Ik denk dat de ontwerpers van de ATX layout nooit hadden gedacht dat grafische processors zo'n ontwikkeling zouden doormaken.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Bij een AGP videokaart zit de ventilator aan de onderkant oa om ervoor te zorgen dat het meeste stof zich ophoopt op de PCB zijde en niet aan de kant waar de ventilator zit. Bovendien is in 1 oogopslag het verschil te zien met een PCI kaart en zorgt de PCB voor een scheidingswand waardoor niet gelijk alle hitte bij de CPU/northbridge terecht komt maar geleidelijk meer langs de buitenrand (de kastwand ipv langs het mobo) stroomt. Daarnaast moet je wel bedenken dat de ATX standaard uit een tijdperk is toen videokaarten 10x minder vermogen verstookten.

Vanaf volgend jaar (?) is dat allemaal ook weer achterhaald door de invoering van de BTX specificaties. ;)

VoorBTX schematic1Achter VoorBTX schematic2Achter

Er zal dan bij BTX zoals je ziet een front intake ventilator voor de CPU en een back outtake voor de grafische kaart gebruikt worden, tesamen met de voedingsventilator voor de overige kaarten/componenten. De videokaart zal dan 90 graden gedraaid worden middels een risercard, vergelijkbaar met de brackets zoals nu in rackmount en desktopkastjes wordt gebruikt. Op die manier wordt gezorgd voor een zo groot mogelijke airflow met zo min mogelijk extra ventilatoren. Waarschijnlijk zullen veel videokaart fabrikant flink gebruik maken van deze airflow en zich daardoor meer richten op passieve koelers op de videokaarten. AGP zal je dan niet meer vinden, alleen PCI en PCI Express.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/openBTX.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/graphicscardriser.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/rearBTX.jpg

Zie ook: ATX en toekomst?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 07:17 ]

Pagina: 1