Toon posts:

Welke IDE-RAID controller kopen, dure/goedkoop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
jo lui,

ik heb flink lopen zoeken en vooral deze topic, kort maar krachtig informatief, doorgenomen:

2 CDROMs & 3 HDs - Hoe??

Maar nou kan ik dus geen goede reviews/info vinden over de verschillen tussen de IDE RAID Controllers. Promise is een gerespecteerd (goed) merk, maar naar mijn mening wat prijzig.

De goedkoopst Promise ATA100 RAID Controller die ik kan vinden in de pricewatch is 100 euro en dat is me echt wat te veel geld (dat is een halve 200Gb HDD).
Aangezien het hier om huis tuin en keukengebruik gaat, vroeg ik mij dus af of dit wel nodig is.
Ik zie namelijk ook IDE RAID Controllers voor 30 euro staan: pricewatch: ATA133 RAID PCI controller

Mijn vraag is dus, of ik wel zo'n relatief dure promise kaart nodig heb voor RAID0 en thuisgebruik? Mijn gevoel zegt dat zo'n promise kaart alleen nodig is voor een server, met belangrijke data, etc :?

ps het gaat hier om 2 IBM 60Gb's HDD's, die naast me 2 IBM 40 Gb HDD's, een dvd-speler en cd-r brander moeten komen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 20:41 ]

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Dat is waarschijnlijk een kaartje met een Si0680 chip, en die werken prima ! Ik heb er 2 in gebruik ;).

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-03 21:12

Shaggy

Misantroop pur sang

Vraagje zijn die kaartjes ook bootable met windows, of windows los op aparte disk? :?

Making an ass of myself since the 70's

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
shaggy8675 schreef op 06 december 2003 @ 20:58:
Vraagje zijn die kaartjes ook bootable met windows, of windows los op aparte disk? :?
die kaartjes hebben een eigen bios ja, je kan er vanaf booten

A wise man's life is based around fuck you

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:52
Zelf heb ik een ITE U133 Raid controller (d8 zo'n 22 euro) die ik met een 2*250Gb Maxtor in Raid1 mode gebruik op m'n W2K3 thuisserver.
Bevalt errug goed.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• PtrO
Denk dat een willekeurig kaartje het prima zal doen.
Vind alleen dat de 'IDE' pin-connectors zouden moeten worden omrand. Zonder connector geleiding heb je anders wat sneller kans dat je de pennetjes verbuigt. Verder is het even afwachten hoe simpel het kaartje kan worden geconfigureerd.

[funmode]
Overigens, wanneer ik op jou link klik en vandaar uit op de info button
http://www.q-tec.info/ , kom ik uit op een site met he volgende logo: Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ooms/tweaks/qtec.gif , dus kijk uit dat hier geen riool praktijken worden uitgehaald >:) :) .
[/funmode]

Dus gewoon kopen, kan je weinig gebeuren.

Voordat je 'm werkelijk gaat gebruiken kan het beslist geen kwaad aan den lijve wat te expirimenteren zodat je weet wat er in bepaalde situaties gebeurd en je wat moet doen om te herstellen.

Bijv. RAID1: wat gebeurd wanneer één van de schijven het niet doet (FF power los dus & booten) of wanneer een bestaande RAID1 config, een nieuwe blanco schijf moet gaan insyncen.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
*slik* nou lees ik wel weer dit:

reviews: Invloed van PCI-snelheid op RAID-prestaties onderzocht zal dat dan ook een bottleneck worden voor 2x 60Gb IDE 7200rpm HDD's :?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 16:50 ]

• PtrO
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 16:50:
*slik* nou lees ik wel weer dit:

reviews: Invloed van PCI-snelheid op RAID-prestaties onderzocht zal dat dan ook een bottleneck worden voor 2x 60Gb IDE 7200rpm HDD's :?
Maak je maar geen zorgen. Is op je budget systeem (nofi) geen issue.

Of je gaat stripen, je wil dus wat meer snelheid danwel een aaneengesloten *disk* hebben of je gaat (zoals ik) mirroren om van evt grote gevolgen van een diskcrash af te zijn.

Pagina: 1